uptoyou Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 Tjejen är på besök i Sverige och vi lagade mat, men hon saknade en kryddväxt, något blad. Någon som vet vad detta är: ใบมะกูด Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 (ändrad) Koriander enligt frugan. Man kan ju knappast laga thaimat utan koriander! Ändrades Maj 31, 2014 av Kalas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 Frugan sa att det står bai-magrood vilket betyder Limeblad, koriander heter Pakchii Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Maj 31, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Maj 31, 2014 Frugan sa att det står bai-magrood vilket betyder Limeblad, koriander heter Pakchii Tackar, stämmer bra, jag googlade limeblad och hon sa yes yes. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 Tackar, stämmer bra, jag googlade limeblad och hon sa yes yes. Det blir nog ett besök på Thaibutiken. Inte så många livsmedelsaffärer som har bay-magrod, åtminstonne inte här uppe i norr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 finns att köpa på de flesta Ica Maxi/kvantum och Citygross annars i asiatiska butiker, vart bor du? Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 finns att köpa på de flesta Ica Maxi/kvantum och Citygross annars i asiatiska butiker, vart bor du? Jämtland och Västerbotten. Nu brukar vi inte titta så mycket efter limeblad när vi är och handlar eftersom frugan alltid brukar ha med sig en stor mängd från Thailand. Fast jag tycker att jag borde sett dom om de varit tillgängliga på Maxi/Kvantum. I Sundsvall och Östersund har jag nog inte sett dom. Citygross var det länge sedan vi var in på. Kvantum i Umeå kan jag nog ha sett att de haft, men det är nog endast de i mina omgivningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 Frugan plantera sånt i sitt växthus och dom växer bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 denna o en till frösådde frugan för ca 12 år sen, så vi är självförsörjande sen länge... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 31, 2014 Dela Inlagd Maj 31, 2014 Vi har haft en hel del sådana planterade för länge sedan. Bara att ta med magrootfrukter och plantera. Enligt frugan så blir de inte riktigt samma smak på dom som man odlar här jämfört med de som är odlade i Thailand. För mig duger de men inte för henne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 (ändrad) Frugan sa att det står bai-magrood vilket betyder Limeblad, koriander heter Pakchii Helt rätt! Koriander heter pak chee. (ผักชี) Ändrades April 8, 2015 av Khun Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Helt rätt! Koriander heter pak chee. (ผักชี) Ingen aning hur man skriver det fonetisk skrev bara hur jag tycker det låter ? Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Helt rätt! Koriander heter pak chee. (ผักชี) Ingen aning hur man skriver det fonetisk skrev bara hur jag tycker det låter ? Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kilo Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Men att citera det är du en mästare på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Är det limebladen från träden med dessa frukter. Frukterna används mest för att ta bort lukt från skärbrädor och även för att bleka hy, men sällan för matlagning. Bladen har stark limedoft/smak ser ut som "tandemlöv" Har ett stort träd att plocka ifrån. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Är det limebladen från träden med dessa frukter. Frukterna används mest för att ta bort lukt från skärbrädor och även för att bleka hy, men sällan för matlagning. Bladen har stark limedoft/smak ser ut som "tandemlöv" Har ett stort träd att plocka ifrån. DSC_4736.JPG jepp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd April 8, 2015 Dela Inlagd April 8, 2015 Är det limebladen från träden med dessa frukter. Frukterna används mest för att ta bort lukt från skärbrädor och även för att bleka hy, men sällan för matlagning. Bladen har stark limedoft/smak ser ut som "tandemlöv" Har ett stort träd att plocka ifrån. DSC_4736.JPG Dessa används i en hel del olika maträtter av min fru. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Håller dom länge? Går torkade att använda också? Kan ta med mig rätt mycket hem om två veckor. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Håller dom länge? Går torkade att använda också? Kan ta med mig rätt mycket hem om två veckor. funkar att frysa, har aldrig prövat att torka... To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Håller dom länge? Går torkade att använda också? Kan ta med mig rätt mycket hem om två veckor. Gör som kärringfan brukade, plocka dem färska och förpacka dem med tidningspapper akta dej för plastpåsar, de möglar under resan hem i så fall och sedan in med dem i frysen när du har anlänt den nord arabiska hembygden så håller de sej som färska länge. En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Håller dom länge? Går torkade att använda också? Kan ta med mig rätt mycket hem om två veckor. Går alldeles utmärkt, de står sig i flera år. När man ska använda bladen så blötlägger man dem först (jag gör det i alla fall). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Jag testar med att torka en omgång, men oj vad smutsiga bladen var av damm var så det blev att skölja bort skiten. Men med bara tre regnskurar sen i december och den sista i februari så är nog normalt. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Ingen aning hur man skriver det fonetisk skrev bara hur jag tycker det låter ? Tycker faktiskt du har rätt i hur DU skriver det stavas med ชี som alltså är ett i (vokalen med strykjärnet) så det ska skrivas fonetiskt Pak chi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd April 9, 2015 Dela Inlagd April 9, 2015 Men att citera det är du en mästare på 555 nja inte min förtjänst, det var Tapatalk som inte ville publicera första två gångerna men sedan gjorde det ändå. kunde ha varit mina köttbullefingrar som orsakade detta, men inte denna gången Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu