Jump to content
IGNORERAD

Hur lång handläggningstid fick ni på svenskt medborgarskap?


Oregistrerad

Recommended Posts

Bra fråga. Vi ska också söka nu.

 

Vad jag förstår riskerar man få vänta upp till eller kanske mera än ett år.

Tänkte begära passet tillbaka direkt så kan de hålla på så länge de vill.

Ingen brådska direkt.

 

Kolla bara först att ansökan inte läggs på is medan passet inte finns bifogat.

 

 

Tidigare var det så att alla ansökningar om svenskt medborgarskap sköttes av MIG Norrköping. Men det är kanske ändrat nu.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    8

  • Galten

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • Moritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror nog att solklara fall går nästan direkt i retur och såna som behöver tittas på går I en hög för behandling av någon annan  med högre  befogenhet.

Men det är bara en gissning från min sida då det antingen handlar om ett par veckor eller ett halvår.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tidigare var det så att alla ansökningar om svenskt medborgarskap sköttes av MIG Norrköping. Men det är kanske ändrat nu.

 

Herr Chang har talat.

 

Så är det med säkerhet fortfarande. Vi skickade då in till Norrköping för 1 1/2 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min gumma tog det inte ens två veckor, väldigt snabbt, men detta var 4 år sedan. Saker lär ha ändrats sedan dess. När vi lämnade in hennes papper hade hon inte heller haft sitt PUT två år ännu. Men hon hade vart i Sverige nästan 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju riktigt kvickt, ungefär vad det tar för mig att förnya passet.

Och jag antar att dom inte utreder mig vidare mycket heller.

 

Bra dokumentation och alla papper i ordning antar jag ger en chans till snabbare handläggning. Men du fick nog nån nyanställd handläggare som inte visste att man skulle maska på jobbet :wink:

Lite tur ska man ju ha

 

Men det kanske beror på var man bor, MIG har väl lite ställen över hela landet vad jag nu fattat.

Eller domstolar i alla fall, så jag antar att det finns lite entourage till dessa åxå som kan ta lite av pysslet (från storstadsregionerna) om dom inte har nåt annat att göra.

 

Ansökningar om medborgarskap skickas till Norrköping oavsedd var i landet du/ni bor.

Man kan få tillbaka det thailändska passet under handläggningstiden - de begär in det igen när det är dax.

Det ska enligt hemsidan inte påverka handläggningstiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg detta i tråden under denna...

Och som sagt var, vi lämnade in i februari och väntar på besked. Så den röda tråden är...?

Frugan fick sitt nu i veckan och hon väntade ca 5 veckor nu i semestertider! Bra tycker jag.

Till saken hon har bott här längre än 5 år och har barn med mig så då behövs ingen större kontroll.

Jag tror att om man varit här 3 år och inte har barn så kanske ansökan behöver kollas upp lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ansökan om medborgarskap för en av frugans kompisar (hennes man tyckte

 

inte det var så viktigt) och idag efter 3 veckor fick hon sitt svennebevis :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

8 månader och då han dottern fylla 18, så det är bara att skicka in en ny på henne. Jag ringde Norrköping och dom erkände att dom gjort fel men kunde inget göra [emoji107]

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimister har roligare liv :wink:

 

haha, självklart. ;)

Det tog 1-2 veckor när vi ansökte för frugan iallafall, snabbt gick det. :)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Frugan fick sitt nu i veckan och hon väntade ca 5 veckor nu i semestertider! Bra tycker jag.

Till saken hon har bott här längre än 5 år och har barn med mig så då behövs ingen större kontroll.

Jag tror att om man varit här 3 år och inte har barn så kanske ansökan behöver kollas upp lite mer.

 

Mycket troligt att det är sånt som spelar in. Gumman är av den senare sorten ("varit här 3 år och inte har barn" & ej gifta) och fick sitt medborgarskap den 21 augusti, så en vecka efter din.

Men då lämnade vi in ansökan i februari.

 

Svenska passet gick dock i expressfart. Lämnade in ansökan på Arlanda i tisdags kl 16.00, på torsdag morgon fick vi ett sms att passet fanns att hämta, så en arbetsdag.

Och då var vi ändå tvungna att bifoga intyget från MIG vid ansökan, för det var inte registrerat i polisens (skatteverkets?) register att hon var svenne ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 månader och då han dottern fylla 18, så det är bara att skicka in en ny på henne. Jag ringde Norrköping och dom erkände att dom gjort fel men kunde inget göra [emoji107]

Råkade ut för samma sak med kärringens grabb. 12 månader tog det för de kärringen och dottern. Och grabben fick sen vänta två år till innan han kunde söka själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 månader för fru och dotter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Vi lämnade in alla papper på posten 14/11 fick tillbaka den 20/11 så 6 dagar tog det för frun och hennes son.

Måste vara någon form av rekord från Migrationsverkets sida.

 

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarade själv varför. Frugan  har barn då då går allt mycket fortare. Samma för oss. Stort grattis

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickade in ansökan i Juni och det tog 10 dagar sen kom passet hem o ett papper där det stod att hon blivit svensk medborgare. Sen var det bara att knata till polisen o beställa pass o ID kort som tog ytterligare 7 dagar

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Tog mindre än 2 veckor

 

Har inget med om man har barn att göra eller inte

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Min fru vill göra slag i saken och få svenskt pass. Tänkte bara kolla om väntetiden fortfarande ligger mellan 1 vecka till 1 år som det verkar ha gjort under förra året.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lämnade in alla papper på posten 14/11 fick tillbaka den 20/11 så 6 dagar tog det för frun och hennes son.

Måste vara någon form av rekord från Migrationsverkets sida.

 

/Johan

 

Åter avsändaren eller.........?       :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter avsändaren eller...?       :D

Kan man väll säga att det var men med i kuvärtet var det 2 Svenska medborgarskap :)

 

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...