Jump to content
IGNORERAD

Om jag vill provanställa en thailänsk medborgare


scorpio63

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • scorpio63

    20

  • erkki

    18

  • andrejsdenruskige

    17

  • Sam sip sam

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Du kan få mina :wink:

 

Jag har aldrig förstått detta med studielån, så jag tackar vänligt men bestämt nej.

 

Snart så ska jag dra ett utlägg om studielån och köra total OT i tråden.

Måste bara dricka några koppar dåligt kaffe så att jag blir sur först.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så, med en besk smak i munnen av det urusla kaffet (det fick kallna lite innan jag drack) så ska jag göra ett fantastiskt inlägg om studieskulder och lite annat om människans stora mentala handikapp.

 

Denna idi*ti brukar utspela sig på följande platser:

Facebook - Ja, herregud. Platsen där man verkligen får vara hur dum som helst.

After work på puben.

Det helt vanliga samtalet med släkt och vänner i var mans stuga.

 

 

Nåja, folk klagar på dessa "betungande" lån och gråter ut hur jobbigt det är att betala av detta ofantliga studielån man har.

 

Varför?

Nja, man vill bara vara liiiiiite bättre än övriga sällskapet.

 

Har man ett studielån på, låt oss säga 200.000:-, och är i sina bästa år. Varför gnäller man då över detta lån.

Samma idi*ter har säkert billån på det dubbla som drabbar ekonomin mycket hårdare och för att inte tala om huslånet på 4,5mille.

 

Dessa lån talas det aldrig högt om. Sådana lån ger liksom ingen status.

Studielånet är en fis i rymden, men det är tydligen de som gör hela ekonomin så "ansträngd", samtidigt som man helst även flashar med stålarna hejvilt.

 

Dessa människor borde nog ha studerat ekonomi, eftersom dom inte verkar veta vad som är betungande för deras ekonomi.

 

 

Sorry att jag inte orkade skriva surare eller längre.

Känner mig smått stressad just nu.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, med en besk smak i munnen av det urusla kaffet (det fick kallna lite innan jag drack) så ska jag göra ett fantastiskt inlägg om studieskulder och lite annat om människans stora mentala handikapp.

 

Denna idi*ti brukar utspela sig på följande platser:

Facebook - Ja, herregud. Platsen där man verkligen får vara hur dum som helst.

After work på puben.

Det helt vanliga samtalet med släkt och vänner i var mans stuga.

 

 

Nåja, folk klagar på dessa "betungande" lån och gråter ut hur jobbigt det är att betala av detta ofantliga studielån man har.

 

Varför?

Nja, man vill bara vara liiiiiite bättre än övriga sällskapet.

 

Har man ett studielån på, låt oss säga 200.000:-, och är i sina bästa år. Varför gnäller man då över detta lån.

Samma idi*ter har säkert billån på det dubbla som drabbar ekonomin mycket hårdare och för att inte tala om huslånet på 4,5mille.

 

Dessa lån talas det aldrig högt om. Sådana lån ger liksom ingen status.

Studielånet är en fis i rymden, men det är tydligen de som gör hela ekonomin så "ansträngd", samtidigt som man helst även flashar med stålarna hejvilt.

 

Dessa människor borde nog ha studerat ekonomi, eftersom dom inte verkar veta vad som är betungande för deras ekonomi.

 

 

Sorry att jag inte orkade skriva surare eller längre.

Känner mig smått stressad just nu.

 

Det kunde inte ha sagts bättre!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Andrejs, du kan få halva - jag är inte knusslig. ;)

 

Så får du lite status åxå. Men såklart kan jag betala av lånet direkt om jag så vill, är dock en av om bättre lånen jag hittat.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Andrejs, du kan få halva - jag är inte knusslig. ;)

Så får du lite status åxå. Men såklart kan jag betala av lånet direkt om jag så vill, är dock en av om bättre lånen jag hittat.

Precis som du säger så är det ett av de bättre lånen.

Ändå är det just det lånet som folk verkar bekymra sig över.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Precis som du säger så är det ett av de bättre lånen.

Ändå är det just det lånet som folk verkar bekymra sig över.

Folk bekymrar sig över dom mest märkliga saker. Jag har gett upp på att fatta hur andra tänker. Speciellt kvinnor, dom förstår jag mig inte alls på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv hört snillen spekulera som så att: - Klart man måste ha lån annars får man ju inga avdrag  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har själv hört snillen spekulera som så att: - Klart man måste ha lån annars får man ju inga avdrag  :fie:

 

Ja, och folk som vägrar ha pengar på räntekonto för att dom får betala skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv hört snillen spekulera som så att: - Klart man måste ha lån annars får man ju inga avdrag  :fie:

 

Man upphörs aldrig att förvånas över bristen på sunt förnuft hos en del människor, jag har ett par arbetskamrater som har samma inställning, jag fick höra hur bra det var nu när jag köpt en fastighet och fick låna ganska mycket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så är det ett av de bättre lånen.

Ändå är det just det lånet som folk verkar bekymra sig över.

 

 

Jag har aldrig hört någon klaga över sina studielån. De enda som klagar är konstigt nog de som varken studerat eller tagit några studielån :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har aldrig hört någon klaga över sina studielån. De enda som klagar är konstigt nog de som varken studerat eller tagit några studielån :wink:

 

/Krille

 

Det kanske beror på din umgängeskrets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske beror på din umgängeskrets.

 

Ja - eller också beror det på din umgängeskrets.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja - eller också beror det på din umgängeskrets.

/Krille

Ja, det kan även vara så.

En annan variant på gnällandet är att man ska ha högre lön p.g.a att man har studielån.

Jag tycker att du rör dig i fel kretsar.

Det är rätt kul att lyssna på folk ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå lån och studielån. Har även hört massvis av gånger från den som blivit arbetslös eller vantrivdes på sitt arbete att alla som lånade till studier var idi*ter. Men att låna till bostad, bil, tv, stereo och semestra på checkkredit var helt ok  :fool:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Apropå lån och studielån. Har även hört massvis av gånger från den som blivit arbetslös eller vantrivdes på sitt arbete att alla som lånade till studier var idi*ter. Men att låna till bostad, bil, tv, stereo och semestra på checkkredit var helt ok  :fool:

 

Ja, det finns alla möjliga varianter.

 

Jag tror ingen klagar på att det är jobbigt att betala av ett studielån.

Tror mest att dom vill leka viktiga på Facebook och att det inte ska undgå någon att dom har studerat, vilket en väldigt hög andel i Sverige har gjort.

 

4år med studier ger väl runt 300.000:- idag. Var det 20år sedan man studerade så bör det vara ett utgångsbelopp som är lägre.

Och tog man sitt sista lån för 20år sedan så bör det väl inte vara såååå jobbigt och farligt för ekonomin.

 

Det är få människor som skriver om deras jobbiga SMS-lån. Fast dessa människor har nog "inga studieskulder", som det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns alla möjliga varianter.

 

Jag tror ingen klagar på att det är jobbigt att betala av ett studielån.

Tror mest att dom vill leka viktiga på Facebook och att det inte ska undgå någon att dom har studerat, vilket en väldigt hög andel i Sverige har gjort.

 

4år med studier ger väl runt 300.000:- idag. Var det 20år sedan man studerade så bör det vara ett utgångsbelopp som är lägre.

Och tog man sitt sista lån för 20år sedan så bör det väl inte vara såååå jobbigt och farligt för ekonomin.

 

Det är få människor som skriver om deras jobbiga SMS-lån. Fast dessa människor har nog "inga studieskulder", som det heter.

 

Sms-lån är nog mer skämskudde  :blush2:

 

Finns väl också en märkligt uppblåst jargong i Sverige att så fort någon har studieskulder är det ofta det måste framhållas och även antydas att den utan studieskulder är nog lite korkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sms-lån är nog mer skämskudde  :blush2:

 

Finns väl också en märkligt uppblåst jargong i Sverige att så fort någon har studieskulder är det ofta det måste framhållas och även antydas att den utan studieskulder är nog lite korkad.

 

Ja, det finns som inga incitament att betala bort studielånet ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan även vara så.

En annan variant på gnällandet är att man ska ha högre lön p.g.a att man har studielån.

Jag tycker att du rör dig i fel kretsar.

Det är rätt kul att lyssna på folk ibland.

Lyssnar du bara? Vore intressant att höra vad de säger när du tar upp resonemanget med dom på samma frispråkiga sätt som här!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lyssnar du bara? Vore intressant att höra vad de säger när du tar upp resonemanget med dom på samma frispråkiga sätt som här!

 

Det har jag faktiskt gjort.

Alltså ställt frågan om verkligen studielånet är jobbigare än huslånet eller billånet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag faktiskt gjort.

Alltså ställt frågan om verkligen studielånet är jobbigare än huslånet eller billånet.

Gav de intryck att studielånet gjort någon nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Gav de intryck att studielånet gjort någon nytta?

Nja, det gav intryck av att det faktiskt var mycket djävligare med alla andra utgifter, men dom ville liksom bara påpeka att dom hade studerat.

Tror däremot att folk som pluggat på komvux i 7år håller tyst om sina studielån.

Syrran tog för övrigt studielån och läste någon finskakurs.

Och inte fan blev hon finne ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (vi) har precis byggt hus i Thailand och jag berättade detta för en arbetskollega, jag sa att ekonomin var lite tuff just nu pga av detta. Hen sa då att du kan ju låna pengar så löser sig allt.

Men jag sa att jag vill inte ha några lån, jag vill vara skuldfri. Hen kontrade då med att lån det har ju alla andra i din ålder nu för tiden :fool:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag (vi) har precis byggt hus i Thailand och jag berättade detta för en arbetskollega, jag sa att ekonomin var lite tuff just nu pga av detta. Hen sa då att du kan ju låna pengar så löser sig allt.

Men jag sa att jag vill inte ha några lån, jag vill vara skuldfri. Hen kontrade då med att lån det har ju alla andra i din ålder nu för tiden :fool:

 

Lån ser jag faktiskt inga problem med.

Att jag sedan utav ren princip inte lånar till något i Thailand är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lån ser jag faktiskt inga problem med.

Att jag sedan utav ren princip inte lånar till något i Thailand är en annan sak.

 

........eller till någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...