Jump to content
IGNORERAD

Visum till Sverige


chrisnils075

Recommended Posts

Hej är det någon som vet om man kan söka ett UT utan att tjejen varit här på besöksvisum? Vi har bott i lag i Thailand sedan slutet av 2011.

Kan man i så fall söka först ett UT och medans man väntar så kan tjejen komma på besök?

 

I vilken ordning bör jag fixa all

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ fråga ett Ja. Min fru hade aldrig varit här innan.

på fråga två nej. Det kan du inte. Bara att vänta. Just nu är tiden runt 14 månader och ökar

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa. Enligt MIG är det inte så. Utan olika avdelningar. Det är vad MIG påstår. Jag har en annan uppfattning.. Har ni barn blir det både lättare och krångligare. Har ni gemensamma barn . Då går det fort

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte söka om ett UT först och sen efter att intervjun är avklarad och man väntar på beslut ansöker om ett besöksvisum? Jag förstår inte varför det inte skulle gå att göra så!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kanske lite OT men på samma spår.

Min fru kom tillbaka till Sverige med norrbaggarna idag. Planet var på tid för övrigt.

Men, tydligen var det 3-4 personer som kom hit på turistvisum men med enkelbiljett. Hon vet inte hur det gick, men det var även lite problem med språket. Verkar som om en del som bjuder hit folk chansar nu när man lätt kan köpa enkelbiljetter. Det ska man uppenbart inte göra.

Konstigt dock att dom fick kliva på i Bangkok. Flygbolaget är väl ansvariga om passagerare inte kommer in i landet.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Du kan söka ett UT till henne och medföljande barn om detta är fallet. I normal fall brukar de inte bevilja besöks visum när man ansökt om ett UT, skulle detta vara fallet så är det under väldngt särskilda omständigheter som onormalt långa väntetider, dödsfall, bröllop etc. Då den sökande befinner sig i Sverige så laggs ärendet på hyllan och återtas inte förens den sökande har återvänt till sitt hemland. I ditt fall så ska detta ärende kunna behandlas som ett prioriterat ärende eftersom ni har bott tillsammans utanför Sverige i längre än två år. Behöver du hjälp så finns vi i Bangkok

 

Mvh/

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Du kan söka ett UT till henne och medföljande barn om detta är fallet. I normal fall brukar de inte bevilja besöks visum när man ansökt om ett UT, skulle detta vara fallet så är det under väldngt särskilda omständigheter som onormalt långa väntetider, dödsfall, bröllop etc. Då den sökande befinner sig i Sverige så laggs ärendet på hyllan och återtas inte förens den sökande har återvänt till sitt hemland. I ditt fall så ska detta ärende kunna behandlas som ett prioriterat ärende eftersom ni har bott tillsammans utanför Sverige i längre än två år. Behöver du hjälp så finns vi i Bangkok

 

Mvh/

 

Ja är inte så säker på att det är jättesvårt att få ett Besöksvisum till Sverige samtidigt som man sökt UT. För det enda som sägs om UT är väl att man ska söka det på ambassaden i sitt hemland och man får inte befinna sig i Sverige när man får beslutet på sin UT-ansökan, skälet är givetvis att då kanske man vägrar åka hem igen om man mot all förmodan skulle få ett avslag. Man borde ju kunna åberopa "extremt långa handläggningstider" som ett skäl att få ett Besöksvisum (max 3 mån) för att kunna besöka sin partner i Sverige, vad skulle det vara för nackdel för Migverket så länge den sökande är medveten om att hon/han inte får sitt beslut föräns han/hon är tillbaka i sitt hemland? Har till och med för mig att jag läste på forumet för typ 10 år sen att det fanns folk som fått Besöksvisum trots UT ansökan just pga långa handläggningstider.

 

Teoretiskt sett så borde det till och med gå att söka ett Besöksvisum vilket blir klart på ca 1 vecka och sen direkt ansöka om ett UT på migrationsverkets hemsida, med tanke på deras långa handläggningstider (flera månader innan man ens blir kallad till intervju) så spelar det ju ingen roll i praktiken för den sökande kanske till och med är hemma igen innan hon fått ett mail där hon ska kontakta ambassaden för att boka tid för intervju och får hon detta mail när hon befinner sig i Sverige så är det väl bara att kontakta ambassaden och boka en tid för intervju längre fram i tiden tills hon är hemma igen. För migverket och ambassaden jobbar som 2 olika enheter, fram tills ambassaden får ett mail från migverket att en person sökt UT till Sverige och att den personen ska ombedas att kontakta ambassaden för att boka tid för intervju så tror jag inte ens ambassaden vet att denna person sökt UT. Jag menar, hur ska migverket eller nån annan vara säker på att personen som söker UT på internet faktist befinner sig i sitt hemland? Det är ju ganska nytt det här med att ansöka om UT på internet.

 

Men som sagt, detta är enbart spekulationer och rena gissningar! Jag skulle dock aldrig fixa ett Besöksvisum till min tjej under tiden hon väntar på UT även om det skulle vara möjligt för det blir ju dubbla flygbiljetter, försäkring osv. De flesta av oss kan nog vänta den tid det tar trots allt och om inte så får man försöka ta sig till Thailand en sväng om längtan blir för jobbig. Vore ju lite surt om man söker UT och fixar ett Besöksvisum och sen typ 1 månad senare så får hon ett mail att hon ska kontakta ambassaden för att boka tid för intervju, ska hon då åka hem snabbt som attan för att få gjort den där intervjun eller ska man boka tid för intervjun flera månader längre fram så hon hinner vara i Sverige den tid hon har Besöksvisum för, då blir ju följden att det tar ännu längre tid innan hon får UT.

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Du kan söka ett UT till henne och medföljande barn om detta är fallet. I normal fall brukar de inte bevilja besöks visum när man ansökt om ett UT, skulle detta vara fallet så är det under väldngt särskilda omständigheter som onormalt långa väntetider, dödsfall, bröllop etc. Då den sökande befinner sig i Sverige så laggs ärendet på hyllan och återtas inte förens den sökande har återvänt till sitt hemland. I ditt fall så ska detta ärende kunna behandlas som ett prioriterat ärende eftersom ni har bott tillsammans utanför Sverige i längre än två år. Behöver du hjälp så finns vi i Bangkok

 

Mvh/

Ja du kan ansöka om turistvisa under tiden om AMB godkänner

Jag har gjort det själv eller snarare AMB (ambassaden) här kommer nästan hela storyn nu lämnar jag ut oss lite men men.

 

Så här följer storyn

På nyårsafton 2110-2111 tar vi ett gravtest som visar att vi har barn som vi misstänke så efter det bokade vi flygbiljetter till Thailand

för att det var billigt då och vi hade bara en period som vi kunde flyga pga.

mammografi mm och senare får hon ju inte flyga så det var perfekt.

 

Hennes UT går ut 26apr så jag la in om en förlängning på hennes UT som jag trodde var enkelt.

Men icke var det så det skulle ta upp till 6mån och vi skulle åka i april försökte att få förtur men dessinnan försökte jag ringa

dem men de hänvisade till min handläggare som jag inte hade det får vi inte föränn hennes fall tas upp vilket är när hennes UT går

ut inte innan.

Eftersom man inte har någon att prata med åker jag dit till MIG solna men hon i informationen svarar inte på frågor det tar den tid det tar.

Blit förbannad läser det mesta om UT på MIG sajt och hittar info om att det kan bli problem att komma tillbaka till sverige om UT har gått ut.

Jag frågar henne vilka problem då säger hon att tullpolisen tar henne om inte giltigt UT jag frågar igen vilka problem som det står på

eran hemsida.

Sedan tillar hon om att tullpolisen inte kanske tittar på datumet korrekt då frågar jag henne om hon menar att polisen gör fel nej nej säger hon

och menar att det tar längre tid för att de måste kolla med MIG sen är det OK.

Hade det inte varit en glasruta imellan oss hade jag klappat till henne.

För det första måste du ha ett UT för att komma ut ur Thailand (tydligen kan du åka ut ut thai utan visum visste det inte då men inte komma in i sverige).

Jag frågar samma person om man inte kan begära turistvisa tillbaka och hon säger det går inte det blir samma som för förlängning som ni har begärt.

Vi åkte ändå biljetterna var ju betalda och trodde ärendet skulle lösa sig åkte in senare ToR till ambassaden 90mil

dåligt bemötande först eftersom hon skulle byta efternamn till mitt mailade jag MIG och frågade i mitt ärende om det skulle bli

problem inget svar.

Kommer hem själv bråkar ett tag med dem nadanada

Sen kommer en kund i våran butik  och jag förklarar problemet han hjälper mig en JO anmälan 1.5dag efter ringer

MIG att vi har fått

tid så jag får tid direkt men frugan har ju 45mil till Bangkok hon kommer dit några dagar efter detta men då ber d

e henne att skaffa nytt UT och hon påpekar att det

redan finns ett ärende i sverige men de hittar inget så de tvingar henne att skriva ett nytt UT och betala för det när

jag hörde det dan efter vart jag så förbannad och ringde upp ambassaden dan efter och skällde ut dem och de sa att de

inte kan se pågående UT.

Men nu var så fallet att han på MIG hade sagt till en på AMBBKK skulle säga till att prata med en specifik person,

Men när jag ringe AMB kom jag rätt på person som kunde förnimass ett mail men hon skulle sagt att hon ville prata med honom vilket inte hade

framkommit till mig.

Jag ringer då tillbaka till AMB och säger att det är så jävla dåligt skött det hela.

Han är jätte just som ringer upp min fru och försöker fixa nya geometri prover som inte får mellanlagras han säger att

hon måste komma tillbaka till AMB men tidsskillnaden är problem efter många om och men får jag tag i Daniel Hedlund

på MIG När jag pratar med honom säger han stressat att han får upp dett på datorn att allt är OK han säger att allt ser

bra ut och har lite bråttom.

men når inget händer på 10dagar ringer jag tillbaka då har han slutata och blir kopplad till någon annan som svarar

och jag säger att ni MIG har sagt att det är OK berättar mitt ärende han skulle återkomma inte gjorde han det.

fick jaga han genom mail för telefon svarade han inte på

Det var ju inte sant att det var OK med Biometri till slut efter många mail han vågade inte ringa mig så

kunde han inget göra skällde ut honom.

Ringe AMB i Thailand och var förbannad eloge till min kontaktperson på AMB säger inte namnet han tröttnade tillslut

på MIG och sa till min fru

kom in idag så får du turistvisa så kan du fixa ditt UT-Kort i sverige

Dom har inte gjort en enda sak rätt jag frågade om man kunde fixa turistvisa frånbörjan, nejnej

 

Mvh Pho

Ändrades av pho
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag och min tjej ska åka ner till Thailand nu i november när hennes turistvisum går ut, och vi hade tänkt att söka UT nere i Bangkok tillsammans, fungerar det elr måste jag vara i sverige när hon söker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Jag och min tjej ska åka ner till Thailand nu i november när hennes turistvisum går ut, och vi hade tänkt att söka UT nere i Bangkok tillsammans, fungerar det elr måste jag vara i sverige när hon söker

DU kan vara precis var du vill och far men damen din SKA vara i Thailand nar hon soker.

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ringde idag och frågade om handläggningstider för UT och den är 14 månader. Sen frågade jag om det är möjligt att ansöka om besöksvisum och pga långa handläggningstider och han sa att det kan man göra, men att det finns en riska att det blir ett nej om dom misstänker att personen inte kommer resa tillbaka när besöksvisumet tar slut.

 

Så då är det väl bara att lägga in starka bevis på att hon kommer att återvända när visumet slutar gälla :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vara snäll att förklara vilka papper jag måste ha för att bjuda hit min tjej på UT. Är det kopia på pass, inkomst, bilder på oss tillsammans är väll bra?.. har så jävla dålig koll på det här. Börjar bli stressad. Ska åka ner med tjejen snart å vi ska fixa allt i bkk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vara snäll att förklara vilka papper jag måste ha för att bjuda hit min tjej på UT. Är det kopia på pass, inkomst, bilder på oss tillsammans är väll bra?.. har så jävla dålig koll på det här. Börjar bli stressad. Ska åka ner med tjejen snart å vi ska fixa allt i bkk

 

Fixa det via internet så är ju handläggningstiden enligt Migrationsverket betydligt snabbare i alla fall. Bara kopia på pass (minns inte om det räcker med hennes eller bådas) som behövs då. Bilder på er tillsammans tar hon med sig till intervjun sen. Inkomstuppgifter behövs överhuvudtaget inte. Men hon behöver ju kopia på "huspapper" (som vårt personbevis) som visar vart hon bor och ett papper översatt som visar att hon inte är gift, men det är ju ingen brådska med dessa papper för de kan tas med till intervjun.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Är det ett uppehållstillstånd du syftar på så ska det räcka med ett familjebevis. Behöver du hjälp så finns jag i Bangkok.

 

Mvh//

Amru Samphani

ROYAL LION SWEDISH AND INTERNATIONAL CONSULTING (RLSIC)

Tel: + 66 (0) 87 587 4114

Email: amru@rlsic.com

Web: www.rlsic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

skillnaden på besöksvisa alt turistvisa? någon som förklara lite snabbt?

Turist står för sitt eget uppehälle,vid besök bjuder man in nån och står för dennes uppehälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...