Jump to content
IGNORERAD

Kloka ord av en man med erfarenhet!


Nordsvensk

Recommended Posts

Tack lov far man ju valja partner sjalv, ingen tvingar honom (eller dig eller mig.)

 

Kan inte lata bli att gora en jmf.

Om det kommer invandrare till Sverige ska dom banne mig anpassa sig efter svenska regler sedvanjor och dagligt vett o etikett, kommer det en tysk och koper sommarhus i smalands urskog ska han banne mig inte krava saurkraus o bratwurst utan det far duga med Sibylla med brod o slottsenap.

 

Flyttar en svensk (eller farang i alla fall) till Thailand ska Thailandarna tamefasen fatta att dom ar korkade och inte forstar deras eget basta, klart dom ska serva farangerna med det farangerna vill, bade varor o tjanster!

 I slutandan blir det da att hela jordklotet borde ha samma varderingar som (forlat liknelsen) Jonkopingsborna, allt annat ar ju bara pafund av de som inte riktigt forstar sitt eget basta.

 

Min personliga slutledning av detta, DEN PLANETEN VILL INTE JAG BO PA,

 

Passar inte det Thailandska livet forstar jag inte vad man ska har och gora, da passar nog "Jon, eller for all del, Gronkoping" battre!

 

Lev dar du trivs och forsok forsta att varlden inte ar likriktad, tack o lov!

Förklara detta för dom som invardera Sverige nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nordsvensk

    5

  • khun-petch

    4

  • Wangthong

    3

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

"Kloka ord av en man med erfarenhet!" basunerar TS ut. "Inte ett uns av bitterhet" kan han hitta heller och de som tror sig funnit lite bitterhet får veta att de egentligen inte alls hittat någon bitterhet utan att de helt enkelt är för dåliga på engelska.

 

Personligen tycker jag texten dryper av loserinducerad bitterhet och särskilt klokt är det inte heller men TS har ju själv uttryckt liknande åsikter tidigare så det är ju förståeligt att han blir glad när någon som faktiskt kan skriva trestaviga ord ställer sig på samma sida.

 

Med det sagt så tycker jag det är en ganska bra och välskriven text där jag kan hålla med om många iaktagelser men inte slutsatsen av summan av betraktelser. Visst finns det uppenbara skillnader mellan Thailand och genomsnittsthailändaren kontra Västeuropa och genomsnittseuropeen och det kan vara bra att veta när man är relativt ny i Thailand. Ställer man upp de 5 saker där man tycker thailändare är sämre än svenskar så är det självklart att man ska bo i Sverige och gifta sig med en svenska men är det inte lika självklart att man kunde gjort det omvända? Om inte, varför ens besöka Thailand som turist när man gjort sin upptäckt?

 

För alla som har lite större erfarenhet av Thailand och något högre emotionell intelligens än den genomsnittlige Stickmanbeundraren så blir det ganska uppenbart att uppsatsen är skriven av en social loser. Han har inte förmågan att se att skillnaden mellan en risfarmare i Uttaradit och en jurist i Bangkok är betydligt större än skillnaden mellan en fabriksarbetare i Auyutthaya och en dito i Tidaholm. Skulle en 60-årig byrådirektör från Sollentuna förstå och bli förstådd av en 30-årig kassörska i Övertorneå? Förmodligen inte och framförallt skulle nog inte ett giftemål vara en bra ide om de inte båda är väldigt socialt flexibla och detsamma gäller om han funderar på en 30-årig nudelförsäljerska i Sukhothai.

 

Snubben som skrev uppsatsen är förmodligen ganska intelligent men socialt utmanad och allt som faller utanför hans snäva ramar upplevs som främmande, fientligt och något som måste ändras. Klarar man inte av att byta skor med någon från en annan bakgrund än en själv så gör man nog bäst i att gifta sig med någon man träffat på konferensen på Hotel Scandic i Trollhättan, allt annat kan bara sluta i misär. Dessvärre kommer nog även ett sådant förhållande spricka om man är alltför fyrkantig då inte ens enäggstvillingar delar varenda egenskap och värdering efter ett tag.

 

Intressant att du & jag kan tolka in så vitt skilda meningar ur samma text!

Jag ser en man som har lång erfarenhet av Thailand, kan språket flytande & har många vänner där. Någon som älskar landet men inte kan tänka sig att gifta sig med en thailändska av beskrivna anledningar. En saklig beskrivning med argument, anekdoter etc.

Han beskriver även några andra svårförklarliga egenheter som man kan uppleva efter en längre tid i landet. Något som jag ser ett värde i att någon försöker begriplig göra.

Du & många med dig ser en bitter man med (antagligen) flertalet misslyckanden när det kommer till Thailand & dess kulturella skillnader kontra väst världen.

 

Tur att yttrandefriheten lever här på forumet i alla fall.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

"Kloka ord av en man med erfarenhet!" basunerar TS ut. "Inte ett uns av bitterhet" kan han hitta heller och de som tror sig funnit lite bitterhet får veta att de egentligen inte alls hittat någon bitterhet utan att de helt enkelt är för dåliga på engelska.

 

Personligen tycker jag texten dryper av loserinducerad bitterhet och särskilt klokt är det inte heller men TS har ju själv uttryckt liknande åsikter tidigare så det är ju förståeligt att han blir glad när någon som faktiskt kan skriva trestaviga ord ställer sig på samma sida.

 

Med det sagt så tycker jag det är en ganska bra och välskriven text där jag kan hålla med om många iaktagelser men inte slutsatsen av summan av betraktelser. Visst finns det uppenbara skillnader mellan Thailand och genomsnittsthailändaren kontra Västeuropa och genomsnittseuropeen och det kan vara bra att veta när man är relativt ny i Thailand. Ställer man upp de 5 saker där man tycker thailändare är sämre än svenskar så är det självklart att man ska bo i Sverige och gifta sig med en svenska men är det inte lika självklart att man kunde gjort det omvända? Om inte, varför ens besöka Thailand som turist när man gjort sin upptäckt?

 

För alla som har lite större erfarenhet av Thailand och något högre emotionell intelligens än den genomsnittlige Stickmanbeundraren så blir det ganska uppenbart att uppsatsen är skriven av en social loser. Han har inte förmågan att se att skillnaden mellan en risfarmare i Uttaradit och en jurist i Bangkok är betydligt större än skillnaden mellan en fabriksarbetare i Auyutthaya och en dito i Tidaholm. Skulle en 60-årig byrådirektör från Sollentuna förstå och bli förstådd av en 30-årig kassörska i Övertorneå? Förmodligen inte och framförallt skulle nog inte ett giftemål vara en bra ide om de inte båda är väldigt socialt flexibla och detsamma gäller om han funderar på en 30-årig nudelförsäljerska i Sukhothai.

 

Snubben som skrev uppsatsen är förmodligen ganska intelligent men socialt utmanad och allt som faller utanför hans snäva ramar upplevs som främmande, fientligt och något som måste ändras. Klarar man inte av att byta skor med någon från en annan bakgrund än en själv så gör man nog bäst i att gifta sig med någon man träffat på konferensen på Hotel Scandic i Trollhättan, allt annat kan bara sluta i misär. Dessvärre kommer nog även ett sådant förhållande spricka om man är alltför fyrkantig då inte ens enäggstvillingar delar varenda egenskap och värdering efter ett tag.

 

Håller med ts om att det synns att den som skrivit har långerfarenhet från Thailand. Tycker inte heller att bitterheten är framträdande i det han skriver. Tycker att han verkar ha accepterat sin lott och insikten att han inte passar ihop med den stora majoriteten av thailändskor.

 

Du sätter pennan på hans akilleshäll i sista stycket. Hans snäva ramar. Han klarar helt enkelt inte av det sociala samspelet med någon som har andra värderingar och referensramar än de egna. Kanske diagnosen Aspergers syndrom skulle vara en möjlig diagnos. Att han i ett förhållande inte trivs med det för honom främmande och för honom avvikande levnadssättet är klart och tydligt. Men att han upplever det som speciellt fientligt slog mig inte in när jag läste. Att han skulle vilja ändra deras beteende är väl självklart, men insikten om att han inte kan göra det, finns ju också där.

 

Din och mina tolkningar ser väldigt lika ut. Hans beskrivningar upplever jag också som att han försöker lyfta fram och begripliggöra de kulturella skillnader som finns. Insikten om att han själv inte kan förändra sig finns där också. Men bitterheten ser jag inte i det han skriver. Kanske du och jag inte läser mellan raderna på samma sätt som en del andra.

 

Det är väl av denna anledning som jurister tjänar bra med pengar, att hitta tolkningar i de skrivna orden. Själv anser jag mig ganska juridiskt ignorant. Nu hoppas jag att denna text kan tolkas av andra än jurister och att det kanske till och med finns olika tolkningar? Får nog läsa en gång till kanske! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att du & jag kan tolka in så vitt skilda meningar ur samma text!

Jag ser en man som har lång erfarenhet av Thailand, kan språket flytande & har många vänner där. Någon som älskar landet men inte kan tänka sig att gifta sig med en thailändska av beskrivna anledningar. En saklig beskrivning med argument, anekdoter etc.

Han beskriver även några andra svårförklarliga egenheter som man kan uppleva efter en längre tid i landet. Något som jag ser ett värde i att någon försöker begriplig göra.

Du & många med dig ser en bitter man med (antagligen) flertalet misslyckanden när det kommer till Thailand & dess kulturella skillnader kontra väst världen.

 

Tur att yttrandefriheten lever här på forumet i alla fall.

 

Bara för att en person anonymt i ett inlägg skriver att han har lång erfarenhet av Thailand och pratar thailändska flytande så behöver det ju inte vara sant. Att människor, särskilt socialt utmanade sådana, kraftigt överdriver sina egna färdigheter är ju inte direkt ovanligt. 

 

Förutom den första meningen så ser jag inget som tyder på att han älskar vare sig Thailand eller thailändare utan hela uppsatsen är ett uppradande av thailändares alla negativa sidor. 

 

Jag håller som sagt med honom i många av detaljerna men inte helheten. Adderar man ihop allt som kan ses som negativt, utan att dra ifrån det som är positivt eller analysera om inte vissa negativa delar kanske är ens egna fel, så blir givetvis allt skit och man blir bitter.

 

En intressant text att diskutera då och jag påstår absolut inte att min tolkning är den rätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...