Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Wow, det är dyrt med drönare och framförallt tillbehör i Skedala

Jag gav ca 170kr for denna ryggsäck i Kina som i Svedala kostar 1458kr. Helt galet med 10ggr påslag... Orginalproppar kostar ca 75kr för paret och propguards kostar 110kr här.

Orginalbatterier var dyra med sina 780kr tyckte jag... Men inte nu längre när jag ser att de kostar 14-1500kr i Svedala..

Gav motsvarande 8300kr (inkl 17% VAT) för Vision Plussen och denna sida skall ha 12200kr...

Någon i Thailand (Gustav) som behöver batterier, proppar propguards? Får ta med mig typ 40kg på planet hem

http://www.dandrone.se/shop/tillbehor-7c1.html

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Peter_BKK, dom har säkert sålt kopior dyrt till dig ;)

Den flyger säkert raka vägen tillbaka till butiken när du startar den.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var oskulden tagen..

 

Tre flygningar idag. Helt vindstilla och Quaden var hur stadig som helst. En barnlek att flyga jämfört med helikopter.

 

FirstFlight-Small_zpsa1a596a4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock blev den sista av tre inspelningen korrupt av någon anledning.

Enda skillnaden med denna flygning var att jag hovrade Quaden i luften trots att den ville landa pga låg batterinivå.

Minneskortet togs ur kameran först när jag var tillbaka på hotellrummet. Någon annan som har råkat ut för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock blev den sista av tre inspelningen korrupt av någon anledning.

Enda skillnaden med denna flygning var att jag hovrade Quaden i luften trots att den ville landa pga låg batterinivå.

Minneskortet togs ur kameran först när jag var tillbaka på hotellrummet. Någon annan som har råkat ut för detta?

Stoppa in minneskortet i maskinen igen och starta den, stäng av den och ta ut minneskortet så ska du se att du kan spela upp filmerna.

Tror att det beror på att man stänger av maskinen innan man stänger av inspelningen i appen.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoppa in minneskortet i maskinen igen och starta den, stäng av den och ta ut minneskortet så ska du se att du kan spela upp filmerna.

Tror att det beror på att man stänger av maskinen innan man stänger av inspelningen i appen.

 

Har redan tömt kortet iom att jag sparade innehållet på datorn. Ingen av de tre gångerna stoppade jag inspelningen ... Hmmm måste undersökas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, en annan sak som hände. Tappade videolänken redan efter 280-300 meter. Flög rakt upp och hade repeatern riktad mot Quaden hela tiden... 300 meter är lite dåligt. Kontrollen ar inställt på FCC-mode ( 2 beeps) även om det nu inte påverkar. Är dessutom besviken på den låga uppläsningen på videolänken som skickas ner. Köpte Quaden lite för att kunna flyga FPV... Sitter redan och letar eftermarknads-FPV-lösningar med bättre räckvidd och upplösning.. Fan, jag känner mig själv.. jag vet hur detta kommer att sluta - DYRT... men bra :im_happy:

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Peter!

Hur många helikoptrar var det du avverkade på motsvarande flygtid?

 

Så, öva lite nu sen vill jag se en flygning från din balkong till Maitans, tar väl bara några minuter.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kanske ha köpt en sån här .. Ser lite coolare än Phantom 2 bredvid. Nästan samma pengar här i Kina

 

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, en annan sak som hände. Tappade videolänken redan efter 280-300 meter. Flög rakt upp och hade repeatern riktad mot Quaden hela tiden... 300 meter är lite dåligt. Kontrollen ar inställt på FCC-mode ( 2 beeps) även om det nu inte påverkar. Är dessutom besviken på den låga uppläsningen på videolänken som skickas ner. Köpte Quaden lite för att kunna flyga FPV... Sitter redan och letar eftermarknads-FPV-lösningar med bättre räckvidd och upplösning.. Fan, jag känner mig själv.. jag vet hur detta kommer att sluta - DYRT... men bra :im_happy:

Det finns appar för att förbättra videolänken, har inte provat dom.

Det verkar som man tappar signalen i vissa vinklar.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns appar för att förbättra videolänken, har inte provat dom.

Det verkar som man tappar signalen i vissa vinklar.

Det är nog inte appar som är problemet, utan olika antenner och hur de sänder och tar emot signaler.

Läste nåt bra om det där på rcgroups , ett av världens största rc-forum, bara att gå med och börja studera, där finns kunskap från hela världen.

 

Ett förslag att börja med http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2141332

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Högre upplösning man kör med, sämre blir räckvidden. 1000-1300m har jag lyckats ha kvar bilden på lägst upplösning och då är det styrkontrollen som lagt av.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför!!! Varför!! Jag beställde en ryggsäck så jag kan ta med min Phantom på äventyr. Nu har dom skickat den till fel adress, mottagaren har hämtat ut paketet och jag har betalat!! Jag är SUR!!! Bussade gumman på posten, jag skrev argt mail till säljaren. Så nu får vi se! Jag har inte flygit på 4 veckor nu! Tack för att ni läser! Känns mycket bättre nu :-)

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt Gustav, har ni andra inget att lägga upp eller har ni krashat sönder era quadcoptrar ?

 

Mina bidrag...

 

 

 

Fösta villan nedan såldes för 30 mkr för några år sedan.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att byta ut fisheye optiken mot en vidvinkel som inte ger denna böjda horisont?

 

Det går ju att räta ut bågen i efterhand i t ex photoshop, men blir ju lite extrajobb och det är väl därför man aldrig ser "normala" bilder tagna med en quadro copter kamera.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att byta ut fisheye optiken mot en vidvinkel som inte ger denna böjda horisont?

Det går ju att räta ut bågen i efterhand i t ex photoshop, men blir ju lite extrajobb och det är väl därför man aldrig ser "normala" bilder tagna med en quadro copter kamera.

Tror inte det annat än via någon programvara.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog 5 dagar att ladda upp denna film. Internet i China är inte som i västvärlden. Funkar kanon ibland men för det mesta funkar det inte alls.

 

Min bidragande film utan någon som helst komprimering (Youtube mfl.) kan laddas ner här (ca 750MB):

 

https://www.sugarsync.com/pf/D2318733_92320776_831519

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

För att räta ut bilderna från Fisheye till lite normalare gör man så här. ( Om man har photoshop elements11 kan funka med andra versioner med)

 

Okej 

Öppna bilden i programmet

Kopiera bakgrunds lagret. (Ctrl J)

Välj sedan Filter-Korrigera Kameraförvrängning

post-7723-0-12603800-1410423634_thumb.pn

Dra i reglaget korrigera förvrängning, om du drar till max så spara och öppna igen så kan du få till det

post-7723-0-45867300-1410424470_thumb.pn

Så här blev bilden efter justeringen 

post-7723-0-18135200-1410424103_thumb.jp

Före såg den ut så här

post-7723-0-94294100-1410424087_thumb.jp

 

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

För att räta ut bilderna från Fisheye till lite normalare gör man så här. ( Om man har photoshop elements11 kan funka med andra versioner med)

 

Okej 

Öppna bilden i programmet

Kopiera bakgrunds lagret. (Ctrl J)

Välj sedan Filter-Korrigera Kameraförvrängning

attachicon.gifSkärmdump 2014-09-11 14.57.15.png

Dra i reglaget korrigera förvrängning, om du drar till max så spara och öppna igen så kan du få till det

attachicon.gifSkärmdump 2014-09-11 15.31.04.png

Så här blev bilden efter justeringen 

attachicon.gif1-dji7 r.jpg

Före såg den ut så här

attachicon.gif1-dji 007.JPG

 

Googlade och hittade ett annat gratisprogram för att fixa detta: GIMP

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade och hittade ett annat gratisprogram för att fixa detta: GIMP

Photoshop elements är inte gratis men billigt Gimp ska vara bra. Jag använder helst Picasa enkelt snabbt gratis och håller ordning på bilderna

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyger med min nästan varje dag o tar lite bilder, några kan jag bjuda på..

Det finns en inställning att man slipper böjda bilder som följer med..

post-5021-0-97677400-1410448506_thumb.jp

post-5021-0-20440800-1410448525_thumb.jp

post-5021-0-10835000-1410448547_thumb.jp

post-5021-0-47919400-1410448563_thumb.jp

post-5021-0-93274200-1410448575_thumb.jp

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyger med min nästan varje dag o tar lite bilder, några kan jag bjuda på..

Det finns en inställning att man slipper böjda bilder som följer med..

attachicon.gifDJI00132.JPG

attachicon.gifDJI00133.JPG

attachicon.gifDJI00131.JPG

attachicon.gifDJI00134.JPG

attachicon.gifDJI00129.JPG

FF

Vilken inställning!!! :-) Lägre upplösning? Okej jag tror jag vet nu. Attans att jag inte såg det förut. Ska testas när jag flyger nästa gång

Ändrades av Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill flyga jag med. I morgon åker jag och kollar om jag hittar en ryggsäck i stan. Skiter i Ebay och Ali. Nu vill jag ha en ryggsäck så jag kan åka ut och flyga!!

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...