Jump to content
IGNORERAD

Om jag vill provanställa en thailänsk medborgare


scorpio63

Recommended Posts

Min gf vill att jag bygger ett hus, ett mindre som en Friggebod på farmen utanför byn för att vi kan få dra in El och kommunalt vatten.

Hon betalar dessutom. 

 

Hon vill att jag skall bygga för hon har kunskap att jag har firma, kunskap och bygger i Sverige.

 

Flera ansökningar för att jag skall få ett arbetstillstånd för detta lilla projekt har misslyckats.

 

Nu kör jag en IL och det kan gå om inte Isaan gubbsen blir sur.

 

Jag fick för mej att du jobbat med transporter/hamn och hade fått avgångsvederlag, inte att du hade egen firma i byggbranschen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • scorpio63

    20

  • erkki

    18

  • andrejsdenruskige

    17

  • Sam sip sam

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag fick för mej att du jobbat med transporter/hamn och hade fått avgångsvederlag, inte att du hade egen firma i byggbranschen.

Har även haft egen firma i byggbranschen samt grävmaskin sen 2001 då jag jobbade 50% i hamnen, men den är avregistrerad nu.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även haft egen firma i byggbranschen samt grävmaskin sen 2001 då jag jobbade 50% i hamnen, men den är avregistrerad nu.

Bygger du i Sverige med avreggad firma? Och dessutom fackpamp.

 

Ja, man slutar aldrig att förvånas över dessa glidare...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygger du i Sverige med avreggad firma? Och dessutom fackpamp.

 

Ja, man slutar aldrig att förvånas över dessa glidare...

Nu är man HP på heltid så hammaren är i arkivet sen årsskiftet och numera även ex. pamp.

 

Inget varar för evigt, men den nya karriären är skön..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen inte några sådana i Sverige? Eller du kanske bara vill betala lite lägre lön...

Tja,

Ska man anställa folk utanför eu så måste man betala bättre lön än åt en vanlig svenssonkille.

Vilket man gärna gör när man inser att svenssonkillen kommer att var sjuk x antal gånger/år.

Med dagens sjuksystem så är det inte konstigt att sjukliga svenskar sjunker i värde.

Spelar ingen roll hur kompetent du är om du inte är på jobbet..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tja,

Ska man anställa folk utanför eu så måste man betala bättre lön än åt en vanlig svenssonkille.

Vilket man gärna gör när man inser att svenssonkillen kommer att var sjuk x antal gånger/år.

Med dagens sjuksystem så är det inte konstigt att sjukliga svenskar sjunker i värde.

Spelar ingen roll hur kompetent du är om du inte är på jobbet..

Puss

Erkki

jag har varit sjuk 9 veckor på 40 år bruten fot i  6 veckor fast läkaren sa 3 månader sedan var jag inlagd härom året 2 veckor på sjukhuset +1 vecka hemma så att svensson är sjuk mer än andra nationaliteter tror jag inte på

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ska man anställa folk utanför eu så måste man betala bättre lön än åt en vanlig svenssonkille.

Vilket man gärna gör när man inser att svenssonkillen kommer att var sjuk x antal gånger/år.

Med dagens sjuksystem så är det inte konstigt att sjukliga svenskar sjunker i värde.

Spelar ingen roll hur kompetent du är om du inte är på jobbet..

Puss

Erkki

Visserligen håller jag med dig, men jag tvivlar på att Scorpio betalar mer till sin Thailändare än han behöver.

Jag tror fortfarande att han är ute efter billig arbetskraft...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant som du skriver.

Mina erfarenheter är att den unga generationen har lätt att sjukskriva sig om dom är trött.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen håller jag med dig, men jag tvivlar på att Scorpio betalar mer till sin Thailändare än han behöver.

Jag tror fortfarande att han är ute efter billig arbetskraft...

Han skulle få samma lön som alla andra så det var ingen skillnad + att han bodde hos oss och åt gratis.

Så vi tänkte absolut inte utnyttja honom, vi gav honom en chans till ett nytt/annat liv om han ville ha, tyvärr så ville

inte svenska staten ha skattebetalande personer.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Mina erfarenheter är att den unga generationen har lätt att sjukskriva sig om dom är trött.

Hur ser det statistiska urvalet ut för denna åsikt? Vilka parametrar har du använt?  

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har varit sjuk 9 veckor på 40 år bruten fot i  6 veckor fast läkaren sa 3 månader sedan var jag inlagd härom året 2 veckor på sjukhuset +1 vecka hemma så att svensson är sjuk mer än andra nationaliteter tror jag inte på

Tja,

Du är ingen vanlig svensson...

Att svenskar är mera sjuk är jag helt säker på.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har varit sjuk 9 veckor på 40 år bruten fot i  6 veckor fast läkaren sa 3 månader sedan var jag inlagd härom året 2 veckor på sjukhuset +1 vecka hemma så att svensson är sjuk mer än andra nationaliteter tror jag inte på

 

Det där är väl ett problem i norrlandslänen..

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är väl ett problem i norrlandslänen..

 

/biker

Tja,

Kanske, de söderut jobbar ju knappt så det är väl inte lönt att sjukskriva sig..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Kanske, de söderut jobbar ju knappt så det är väl inte lönt att sjukskriva sig..

Puss

Erkki

 

Förstår inte riktigt vad du menar.

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du är ingen vanlig svensson...

Att svenskar är mera sjuk är jag helt säker på.

Puss

Erkki

Intressant att man kan få fram sån säkerställd info om sjukfrånvaro, men när det gäller brottslighet så är det tabu att tala om varifrån personen ifråga kommer ifrån...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det statistiska urvalet ut för denna åsikt? Vilka parametrar har du använt?  

Statistiska urvalet är dom som vi haft som provanställningar på vårt jobb.

Unga killar 20 -25 år 20 - 30% frånvaro pga ont i magen, huvudet, feber, ryggvärk osv.

Så det är inget vetenskapligt, bara min åsikt.

 

Själv så har jag inte en sjukdag på xx år, försäkringskassan hittade inte ens mig när jag ansökte om föräldrapenning och gav dom min årslön.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är alltid imponerad  för de som kan sin sak.

De kommer ett par killar  som är experter på sitt arbete till vårat jobb  ibland och fixar och de är guld värda.

Tror  nog inte att deras arbetsgivare skulle gå med och få mindre än några tusen i timmen.

Att inte få in en från Thailand som kan sin sak känns fel.

Själv har jag slavlön och är kanske inte värt mer :wink:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ska man anställa folk utanför eu så måste man betala bättre lön än åt en vanlig svenssonkille.

Vilket man gärna gör när man inser att svenssonkillen kommer att var sjuk x antal gånger/år.

Med dagens sjuksystem så är det inte konstigt att sjukliga svenskar sjunker i värde.

Spelar ingen roll hur kompetent du är om du inte är på jobbet..

Puss

Erkki

Min erfarenhet är att får en svensk huvudvärk el lätt feber el förkylning så tar man en alvedon och fortsätter jobba, får en Thai något av det vill hon gå till doktorn direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att får en svensk huvudvärk el lätt feber el förkylning så tar man en alvedon och fortsätter jobba, får en Thai något av det vill hon gå till doktorn direkt.

Ang Thai inte min erfarenhet, frugan gick skola i princip 4 år av de 6,5 vi bodde i Sverige.

Inte en sjukfrånvarodag, jag upplevde det samma om hennes vänner.

Däremot svenska ungar verkar vara lata så som lappen skriver ovan.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Thai inte min erfarenhet, frugan gick skola i princip 4 år av de 6,5 vi bodde i Sverige.

Inte en sjukfrånvarodag, jag upplevde det samma om hennes vänner.

Däremot svenska ungar verkar vara lata så som lappen skriver ovan.

Min erfarenhet från fabriksgolvet är att Thai har inte mer sjukfrånvaro än någon annan, däremot mer "känna efter" syndrom och mer "tycka synd om mig" syndrom än övriga.

När dom har bott och jobbat här ett antal år så brukar dom syndromen gå över och dom kan också ta en alvedon el Ipren utan att ha gått till doktorn (vårdcentralen).

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Min erfarenhet är att får en svensk huvudvärk el lätt feber el förkylning så tar man en alvedon och fortsätter jobba, får en Thai något av det vill hon gå till doktorn direkt.

Ja, dom har en härlig övertro på doktorns förmåga. Men efter ett par år i Sverige och vårt remiss system så tröttnar dom när dom inser att det inte är lönt att ringa till vårdcentralen när man har ont i tummen.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att får en svensk huvudvärk el lätt feber el förkylning så tar man en alvedon och fortsätter jobba, får en Thai något av det vill hon gå till doktorn direkt.

Tja,

Lite skillnad från min erfarenhet, av 31 anställda varav 2 svenskar och 29 thaiare så har svenskarna i snitt 2-3 veckor sjukdom/år medans de 29 thailändarna har tillsammans 1 sjukdag de sista fem åren...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Lite skillnad från min erfarenhet, av 31 anställda varav 2 svenskar och 29 thaiare så har svenskarna i snitt 2-3 veckor sjukdom/år medans de 29 thailändarna har tillsammans 1 sjukdag de sista fem åren...

Puss

Erkki

 

Vad säger de två svenskarna om den statistiken (ifall de känner till den)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Lite skillnad från min erfarenhet, av 31 anställda varav 2 svenskar och 29 thaiare så har svenskarna i snitt 2-3 veckor sjukdom/år medans de 29 thailändarna har tillsammans 1 sjukdag de sista fem åren...

Puss

Erkki

 

En sjukdag tillsammans på 5 år för 29 thailändare. Kanske chefen hotat med att sparka ut dom som inte "sköter" sig? :-)

Men visst tror jag många utbildade thailändare inte sjukskriver sig i onödan, sedan jag träffade frugan har hon en sjukdag pga min övertalning att åka till Hua hin en helg.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger de två svenskarna om den statistiken (ifall de känner till den)?

Ena säger att så är det, det är tyvärr jag...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...