Jump to content
IGNORERAD

Husförsäkring och vattenrenare

NiceBeaver

Recommended Posts

Jag slår ihop två ämnen gällande boende här.

Efter vi hade översvämning här för några år sedan tyckte jag att det skulle vara en bra idé att försäkra huset. Min fru hade bott här i 10 år och aldrig haft någon tidigare. Trots att huset är värt över 2 miljoner thb och hon betalat av allt. Vi knallade in på vår bank och dom blev riktigt förvånade över frågan. Tydligen hade ingen kommit och velat köpa en husförsäkring bara så där. Det brukade vara något dom försökte sälja till kunder.

Nu har vi försäkring som täcker brand, översvämning, åsknedslag m.m för husets värde. Detta till priset av runt 5000 baht per år. Jag tycker detta är småpotatis och ändå är det uppenbart väldigt ovanligt. Vad händer om man har lån på huset och det brinner upp (eller ned)? Betalar man in i ett svart hål?

Ämne två handlar om vattenrenare. En gammal skolkompis till min fru hörde av sig till henne via fejjan i höstas. Dom har inte haft kontakt på över 25 år. Om framgång mäts i pengar skulle man kunna säga att han har lyckats. Bland annat har han ett företag som säljer avancerade vattenrenare. Han ville impa så mycket att han gav oss en sån här.

post-3096-0-25573700-1423393489_thumb.jp

En fantastisk sak som UV-strålar, filtrerar och dessutom ställer PH-värdet beroende på vad man ska använda vattnet till. Men med tanke på att den kostar 57,000 baht så undrar jag om det kan vara värt den pengen, även om man har dom liggande. Det tar nog många år innan den har betalat sig. Och trots summan så kyler den inte så vattnet är ljummet.

Den tappar ut spillvatten som ska vara bra för huden. Imponerande, visst. Prisvärt, inte mycket.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

det verkar som din kompis har uppfunnit evighetsmaskinen, UV lampa tja möjligen någon enklare,  PH justering, då måste något tillföras eller tas bort ???, Filterrar, ja samma sak där, den silen måste rengjöras, ju mindre den är desto oftare.

Nja det finns alltid lycksökare, men dom brukar försvinna efter ett tag

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Har själv tittat på sådana mojänger men det är inte aktuellt så länge vi bara semestrar i Thailand-

En jätteflaska som vi byter när lastbilen med flaskor kör förbi räcker än så länge.

Tjejens syster som har servering kör med sådan liten rengörare mitt i Bangkok och vi har inte blivit sjuka än.

Det här med försäkring ingår nog automatiskt när man köper ett hus som vi gjort.

Det sade gumman men hon har ju haft fel förut

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

det verkar som din kompis har uppfunnit evighetsmaskinen, UV lampa tja möjligen någon enklare,  PH justering, då måste något tillföras eller tas bort :huh:, Filterrar, ja samma sak där, den silen måste rengjöras, ju mindre den är desto oftare.

Nja det finns alltid lycksökare, men dom brukar försvinna efter ett tag

Vattenmaskinen är vad jag förstår tillverkad i USA. Om den verkligen lever upp till vad dom lovar får tiden utvisa. Den kör en automatisk rengöring varje morgon men det stod även i instruktionen om att rengöra filtret på något sätt.

Skulle aldrig köpa den själv men det finns ju dom som har pengar och alltid måste ha den senaste tekniken. För såna är det ett perfekt val.

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Har själv tittat på sådana mojänger men det är inte aktuellt så länge vi bara semestrar i Thailand-

En jätteflaska som vi byter när lastbilen med flaskor kör förbi räcker än så länge.

Tjejens syster som har servering kör med sådan liten rengörare mitt i Bangkok och vi har inte blivit sjuka än.

Det här med försäkring ingår nog automatiskt när man köper ett hus som vi gjort.

Det sade gumman men hon har ju haft fel förut

Kan ju mycket väl vara så, men frågan är ju om den gäller för alltid. Jag har absolut ingen koll. Min fru har ägt huset i 15 år och det var oförsäkrat tidigare, hur länge vet jag inte.. För mej kändes det väldigt riskabelt och den nätta summa det handlar om per år tycker jag man har råd med.

Dela på andra sajter

Kan ju mycket väl vara så, men frågan är ju om den gäller för alltid. Jag har absolut ingen koll. Min fru har ägt huset i 15 år och det var oförsäkrat tidigare, hur länge vet jag inte.. För mej kändes det väldigt riskabelt och den nätta summa det handlar om per år tycker jag man har råd med.

Skulle inte heller våga vara oförsäkrad. Vad man är försäkrad mot och finstilta är jag lycklig omedveten om. :wink:

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...