Jump to content
IGNORERAD

Finns svensk husmanskost att äta i Bangkok?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Guest bangkokkille

Efter några år här nu i Bangkok så är man faktiskt väldigt sugen på att äta svensk husmanskost, någon som vet någon restaurang där dom serverar riktigt god svensk mat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    15

  • Stoneys

    15

  • jan53

    8

  • SatanG

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efter några år här nu i Bangkok så är man faktiskt väldigt sugen på att äta svensk husmanskost, någon som vet någon restaurang där dom serverar riktigt god svensk mat?

kan du inte laga det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några år här nu i Bangkok så är man faktiskt väldigt sugen på att äta svensk husmanskost, någon som vet någon restaurang där dom serverar riktigt god svensk mat?

Har du varit inlåst? jag bara frågar eller har du inte lämnat kavarteret?

Eller läst på Mpr?

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hade inte IKEA bättrat på sej?

Har provat IKEA men den maten klarar jag mig utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Pröva Stable lodge soi 8.

Jag har provat deras buffe på helgerna och den är riktigt god, lite dyr bara men söker ett ställe där dom har riktig husmanskost, typ fläsklägg o rotmos dvs gammal hederlig husmanskost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Har du varit inlåst? jag bara frågar eller har du inte lämnat kavarteret?

Eller läst på Mpr?

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

kan du inte laga det själv?

Har ingen lust att laga maten själv på en restaurang, det var nämligen en restaurang jag sökte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen lust att laga maten själv på en restaurang, det var nämligen en restaurang jag sökte,

och min fråga var om du inte kunde laga till en husmanskost? men av ditt svar att döma så antingen är du lat eller så kan du inte laga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

och min fråga var om du inte kunde laga till en husmanskost? men av ditt svar att döma så antingen är du lat eller så kan du inte laga till.
Var ju faktiskt ganska uppenbart.

Många av dagens mammas snuttjullar klarar inte ens det enklaste i köket.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

och min fråga var om du inte kunde laga till en husmanskost? men av ditt svar att döma så antingen är du lat eller så kan du inte laga till.
Så anledningen att man äter på restaurang är att man är lat eller inte kan laga mat? Jag kan laga mat och är inte lat. Lunch äter jag alltid på restaurang, mest för att spara tid. Middag någon gång i veckan mest för att det är trevligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några år här nu i Bangkok så är man faktiskt väldigt sugen på att äta svensk husmanskost, någon som vet någon restaurang där dom serverar riktigt god svensk mat?

Svensk mat skall man äta i Sverige tillagad av mamma

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några år här nu i Bangkok så är man faktiskt väldigt sugen på att äta svensk husmanskost, någon som vet någon restaurang där dom serverar riktigt god svensk mat?

 

Dåligt med svenska ställen i Bangkok dessvärre, troligen är det inte nog kundunderlag för att få tillräcklig lönsamhet. Jag åker mest till till Stable Lodge men även D"Pelican på Soi 22 funkar bra. Inget rotmos men lite annat gott på menyn.

 

http://www.dpelican-inn.com/index.php

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk mat skall man äta i Sverige tillagad av mamma

 

Många har inte "Mamma" kvar i livet ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det sket ju sig med Scan Deli, vet inte hur det blev med deras efterträdare Swe dish eller vad de nu hette? Bör i så fall ligga på sukhumvit soi 18.

 

Annars är Stable Lodge, Admiral på soi 24 samt D´pelican alternativ som funkar. Har provak IKEA men juísses vad dålig deras svenska mat är-plus att shoppen fortfarande är kliniskt ren från svenska godsaker som sill och kaviar

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det sket ju sig med Scan Deli, vet inte hur det blev med deras efterträdare Swe dish eller vad de nu hette? Bör i så fall ligga på sukhumvit soi 18.

 

Annars är Stable Lodge, Admiral på soi 24 samt D´pelican alternativ som funkar. Har provak IKEA men juísses vad dålig deras svenska mat är-plus att shoppen fortfarande är kliniskt ren från svenska godsaker som sill och kaviar

 

Har provat pytt-i-pannan på Pelican Inn.. men det var ingen höjdare. Tjejen tog sill och potatis.. det fattades gräddfil och annat som behövs. Så jag blev inte så himla imponerad :) Men de kanske har annat som smakar gott?

 

Hur många inlägg måste man skriva innan man blir av med det här "Detta inlägg granskas av moderator"? Tar ju en halvdag innan inlägget blir synligt, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Du får väl ta Dej till förorten Khon Kaen, har rotmos på Fredag

Rotmos står högst upp på min önskelista, synd att det är så långt bort annars hade jag kommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Ja det sket ju sig med Scan Deli, vet inte hur det blev med deras efterträdare Swe dish eller vad de nu hette? Bör i så fall ligga på sukhumvit soi 18.

 

Annars är Stable Lodge, Admiral på soi 24 samt D´pelican alternativ som funkar. Har provak IKEA men juísses vad dålig deras svenska mat är-plus att shoppen fortfarande är kliniskt ren från svenska godsaker som sill och kaviar

Efter ScanDeli så öppnade dom en ny svensk restaurang men den stängdes direkt av någon anledning. IKEA´s mat är i det närmaste oätlig och håller med dig, deras shopp är ju helt värdelös när det gäller svensk mat, man tycker att sill och kaviar borde dom iallafall ha, får prova dina andra tips som Admiral och D´pelican, tackar så mycket för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknas nu bara ett inlägg som ifrågasätter varför man flyttar till andra sidan jordklotet för att äta svensk mat!

Själv har jag lagat mat en gång på de sista 6 åren eller så, känns som lagom ofta. 

Följ Maichais råd om du vill äta svenskt. Har inte testat "The wall" på en massa åf, var tidigare svenskt men tror

det togs över av en aussie. Låg inte långt från Patpong.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har inte "Mamma" kvar i livet ! :whistle:

svensk-husmanskost.jpg

Inbunden
Svensk husmanskost Tore Wretman
 
 

 

Betyg 4 av 5

Svenska, 2008

En riktig matklassiker i efterlängtad ny utgåva

Fläsklägg och rotmos, kåldolmar och sillpudding - det är husmanskost av gott märke. Den svenska matkulturen när den är som bäst, med mat baserad på enkla råvaror och lagad med stor omsorg.

Tore Wretman slår här ett slag för gammal fin mattradition. Han bjuder på välsmakande anrättningar med vederhäftiga recept och citerar ibland direkt ur de gamla husmamsellernas kokböcker. Här och var är också kulturhistoriska och kulinariska kommentarer insprängda

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat pytt-i-pannan på Pelican Inn.. men det var ingen höjdare. Tjejen tog sill och potatis.. det fattades gräddfil och annat som behövs. Så jag blev inte så himla imponerad :) Men de kanske har annat som smakar gott?

 

Hur många inlägg måste man skriva innan man blir av med det här "Detta inlägg granskas av moderator"? Tar ju en halvdag innan inlägget blir synligt, haha.

Det är märkligt att de inte lyckats bättre med sill och potatis om de nu hade sillen, gräddfil finns på Villa market 400 meter ifrån pelican inn och likaså gräslök?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ja det sket ju sig med Scan Deli, vet inte hur det blev med deras efterträdare Swe dish eller vad de nu hette? Bör i så fall ligga på sukhumvit soi 18.

 

Annars är Stable Lodge, Admiral på soi 24 samt D´pelican alternativ som funkar. Har provak IKEA men juísses vad dålig deras svenska mat är-plus att shoppen fortfarande är kliniskt ren från svenska godsaker som sill och kaviar

 

 

 

Är det längesedan ni provade IKEAs mat?

Jag hörde/läste någon som provat i höstas som tyckte att de hade kommit långt i smaken och kvaliten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ändå tycka att det borde gå att få snurr på en svensk restaurang i BKK,..

 

Men, beställa matlådor ska gå att göra från Food Academy Bangkok.

 

http://foodacademybangkok.com/

https://www.facebook.com/foodacademybangkok

 

Du får fylla upp frysen helt enkelt :-)

Samtidigt stöder  du en god sak, 

 

Från hemsidan:

"Food Academy Bangkok F.A.B är ett svenskt mat-projekt i Klong Toey
Klong Toey 70 rai är ett område som ligger mitt i Bangkok söder om Chao Phrayafloden och tillhör stadens största slum. Kåkstaden ligger precis intill järnvägsspåren. Klong Toey kom till för 50 år sedan när invandrare kom till Bangkok för att söka arbete nere i hamnen
Många emigranter bosatte sig tillfälligt i Klong Toey men bestämde sig senare för att stanna. I begynnelsen fanns varken elektricitet eller vatten. Nu finns det mesta, till och med skolor.
Vi som driver detta projekt vill hjälpa unga människor från Klong Toey slum att lära sig internationell matlagning.  En framtida säker inkomst för dem som redan älskar att laga mat."
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...