Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya

spooncreek

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev born41:

Kommer det att finnas tunnor, så man kan stoppa ner brudarna med huvudet före, så inte den nedhängande magen inte hindrar vage försök till förlustelse?

Born41

Nu blir jag kränkt..gumman klädde upp sig med finaste nätstrumpor å du är negativ...shame on you.

Dela på andra sajter

• Svar 4,7k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• spooncreek

425

• Esspe

390

• pust

343

• Fritz

206

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

Konfidentiell info endast till MPR medlemmar som befinner sig i Pattaya:

Idag när jag kom upp ur bingen var hela mitt hem desinficerat. Damen hade varit och hämtat specialmedel som utdelades på ett kontor på soi 6 av alla ställen. Så om någon vill ha en ursäkt för att åka till sexan på spaning  och samtidigt få ett covidsäkrat hem.....😉 .  

Verkligen omtänksam dam som inte väckte dig och skickade iväg dig att hämta medlet.😁

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev rolba:

Verkligen omtänksam dam som inte väckte dig och skickade iväg dig att hämta medlet.😁

Enda anledningen till att hon inte gjorde det var väl att det var på soi 6.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

Måste omrevidera min uppfattning om Immigration i Pattaya. Har tidigare alltid sett till att göra extensions m.m. i Korat men nu var jag tvungen att anlita Pattaya. Min enda tidigare kontakt med dom var för ett antal år sen och det var ingen trevlig upplevelse. Visserligen inga problem men surt och otrevligt bemötande.

Nu var det tvärtom.

Har dels gjort en TM 30 som gick smärtfritt trots att jag hade ett glapp i rapporteringen där. Lite sent på det också men jag sa naturligtvis att jag kom "i går". Att i går var för tre veckor sen berättade jag inte. Hon frågade också var jag varit innan och svaret blev Korat (vilket stämde men det var ett tag sen) och det var hon nöjd med. Stämplat och färdigt på 10 minuter och inga sura miner.

Skulle också ha ett Cert of Residence för att köpa mc men där blev det lite problem. Man kan inte få det förrän man har köpt mc och fått gröna boken. Det går alltså inte att vara förberedd men det är väl typisk thai anda. Hade dock ett foto på boken till den mc jag skulle köpa och det godtog hon. "Come back 1 hour"" och det gjorde jag. Rakt fram till luckan och bara någon minuts väntan. 300 baht. Vet inte om det skiljer i pris om man ska ha det till körkort, det kostar iaf 500 i Korat.

Tredje besöket på kort tid gällde 90 dagars rapport. 2 minuters väntetid, trevlig dam bakom luckan, fixat på 1 minut och ett smile på vägen ut. Bästa rapporteringen nånsin. 

Tänker tillbaks på surkarten i Phuket, en riktigt otrevlig typisk thai tjänsteman som gömde sig bakom sin skärm. Orkade inte ens öppna datan och slå in mig utan bara skickade tillbaks passet när han såg att extension var gjord i Korat. Var tvungen att få en kopia från condot på deras inrapportering för att han skulle bemöda sig om att öppna datorn. Väldigt oorganiserat överlag medans Pattaya har fått ordning på det hela.

Dela på andra sajter

spooncreek

Då är vi tillbaka vid covidruta 1 i Pattaya, dvs där vi var för ett år sedan lite drygt. Det var väl bara det här med att uppmana till angiveri av personer som umgås som återstod:

"Chonburi is "requesting for cooperation" from landlords, owners, juristic offices, etc. Of all local condos, apartment buildings, rooms for rent, dormitories, etc to stop all social gatherings, parties, mingling, etc in their buildings and rooms. 
They stated that many Covid19 cases are now coming from people holding private events with people not from their direct household and gatherings against the emergency decree and are "requesting" that building owners, landlords, etc stop them.
This is effective today until further notice. It's important to note it's a request and not an order. However, it is clear they are putting some pressure on building owners, etc, to help them stop social gatherings."

https://www.facebook.com/Thepattayanews/posts/931168100967533

Dela på andra sajter

On 2021-05-04 at 09:28, skrev Esspe:

Måste omrevidera min uppfattning om Immigration i Pattaya. Har tidigare alltid sett till att göra extensions m.m. i Korat men nu var jag tvungen att anlita Pattaya. Min enda tidigare kontakt med dom var för ett antal år sen och det var ingen trevlig upplevelse. Visserligen inga problem men surt och otrevligt bemötande.

Nu var det tvärtom.

Har dels gjort en TM 30 som gick smärtfritt trots att jag hade ett glapp i rapporteringen där. Lite sent på det också men jag sa naturligtvis att jag kom "i går". Att i går var för tre veckor sen berättade jag inte. Hon frågade också var jag varit innan och svaret blev Korat (vilket stämde men det var ett tag sen) och det var hon nöjd med. Stämplat och färdigt på 10 minuter och inga sura miner.

Skulle också ha ett Cert of Residence för att köpa mc men där blev det lite problem. Man kan inte få det förrän man har köpt mc och fått gröna boken. Det går alltså inte att vara förberedd men det är väl typisk thai anda. Hade dock ett foto på boken till den mc jag skulle köpa och det godtog hon. "Come back 1 hour"" och det gjorde jag. Rakt fram till luckan och bara någon minuts väntan. 300 baht. Vet inte om det skiljer i pris om man ska ha det till körkort, det kostar iaf 500 i Korat.

Tredje besöket på kort tid gällde 90 dagars rapport. 2 minuters väntetid, trevlig dam bakom luckan, fixat på 1 minut och ett smile på vägen ut. Bästa rapporteringen nånsin. 

Tänker tillbaks på surkarten i Phuket, en riktigt otrevlig typisk thai tjänsteman som gömde sig bakom sin skärm. Orkade inte ens öppna datan och slå in mig utan bara skickade tillbaks passet när han såg att extension var gjord i Korat. Var tvungen att få en kopia från condot på deras inrapportering för att han skulle bemöda sig om att öppna datorn. Väldigt oorganiserat överlag medans Pattaya har fått ordning på det hela.

Köp moppe först och cert sen låter konstigt, jag har alltid gjort tvärtom, trodde inte ens att det var möjligt att köpa och få boken utan cert, vad ska man med cert till efteråt när allt redan är klart? 

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Köp moppe först och cert sen låter konstigt, jag har alltid gjort tvärtom, trodde inte ens att det var möjligt att köpa och få boken utan cert, vad ska man med cert till efteråt när allt redan är klart? 

Boken får du när du köper, cert behöver du för att göra ägarbyte.

Dela på andra sajter

TOPS eller byggnad i hörnet av Klang o 2. rd, är den riven o borta? (bla bowlingshall)

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

TOPS eller byggnad i hörnet av Klang o 2. rd, är den riven o borta? (bla bowlingshall)

Nej den finns kvar,vet dock inte om det finns butiker där nuförtiden. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev berlitz:

Nej den finns kvar,vet dock inte om det finns butiker där nuförtiden. 

Nej det finns nog inte butiker eller bowling kvar, har hört lite rykten bara att den är såld och ska bli nåt stort, med angränsande tomter mot Naklua.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Esspe:

Boken får du när du köper, cert behöver du för att göra ägarbyte.

Har iofs bara köpt 3 moppar här men har alltid varit tvungen att lämna cert först och sen fått vänta i upp till 2 mån på boken. 

Tror dom skojat aprilo med dig.. 

Ändrades av LTD
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev LTD:

Har iofs bara köpt 3 moppar här men har alltid varit tvungen att lämna cert först och sen fått vänta i upp till 2 mån på boken. 

Tror dom skojat aprilo med dig.. 

Nej Immigration skojar inte april. Antar att du köpt genom handlare och dom brukar fixa till det men det tar tid. Jag köpte privat och fixade själv ägarbytet på en dag. Varför det tar så lång tid genom handlare begriper jag inte men här skulle det ta 1-2 veckor om jag köpte beg via handlare. En annan Honda handlare ville ha 1500 THB och det skulle ta 1-2 månader. Begriper inte varför, man kan göra det själv på en dag och det kostade några hundra baht att få den i mitt namn. Som vanligt så är det väl olika i olika chaengwat.

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev apknug:

Nya kanske? 

Misstänker att affären ovan gäller begagnat.

Iofs frågade inte Immigration om det gällde ny eller beg men eftersom jag hade ett foto på tabian rod så visste hon ju att det var en beg. Är det för att köpa en ny kanske andra regler gäller. TIT.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

En ny ska ju reggas också, den har ju varken bok eller nummerplåt när man får den. Men varför det ska ta så lång tid är en bra fråga, fast thai vill ju köra runt på rödskylt så länge det går, då har man ny båge på riktigt!

Vet inte om det stämmer men vissa påstår att en del aldrig byter därför att röda skyltar inte går att spåra.

Dela på andra sajter

thomas001
1 hour ago, Esspe said:

Vet inte om det stämmer men vissa påstår att en del aldrig byter därför att röda skyltar inte går att spåra.

En fördel med rödskylt på bilen är ju att du ej får någon böteslapp hemskickad när bilen blir fotat vid en fartkamera vid för hög hastighet!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

En ny ska ju reggas också, den har ju varken bok eller nummerplåt när man får den. Men varför det ska ta så lång tid är en bra fråga, fast thai vill ju köra runt på rödskylt så länge det går, då har man ny båge på riktigt!

Hej

Det här med rödskylt är också olika. Jag köpte en ny Triumph i Khon Kaen. Där får man ingen skylt. Jag blev upplyst om

att det är bara att visa köpekontraktet vid ev. poliskontroll. Tyckte det lät lite osäkert. Men faktum är att jag åkte runt i flera

flera provinser i Thailand, och blev nog stoppad 4-5 ggr. Och blev inte bötfälld någon gång.

mvh

biker

Ändrades av biker
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Det här med rödskylt är också olika. Jag köpte en ny Triumph i Khon Kaen. Där får man ingen skylt. Jag blev upplyst om

att det är bara att visa köpekontraktet vid ev. poliskontroll. Tyckte det lät lite osäkert. Men faktum är att jag åkte runt i flera

flera provinser i Thailand, och blev nog stoppad 4-5 ggr. Och blev inte bötfälld någon gång.

mvh

biker

Och i vissa provinser sägs det att man inte får lämna provinsen och i andra att man inte får köra efter kl 18. Vad som är sant får nån annan reda ut.

Dela på andra sajter

Guest jlh66
9 timmar sedan, skrev pust:

Denna lastbil kommer att få ett långt liv och inga olyckor 👍IMG20210505063148.thumb.jpg.e04a26dc3b056b6aa0858059fa0434de.jpg

Sålänge den står kvar där så är jag övertygad om att den ska klara sig undan olyckor 👍🙃

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Och i vissa provinser sägs det att man inte får lämna provinsen och i andra att man inte får köra efter kl 18. Vad som är sant får nån annan reda ut.

Ja, det stämmer, har hört liknande. Och vad som är sant eller inte beror kanske på konstaplarnas dagsform.

Eller är det saldot i fikakassan som styr?

Eftersom jag köpte hojen i Khon Kaen, så kanske jag egentligen inte fick köra alls hemma i Korat.

Hursomhelst, jag har registrerat min mc i Korat, och fått skylt och allt........

mvh

biker

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Esspe:

Skylten tillhör väl handlaren på något vis?

Jag har bara köpt en ny bike och då var handlaren väldigt angelägen att registreringen skulle gå snabbt så de skulle få tillbaka skylten då de tydligen hade ett begränsat antal.

Tog lik förbannat tre månader.

Dela på andra sajter

Måste bara rekommendera Scandic på soi 13/1. Käkade en alldeles utmärkt schnitzel därifrån i veckan. Deras fläsk är också det jag fått som mest påminner om "svenskt" trots att det är en norsk restaurang. Inte jättebilligt, 295 baht tror jag det var , men mycket gott.

Ändrades av Esspe

Dela på andra sajter

Är det någon som har behov av att hyra en liten men fin studio på Jomtien så har en kompiskompis en till uthyrning nu. Laguna Beach resort 2, bakom Rompho market. 4500/månad. El o vatten gove rate.

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Esspe:

När vi köpte bil, var vi tvungna att fylla i en "körjournal" med färdplan när vi körde utanför distriktet. Dessutom fick vi inte köra efter 18. Vi missade detta med färdplanen, så första gången vi blev stoppade av polis blev det böter..

Dela på andra sajter

thomas001
1 hour ago, gst said:

När vi köpte bil, var vi tvungna att fylla i en "körjournal" med färdplan när vi körde utanför distriktet. Dessutom fick vi inte köra efter 18. Vi missade detta med färdplanen, så första gången vi blev stoppade av polis blev det böter..

Jag och min fru har haft 4 nya bilar under åren här i Thailand. Alla bilar Har fått röd plåt vid köptillfället. Har aldrig fått den infon du beskriver när vi köpt bil! Vi har kört överallt i Thailand med rödskyltad bil, aldrig blivit stoppad p.g.a det. Kört igenom massor av s.k poliskontroller och checkpoints men alltid blivit genomvinkad med ett leende! 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...