Burken Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Knappast bara jag som reagerat på att thaierna i allmänhet missköter sina tänder. Man ser t.o.m. unga vackra damer med ruttna tänder! Jag förstår liksom inte hur de tänker, det är så ofräscht. Tandvård finns för en löjligt billig peng på varje sjukhus för thaier så vad är problemet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Tandvård finns för en löjligt billig peng på varje sjukhus för thaier så vad är problemet? I våra ögon en löjligt billig peng, men för dom kanske inte fullt så löjligt billigt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Tycker dom har bra tänder for att aldrig besoka tandläkaren. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Tycker dom har bra tänder for att aldrig besoka tandläkaren. Å andra sidan så tycker jag att man ser fler med tandställning i Los än i Svedala, förvisso kanske med högre medelålder på dessa tandställningsbärare i Los vs Sverige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) Å andra sidan så tycker jag att man ser fler med tandställning i Los än i Svedala, förvisso kanske med högre medelålder på dessa tandställningsbärare i Los vs Sverige Ja väldigt många anväder tandställning. Pratade med min tandläkare i Sverige om thailändares tänder och han sa att dom har bra tänder men sämre tandkott. Ändrades Mars 1, 2014 av stefan5300 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Håller med mangokid om att det nog inte är så billigt för thai som för svenskar som kommer på semester eller bor här med en svensk inkomst. Sist jag var hos tandläkaren här betalade jag 2200 thb för undersökning, röntgen och att laga 3 små hål, vilket jag tyckte var billigt. Vi tänker oss att priset gått upp till 2400 thb i dag. Vår thaiare här i exemplet får minimilön, 300 thb/dag och har lagstadgade arbetstider, 8 tim/dag och 6 dagarsvecka(max 48 tim). För honom går det åt 8 arbetsdagar att betala motsvarande tandläkarbesök. I Sverige motsvarar 8 arbetsdagar för en som tjänar ca. 20.000 sek/mån över 5000 sek efter skatt. Jag vet inte vad det kostar hos tandläkaren i Sverige i dagsläget men är tveksam om man kommer upp i den summan för motsvarande behandling. Hittade priser på motsvarande hos City Dental i Stockholm och där landar det på ca. 2700 sek och då går det bara åt lite mer än 4 dagar att jobba ihop det. Med andra ord skulle man kunna säga att det är dubbelt så dyrt för en thaiare att gå till tandläkaren i Thailand som för en svensk i Sverige. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Knappast bara jag som reagerat på att thaierna i allmänhet missköter sina tänder. Man ser t.o.m. unga vackra damer med ruttna tänder! Jag förstår liksom inte hur de tänker, det är så ofräscht. Tandvård finns för en löjligt billig peng på varje sjukhus för thaier så vad är problemet? problemet kam ju vara en dålig brukning av en tandborste o tandkräm + info i skolan o föräldrar om tandvård, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) I frugans generation (tjejer över 30) finns ju knappt en enda thaitjej som haft hål i tänderna. I alla fall så har det gällt precis alla thaitjejer jag var tillsammans med mellan 1996 och 2002, dvs innan jag träffade frugan. Det var alltid slående hur alla tjejer alltid hade helt olagade, friska och vita tänder. Själv har man ju amalgam i varenda tand från barndomens sockersyndande. Gissar att detta har förändrats en hel del till dagens 18-20 åriga tjejer med tanke på hur mycket godis ungarna i byarna verkar ha haft råd med det senaste decenniet. Så om jag lekt ThailandsCasanova idag istället för i slutet av nittiotalet så kanske intrycket av de unga tjejernas tandhälsa blivit ett annat? Så det är nog en generationsfråga det där med tandhälsa. Frugans generation hade helt enkelt inte tillgång till lika mycket socker som yngre människors generationer haft, vilket väl mest beror på att det var fattigare förr. Vad gäller tandställningar så är det sedan många år en fråga om mode i Thailand. Många tjejer bär tandställning helt enkelt för att bli snyggare och inte för att räta upp tänderna. Märkligt, javisst. Men så är det. Ändrades Mars 1, 2014 av Kim Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Håller med mangokid om att det nog inte är så billigt för thai som för svenskar som kommer på semester eller bor här med en svensk inkomst. Sist jag var hos tandläkaren här betalade jag 2200 thb för undersökning, röntgen och att laga 3 små hål, vilket jag tyckte var billigt. Vi tänker oss att priset gått upp till 2400 thb i dag. Vår thaiare här i exemplet får minimilön, 300 thb/dag och har lagstadgade arbetstider, 8 tim/dag och 6 dagarsvecka(max 48 tim). För honom går det åt 8 arbetsdagar att betala motsvarande tandläkarbesök. I Sverige motsvarar 8 arbetsdagar för en som tjänar ca. 20.000 sek/mån över 5000 sek efter skatt. Jag vet inte vad det kostar hos tandläkaren i Sverige i dagsläget men är tveksam om man kommer upp i den summan för motsvarande behandling. Hittade priser på motsvarande hos City Dental i Stockholm och där landar det på ca. 2700 sek och då går det bara åt lite mer än 4 dagar att jobba ihop det. Med andra ord skulle man kunna säga att det är dubbelt så dyrt för en thaiare att gå till tandläkaren i Thailand som för en svensk i Sverige. Jag antar att du gick till en privat klinik i Thailand och därför betalade betydligt mer än om du gått till ett statligt sjukhus. De billiga sjukhuslagningarna är väl inte i klass med de från privatkliniker och man drar nog hellre ut gaddarna än rotfyller på dessa ställen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Jag antar att du gick till en privat klinik i Thailand och därför betalade betydligt mer än om du gått till ett statligt sjukhus. De billiga sjukhuslagningarna är väl inte i klass med de från privatkliniker och man drar nog hellre ut gaddarna än rotfyller på dessa ställen. Det är inte ovanligt att man stöter på samma läkare på ett privat som på ett statligt sjukhus men naturligtvis till ett mycket billigare pris på det statliga. Det lär bero på att dom är tvungna att göra en viss tid hos dom statliga som "tack" för utbildningen. Kanske är det samma system för tandläkare, vad vet jag ? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Håller med Kim helt. Min fru har bara haft ett enda hål i hela sitt liv. Då var hon över fyrtio år. Jag har aldrig sett någon annan människa med så perfekta och välskötta tänder ens på film. Vad gäller tandställning så hade grabbens fru tandställning när jag träffade henne första gången 2007. Det hade hon i flera år. Men för ett par år sedan ville grabben även han ha tandställning. Han ville räta till sina framtänder som redan satt i det närmaste helt rakt. Han förklarade då att han faktiskt ville räta till sina tänder och inte bara ha den för att vara snygg som flickvännen (som hon var då). Jag blev förvånad över hur man ens kan komma på tanken att sätta in något dyligt munnen och tycka det är snyggt. Men det är väl helt i linje med den thailänska fåfängan. Jag tror thailändare är världens mest skönhetsopererade folk. Det finns ju inte en person på TV som inte lagt sig under kniven. Och även bland icke kändisar så är det påfallande vanligt. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Håller med mangokid om att det nog inte är så billigt för thai som för svenskar som kommer på semester eller bor här med en svensk inkomst. Sist jag var hos tandläkaren här betalade jag 2200 thb för undersökning, röntgen och att laga 3 små hål, vilket jag tyckte var billigt. Vi tänker oss att priset gått upp till 2400 thb i dag. Vår thaiare här i exemplet får minimilön, 300 thb/dag och har lagstadgade arbetstider, 8 tim/dag och 6 dagarsvecka(max 48 tim). För honom går det åt 8 arbetsdagar att betala motsvarande tandläkarbesök. I Sverige motsvarar 8 arbetsdagar för en som tjänar ca. 20.000 sek/mån över 5000 sek efter skatt. Jag vet inte vad det kostar hos tandläkaren i Sverige i dagsläget men är tveksam om man kommer upp i den summan för motsvarande behandling. Hittade priser på motsvarande hos City Dental i Stockholm och där landar det på ca. 2700 sek och då går det bara åt lite mer än 4 dagar att jobba ihop det. Med andra ord skulle man kunna säga att det är dubbelt så dyrt för en thaiare att gå till tandläkaren i Thailand som för en svensk i Sverige. du har säkert rätt,men misstänker du besöker pattayas flådiga tandkliniker där man faktiskt ser en hel del thai, men vad kostar det ute på vischan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Det är nog faktiskt så som Kim säger, efter vad jag hört, att det är lite av en modefluga med tandställning . Personligen tycker jag att ruttna tänder är det mest avtändande som finns. Jag har skött all min tandvård i Thailandet senaste åren. Jag har även tagit med en o annan bar-brutta att kolla / laga sina gaddar. Det brukar vara en mycket uppskattad gest. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Jag antar att du gick till en privat klinik i Thailand och därför betalade betydligt mer än om du gått till ett statligt sjukhus. De billiga sjukhuslagningarna är väl inte i klass med de från privatkliniker och man drar nog hellre ut gaddarna än rotfyller på dessa ställen. Det var på Bangkok Hospital i Phuket. Klinikerna jag kollade innan var dyrare. Statligt sjukhus var aldrig aktuellt då jag var där första gången, 2006. Se'n fortsatte jag gå till samma tandläkare. Dags att hitta en ny då det blivit glesare mellan Phuketresorna. https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Små barn ser man ofta med svarta tänder men sedan när de tappat dom så brukar de flesta ha fina tänder. Så var det med Jittra och även några av syskonbarnen. “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) mangokid, on 01 Mar 2014 - 07:58, said: Å andra sidan så tycker jag att man ser fler med tandställning i Los än i Svedala, förvisso kanske med högre medelålder på dessa tandställningsbärare i Los vs Sverige Håller med dig ang antalet personer med tandställning, men inte ang åldern. Detta med att använda tandställning, har ju blivit en modegrej bland tonårstjejer i Thailand. Man kan ju köpa tandställningar på diverse marknader där de säljer kammar och clips att ha i håret, och det skulle inte förvåna mig om de gick att köpa på 7/11. Reklam är farligt för lättlurade unga thaitjejer. Ändrades Mars 1, 2014 av Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Knappast bara jag som reagerat på att thaierna i allmänhet missköter sina tänder. Man ser t.o.m. unga vackra damer med ruttna tänder! Jag förstår liksom inte hur de tänker, det är så ofräscht. Tandvård finns för en löjligt billig peng på varje sjukhus för thaier så vad är problemet? Löjlig peng för oss är inte samma som billigt för thailändare. Fast en annan stor del i det hela är just kulturen med mycket frätande dryck. Användandet av söt läskeblask från låg ålder samt sötad mjölk är inte så nyttyggt för tänderna. Som om det inte skulle vara nog så är kvaliten på tandläkarna helt otroligt skiftande, en del kan man nog anse ha köpt titeln tandläkare på 7/11. Ofta är de väldigt inspirerade av företagen de gör affärer med. T.ex så kan ett företag med tandproteser övertyga tandläkaren om att det vettigaste inte är att laga tänder utan att det är bättre att byta ut den trasiga tanden mot en stifttand. Det är inte alls självklart att en som får förslaget att byta ut sin tand med ett litet hål har kunskap att döma ut tandläkarens förslag att byta ut tanden mot "vi lagar hålet istället". Ni kan ju gissa vad tandläkaren tjänar mer på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 Håller med dig ang antalet personer med tandställning, men inte ang åldern. Detta med att använda tandställning, har ju blivit en modegrej bland tonårstjejer i Thailand. Man kan ju köpa tandställningar på diverse marknader där de säljer kammar och clips att ha i håret, och det skulle inte förvåna mig om de gick att köpa på 7/11. Reklam är farligt för lättlurade unga thaitjejer. braces.jpg När dottern gick grundskolan här i Sverige var det skämigt att gå med tandställning. Nu när hon har vuxit upp och måste betala för det så är det inga problem att det kostar drygt 10000kr. För nu är det inne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Mars 1, 2014 Dela Inlagd Mars 1, 2014 (ändrad) Känner en tjej som skickade pengar till barna innan de flyttade hit. När de väl kom hit så var tänderna förstörda för de hade fått godis varje dag av sina omtänksamma släktingar Ändrades Mars 1, 2014 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luttrad Inlagd Mars 2, 2014 Dela Inlagd Mars 2, 2014 Detta med att numera se barn i Thailand med svarta tänder är ett sorglig följd av lite ökat välstånd, tevetittande och en tro på att ett ständigt godisätande är ett sätt att visa grannarna sin nyvunna rikedom samtidigt som det är bra för barnen! Jag tror inte att jag är ensam om att efter att ha insisterat på att köpa vanlig mjölk till barnen ha blivit idi*tförklarad av barnens mammor och övriga släktingar. I deras ögon är jag bara en dum farang som inte begriper att det är mycket nyttigare för barnen att istället dricka sötade och smaksatta mjölkdrycker. Dessutom säger deras mammor att barnen inte tycker om den i deras smaksinnen lite sura vanliga mjölken! Mot en ovanligt envis och korkad farang används som ett sista argument att barnet inte tål den vanliga mjölken, utan istället måste dricka den sötade och smaksatta! För det mesta har jag stått på mig, men ibland har jag inte orkat att stå emot det kollektiva motståndet från hela den samlade käringmaffian! När jag har haft tid att planera så har jag inhandlat en mjölklåda på egen hand, och därmed ställt käringmaffian inför ett fullbordat faktum! Med Vänlig Hälsning. Luttrad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Mars 2, 2014 Dela Inlagd Mars 2, 2014 (ändrad) När grabben kom till Sverige hade han en del "kalaspuffar" till tänder och några hål pga att mormor gav honom cola o godis när han ville ha. och obefintlig tandvård. Nu har han perfekta tänder när vi satt gränser för söt dryck och godis mm och kört med el-tandborste och sköljning med fluor varje kväll. Frugan gick till tandläkaren för första gången förra året, inga hål men tandläkaren hade aldrig sett så mycket tandsten. Krävdes två besök för att bli av med allt , själv har jag hyfsade tänder och har väl inte lagat ett hål på +20 år och nu efter 25-års tjatande från olika tandläkare börjat använda tandtråd varje kväll. Ändrades Mars 2, 2014 av hamnoi Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rocky Inlagd Mars 4, 2014 Dela Inlagd Mars 4, 2014 Tjena Rocky här. Svärmor 66år öppnar ölflaskor med sina tänder impad som fan Mvh Rocky Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Mars 4, 2014 Dela Inlagd Mars 4, 2014 Dyrt är det inte att gå till tandläkaren i hem byn,gula läkarkortet då betalar man bara 30 bht,men privat (och bättre antar jag) bedövning och en utdragen tand 600 bht. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Mars 5, 2014 Dela Inlagd Mars 5, 2014 Dyrt är det inte att gå till tandläkaren i hem byn,gula läkarkortet då betalar man bara 30 bht,men privat (och bättre antar jag) bedövning och en utdragen tand 600 bht. Det kanske hade varit bättre att betala lite mera och fått tanden reparerad istället för utdragen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berlitz Inlagd Mars 6, 2014 Dela Inlagd Mars 6, 2014 Det kanske hade varit bättre att betala lite mera och fått tanden reparerad istället för utdragen. Ja det är en synpunkt,då redan tanden ovanför redan var utdragen så var valet enkelt mitt inlägg gällde dock att det inte ÄR dyrt att gå till tandläkaren om man så vill 30 bht. Inte den bästa tandvården,men en tandvård iaf... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu