B747 Inlagd December 19, 2013 Dela Inlagd December 19, 2013 Ja allt som vanligt då he he Japp. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 (ändrad) I Bang sare vid Jomtien säger de att priserna går upp. Grannens Thaitjej sager att huspriserna som vårat gått upp 600 000 bath på några månader men det tar jag givetvis med salt. sanning är att de bygger som F-n med vattenland och affärer så det finns kanske något. Själv räknar jag inte huset som investering och lär dö innan den säljs kanske. Står I gummans namn. Ändrades December 20, 2013 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Här i Rayong har priserna på tomter nästan fördubblats på 5 år och det byggs överallt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 I Bang sare vid Jomtien säger de att priserna går upp. Grannens Thaitjej sager att huspriserna som vårat gått upp 600 000 bath på några månader men det tar jag givetvis med salt. sanning är att de bygger som F-n med vattenland och affärer så det finns kanske något. Själv räknar jag inte huset som investering och lär dö innan den säljs kanske. Står I gummans namn. Du tar en thai tjejs ord för sanning? Med gått upp, vad menar hon/du då? Menar ni begärda priser eller det verkligen försäljnings priset? Kan upplysa om att det i väldigt många fall på beg hus är upp till 50% prutmån.. Nyproducerade hus har stigit något men det beror mycket på att man idag erbjuder väldigt mycket bättre finansierings villkor, ungefär som med bilar, du kan köpa en ny bil till 0% ränta. Thaiarna går på detta utan att ens fundera på vad dom eg får betala för dessa förmånliga lån. Ex, köp en ny bil så så kan du välja att få 0% ränta eller 8-10% rabatt om du köper cash. Med andra ord man har lagt på finansierings kostnaden på priset.. Samma sak med hus, du kan få 1.25% ränta vid köp av nytt hus. Men glöm att ditt begagnade hus har stigit i värde, det har sjunkit. Många tror att priserna som står i annonser är referens priser för vad deras hus är värda, inget kunde vara mer fel. Testa att sälja så får du se vad det verkligen är värt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Här i Rayong har priserna på tomter nästan fördubblats på 5 år och det byggs överallt Jo mark och nya hus stiger, men sen är det precis som med en bil, huset sjunker i värde för varje månad som går. Den stora massan av köpare är inte farang, det är Thai och Thai gillar inte att köpa begagnat om dom inte måste. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Med osäkra politiska läget och de nationalistiska thai kan förutsättningarna ändras för faranger i form av nya skatter mm. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Du tar en thai tjejs ord för sanning? Med gått upp, vad menar hon/du då? Menar ni begärda priser eller det verkligen försäljnings priset? Kan upplysa om att det i väldigt många fall på beg hus är upp till 50% prutmån.. Nyproducerade hus har stigit något men det beror mycket på att man idag erbjuder väldigt mycket bättre finansierings villkor, ungefär som med bilar, du kan köpa en ny bil till 0% ränta. Thaiarna går på detta utan att ens fundera på vad dom eg får betala för dessa förmånliga lån. Ex, köp en ny bil så så kan du välja att få 0% ränta eller 8-10% rabatt om du köper cash. Med andra ord man har lagt på finansierings kostnaden på priset.. Samma sak med hus, du kan få 1.25% ränta vid köp av nytt hus. Men glöm att ditt begagnade hus har stigit i värde, det har sjunkit. Många tror att priserna som står i annonser är referens priser för vad deras hus är värda, inget kunde vara mer fel. Testa att sälja så får du se vad det verkligen är värt.. Hej, om du läser vad han skriver så säger han han han tar sin frus ord med en nypa SALT!o det menas med att han inte tror på hennes ord om att huspriset har stiget som hon tror . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Får man ett lån med 0% är lånet gratis. Bilen blir inte dyrare för det utan ssnarare billigare. Och tråden handdlar om att investera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd December 20, 2013 Dela Inlagd December 20, 2013 Tid är pengar. Har man tid kanske Pattaya/Jomtien är bra. Knappast annars. Bortser man från tid är man godtrogen. Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
geten Inlagd December 22, 2013 Dela Inlagd December 22, 2013 Är lite sugen på att investera i något här nere. Frågan är bara vad? Har länge funderat på condos eller mark i jomtien/Pattaya områdena, tror det kan bli en bra avkastning på ca 5-10 års tid. Eller ska man satsa pengarna i något annat istället? Bar, butik restaurang mm mm??? (har inga planer på att jobba speciellt mycket själv med det jag investerar i, och bar känns jävligt otryggt) Men sen när man börjar fundera på de här med kungen och vad som händer när han går bort så känns det lite osäkert, vad tror ni? Kommer det påverka ekonomin i Thailand? Tar gladeligen emot alla tips och råd. Tänkte dra till den där mässan som är i början på januari Pattaya Propertys show, inne på Hilton, kanske man kan få inspiration där i bostäder. Sätt pengarna på banken istället,ingen farang som jag känner har fått någon större avkastning på satsat kapital även de som bott i Thailand uppemot 20 år.Bar ska du inte bara tänka på.Risken är många gånger större att du förlorar ditt kapital än att du ska få avkastning på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oberg Inlagd December 22, 2013 Dela Inlagd December 22, 2013 Sätt pengarna på banken istället,ingen farang som jag känner har fått någon större avkastning på satsat kapital även de som bott i Thailand uppemot 20 år.Bar ska du inte bara tänka på.Risken är många gånger större att du förlorar ditt kapital än att du ska få avkastning på det. Tror du är helt rätt ute. Thailand är nog inte rätta landet att investera i, snarare konsumera i. Vill man investera så finns det "tryggare hamnar" än Siam. Oberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kuai Inlagd December 22, 2013 Dela Inlagd December 22, 2013 Om det nu är så att det finns en överetablering på hus och condos där värdet har sjunkit med ca: 35% sedan de byggdes så borde det väl inte sjunka så mycket mer "men men det vet ju bara framtiden". Men att köpa något som redan gått ner 35% i pris är ju ofarligare än att bygga nytt och borde ju var en bättre investering än att bygga nytt eller? På lång sikt så brukar fastighets affärer ju ändå vara lönsamt men som sagt på lång sikt 10-15 år borde värdet ha gott upp om man förvaltar fastigheten väl, vilket jag inte tycker man gör i Thailand bygga nytt går bra men att ta hand om det man har verkar inte lika intressant. //matz Det du vet med rejäl säkerhet är att även att som du tror, att 35 % skulle vara en gräns för uppbromsning av prisfall så finns det utrymme för ett prisfalla på 100 % för varje ny dag!! Varför skulle det vara "ofarligare" att köpa när det gått ner 35 % än att bygga nytt? Livet är en resa, lev mera! Frihet det ger man och ansvar det tar man! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matz Inlagd December 22, 2013 Dela Inlagd December 22, 2013 Det du vet med rejäl säkerhet är att även att som du tror, att 35 % skulle vara en gräns för uppbromsning av prisfall så finns det utrymme för ett prisfalla på 100 % för varje ny dag!! Varför skulle det vara "ofarligare" att köpa när det gått ner 35 % än att bygga nytt? Men att köpa något som redan gått ner 35% i pris är ju ofarligare än att bygga nytt och borde ju var en bättre investering än att bygga nytt eller? Ja va ju just den frågan jag ställde!!!! Men en teori kan ju vara att du inte behöver förlora dom 35% om det skulle rasa mer än det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Får man ett lån med 0% är lånet gratis. Bilen blir inte dyrare för det utan ssnarare billigare. Och tråden handdlar om att investera. Du läste inte hela eller? Köp cash och du får 10 rabatt, innebär att man lagt lånekostnaden på priset för att lura dumbommar att tro att 0% ränta är gratis.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd December 23, 2013 Dela Inlagd December 23, 2013 Men att köpa något som redan gått ner 35% i pris är ju ofarligare än att bygga nytt och borde ju var en bättre investering än att bygga nytt eller? Ja va ju just den frågan jag ställde!!!! Men en teori kan ju vara att du inte behöver förlora dom 35% om det skulle rasa mer än det. Några trodde förra året när det hade gått ner 30% att botten var nådd... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bofinken Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Tjenare! Ja condo är nog en bra ide eftersom du kan äga lägenheten själv och inte behöver våndas för marken den står på, marken ägs ju kollektivt. Jag vet kompisar som köpt condo i Phuket för 15-20 år sedan och gjort sig en stor hacka på det idag! Men låt dig inte luras för farorna finns runt hörnet och för Jesu namn blanda inte in någon Thai i köpet eller kontraktet, allt ska stå på dig själv, t o m vissa advokater kan vara luriga, hör dig för först om dom, lycka till! Paddan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Pålitliga advokater Tvivlar Var ett reportage i Svt for några aå sedan Broderna Herrey investeradet i en bar i Puket? Annlitade Ett Amerikanskt advokatfirma med både kontor i sverige usa o LOS Mycket välrekomenterat fretag Felet var att Herreys tog in en Thaidelägare Ny inredning mm. Probement var att Thaikillen korde firman i botten Fick ingen hjälp av advokaterna Thaikillen var nog en bättre kund ( Sorre) Det 'r var jag kan dra mig till minnes Hyra lokal for att sätta upp en liten firma for forsäljning av varor Tex bakverk med svensk tysk kvalitet Låter det sig gras och hyreskostnad Bor ligga i omr där det finns många Eroper Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Är lite sugen på att investera i något här nere. Frågan är bara vad? Har länge funderat på condos eller mark i jomtien/Pattaya områdena, tror det kan bli en bra avkastning på ca 5-10 års tid. Eller ska man satsa pengarna i något annat istället? Bar, butik restaurang mm mm??? (har inga planer på att jobba speciellt mycket själv med det jag investerar i, och bar känns jävligt otryggt) Men sen när man börjar fundera på de här med kungen och vad som händer när han går bort så känns det lite osäkert, vad tror ni? Kommer det påverka ekonomin i Thailand? Tar gladeligen emot alla tips och råd. Tänkte dra till den där mässan som är i början på januari Pattaya Propertys show, inne på Hilton, kanske man kan få inspiration där i bostäder. Handen på hjärtat, är det inte lite av amatörenas afton det här med att vilja investera i Thailand? Har inte vi alla varit där och närt en dröm om att "göra" pengar i Thailand. Man kommer ner till Thailand ser att mycket är billigare än hemma och så tänker man “man borde inverstera lite pengar här I landet och göra sig en hacka”. Alltså, jämför man med vad en thai tjänar så gör vi helt klart mycket mer pengar än gemene thai gör, men ser man generelt så tror jag att ibland de 65 miljoner thailändarna som bor I landet så finns det många som tjänar MYCKET pengar och om det nu skulle vara så lätt som man som “amatör” tror det är att göra en baht eller två så tror jag faktiskt att redan medel Som Sai hade gjort detta. Så mitt råd är att kan du inte göra en hacka i sverige så kan du knappast göra det I Thailand heller. Glädjedödarn Bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Handen på hjärtat, är det inte lite av amatörenas afton det här med att vilja investera i Thailand? Har inte vi alla varit där och närt en dröm om att "göra" pengar i Thailand. Man kommer ner till Thailand ser att mycket är billigare än hemma och så tänker man “man borde inverstera lite pengar här I landet och göra sig en hacka”. Alltså, jämför man med vad en thai tjänar så gör vi helt klart mycket mer pengar än gemene thai gör, men ser man generelt så tror jag att ibland de 65 miljoner thailändarna som bor I landet så finns det många som tjänar MYCKET pengar och om det nu skulle vara så lätt som man som “amatör” tror det är att göra en baht eller två så tror jag faktiskt att redan medel Som Sai hade gjort detta. Så mitt råd är att kan du inte göra en hacka i sverige så kan du knappast göra det I Thailand heller. Glädjedödarn Bob På hyfsat lång sikt skulle jag säga att chanserna att göra sig en hacka på goda affärer i Thailand (liksom i andra länder i ASEAN och i Kina) är stora. Även som svensk. USA, och Västeuropa är på dekis, tillväxten och framtiden finns på andra håll i världen tex här i Thailand. För egen del flyttade jag hit, till denna del av världen, för att möjligheterna är så mycket större här än i tex Sverige. Har många år kvar i yrkesför ålder och känner att jag flyttat till framtiden. Dessutom har jag mycket roligare än i Svedala. Win-Win för att använd en gammal klyscha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luttrad Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Hej, Klipp ak runt en kvall och titta upp i dom gigantiska condo projekten och se hur manga det lyser i, uppskattningsvis 2-5 % mojligen. Klipp Halsningar Chan2013 Hej Chan2013. I drygt 10 år har jag gjort samma iaktagelse som du har gjort. Även under högsesåsången verkar ytterst få av lägenheterna vara bebodda! När jag har åkt runt i Pattaya har det inte varit något ovanligt med obebodda, tomma och igenbommadde hus! Desa hus brukar snabbt chansera då grannarna använder dom som soptipp. Dessutom är det ingen brist på halvfärdiga ödehus. Mina bekanta som sesångsvis bor i Pattaya berättar att de har grannhus, vars ägare inte har synts till på åratal. Vissa av dessa grannar har troligen resurser att låta huset stå, medan andra inte anser att de hyresinkomster de kan få motsvarar besväret med att hyra ut. Kort sagt, jag ansluter till de som anser att ett boende i Pattaya i allmänhet och i Thailand i synnerhet skall hyras och inte ägas! Med Vänlig Hälsning. Luttrad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 På hyfsat lång sikt skulle jag säga att chanserna att göra sig en hacka på goda affärer i Thailand (liksom i andra länder i ASEAN och i Kina) är stora. Även som svensk. USA, och Västeuropa är på dekis, tillväxten och framtiden finns på andra håll i världen tex här i Thailand. För egen del flyttade jag hit, till denna del av världen, för att möjligheterna är så mycket större här än i tex Sverige. Har många år kvar i yrkesför ålder och känner att jag flyttat till framtiden. Dessutom har jag mycket roligare än i Svedala. Win-Win för att använd en gammal klyscha Nu skall jag vara en glädjedödare igen, men hur manga gånger har man inte hört svenskar skrävla hur de jobbar och har sin egen business I Thailand, men när man skrapar lite på ytan så visar det sig att det allt som oftast är gubbar som lever på sjukpenning, a-kassa eller sos… som komplitering till deras sk business… Att verkligen klara av att leva på något som man “skapat” I Thailand tror jag är få förunnat… inte sagt att det inte finns… Men berätta gärna lite vad du själv gör, så kanske du övertygar mig om att det finns hopp för alla oss drömmare… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Tja, De flesta är nog tvungna att tjäna pengarna hemma, men att göra pengar på investeringar är väl lika möjligt i Thailand som i Sverige. Köpa condo i Pattaya eller Jomtien tror jag är svårt eftersom utbudet är så otroligt stort. Säger nog som thaiarna, köp mark. Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 (ändrad) Satsar då hellre på en thailandsfond så slipper man göra något öht utöver att bevaka och sätta en ev. stoploss. Efter den sättning som just nu pågår, lär säkert Set komma igen iom det ´gynnsamma´ löneläget, internationellt sett, för bolagen. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/85/fidelity-Thailand-a-usd Ser man även till prognoser fram till år 2028 kommer Thailand även ligga i bra till. Bara slagna av Kina, Indien och Turkiet och där Sverige hamnar långt ner på listan över förväntningarna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18092142.ab Ändrades December 29, 2013 av lenno Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd December 29, 2013 Dela Inlagd December 29, 2013 Den som är intresserad av att investera i en condo i Pattayaområdet kan ta en titt på den här sidan. http://www.Pattaya-property.net/?p=list_property&lang=&id_type=21&beds=&baths=&id_location=&id_for=1&formprice=&page=1 Vad jag förstår så finns det ca 1800 lägenheter till salu på sidan. Det är nog inte helt enkelt att sälja med vinst. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd December 30, 2013 Dela Inlagd December 30, 2013 Nu skall jag vara en glädjedödare igen, men hur manga gånger har man inte hört svenskar skrävla hur de jobbar och har sin egen business I Thailand, men när man skrapar lite på ytan så visar det sig att det allt som oftast är gubbar som lever på sjukpenning, a-kassa eller sos… som komplitering till deras sk business… Att verkligen klara av att leva på något som man “skapat” I Thailand tror jag är få förunnat… inte sagt att det inte finns… Men berätta gärna lite vad du själv gör, så kanske du övertygar mig om att det finns hopp för alla oss drömmare… Du får glädjedöda hur mycket du vill Bob, jag tänker inte låta mig nedslås Visst händer det att jag springer på en och annan bidragstagare här, men det är absolut inte normen om man tittar på min bekantskapskrets. Åldersmässigt är de flesta mellan 25-55 och måste arbeta och tjäna pengar för att få mat på bordet. Bland de svenskar jag sprungit på genom åren är en del anställda på svenska företag, men väldigt många är också egna företagare/entreprenörer inom sådana branscher som: Media/IT/Webb,Fastigheter (bygga, investera, mäkla, förvalta, hyra ut,) miljöteknik, Restaurang/Bar/Guesthouse, Import från Thailand till Sverige (mat,kläder), Callcenter, med mera. Det finns även ett nätverk ”Svenska Företagare i Thailand”, med ett 70-tal medlemmar, och regelbundna träffar. Kolla in hemsidan här: www.sfithailand.se. Finns även på Facebook om du har det. En intressant grupp är den moderna tidens nomader, som har kontoret i rycksäcken och kan jobba varhelst det finns en internetkoppling (oftast jobbar de ju också med IT i någon form). I Pattaya givetvis mycket relaterat till fastigheter, jag vidhåller att det går att tjäna bra med pengar om man har rätt objekt. Pattaya är trots allt en av världens större turiststäder och den bara växer och växer. Men man får vara medveten om att intressantast kundgrupperna är delvis andra nu, ryssar, kineser, sydostastiska grannländer etc. De jag känner till som hyr ut med bra förtjänst begränsar sig definitivt inte till västeuropéer som kundgrupp. Korttidsuthyrning av större villor och lägenheter verkar vara en bra affär (1-4 veckor). "Öppna inte bar eller restaurang" är ett råd man hör väldigt mycket här, och med all rätt pga. överetableringen. Men givetvis går det även här att tjäna gött med pengar om man väljer rätt och är professionell. MPR favoriten Beefeater är ett bra exempel på en restaurang som bara måste gå bra, fullt nästan jämt året om. Jomtien har jag sämre koll på men både News Café och Aqvavit har väl hängt med ett tag. Mer erfarna Pattayarävar än jag kan säkert hitta fler exempel. Om vi ger oss på det mer syndfulla Pattaya så borde en välbesökt A-go-go bar generera en del pengar. Många av dem är helt eller delvis utländskt ägda, finns svenskar bland dem också. Oändliga möjligheter alltså, i en mängd olika branscher. Men man bör inte lida av trygghetsnarkomani, och det gör ju trots allt många svenskar. Risken att misslyckas finns givetvis, och man mjuklandar knappast om det händer i Thailand. Men man lever bara två gånger, eller vad var det han sa den där agenten Bond? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu