Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Högre upplösning man kör med, sämre blir räckvidden. 1000-1300m har jag lyckats ha kvar bilden på lägst upplösning och då är det styrkontrollen som lagt av.

Jag tappar videosignalen redan vid 300-400 meter...  oavsett om det är rakt upp eller på 30-40 meters höjd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tappar videosignalen redan vid 300-400 meter...  oavsett om det är rakt upp eller på 30-40 meters höjd

Längre bort man kommer högre måste man för att inte tappa signalen, prova en ~100m höjd på det avståndet så kanske det fungerar bättre,

En sådan där booster app som förstärker wifi signalen kanske vore något för dig.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraschade Quaden idag

Flög runt ett vattentorn... kollade noga först så att det inte fanns några hinder. Väl bakom tornet utom synhåll, bestämmer jag mig för att flyga en aning närmare. Då tappar jag signalen och sekunden senare ser jag Quaden falla mellan tornets ben.

Vafan hände, tänkte jag

Växlade till radar och sprang för att leta

Radarn är bra att ha påslagen tänkte jag

Men kunde inte hitta Quaden

Fan vad bra att ha en BIP-LJUDSIGNAL vid sådana här situationer, tänkte jag

Hur som, radarn säger att jag är på rätt ställe och jag kan fortfarande se kameran.. som fortfarande spelar in

Det är supertät djungel typ

Måste ligga på någon trädkrona, tänkte jag

En dam i huset på typ 5 våningen ser Quaden ifrån hennes fönsten och pekar förbrilt åt mitt håll och tjattrar nått på kinesiska

Men jag ser den inte ändå... klättrar upp på vattentornet och då ser jag den liggandes på en trädkrona typ 5-6 meter upp.

Lite charmigt var att "returning home" blinkade i början.. No chance

Väl identifierad från tornet så försöker jag skaka ner den, men inte då, den klamrar sig fast benhårt

Får hjälp att skaka trädet och ner faller den tillslut, jag hinner precis att fånga den innan den slår i backen

Tillbaka till startplatsen testflyger jag den och den verka må bra, om än skitig och repig och med en aningen sargad stolthet

Flyget ytterligare ett batteri, Är dock lite nojig, kan Quaden verkligen bara droppa ner i backen utan anledning som vid tornet.

Jag flög över tornet igen för att se om det fanns något hinder men inte då

Väl hemma ser jag vad som har hänt

Videolänken blir i bland fördröjd och därför hade jag gasat rakt in i tornet

Denna fördröjning är livsfarlig...

 

Lesson learned - Flyg aldrig FPV i närheten av objekt då det som visas på skärmen kan vara fördröjd en hel del.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att det gick bra med quaden. Har aldrig tänkt på att det skulle vara någon fördröjning och har inte märkt det själv.

 

Men om du flyger bakom något objekt så att du inte ser den är farligt. Vad som händer då är att den tappar styrsignalen och bestämmer sig för att flyga rakt hem  (Return home) och i vägen står ditt vattentorn som den kommer krasha i, har gjort det misstaget själv en gång.

 

Vore kul se videon någon gång. 

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att det gick bra med quaden. Har aldrig tänkt på att det skulle vara någon fördröjning och har inte märkt det själv.

 

Men om du flyger bakom något objekt så att du inte ser den är farligt. Vad som händer då är att den tappar styrsignalen och bestämmer sig för att flyga rakt hem  (Return home) och i vägen står ditt vattentorn som den kommer krasha i, har gjort det misstaget själv en gång.

 

Vore kul se videon någon gång. 

 

 

Jo. testade Boostern idag. Som jag skrev så kom jag normalt 3-400 meter innan den tappade signalen. Med Boostern kom jag hela 550 meter. Kontrollen var strax innan den som då o då tappade signalen. Så visst funkar appen. Skall prova att öka höjden nästa gång.

 

Det är omöjligt att veta om signalen är fördröjd... Du ser vad du ser. Skall googla på det och se om någon har testat.

 

Ang return home vid radioförlust, skall den väl stanna upp och stiga till 30 meter i förhållande till startplatsen, eller något sådant eller?  Tornet är inte högre än kanske 20 meter, men startplatsen låg nog minst på 10 meters höjd i förhållande till tornet..

 

Ett alternativ till vad som skulle ha kunnat hänt, är att Quaden fortsätter i sin riktning ett tag vid en ev radioförlust. Jag nuddar spaken försiktigt framåt, tappar precis då radiosignalen och Quaden fortsätter då framåt...

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är omöjligt att veta om signalen är fördröjd... Du ser vad du ser. Skall googla på det och se om någon har testat.

 

Men om man tittar i skärmen och styr med spaken åt något håll så ser man om det är fördröjd.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att se...Jag pratar om  en halv till en sekunds fördröjning. Dock kan man vinka och se om det är någon fördröjning. Intressant fråga dock

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer dagens 5 km flygning, kör den fortare för att inte tråka ut er :)

 

http://youtu.be/ffnUz-F6I8w

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du komma så långt? Jag kommer bara typ 350-400 meter innan videosignalen dör

 

Jag driver lite med er, har dock inte påstått vad jag tror att jag har wifisignal eller RC kontakt på dom avstånden.

Hemligheten bakom min 2.5 km och 5 km video är rätt enkel.

Jag hoppar på en cykel och styr quadrocoptern medans jag cyklar bakom den när den flyger.

 

Men den här på 1300m är äkta med wifi utan någon app, ni ser skärmdumpen och att den flyger hem med.

Jag ligger på 169m höjd enligt skärmdumen. Längre bort man kommer högre upp måste man verkar det som.

 

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och flög nyss på 400-500m avstånd på 50-100m och då tappade jag wifi signalen i vissa vinklar. Verkar som att när man flyger rakt fram så är signalen som bäst.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag driver lite med er, har dock inte påstått vad jag tror att jag har wifisignal eller RC kontakt på dom avstånden.

Hemligheten bakom min 2.5 km och 5 km video är rätt enkel.

Jag hoppar på en cykel och styr quadrocoptern medans jag cyklar bakom den när den flyger.

 

Men den här på 1300m är äkta med wifi utan någon app, ni ser skärmdumpen och att den flyger hem med.

Jag ligger på 169m höjd enligt skärmdumen. Längre bort man kommer högre upp måste man verkar det som.

 

Ja det förstod man i inlägg 459 0 461...Själv kör jag med ren fakta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blir bäst när man filmar i 720p 60fps, mjukt och fint. Provat 1080p 30fps men tycker det blir ryckigt, datorn kanske inte hänger med

Vad kör ni på ?

Såg på nått klipp att du var nära bygget av nya 27:an. Har sett sträckningen via något datorprogram på trafikverket (väldigt dålig grafik). Är det något du funderat på att flyga över tro? Alltid intressant med byggen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på nått klipp att du var nära bygget av nya 27:an. Har sett sträckningen via något datorprogram på trafikverket (väldigt dålig grafik). Är det något du funderat på att flyga över tro? Alltid intressant med byggen :)

Jag har flygit en del där men tycker inte det är något att lägga ut, kanske vore kul flyga sträckan när den är asfalterad.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en sådan där fluktare utanför balkongen(12 vån.) i går. Jag tänkte moona för den men damen stoppade mig.

 

Men det är klart, kan man fånga en så snygg kille på bild i bara kalsongerna  är det väl svårt att låta bli.

 

Vad betyder "moona"?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moona = Ner med brallorna och böj dig fram!!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaks till ämnet, flygit slut på 2 ackar idag fler blir det..

Sen tränar jag landningar, det börjar bli bättre nu..

post-5021-0-67860400-1411135841_thumb.jp

post-5021-0-74901300-1411135863_thumb.jp

post-5021-0-32499900-1411135792_thumb.jp

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

FF, Tränar landningar.

Lär dig ta fast den i luften istället, så mycket säkrare. Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig ta fast den i luften istället, så mycket säkrare.

No No ,, Inte säkert alls , en liten vindpust eller du tar efter quaden o råkar stöta till radion , Inte säkert alls .   Visst jag är väl en tråkig en när det gäller säkerhet , men tro mig finns många tråkiga händelser om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade flyga över molnen i morse  :)

 

1fx1dk.jpg

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...