cpo Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Självklart är val grunden men om man BARA har det och skiter i alla demokratiska grunder MELLAN valen är det inte en demokrati De röda vill bara köra ett val så snart som möjligt så de kan gå tillbaka till "business as usual" vilket innebär korruption, nepotism, maktmissbruk etc etc Det regeringsmotståndarna vill är att före nästa demokratiska val reformera det politiska systemet från grunden så att nästa valda regering enligt de reformerade reglerna inte kan missköta sig, inte kan missbruka systemet och tvingas vara demokratiska varenda dag mellan valen. Missköter dom sig och inte agerar enligt de nedre raderna i artikelns urklipp åker dom ut med huvudet före oavsett hur valda dom är DET är en fungerande demokrati Javisst! Men, vem har påstått att Thailand är en utvecklad demokrati? Det är ju just så det är. Thailand är på väg mot allt bättre demokrati men i nuläget uppfyller det inte alla kraven. Tar man bort grunden med fria val - ja då backar man förstås bandet ytterligare - och motsättningarna ökar. Naturligtvis kommer det efterhand att bli en "modern demokrati" om man håller sig till grundbultarna i en demokrati. På en del områden är de ju faktiskt mer öppna än vad vi är.kvinnlig PM (har vi inte haft), "ladyboys" - finns som är sjukhuschefer, hotelldirektörer och annat. Långt mer "fritt" än hos oss ... bara som små exempel. Så hur långt man kommit är nog olika inom olika områden. mvh cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Inte manga alls, bara en handfull idealister i klubben "tycksomjagellervatyst"! Jaha, och vad är det du nu lärde mig? Att man på ett forum skall tala om för andra vad de får eller inte får skriva........... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 (ändrad) Javisst! Men, vem har påstått att Thailand är en utvecklad demokrati? Det är ju just så det är. Thailand är på väg mot allt bättre demokrati men i nuläget uppfyller det inte alla kraven. Tar man bort grunden med fria val - ja då backar man förstås bandet ytterligare - och motsättningarna ökar. Naturligtvis kommer det efterhand att bli en "modern demokrati" om man håller sig till grundbultarna i en demokrati. På en del områden är de ju faktiskt mer öppna än vad vi är.kvinnlig PM (har vi inte haft), "ladyboys" - finns som är sjukhuschefer, hotelldirektörer och annat. Långt mer "fritt" än hos oss ... bara som små exempel. Så hur långt man kommit är nog olika inom olika områden. mvh cpo Suck. Läs en gång till sakta vad jag skriver ! Ändrades Maj 20, 2014 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Jaha, och vad är det du nu lärde mig? Att man på ett forum skall tala om för andra vad de får eller inte får skriva..... HaHaHa, du ar lustig du, nar du star svarslos drar du till med nagot helt annat an sakfragan, ar det helt sakert att du inte ar politiskt aktiv? PS sla upp ordet polare, kan ge dig nagot att fundera pa DS Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Suck. Läs en gång till sakta vad jag skriver ! Ja jag har läst ett flertal ggr och kan ändå inte förstå vad det är du hänger upp dej på. Men jag har ju också läst en oerhörd massa inlägg du har som går ut på samma sak. Men en demokrati i utveckling blir ju inte bättre för att man börjar krångla om de mest grundläggande sakerna (fria val). Men hur som helst - vi tycker olika. Inget att tjafsa om. mvh cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Ja jag har läst ett flertal ggr och kan ändå inte förstå vad det är du hänger upp dej på. Men jag har ju också läst en oerhörd massa inlägg du har som går ut på samma sak. Men en demokrati i utveckling blir ju inte bättre för att man börjar krångla om de mest grundläggande sakerna (fria val). Men hur som helst - vi tycker olika. Inget att tjafsa om. mvh cpo Det går inte att först ha val och EFTER det genomföra reformerna för den valda regeringen skulle garanterat inte vilja slita bort mattan under fötterna på sig själva Därför måste en utsett regering med opolitiska experter först utses vars ENDA uppgift är att reformera det demokratiska systemets regler i Thailand DÄREFTER kan man välja en demokratisk regering som TVINGAS följa de nya reglerna ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Det går inte att först ha val och EFTER det genomföra reformerna för den valda regeringen skulle garanterat inte vilja slita bort mattan under fötterna på sig själva Därför måste en utsett regering med opolitiska experter först utses vars ENDA uppgift är att reformera det demokratiska systemets regler i Thailand DÄREFTER kan man välja en demokratisk regering som TVINGAS följa de nya reglerna ! Jag förstår att det är det du tror på. Men jag tror inte alls att folk accepterar det. Då kan man lika gärna "prata sig samman" snarast och kräva god majoritet för ny konstitution i ett nyvalt parlament. Men man måste ju kunna prata med varandra. Det är det ju en oerhört stor brist på bland de nuvarande aktörerna. Men att andra "utsedda" skulle kunna detta bättre än ett gäng från parlamentet...nej det tror jag inte på. Naturligtvis blir det mycket lätt oroligheter om man tar ifrån folk sina möjligheter att via val påverka situationen. Vi tror olika. För mej inget att orda om mer. mvh' cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Det går inte att först ha val och EFTER det genomföra reformerna för den valda regeringen skulle garanterat inte vilja slita bort mattan under fötterna på sig själva Därför måste en utsett regering med opolitiska experter först utses vars ENDA uppgift är att reformera det demokratiska systemets regler i Thailand DÄREFTER kan man välja en demokratisk regering som TVINGAS följa de nya reglerna ! Problemet med ditt resonemang är vilka som ska utse dom "opolitiska experterna" ? Misstänker att oavsett vilka dom blir så kommer en sida att tycka dom är partiska . Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 (ändrad) HaHaHa, du ar lustig du, nar du star svarslos drar du till med nagot helt annat an sakfragan, ar det helt sakert att du inte ar politiskt aktiv? PS sla upp ordet polare, kan ge dig nagot att fundera pa DS Om jag inte misstar mig var det du som skrev "tycksomjagellervatyst" i ett försök att dissa vissa skribenter, antagligen då de som inte är dina polare. Många här som vill skriva vad de tycker i sakfrågor utan att bli tillrättavisade av medlemmar som drömmer om att vara moderatorer och tror sig ha facit. Och nej jag är inte politiskt aktiv, bara intresserad, så du, varför inte delta i debatten istället för att irriterat gnälla på de som gör det. Ändrades Maj 20, 2014 av Tamdai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 20, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Maj 20, 2014 Hej Ja det råder enligt mig en väldigt förvirrad syn på vad demokrati egentligen är och betyder här på forumet, här är några av dom saker forummedlemmar tycks tro innefattas av demokrati. En del tycker att militära och juridiska kupper är ok om folk röstar "fel". En del tycker att det är en demokratisk rättighet att oppositionen och dom gula ska få hindra andra partier att registrera sina kandidater inför val och att med våld hindra folk att rösta på valdagen. En del tycker att det är en demokratisk rättighet för regeringsmotståndare att ockupera och stänga ned flygplatser. En del anser att det är en demokratisk rättighet att stänga av vägar, broar och gator i månader. En del tycker att det är en demokratisk rättighet att få vandalisera och ockupera statliga byggnader och myndigheter. En del tycker att det är en demokratisk rättighet att få överfalla och stänga ned statliga och privata TV-stationer. En del tycker att det är en demokratisk rättighet att anställa beväpnade s.k säkerhetsvakter vid protester trots att dessa skjuter mot polisen, kidnappar och torterar folk. En del tycker att det är en demokratisk rättighet att oppositionen med våld ska få störta folkvalda regeringar. En del tycker att det ska ha en avgörande betydelse hur många som protesterar under mandatperioderna. En del tycker att det är ok med Amnesti inskriven i konstitutionen för kuppmakare och militärer medans andra absolut inte ska ha någon amnesti. Så visst finns det skilda meningar och missuppfattningar om vad som kan anses vara demokratiskt. Med vänlig hälsning isan Lover Läsförståelse är bevisligen ingenting du behärskar. Ingenting av det du skrivit ovan förespråkas av någon på forumet vad jag läst. Däremot så försöker du klistra på dessa åsikter på många hela tiden. Tror du på det du skriver ovan? Måste du vara en av dom mest korkade personerna på hela forumet. Vi har väl i och för sig redan konstaterat att du inte läser vad folk skriver. Och missuppfattar det mesta som skrivs. Att vara mot Thaksin är inte och kommer aldrig vara det du skriver ovan. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Jag förstår att det är det du tror på. Men jag tror inte alls att folk accepterar det. Då kan man lika gärna "prata sig samman" snarast och kräva god majoritet för ny konstitution i ett nyvalt parlament. Men man måste ju kunna prata med varandra. Det är det ju en oerhört stor brist på bland de nuvarande aktörerna. Men att andra "utsedda" skulle kunna detta bättre än ett gäng från parlamentet...nej det tror jag inte på. Naturligtvis blir det mycket lätt oroligheter om man tar ifrån folk sina möjligheter att via val påverka situationen. Vi tror olika. För mej inget att orda om mer. mvh' cpo Vad tror du sannolikheten är att ett invalt parti vid makten kan "prata sig samman" med alla andra i ett land som Thailand ? En snöboll i helvetet har betydligt större sannolikhet att klara sig än att de olika partierna kommer överens med ett parti som sitter på makten på gemensamma lika villkor Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Problemet med ditt resonemang är vilka som ska utse dom "opolitiska experterna" ? Misstänker att oavsett vilka dom blir så kommer en sida att tycka dom är partiska . Mvh Hobbe Självklart Men finns det något bättre alternativ i verkligheten med den situation och dom förutsättningar som råder i Thailand ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Problemet med ditt resonemang är vilka som ska utse dom "opolitiska experterna" ? Misstänker att oavsett vilka dom blir så kommer en sida att tycka dom är partiska . Mvh Hobbe Det kunde man ju löst inom det demokratiska systemet, alla partier vill ändra den militära konstitutionen från 2007 och när Abhisit satt vid makten 2008-2011 så bjöds samtliga partier i parlamentet in för att arbeta fram den nya konstöitutionen. PTP vägrade delta om inte de fick skriva den på egen hand. Efter 2011 satte de igång själv men valde då att inte inkludera oppositionen i parlamentet. Därför står Thailand där de står idag. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Självklart Men finns det något bättre alternativ i verkligheten med den situation och dom förutsättningar som råder i Thailand ? Ja att det är fria val där utfallet respekteras av all parter och att dom som väljs inte är korrumperade ,följer lagar och ser till folks bästa . Vilket är lika realistiskt som att det går att utse opolitiska experter som ALLA är nöjda med . Tyvärr verkar thai vara politiskt omogna och är inte redo för demokrati i vanlig mening utan det generella tankesättet ser ut att vara jag,jag,jag Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Det kunde man ju löst inom det demokratiska systemet, alla partier vill ändra den militära konstitutionen från 2007 och när Abhisit satt vid makten 2008-2011 så bjöds samtliga partier i parlamentet in för att arbeta fram den nya konstöitutionen. PTP vägrade delta om inte de fick skriva den på egen hand. Efter 2011 satte de igång själv men valde då att inte inkludera oppositionen i parlamentet. Därför står Thailand där de står idag. Nja PTP bjöd väl in de andra partierna men de fick bara sammanlagt bestå av en minoritet för att säkerställa att alla eventuella röstningar skulle bli som PTP ville? "Vi kan utarbeta en plan tillsammans, bara vi helt får bestämma hur den ska utformas, välkomna" / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Hej Till dig skulle jag vilja säga så här, försök lära dig vad demokrati är och att fria val och dess resultat är något man ska respektera. Med vänlig hälsning isan Lover Tyvärr så finns de godtrogna i överflöd. De är de som felaktigt tror Pheu Thai är synonymt med demokrati,och någon kritik av det skulle innebära att du är en fascist, elitistisk kupp anhängare som hatar demokrati. Voranai Vanijaka Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Du sitter som vanligt och klistrar på andra åsikter och värderingar Sådant ingår absolut inte i en demokrati Läste du artikeln ? Vad krävs av en stat för att den ska ses som en demokrati? - De allra viktigaste kraven för att en stat ska vara en demokrati finns i FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 och i konventionen om politiska och medborgerliga rättigheter från 1966. Där sägs att ett land måste ha: - Politiska rättigheter: regelbundna och fria val, med allmän och lika rösträtt och hemlig röstning - Medborgerliga rättigheter: yttrande- och mediefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet - Rättssäkerhet: likhet inför lagen och ett oberoende rättssystem - I nyare tid har vi höjt kraven på vad en stat måste ha för att ses som en demokrati. Det finns olika definitioner men några punkter de flesta är ense om är: - Flerpartisystem: Väljarna måste kunna göra ett fritt politiskt val. Oppositionen fyller en viktig demokratisk roll. - Transparens och kontrollmekanismer: Medborgare, media och oberoende institutioner ska kunna granska den politiska makten. Korruption minskar demokratin. - Demokratisk kultur: Demokratisk kultur råder när majoriteten inte missbrukar sin makt till att förtrycka en politisk eller etnisk minoritet. När regeringen respekterar mänskliga rättigheter fullt ut. När medborgarna kan påverka också mellan valen och delta i en politisk dialog. Hej Jag tog och plockade lite av det som olika forummedlemmar har ansett vara demokratiskt och lagligt dom senaste åren. Med vänlig hälsning Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Hej Jag tog och plockade lite av det som olika forummedlemmar har ansett vara demokratiskt och lagligt dom senaste åren. Med vänlig hälsning Isan Lover FEL som vanligt DU plockade det DU har tolkat in att andra sagt oavsett hur mycket dom protesterat mot dina påståenden och ansett att du ljuger ! Snacka om ohederligt beteende ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Nja PTP bjöd väl in de andra partierna men de fick bara sammanlagt bestå av en minoritet för att säkerställa att alla eventuella röstningar skulle bli som PTP ville? "Vi kan utarbeta en plan tillsammans, bara vi helt får bestämma hur den ska utformas, välkomna" / SatanG Hej Hur skulle dom kunna bli något annat än en minoritet eftersom befolkningen alldeles uppenbart vill att dom ska vara just en minoritet, det har väl samtliga val på 2000 talet visat. Att oppositionen skulle få utgöra en majoritet när befolkningen inte vill ha det så vore ju högst odemokratiskt, naturligtvis får dom inflytande i proportion med antalet röster och platser i parlamentet. Med vänlig hälsning isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 (ändrad) Läsförståelse är bevisligen ingenting du behärskar. Ingenting av det du skrivit ovan förespråkas av någon på forumet vad jag läst. Däremot så försöker du klistra på dessa åsikter på många hela tiden. Tror du på det du skriver ovan? Måste du vara en av dom mest korkade personerna på hela forumet. Vi har väl i och för sig redan konstaterat att du inte läser vad folk skriver. Och missuppfattar det mesta som skrivs. Att vara mot Thaksin är inte och kommer aldrig vara det du skriver ovan. Hej Jag förstår att du häpnar men gå tillbaka och leta så finner du hudratals om inte tusentals inlägg som försvarar sånt här. Det roliga är att man på forumet sen förfasar sig över att en Thailändska gillar SD, ifrågasätt och fundera lite över era egna åsikter också. Med vänlig hälsning isan Lover Ändrades Maj 20, 2014 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Kan IL ge ett betyg på den år 2011 valda regeringen och inte bara vad som skedde år 2000 och fram till år 2006. Beröm Yingluck och Thaksins senaste regeringsperiod. Betyg från 1-5. En fråga som vi knappast får svar på. Bara hur populär Thaksin var för 10 år sedan. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Kan IL ge ett betyg på den år 2011 valda regeringen och inte bara vad som skedde år 2000 och fram till år 2006. Beröm Yingluck och Thaksins senaste regeringsperiod. Betyg från 1-5. En fråga som vi knappast får svar på. Bara hur populär Thaksin var för 10 år sedan. Det har jag frågat flera gånger men får bara floskler till svar,han förstår ju inte ens att 48% INTE är en majoritet. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 Det har jag frågat flera gånger men får bara floskler till svar,han förstår ju inte ens att 48% INTE är en majoritet. Jamenvafan? Det är inte en majoritet, det är en jordskredsseger! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Maj 20, 2014 Dela Inlagd Maj 20, 2014 (ändrad) Det har jag frågat flera gånger men får bara floskler till svar,han förstår ju inte ens att 48% INTE är en majoritet. Han undviker medvetet den senaste regeringens prestationer som lett landet i totalt kaos. Vill bara berömma det som hände före 2006. Ändrades Maj 20, 2014 av leifen Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Maj 21, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Maj 21, 2014 Hej Jag förstår att du häpnar men gå tillbaka och leta så finner du hudratals om inte tusentals inlägg som försvarar sånt här. Det roliga är att man på forumet sen förfasar sig över att en Thailändska gillar SD, ifrågasätt och fundera lite över era egna åsikter också. Med vänlig hälsning isan Lover Ja med din bristfälliga läsförståelse så är ju allt möjligt. problemet är att du diskuterar utifrån vad du vill tro att folk skriver. Inte utifrån vad dom skriver. Vad har Thailändska och SD med detta att göra? Jag skulle med samma typ av retorik som du använder dig av påstå att du är Nynazist. Då du utrycker saker som mycket väl kan uppfattas så med syftningsfel. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu