Jump to content
IGNORERAD

Hur lång handläggningstid fick ni på svenskt medborgarskap?


Oregistrerad

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    8

  • Galten

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • Moritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har förra året hjälpt två Thai till medborgarskap och det bevilljades i princip med vändande post.

Så om förutsättningarna finns så, en vecka.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort lotteri.

Vi skickade in ansökan i augusti 2012 för sambo och två barn.

Hör ingenting, i april 2013 ber vi att få äldsta barnets pass tillbaka skickat för hon ska på skolresa.

Några dagar senare får vi besked att de är beviljade svenskt medborgarskap.

Det verkar som om man hamnar i fel hög så är risken att det blir liggande.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några dagar senare får vi besked att de är beviljade svenskt medborgarskap. Det verkar som om man hamnar i fel hög så är risken att det blir liggande

 

Tror jag inte ett dugg på, har du klara papper så har jag åtminstonde aldrig sett att det har dröjt länger tid än det tar att

behandla och skriva/skicka pappren tillbaks. Detta baserat på minst 10 års erfanhet av migrationsverket.

Skickar du halvdana papper med taskigt förflutet/ekonomi , så kanske det blir lite jobbigt o tack för det

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte ett dugg på, har du klara papper så har jag åtminstonde aldrig sett att det har dröjt länger tid än det tar att

behandla och skriva/skicka pappren tillbaks. Detta baserat på minst 10 års erfanhet av migrationsverket.

Skickar du halvdana papper med taskigt förflutet/ekonomi , så kanske det blir lite jobbigt o tack för det

 

Du tror och jag vet.

 

Jag:   Ostraffad, ingen historik av tidigare "import", väldigt bra betalt jobb med en ordnad ekonomi

Sambo: Ostraffad, jobbat sedan första dagen i Sverige

Barn:  Ostraffade, skött skolan exemplariskt

Jag kan inte se någonting som talar emot oss, istället ser jag oss som den präktiga "mönsterfamiljen"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar på två tre veckor.

Ett tag sedan gumman fixade men det var en brevända.

grannen med inte lika klara papper fick vänta ett drygt halvår men fick sitt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Dags att söka Svenskt medborgarskap till damen.

Jag undrar hur lång handläggningstid ni andra haft i dessa ärenden?

 

Har för mig att mitt Ex fick det på någon månad (Typ 3mån). Men henne kan jag ju inte ringa och fråga utan att starta världskrig ;-)

 

MVH BC

Är det dax för fruga nr 2 nu ?

Link to comment
Dela på andra sajter

För två år sedan tog det ca 6 veckor utan giftermål och barn inblandade!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror och jag vet.

 

Jag:   Ostraffad, ingen historik av tidigare "import", väldigt bra betalt jobb med en ordnad ekonomi

Sambo: Ostraffad, jobbat sedan första dagen i Sverige

Barn:  Ostraffade, skött skolan exemplariskt

Jag kan inte se någonting som talar emot oss, istället ser jag oss som den präktiga "mönsterfamiljen"

 

Jag vet ochså sökte för frugan och hennes kompis i somras och båda fick bevilljad på en vecka. Samma sak

med frugans UT och PUT

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tror jag inte ett dugg på, har du klara papper så har jag åtminstonde aldrig sett att det har dröjt länger tid än det tar att

behandla och skriva/skicka pappren tillbaks. Detta baserat på minst 10 års erfanhet av migrationsverket.

Skickar du halvdana papper med taskigt förflutet/ekonomi , så kanske det blir lite jobbigt o tack för det

Skitsnack. Våra papper var det inget fel på. Tog ändå 7 månader vet flera som haft samma handläggningstid. Sen att vissa får det på en vecka eller två stämmer också. Ett enda stort lotteri och inget annat. Så det där med rätt papper är ren och skär fantasi. Och det sa jag till dom när jag kontaktade dom per telefon och fick även bekräftat att ansökningen var korrekt. Ett lotteri är det och inget annat. Tror även B747 hade liknande handläggningstid som vi?! Har för mig att deras ansökning var korrekt också!?

Skickat från min HTC One_M8

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sökte medborgarskap för frugan och hennes söner för några veckor sen och när jag kollar med deras ansökningsnummer så står det att det tar 10 månader. Vi ansökte via webben men det är samma för alla, oberoende sökväg eller ursprung. 

 

Jag undrar om inte medborgarskapsansökan blandas ihop med visumansökan/förlängning ibland?!

 

En sak som jag undrar över är att när vi gjorde ansökan så skulle vi skicka frugans pass och uppehållskort men bara uppehållskorten för barnen. Inget krav på barnens pass vilket jag tycker är underligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack. Våra papper var det inget fel på. Tog ändå 7 månader vet flera som haft samma handläggningstid. Sen att vissa får det på en vecka eller två stämmer också. Ett enda stort lotteri och inget annat. Så det där med rätt papper är ren och skär fantasi. Och det sa jag till dom när jag kontaktade dom per telefon och fick även bekräftat att ansökningen var korrekt. Ett lotteri är det och inget annat. Tror även B747 hade liknande handläggningstid som vi?! Har för mig att deras ansökning var korrekt också!?

Skickat från min HTC One_M8

 

Min teori är att när det är barn inblandat som det var för mig,dig o 747 så tar det längre tid.

 

Bara frugan så går det fort? Det tog 6 månader för oss om jag inte missminner mig, o allt var garanterat i ordning med papper/ekonomi/ostraffade

och annat som han vräkte ur sig.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Min teori är att när det är barn inblandat som det var för mig,dig o 747 så tar det längre tid.

 

Bara frugan så går det fort? Det tog 6 månader för oss om jag inte missminner mig, o allt var garanterat i ordning med papper/ekonomi/ostraffade

och annat som han vräkte ur sig.

Jag funderade i dom banorna med först. Men att det skulle ta 1-2 veckor för att ansöka för en utan barn och med barn ta över ett halvår längre?! Nej, det tror jag inte på. Det låter ju helt skruvat om det så. Finns ju inte mer att kontrollera bara för att man har barn när man redan gått genom den processen med UT och PUT. Jag kan säkert ha fel men det låter helt befängt att det skulle ta sån tid p.g.a. barn?! Aja, migränverket är iaf nåt man slipper bekymra sig om fler gånger! Sån här resa gör jag inte om flera gånger, det är en sak som är säker iaf!! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden när fick mitt medborgarskap (1965) tog ca en månad. och det var kungens påskrift på formuläret.

Hoppas när kommer hem att Mamma har sparat det, ska försöka hitta rätt på det..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick sitt nu i veckan och hon väntade ca 5 veckor nu i semestertider! Bra tycker jag.

Till saken hon har bott här längre än 5 år och har barn med mig så då behövs ingen större kontroll.

Jag tror att om man varit här 3 år och inte har barn så kanske ansökan behöver kollas upp lite mer.

 

Varför skulle detta behövas kollas mera menar du?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru hade bott 5 år förra sommaren VI VÄNTADE HELA 3 Veckor fast dom sa  ca ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Resor utomlands

Om du har rest utomlands, till exempel på kortare besök eller semester har det ingen betydelse, men har du varit längre perioder i utlandet ska den tiden räknas av från hemvisttiden.

 

Du kan få nej på din ansökan om du:

- inte har betalat skatter, böter eller andra avgifter

- inte har betalat underhållsbidrag.

 

Även skulder till privata företag eller liknande som gått vidare till Kronofogden kan medföra att du inte får bli svensk medborgare. Även om du har betalat dina skulder måste det gå en viss tid (cirka två år), innan du kan bli svensk medborgare. Anledningen är att du ska visa att du kan vara fortsatt skuldfri.

 

Om du har begått något brott kan du ändå bli svensk medborgare, men då måste du vänta en tid. Hur länge du måste vänta beror på vilket straff du fick.

Den tid som måste gå efter brottet innan du kan få svenskt medborgarskap kallas karenstid. Karenstiden räknas vanligen från brottet, men om du har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas först när straffet är avtjänat.

 

Ett fängelsestraff måste vara avtjänat, prövotiden i samband med en villkorlig frigivning ska ha gått ut och böter som du dömts till ska vara betalda innan du kan bli svensk medborgare.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ringde idag, handläggning 10 mån handläggning.

Bara be dom skicka tillbaka passet...

Frågade också om en förlängning av arbetsvisum, handläggningstid 18 månader..

Betyder att en av tjejerna inte kan åka hem på 2,5 år, fyfan vilken dålig behandling.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
HaSib HaSib

Min tjej skickade in sin ansökan i augusti förra året. Hon har PUT och har varit här permanent i 4 år förutom under en 4 månadersperiod då hon var i Thailand. Hon har fortfarande inte fått något besked. Jag skickade ett mejl till MIG och påpekade att det står på MIG:s hemsida att handläggningstiden är c:a 3 månader men att vi väntat i 9 månader utan något besked. De svarade att de var överbelastade och att det tar lång tid att få beslut. Det är bara skitsnack för tjejen har 3 andra thaikompisar som fått sina medborgarskap detta året med en väntetid på mellan 3 veckor och 2 månader.

Nu är det så att vi har tillbringat vår sista vinter i gamla Svedala och kommer att flytta till Thailand nästa månad för gott. Är det någon som vet regelverket om man kan få sitt medborgarskap om man befinner sig i utomlands. Vi kvitterade ut hennes pass och PUT kort i oktober då vi skulle till Bryssel och fick då beskedet att vi inte skulle skicka tillbaka pass och PUT kort förrän MIG skulle handlägga ärendet. Troligen så kommer MIG att höja på ögonbrynen när de får passet och PUT kortet med post från Thailand  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen så kommer MIG att höja på ögonbrynen när de får passet och PUT kortet med post från Thailand

 

Skicka till nån i Svedala som skickar vidare, så slipper du åtminstone det bekymret :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib

Skicka till nån i Svedala som skickar vidare, så slipper du åtminstone det bekymret :good:

Jag har funderat på det men problemet är att hon får en utresestämpel i passet då vi åker till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...