Jump to content
IGNORERAD

Till alla fysiker, filosofer och besserwissers - hur gör man eld ?

WAXO

Recommended Posts

Jag skall inleda med att man inte behöver tillhöra någon av grupperna i rubriken för att hjälpa mig att lösa denna gåta!

Varför brinner det inte i Thailand???

Jag var just ute och skulle elda lite skräp, som vanligt var det näsan omöjligt att få fyr på skiten.

Jag har alltid förvånat mig över svedjebruket man tillämpar i Isan. Man tuttar på i vägkanten och elden brinner i sakta gemak tills nästa korsväg där den oftast självdör. För att inte tala om när man skördar sockerrören och då bränner av blasten. Lågorna slår upp 5-20m men elden självdör efter ett tag utan att sprida sig till grannens kruttorra risfält !?!?

Hemma i Svedala hinner man ju inte ta av rattmuffen förrän SMHI varnar för gräsbränder och inför grillningsförbud!!

Hur tusan hänger detta ihop ?

Jag har mina teorier, men de håller jag inne ett tag till.

Så hoppas jag att någon smart MPR:are kanske kan lösa denna för mig fullständiga gåta?

WAXO

Dela på andra sajter

• Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• leifen

18

• WAXO

13

• B747

7

• uptoyou

7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag skall inleda med att man inte behöver tillhöra någon av grupperna i rubriken för att hjälpa mig att lösa denna gåta!

Varför brinner det inte i Thailand???

Jag var just ute och skulle elda lite skräp, som vanligt var det näsan omöjligt att få fyr på skiten.

Jag har alltid förvånat mig över svedjebruket man tillämpar i Isan. Man tuttar på i vägkanten och elden brinner i sakta gemak tills nästa korsväg där den oftast självdör. För att inte tala om när man skördar sockerrören och då bränner av blasten. Lågorna slår upp 5-20m men elden självdör efter ett tag utan att sprida sig till grannens kruttorra risfält !?!?

Hemma i Svedala hinner man ju inte ta av rattmuffen förrän SMHI varnar för gräsbränder och inför grillningsförbud!!

Hur tusan hänger detta ihop ?

Jag har mina teorier, men de håller jag inne ett tag till.

Så hoppas jag att någon smart MPR:are kanske kan lösa denna för mig fullständiga gåta?

WAXO

Hög luftfuktighet?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Hög luftfuktighet?

Japp.Och det är en jävla tur i den värmen.Annars hade brandmännen det svettigt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Hög luftfuktighet?

Jag tror att det är för att oftast blåser mycket mer i Sverige, därav spridningsrisken.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

Jag tror att det är för att oftast blåser mycket mer i Sverige, därav spridningsrisken.

Ofta blåser det mera i Thailand än i Sverige.

Men den höga luftfuktigheten minskar risken för spridning av eld.

Om du tänker efter så upplever kroppen 30 graders värme i Sverige som mycket varmare än 30 grader i Thailand.

Detta för att luftfuktigheten hjälper till att kyla ner kroppen likt svett.

Dock lägger sig fuktigheten i luften även på gräset. Vilket gör att det inte brinner lika bra som torrt gräs i Sverige som exempel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Nej.Det är näst intill omöjligt att tända eld i den Thailändska skogen just pga att allt är blött.Det går ju inte att hänga ut blöta kläder för att dom torkar ju aldrig.

Dela på andra sajter

Nej.Det är näst intill omöjligt att tända eld i den Thailändska skogen just pga att allt är blött.Det går ju inte att hänga ut blöta kläder för att dom torkar ju aldrig.

Men hallååååå, snustorrt på nolltid!

Enda som kan liknas med fukt är morgondaggen, men den är borta när anständiga människor kliver ur bingen! :nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Om du tänker efter så upplever kroppen 30 graders värme i Sverige som mycket varmare än 30 grader i Thailand. Detta för att luftfuktigheten hjälper till att kyla ner kroppen likt svett.

Om du badar bastu och slänger på en skopa vatten på aggregatet blir det inte varmare då ? Naturligtvis och det beror på att vatten leder värme bättre än luft, därför känns fuktigare luft som varmare än torr.

Dessutom, hög luftfuktighet hjälper inte alls till att kyla ner kroppen när det är varmt utan precis tvärtom. Hög luftfuktighet gör att svetten har svårt att avdunsta från kroppen och det är ju inte svettningen i sig som kyler ner kroppen utan det är inte förrän den avdunstar som den "tar" värme från kroppen.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Enda som kan liknas med fukt är morgondaggen, men den är borta när anständiga människor kliver ur bingen! :nyam:

Nja.Kontakta en svensk brandingenjör eller brandmästare så får du höra.Fukten ligger i luften hela tiden och dämpar.

Dela på andra sajter

Jag har då i alla fall de sista veckorna sett gräsbränder som närmast gått åt pipan, med brandkår på plats med tankbilar.

Träd som det brunnit i stammen och grenarna.

Kläder torkar väldigt fort nu i Isaan, och tar dubbla tiden vid havet.

Energiinnehållet i det svenska gräset är kanske annorlunda.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Där Waxo och även jag håller till så brukar luftfuktigheten ligga på 30 - 40 % enligt min termometer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Håller med. Tvätten torkar blixsnabbt och gräs mm är snustorrt.

Dela på andra sajter

Nja.Kontakta en svensk brandingenjör eller brandmästare så får du höra.Fukten ligger i luften hela tiden och dämpar.

Det tycker inte min tvätt!

Dela på andra sajter

Helt fel. Hög luftfuktighet gör att du upplever allt mycket varmare , man svettas också mycket mer i hög luftfuktighet.

Ofta blåser det mera i Thailand än i Sverige.

Men den höga luftfuktigheten minskar risken för spridning av eld.

Om du tänker efter så upplever kroppen 30 graders värme i Sverige som mycket varmare än 30 grader i Thailand.

Detta för att luftfuktigheten hjälper till att kyla ner kroppen likt svett.

Dock lägger sig fuktigheten i luften även på gräset. Vilket gör att det inte brinner lika bra som torrt gräs i Sverige som exempel.

Dela på andra sajter

Helt fel. Hög luftfuktighet gör att du upplever allt mycket varmare , man svettas också mycket mer i hög luftfuktighet.

Att du upplever att du svettas mera är just den höga luftfuktigheten som klibbar runt kroppen. Inte svett som kroppen producerar själv.

Och det är då fukten i luften som likt svett hjälper kroppen att kyla den.

I alla fall har jag lättare att röra mig i 35 grader i Thailand än 30 grader i Sverige.

Dela på andra sajter

Hängpungarnas tvätt är väl speciell då. :y2:

Nej inte alls, bara lite mer vidd i grenen! :good:

Dela på andra sajter

Att du upplever att du svettas mera är just den höga luftfuktigheten som klibbar runt kroppen. Inte svett som kroppen producerar själv.

I alla fall har jag lättare att röra mig i 35 grader i Thailand än 30 grader i Sverige.

Kopierat från SMHI´s hemsida:

"När den relativa luftfuktigheten är hög och vinden är svag upplevs luften som klibbig och kvalmig. Svett avdunstar inte, i kombination med höga temperaturer kan detta leda till värmeslag."

"Om luftfuktigheten är låg kan människan klara av höga temperaturer så länge svettningen förmår kyla kroppen. Det finns dock en risk för uttorkning och därför är det viktigt att tillföra kroppen extra vätska."

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

Dela på andra sajter

Kopierat från SMHI´s hemsida:

"När den relativa luftfuktigheten är hög och vinden är svag upplevs luften som klibbig och kvalmig. Svett avdunstar inte, i kombination med höga temperaturer kan detta leda till värmeslag."

"Om luftfuktigheten är låg kan människan klara av höga temperaturer så länge svettningen förmår kyla kroppen. Det finns dock en risk för uttorkning och därför är det viktigt att tillföra kroppen extra vätska."

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

Det är så det är i Issan denna tid på året, undantagsvis nederbördsfritt och snustorrt, inte ens trädgårdsbevattningen ger några bestående effekter på vare sig HP eller annans tvätt!

Dela på andra sajter

Tror nog att det är såhär.... Det brännbara matrialet är så torrt så att få en rätt förbränning inte kan ske. Har varit m då dom bränner skog i djungen.

Alltid på natten med 3-4 pavor laokao. Brasan självdör alltid..

Dela på andra sajter

Jasså, det påstår du ?  Men hur kommer det sig då att inte den höga luftfuktigheten gör att allting blir klibbigt. Väggar golv tak och vad som helst borde väl bli klibbiga i så fall och inte bara sätta sig på människokroppen. Att man blir klibbig i värme där luftfuktigheten är hög beror på att svetten man producerar har svårt för att avdunsta och inget annat.

Fel igen. Såg du försökte citera Ingemar Stenmark i en annan tråd , " He lönch in't förklar för en som int' begrip" passar nog bra här också.

Men om du inte tror på mig så kan du ju läsa detta t.ex. (Eller googla på "luftfuktighet svettning")

"Hur mycket svett som dunstar ifrån kroppen beror på luftfuktigheten. Ju högre luftfuktighet desto mindre svett är det som dunstar från kroppen och desto svårare är det för kroppen att kyla ner sig själv. När luftfuktigheten närmar sig 100 % och det är varmt ute gör man med andra ord bäst i att inte anstränga kroppen för mycket då den är väldigt begränsad i sin förmåga att göra av med extra värme i detta fall."

Hämtat från denna sida. http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-ii-kroppstemperatur-och-vatskeintag/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Det är skillnad på eld i Sverige och eld i Thailand.

I Sverige krävs ett brännbart ämne, oxidationsmedel samt vanligtvis en hög temperatur.

I Thailand räcker det med en Thailändsk bra idé så kan man trotsa de fysiska lagarna.

Dela på andra sajter

En sak kan vi nog reda ut med lite sunt bondförnuft.

Häller man en skopa kallt vatten på ett bastuaggregat så sjunker temperaturen i bastun.

Annars har vi uppfunnet en makalös manick - en evighetsmaskin!!

WAXO

Dela på andra sajter

En sak kan vi nog reda ut med lite sunt bondförnuft.

Häller man en skopa kallt vatten på ett bastuaggregat så sjunker temperaturen i bastun.

Annars har vi uppfunnet en makalös manick - en evighetsmaskin!!

WAXO

Temperaturen sjunker kraftigt på bastuaggregatet men stiger i bastun kortsiktigt är min teori.

Annars får jag byta termometer i min bastu.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...