Jump to content
IGNORERAD

Om jag vill provanställa en thailänsk medborgare


scorpio63

Recommended Posts

Nu måste jag bara skriva av mig lite.

Efter att personen i fråga kommit hit så behövs ju arbetstillståndet.

Han har varit ute på det tilltänkta jobbet och hjälpt till för att visa vad han kan, och vi är skitnöjda och vill ha honom.

Migrationsverket börjar strula.

Ingen handläggare än.

December.

Ingen handläggare än.

December 15.

Jamen ni har ju inte lagt ut en annons i hela schengenområdet  om det här innan han kom, då gäller inte ansökan.

 

-Men snälla lilla damen, Vi har sökt i 2 år i sverige och vi har anlitat en konsultfirma dom sista 8 månaderna för att

hitta någon till oss och dom annonserar över hela världen.

 

Det har ingen betydelse, det här kommer troligen att bli ett avslag då ni inte sökt innan.

 

- Jaha, men om jag sätter in en annons nu då, jag har ju ingen handläggare än som har orkat titta på det fast det max ska ta 14 dagar.

 

Det kan kanske hjälpa.

 

-- Sagt och gjort, jag satt in en annons som visades i hela schengenområdet den 17 december till den 10 januari och fick 8 svar.

Och det var enligt CV inget som vi skulle behöva.

 

i mitten av januari.

Jag ser att du fått en handläggare nu och hon heter xxxxxxx i norrköping.

hon finns inte tillgänglig just nu.

 

-Jag ringer nästan dagligen, för att få reda på vad som pågår, men handläggaren i fråga kommer alltid in efter kl 10, ringer man efter kl 10 så är 

hon ute på besök, ringer man efter kl 14 så återkommer hon i morgon efter kl 10.

Jävlar i mig jag höll på att få en hjärtattack när jag jagade denna människa.

 

I slutet av januari fick jag äntligen tag i människan som då upplyser mig att dom har mycket att göra så dom har inte hunnit titta på hans fall än.

Jag talar om att han varit här sedan november och väntar på att få börja jobba.

 

 Vi skyndar oss så fort vi kan.

 

I mitten av februari fick jag tag i tanten igen och då hade hon tagit tag i ärendet, men det var ofullständigt.

- vad säger du, jag har pratat med din kollega och mailat allt till henne också, datum xxxxxx.

jag har inte fått någon info om det.

-Nu börjar jag bli lite sur, jag mailar dig allt jag mailat sedan förut sedan hörs vi igen ok?

 

Det tog några dagar innan jag fick tag på henne igen.

 

Jamen jag ser att du inte satt ut någon annons i hela schengen innan han kom hit, nu blir det avslag.

- Men stopp ett tag nu, har du läst mailen som jag skickade till din kollega och sedan skickade till dig?

Nää jag har inte tid att läsa alla mail.

 

:huh:? :huh:?

- Nu är det så här att vi har haft en annons ute och vi har inte fått någon bra respons.

Då vill jag att du mailar in id nummer på annonsen så vi kan kontrollera.

 

Japp, jag mailar in och tror att det här kanske löser sig till slut.

 

Nu är vi inne i mars och inget har hänt, jag ringer upp och får faktiskt svar.

-Hejsan jag undrar hur det går med ärende xxxxxxxx.

 

Nej han kommer att bli utvisad men vi har inte tagit något formellt beslut än.

-chockad frågar jag varför.

Det finns ingen ansökan om arbete i schengen, det strider mot regler.

- Nu blev jag riktigt förbannad och frågasatte om hon inte läser dom mail hon efterfrågat med information.

Nää jag får så mycket mail så jag läser dom inte.

 

- Jag fick guida henne genom hennes mailbox till det datum jag sänt meddelanden till henne.

Och då säger hon att det troligen inte förändrar något.

 

- Men något är ju fel i systemet säger jag, det väller av folk in över gränserna som inte vill jobba, dom får ju stanna.

Nu kommer det en kille som vill jobba och som vi behöver, ska han inte få jobba då.

 

Så kan man tycka fick jag till svar.

 

Efter några telefonsamtal till så var det samma svar, han kommer att utvisas om han inte åker hem själv.

Men det är lättare att bevilja om han åker hem till Thailand först.

 

Det 14 april så körde jag honom till Arlanda för hemresa.

Sedan mailade jag personen på MIG att han nu var hemma i Thailand och medskickade en scannad flygbiljett.

 

På midsommardagen, 2 månader efteråt kommer ett mail från personen på MIG,  Tack för informationen

vill xxxx återta ansökan.

- jag svarade nej.

10 minuter senare kom nästa mail. 

står anställningserbjudandet fortfarande kvar?

-Naturligtvis, det är ju det vi betalat för att få tillåtelse till.

 

2 dagar senare kommer ett beslut om att han har arbetstillstånd.

 

November till juni, det ska ta max 14 dagar med webbansökan.

Han är hemma sedan länge och vill troligen inte komma tillbaka som myndigheterna har behandlat honom.

Jag trodde att SFI lärare var avskrapet i Sverige, men nu vet jag att dom som inte klarar av att bli SFI lärare jobbar på MIG.

 

Trött historia men nu har han ju arbetstillståndet. Då får man bara lägga gammalt skit åt sidan och se framåt. Det löste sig till slut. Kanon ju  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • scorpio63

    20

  • erkki

    18

  • andrejsdenruskige

    17

  • Sam sip sam

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu måste jag bara skriva av mig lite.

Efter att personen i fråga kommit hit så behövs ju arbetstillståndet.

Han har varit ute på det tilltänkta jobbet och hjälpt till för att visa vad han kan, och vi är skitnöjda och vill ha honom.

Migrationsverket börjar strula.

Ingen handläggare än.

December.

Ingen handläggare än.

December 15.

Jamen ni har ju inte lagt ut en annons i hela schengenområdet  om det här innan han kom, då gäller inte ansökan.

 

-Men snälla lilla damen, Vi har sökt i 2 år i sverige och vi har anlitat en konsultfirma dom sista 8 månaderna för att

hitta någon till oss och dom annonserar över hela världen.

 

Det har ingen betydelse, det här kommer troligen att bli ett avslag då ni inte sökt innan.

 

- Jaha, men om jag sätter in en annons nu då, jag har ju ingen handläggare än som har orkat titta på det fast det max ska ta 14 dagar.

 

Det kan kanske hjälpa.

 

-- Sagt och gjort, jag satt in en annons som visades i hela schengenområdet den 17 december till den 10 januari och fick 8 svar.

Och det var enligt CV inget som vi skulle behöva.

 

i mitten av januari.

Jag ser att du fått en handläggare nu och hon heter xxxxxxx i norrköping.

hon finns inte tillgänglig just nu.

 

-Jag ringer nästan dagligen, för att få reda på vad som pågår, men handläggaren i fråga kommer alltid in efter kl 10, ringer man efter kl 10 så är 

hon ute på besök, ringer man efter kl 14 så återkommer hon i morgon efter kl 10.

Jävlar i mig jag höll på att få en hjärtattack när jag jagade denna människa.

 

I slutet av januari fick jag äntligen tag i människan som då upplyser mig att dom har mycket att göra så dom har inte hunnit titta på hans fall än.

Jag talar om att han varit här sedan november och väntar på att få börja jobba.

 

 Vi skyndar oss så fort vi kan.

 

I mitten av februari fick jag tag i tanten igen och då hade hon tagit tag i ärendet, men det var ofullständigt.

- vad säger du, jag har pratat med din kollega och mailat allt till henne också, datum xxxxxx.

jag har inte fått någon info om det.

-Nu börjar jag bli lite sur, jag mailar dig allt jag mailat sedan förut sedan hörs vi igen ok?

 

Det tog några dagar innan jag fick tag på henne igen.

 

Jamen jag ser att du inte satt ut någon annons i hela schengen innan han kom hit, nu blir det avslag.

- Men stopp ett tag nu, har du läst mailen som jag skickade till din kollega och sedan skickade till dig?

Nää jag har inte tid att läsa alla mail.

 

:huh:? :huh:?

- Nu är det så här att vi har haft en annons ute och vi har inte fått någon bra respons.

Då vill jag att du mailar in id nummer på annonsen så vi kan kontrollera.

 

Japp, jag mailar in och tror att det här kanske löser sig till slut.

 

Nu är vi inne i mars och inget har hänt, jag ringer upp och får faktiskt svar.

-Hejsan jag undrar hur det går med ärende xxxxxxxx.

 

Nej han kommer att bli utvisad men vi har inte tagit något formellt beslut än.

-chockad frågar jag varför.

Det finns ingen ansökan om arbete i schengen, det strider mot regler.

- Nu blev jag riktigt förbannad och frågasatte om hon inte läser dom mail hon efterfrågat med information.

Nää jag får så mycket mail så jag läser dom inte.

 

- Jag fick guida henne genom hennes mailbox till det datum jag sänt meddelanden till henne.

Och då säger hon att det troligen inte förändrar något.

 

- Men något är ju fel i systemet säger jag, det väller av folk in över gränserna som inte vill jobba, dom får ju stanna.

Nu kommer det en kille som vill jobba och som vi behöver, ska han inte få jobba då.

 

Så kan man tycka fick jag till svar.

 

Efter några telefonsamtal till så var det samma svar, han kommer att utvisas om han inte åker hem själv.

Men det är lättare att bevilja om han åker hem till Thailand först.

 

Det 14 april så körde jag honom till Arlanda för hemresa.

Sedan mailade jag personen på MIG att han nu var hemma i Thailand och medskickade en scannad flygbiljett.

 

På midsommardagen, 2 månader efteråt kommer ett mail från personen på MIG,  Tack för informationen

vill xxxx återta ansökan.

- jag svarade nej.

10 minuter senare kom nästa mail. 

står anställningserbjudandet fortfarande kvar?

-Naturligtvis, det är ju det vi betalat för att få tillåtelse till.

 

2 dagar senare kommer ett beslut om att han har arbetstillstånd.

 

November till juni, det ska ta max 14 dagar med webbansökan.

Han är hemma sedan länge och vill troligen inte komma tillbaka som myndigheterna har behandlat honom.

Jag trodde att SFI lärare var avskrapet i Sverige, men nu vet jag att dom som inte klarar av att bli SFI lärare jobbar på MIG.

 

 

Fattar inte varför är det migrationsverkets fel när du inte hade läst på och annonserat först? 

 

Står väl typ på första raden i manualen på migrationsverkets hemsida

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du scorpio63.så är det att ha göra med Migränverket :girl_dev:..undrar var dom hittar alla idi*ter som jobbar där????.jävla paragrafryttare allesammans...men o ta in alla somalier o annat skit. det är inga problem....har själv bråkat med Mig ang vår systerdotter...nu ligger ärendet hos Förvaltningsdomtolen.alla på Mig skulle idi*tförklaras.. :girl_dev:

Hur lätt är det för mig och dig att få alla papper klara och kunna börja jobba i Thailand då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför är det migrationsverkets fel när du inte hade läst på och annonserat först? 

 

Står väl typ på första raden i manualen på migrationsverkets hemsida

 

/Enis

Är du också anställd på migrationsverket så du inte förstår skriven svenska?

Har jag inte skrivit att vi anlitat en konsultfirma för att söka efter någon, dom syns i hela världen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lätt är det för mig och dig att få alla papper klara och kunna börja jobba i Thailand då?

Det har inte med saken att göra.

Internetansökan max 14 dagar, då ska det inte ta 5 månader.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte med saken att göra.

Internetansökan max 14 dagar, då ska det inte ta 5 månader.

Jaja vad är 5 månader mot Aldrig i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, jag förstår att du är frustrerad, jag själv är vara så jävla lycklig nu gör min pojkvän från Gambia är här. Vi träffades på min charterresa dit i april och blev blixtförälskad. Vi ansökte direkt jag kom hem efter mina två veckor där och nu är han här. Yiiippiiiii

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, jag förstår att du är frustrerad, jag själv är vara så jävla lycklig nu gör min pojkvän från Gambia är här. Vi träffades på min charterresa dit i april och blev blixtförälskad. Vi ansökte direkt jag kom hem efter mina två veckor där och nu är han här. Yiiippiiiii

 

Underbart  :good:

 

Jag hoppas verkligen att ni inte spiller tid och redan sänt efter släkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag förstår dig, har 14 st. Som väntar på visum.

Den som väntat längst 18 månader och ännu inte klart.

Skitmyndighet som väljer avslag som den enkla vägen istället för att sätta sig in i rspektive fall.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gf vill att jag bygger ett hus, ett mindre som en Friggebod på farmen utanför byn för att vi kan få dra in El och kommunalt vatten.

Hon betalar dessutom. 

 

Hon vill att jag skall bygga för hon har kunskap att jag har firma, kunskap och bygger i Sverige.

 

Flera ansökningar för att jag skall få ett arbetstillstånd för detta lilla projekt har misslyckats.

 

Nu kör jag en IL och det kan gå om inte Isaan gubbsen blir sur.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du också anställd på migrationsverket så du inte förstår skriven svenska?

Har jag inte skrivit att vi anlitat en konsultfirma för att söka efter någon, dom syns i hela världen.

 

 

Är varken du eller konsultfirman läskunniga

 

tog 0,3 sekunder att hitta

 

http://www.migrationsverket.se/Andra-aktorer/Arbetsgivare/Anstalla-fran-lander-utanfor-EU/Krav-for-arbetstillstand.html

 

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är varken du eller konsultfirman läskunniga

 

tog 0,3 sekunder att hitta

 

http://www.migrationsverket.se/Andra-aktorer/Arbetsgivare/Anstalla-fran-lander-utanfor-EU/Krav-for-arbetstillstand.html

 

 

 

 

/Enis

punkt 1.

Annonserat i hela världen under 8 månader.

 

EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.

Tja jag anser att i hela världen under 8 månader är mer än en annons på arbetsförmedlingen eu / ees i 10 dagar.

Hur var det med läsförståelsen?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

punkt 1.

Annonserat i hela världen under 8 månader.

 

EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.

Tja jag anser att i hela världen under 8 månader är mer än en annons på arbetsförmedlingen eu / ees i 10 dagar.

Hur var det med läsförståelsen?

 

 

oj ett klick till

 

När du skall anställa

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

oj ett klick till

 

När du skall anställa

Du är ju jätteduktig Enis som kan trycka både en två gånger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt?

Vi har behov av en extra man och vi hittar ingen i Sverige som vi vill ha, men frugans bror har alla kvalifikationer vi behöver.

 

Jag behöver tips och info för att kunna ta hit honom på en provanställning.

Kan jobbet delas med SFI, han kan ingen svenska och har dålig engelska. frugan kan tolka i början.

 

Hoppas på mycket hjälp här nu.

 

 

 

 

Ja om man då tittar på TS fråga och de första svar denne fick. för flera månvarv sedan

 

 

No coments

 

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

oj ett klick till

 

När du skall anställa

Gick inte förklaringen igenom?

Det kom hit en kille vi ville ha för anställning, men eftersom MIG strulade så mycket var han tvungen att åka hem.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju jätteduktig Enis som kan trycka både en två gånger!

 

 

Ja visst är jag

 

:give_heart:

 

 

/Enis

 

 

Som vet att soc, FK, Arbetsförmedling, migrationsverk etc inta är att leka med.

 

 

skall man över huvudtaget komma framåt så måste man följa deras snitslade bana.. annars gråter man blod och slår sig blodig. 

 

 

Jag har gett upp sedan länge sedan och tänka förnuftigt.

 

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Annonsera i platsbanken, ifall inga passande kandidater söker så söker du arbetsvisum åt honom.

Du kan erbjuda en tidsbegränsad anställning.

Migrationsverket godkänner endast företag med säte i Sverige.

Mnh

Erkki

 

 

om du tycker jag är en stor skit så skrev Erki detta men det verkar inte heller gått fram.

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om man då tittar på TS fråga och de första svar denne fick. för flera månvarv sedan

 

 

No coments

 

 

/enis

Ja sedan dess har mycket vatten runnit under broarna och du har faktiskt ingen rätt att göra dig lustig över 

dom problem som uppkommit då du inte har någon uppfattning om hur det har varit

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart  :good:

 

Jag hoppas verkligen att ni inte spiller tid och redan sänt efter släkten.

Släkten?

Jag skrev att min pojkvän är här, man är väl inte född bakom farstun och tar hit släkten direkt. Just nu är det honeymoon. Släkten får komma sen om jag inte har hunnit tröttna och bytt ut honom innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Släkten?

Jag skrev att min pojkvän är här, man är väl inte född bakom farstun och tar hit släkten direkt. Just nu är det honeymoon. Släkten får komma sen om jag inte har hunnit tröttna och bytt ut honom innan

När det blir snack om släkthittagande så är det dags för byte :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt ledsen att jag ens skulle försöka att ta någon till Sverige som vill jobba och betala skatt, det ska inte hända igen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släkten?

Jag skrev att min pojkvän är här, man är väl inte född bakom farstun och tar hit släkten direkt. Just nu är det honeymoon. Släkten får komma sen om jag inte har hunnit tröttna och bytt ut honom innan.

 

Klart släkten ska hit. Bums. Öppna ditt hjärta  :give_heart:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trött historia men nu har han ju arbetstillståndet. Då får man bara lägga gammalt skit åt sidan och se framåt. Det löste sig till slut. Kanon ju  :good:

Kanon. tja det kan man ju säga då om man inte förstår bättre.

Att anställa en person i Sverige är inte som att köpa en liter  mjölk.

Så nu har vi tagit in annat folk som inte är i närheten av den kompetensen vi kunnat få.

Den personen vi hade är inte beredd att åka hit igen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gf vill att jag bygger ett hus, ett mindre som en Friggebod på farmen utanför byn för att vi kan få dra in El och kommunalt vatten.

Hon betalar dessutom. 

 

Hon vill att jag skall bygga för hon har kunskap att jag har firma, kunskap och bygger i Sverige.

 

Flera ansökningar för att jag skall få ett arbetstillstånd för detta lilla projekt har misslyckats.

 

Nu kör jag en IL och det kan gå om inte Isaan gubbsen blir sur.

Snälla nån!

Du sliter ju riset ur munnen på världsartister som alla thaibyggare är!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...