Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Hehe, nä jag tänkte på dyktuben du har under bordet, det ser ut som om den skulle användas till att fylla trycklufts ( pcp) gevär.

hehe nä inte ännu! fick den av en kompis som inte haft den i källaren massa år! måste provtrycka och lämna in den på service om den är ok inuti så kanske jag kan ha den till airbrush eller kanske rentav dyka med den =)

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

min gamla som jag kört sönder =( men ska sätta dom motorerna på något hemmabygge i trä.. tänk en skokartong

med 4 propellrar! lassa på ett gäng med batterier, in med gps och skicka ut den på uppdrag!

b889b59ce839bf4944cd7c0b7a0dff57.jpg

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

yes jag flyger i Sverige men den kommer med nästa gång vi drar till Thailand!

jag står också i valet och kvalet när det gäller ett fpv kit! är lite sugen på en skärm men kanske ha den i en väska eller så biter jag i det suraäpplet och köper ett par skyzone brillor! återkommer i frågan =)

sen har flite test hintat om att dom testar några nya brillor som ska vara 720p... finns mycket kul i denna hobby!

har du någon länk hur du menar med att bygga om dom?

tänkte köpa en cc3d och jämföra lite med naze32! alltid kul att testa lite.

Tjena hej. Jag har köpt ett par förstoringslinser som jag kommer att använda i stället för orginal. Då kommer linsen att fylla upp lådan utan ram. Kolla in videon. Många säger att lådan är helt ok att använda som goggles. Så jag ska testa. Skyzone vill jag ha men det är lite pris skillnad. Här är en bra länk för mod. Ja om du kommer ned med din Quad kanske vi kan ta en flygdag någonstans?

 

//Gustav

https://www.youtube.com/watch?v=kcO-4tmqDKM&list=PLQ_EuZIlCzkCtfA-UwOhJb39FaItEnTu7&index=4

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Domen har fallit:

 

"Drönare vann i rätten

Det krävs inget övervakningstillstånd för att filma trädgårdar med drönare. Det konstaterar förvaltningsrätten i Malmö och kör därmed över länsstyrelsen."

 

"Förvaltningsrätten konstaterar i sin dom att kameraövervakningslagen bara gäller om en kamera är varaktigt uppsatt."

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dronare-vann-i-ratten_4482081.svd

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Domen har fallit:

 

"Drönare vann i rätten

Det krävs inget övervakningstillstånd för att filma trädgårdar med drönare. Det konstaterar förvaltningsrätten i Malmö och kör därmed över länsstyrelsen."

 

"Förvaltningsrätten konstaterar i sin dom att kameraövervakningslagen bara gäller om en kamera är varaktigt uppsatt."

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dronare-vann-i-ratten_4482081.svd

Men de låter väl rätt mycket så ingen kan väl bli direkt överraskad av att den är i luften eller? Eller hur högt upp skall man för att den inte skall höras och går det då att få så bra bilder att folk kan klaga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

¨Är man ute och det är tyst och flyger så låter det tydligt även om man är 100-200 m upp.

 

Där nere bor jag.

5zkztt.jpg

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tallviking

Domen har fallit:

 

"Drönare vann i rätten

Det krävs inget övervakningstillstånd för att filma trädgårdar med drönare. Det konstaterar förvaltningsrätten i Malmö och kör därmed över länsstyrelsen."

 

"Förvaltningsrätten konstaterar i sin dom att kameraövervakningslagen bara gäller om en kamera är varaktigt uppsatt."

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dronare-vann-i-ratten_4482081.svd

 

Grönt ljus att filma med drönare? Inte om Datainspektionen får som de vill

Datainspektionen gillar inte att förvaltningsrätten i Malmö gett grönt ljus för att filma med drönare. Nu överklagar myndigheten domen till högre instans och hoppas att drönare ska omfattas av kameraövervakningslagen.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.624302/gront-ljus-att-filma-med-dronare-inte-om-datainspektionen-far-som-de-vill

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Grönt ljus att filma med drönare? Inte om Datainspektionen får som de vill

Datainspektionen gillar inte att förvaltningsrätten i Malmö gett grönt ljus för att filma med drönare. Nu överklagar myndigheten domen till högre instans och hoppas att drönare ska omfattas av kameraövervakningslagen.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.624302/gront-ljus-att-filma-med-dronare-inte-om-datainspektionen-far-som-de-vill

 

 

Skulle datainspektionen få rätt, så blir det nog ändå ett slag i luften.

Polisen i bl a Malmö är nog tacksam för all hjälp de kan få att bevaka dräggen och vem skall då se till att lagen efterföljs?

 

Jag tror att drönaranvändarna kan känna se trygga. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

äh vem skulle bry sig om någon flyger runt och filmer lite? använd sunt förnuft och filma inte när grannkärringen solar topless eller kör några varv runt stadshuset för att sen krasha in i något hus!

men så fort folk inte tänker längre än vad näsan räcker så kommer det bli massa prat om förbud!

själv så körde jag av en arm igår så nu är det dags för lite repeationa jobb =)

c638eb670c2c7900b46de34a483a7771.jpg

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

¨Är man ute och det är tyst och flyger så låter det tydligt även om man är 100-200 m upp.

 

Där nere bor jag.

5zkztt.jpg

En sån tur du har om du gillar riktig Thaimat, Thai restaurangen i högra nedre hörnet är det enda i den stan där kockarna är riktiga Thailändare, de jobbade innan i Göteborg, Var där idag med fru och hennes syster och åt gott. Utöver det så regna det otroligt nog i stan... Hur är det att bo i kåken då? Men du de har ju Torsdagskvällar med musik, kanske nått att filma? Om man nu får det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Stockholm ska bli huvudstad för drönare - då måste reglerna ändras

Sverige måste skynda sig att se över reglerna för drönare, annars hamnar vi på efterkälken. Det anser Stockholms handelskammare.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.626474/stockholm-ska-bli-huvudstad-for-dronare---handelskammaren-vill-se-andrade-regler?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2Fvzzs+%28IDG.se%3A+Hetaste+IT-nyheterna+fr%C3%A5n+IDG.se%29

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Stockholm ska bli huvudstad för drönare - då måste reglerna ändras

Sverige måste skynda sig att se över reglerna för drönare, annars hamnar vi på efterkälken. Det anser Stockholms handelskammare.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.626474/stockholm-ska-bli-huvudstad-for-dronare---handelskammaren-vill-se-andrade-regler?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2Fvzzs+%28IDG.se%3A+Hetaste+IT-nyheterna+fr%C3%A5n+IDG.se%29

 

 

För sent. Går ej att förbjuda drönare.

 

Då litauer flyger med drönare i Sverige så kan man inte förbjuda det eftersom man då måste bryta mot en rad andra lagar p.g.a EU/ Schengen, eller vad det nu är.

 

Grattis alla ni som flyger med drönare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..
Nån som vet hur läget är i Thailand nu med Drönare?
Flyger själv en Phantom 3 Advanced och vill gärna ta med den på sommarsemester.
Men sist när jag var i Thailand (feb 2015) så sa dom att dom skulle bli förbjuden med 1 års fängelse och 40.000 bath böte..

 

5014501_orig.jpg
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Nån som vet hur läget är i Thailand nu med Drönare?

Flyger själv en Phantom 3 Advanced och vill gärna ta med den på sommarsemester.

Men sist när jag var i Thailand (feb 2015) så sa dom att dom skulle bli förbjuden med 1 års fängelse och 40.000 bath böte..

5014501_orig.jpg

har du plats för den så tycker jag att du ska ta med den!

allt handlar nog om vart du flyger! dem säljer ju quads av olika slag (nästan) precis överallt!

när det gäller böter och finkan så kanske det är som med sexigatvålar, vill snuten jävlas med dig så gör dem det oavsett vad lagen säger!

själv så skulle jag plocka med mig något billigare men som ändå kan bära en gopro! köra lite fpv över risfälten och jaga någon buffel [emoji12] just ja.. skulle ju tänka längre än näsan räcker...

det som jag är orolig för med att ta med en quad utomlands är att checka in lipo batterier i bagaget! det är ju inte den stabilaste formen av batterier och jag skulle inte vara förvånad om flygbolagen skulle kunna neka en att checka in dem!

någon som haft sin quad som passagerare på flygplan med typ 4 lipo batterier?

Ändrades av heno

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

har du plats för den så tycker jag att du ska ta med den!

allt handlar nog om vart du flyger! dem säljer ju quads av olika slag (nästan) precis överallt!

när det gäller böter och finkan så kanske det är som med sexigatvålar, vill snuten jävlas med dig så gör dem det oavsett vad lagen säger!

själv så skulle jag plocka med mig något billigare men som ändå kan bära en gopro! köra lite fpv över risfälten och jaga någon buffel [emoji12] just ja.. skulle ju tänka längre än näsan räcker...

det som jag är orolig för med att ta med en quad utomlands är att checka in lipo batterier i bagaget! det är ju inte den stabilaste formen av batterier och jag skulle inte vara förvånad om flygbolagen skulle kunna neka en att checka in dem!

någon som haft sin quad som passagerare på flygplan med typ 4 lipo batterier?

På vilket sätt är det bättre att det brinner i bagageutrymmet?

Varje laptop får ju vara i kabin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Nån som vet hur läget är i Thailand nu med Drönare?

Flyger själv en Phantom 3 Advanced och vill gärna ta med den på sommarsemester.

Men sist när jag var i Thailand (feb 2015) så sa dom att dom skulle bli förbjuden med 1 års fängelse och 40.000 bath böte..

 

5014501_orig.jpg

 

 

Det blir ju riktigt skarpa bilder med en sån där. Vad kan sånt kosta i Thailand, finns det överhuvudtaget här?   :unsure:      Skulle behöva en ny hobby.    :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det bättre att det brinner i bagageutrymmet?

Varje laptop får ju vara i kabin.

 

sitter inte Li-po batterier i laptops sitter Li-ion i laptops och mobiler.

 

lipo batterier har en större urladdnings kapacitet, så vid en fail så kan dom slå eld mycket lättare en ett li-ion batteri vilka också kan fallera så klart.

 

lipo kräver underhåll, tex lägg ett fulladdat/urladdat lipo batteri och skräpa en vecka så kommer du se att det sväller upp! jag underhålls laddar mina batterier då jag inte ska flyga på ett tag.

 

nu kan jag inte alla tekniska termer så alla ni med kth utb. behöver inte flame'a .. frågan var vad flygbolag säger om typ 4 lipo batterier ombord.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...