FalangDao Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Är lite sugen på att investera i något här nere. Frågan är bara vad? Har länge funderat på condos eller mark i jomtien/Pattaya områdena, tror det kan bli en bra avkastning på ca 5-10 års tid. Eller ska man satsa pengarna i något annat istället? Bar, butik restaurang mm mm??? (har inga planer på att jobba speciellt mycket själv med det jag investerar i, och bar känns jävligt otryggt) Men sen när man börjar fundera på de här med kungen och vad som händer när han går bort så känns det lite osäkert, vad tror ni? Kommer det påverka ekonomin i Thailand? Tar gladeligen emot alla tips och råd. Tänkte dra till den där mässan som är i början på januari Pattaya Propertys show, inne på Hilton, kanske man kan få inspiration där i bostäder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Är lite sugen på att investera i något här nere. Frågan är bara vad? Har länge funderat på condos eller mark i jomtien/Pattaya områdena, tror det kan bli en bra avkastning på ca 5-10 års tid. Eller ska man satsa pengarna i något annat istället? Bar, butik restaurang mm mm??? (har inga planer på att jobba speciellt mycket själv med det jag investerar i, och bar känns jävligt otryggt) Men sen när man börjar fundera på de här med kungen och vad som händer när han går bort så känns det lite osäkert, vad tror ni? Kommer det påverka ekonomin i Thailand? Tar gladeligen emot alla tips och råd. Tänkte dra till den där mässan som är i början på januari Pattaya Propertys show, inne på Hilton, kanske man kan få inspiration där i bostäder. Börja med att det du satsar kan gå förlorat som med aktier., då bränner du dig inte om det går åt skogen. Funderade själv på att köpa lägenhet i Pattaya/Jomtien för 7-8 år sen men som dom bygger kommer det aldrig att bi bostadsbrist och värdeökning som bostadsmarknaden är i Sverige. Nu hyr vi lägenhet dom gånger vi besöker området och utbudet är hur mycket lediga lägenheter som helst Själv glad att det inte blev något köp, Blev ett hus i Ayutthaya istället med tjejen och det är det bästa jag gjort i Thailand inte för min skull (värdeökning) men väl för hennes barn som har en tokig falang pappa som kommer och inkvarterar i mellan åt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Satsa inte mer än Du har råd att förlora! Bar, gästhus mm kräver mycket eget engagerande. Gästhuset alt bar identifieras genom sin värd/ägare. Condo som hyresobjekt, tveksam på återbäringen via hyror, 8 000 - 15 000 THB per månad högst 8 månader om året., insats ca 1,0 - 1,5 miljoner THB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Att investera i Thailand just nu känns väl inte så jättesmart, nästan allt annat känns bättre. Dessutom, om man tjänar lite pengar här så har PT ett förslag att Faranger inte skall få föra ut pengar ur Thailand bara in. Detta skall enligt detta ännu tidiga förslag även gälla vid dödsfall och arvskifte, så har man några arvingar utanför landet så kan de glömma att få ett arv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Tja falangdao, Själv tror jag på hus och mark, därför köpte jag. Bar, restaurang svarade du själv på, vill du inte jobba själv så går det ej. Condopriserna sjunker och det finns massor med osålda. Hade jag fått bestämma så hade jag satsat på mark lite utanför Pattis. Puss Skoterraggarn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tamdai Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Tja falangdao, Själv tror jag på hus och mark, därför köpte jag. Bar, restaurang svarade du själv på, vill du inte jobba själv så går det ej. Condopriserna sjunker och det finns massor med osålda. Hade jag fått bestämma så hade jag satsat på mark lite utanför Pattis. Puss Skoterraggarn Jag också, om jag hade fått köpa mark, men nu får ju ingen farang det, så denna investering går ju fetbort om man inte är Thai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chan2013 Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Hej, Glom Pattaya, fastighets marknaden fullstandigt overhettad, kommer ta valdigt manga ar innan den stabiliceras. Glom Bar/Resturang/Guest House, och ga aldrig in i nagot joint venture med nagon, varken Thai el. Farang. Investerings massigt kan odlingsbar mark t.ex gummi, fruktmark osv. kan vara valdigt intressant, manga Thai sitter pa taskiga lan och maste salja till underpris, det kan bli en valdigt bra investering lang och kortsiktigt, det forutsatter att du har en Thailands partner du kan lita 100% pa, samt hall dej valdigt langt fran Pattis. Halsningar Chan2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chan2013 Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Farhagorna om nar kungen gar bort kan du glomma, det ar bara skronor som valsar runt bland faranger i barer m.m, sjalvklart kommer landet att existera som det ar i nulaget och forhoppningsvis utvecklas positivt. Lite markligt att du funderar pa att investera om du inte tanker bo i Thailand pa heltid, sjalvklart lovar alla guld och grona skogar med mordande reklam, det ar valdigt svart som farang att grava guld i Thailand, i sadana fall far du nog ha ett valdigt stort kapital bakom dej. Halsningar Chan2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Har du pengar att satsa så gå 5 rejäla företag på svenska börsen.Skulle inte satsa pengar i Thailand.Vågar inte,du ser vad som händer i Bangkok även om det inte snos några pengar hitintils. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Någon hade väl goda råd om att investera i guld för några år sedan då kursen för guld var 24.500b per bath guld. Den skulle så klart gå upp till 28.000b från oktober till februari. Nu ligger den konstant runt 18.700b All in ? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 (ändrad) Hej, Glom Pattaya, fastighets marknaden fullstandigt overhettad, kommer ta valdigt manga ar innan den stabiliceras. Halsningar Chan2013 Är det verkligen så? Jag har inga fastigheter själv, men de jag känner som har det, (både villor och condos), är rätt nöjda med den avkastningen de har på att hyra ut. Och säljer av och köper nytt emellan varven. Dåligt uppdaterad på hur nyförsäljningen av condos går, tex alla stora projekt på Jomtien 2nd road, med tanke på utbudet kan jag iofs tänka mg att en del projekt kan vara svårsålda. Pattaya växer fortfarande som stad och som turistmål (var det inte någon tråd här för ett tag sen som refererade till en undersökning där Pattaya var världens 17:e mest besökta stad?) och då finns det självklart stora möjligheter att tjäna pengar, tex på fastigheter eller mark. Men som alltid gäller det att välja rätt och göra sin analys noggrant. Ändrades December 18, 2013 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chan2013 Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 [size=4]Är det verkligen så?[/size] Jag har inga fastigheter själv, men de jag känner som har det, (både villor och condos), är rätt nöjda med den avkastningen de har på att hyra ut. Och säljer av och köper nytt emellan varven. Dåligt uppdaterad på hur nyförsäljningen av condos går, tex alla stora projekt på Jomtien 2nd road, med tanke på utbudet kan jag iofs tänka mg att en del projekt kan vara svårsålda. Pattaya växer fortfarande som stad och som turistmål (var det inte någon tråd här för ett tag sen som refererade till en undersökning där Pattaya var världens 17:e mest besökta stad?) och då finns det självklart stora möjligheter att tjäna pengar, tex på fastigheter eller mark. Men som alltid gäller det att välja rätt och göra sin analys noggrant. Ja, tyvarr ar det sa, extremt stort utbud och relativt lite kunder, utbudet storre an efterfragan, nyproduktion i rasande fart, nyproduktion ar nog lattare an beg. marknaden pga battre villkor. Halsningar Chan2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 de jag känner som har det, (både villor och condos), är rätt nöjda med den avkastningen de har på att hyra ut. Alltså Du tycker att en villa på 3 miljoner THB som hyrs ut för 12 000 THB / mån (och det är mycket mer än genomsnitthyra) alltså 8x12 000 = 96 000 THB per år är en bra avkastning, vad sen blir kvar efter kostnader är en gåta för mig I allafall en en avkastning på runt 3 % , för en condo på 1,5 mille blir det ca 5 % avkastning, med en hyra på 9 500 THB i 8 månader. Nu är inte siffrorna exacta, men till exempel en villa på två sovrum kan man hyra för 7 000 - 8 000 per månad. Som sagt tar det en bra stund innan alla condos är sålda, pga att endast farang shablon (49% av condos i condonium) har används, lokalbor antingen har inte råd eller de som har råd köper på mer attraktiva områden. Sen ska man ha viss lokalkännedom innan man slår till, tex hur villaområdet sköts i framtiden. Är det merbart Thai som äger, innebär det att området kommer att förfalla. Ju mer faranger desto högre inköpspris på villor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Liten reflektion från ett samtal med en Holländare. ( hyr nu av honom ett hus, nyrenoverat) Thai köper helst nytt och falanger begagnat. Kanske har med lånemarknad och status. Därför påstår han att det finns lite pengar att tjäna på att köpa och sälja fastigheter. Mark som går att bebygga inom 10 år om infrastruktur och nyetablering av nya industriområden hamnar rätt kan bli en guldgruva t.ex. BigC eller annan verksamhet vill åt marken. Vi har hyrt ett townhus för 4000b per månad eller köpa för 1.200.000b. (rätt nedslitet) Det betyder att det går 300 månader från att hyra till ägande, men nu är ju det en skillnad som bara är som ett exempel, men som hyresgäst slipper man mycket underhåll mm. Nu flyttar vi till ett nio år gammalt hus, dock renoverat till nyskick och betalar 10.000b per månad. Hyresvärden tar alla kostnader för fel. Skabbiga grannhus står osålda för 1,9 miljoner bath. Investera i mark istället för hus är min rekommendation från Korat som verkligen är överhettad just nu. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Någon hade väl goda råd om att investera i guld för några år sedan då kursen för guld var 24.500b per bath guld. Den skulle så klart gå upp till 28.000b från oktober till februari. Nu ligger den konstant runt 18.700b All in ? Jag köper idag. Tror att det helt rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Sen är det väl inte så lätt att få full uthyrning under lågsäsong när 80% av västerlänningarna är hemma och jobbar eller sköter sin ekonomi.Hua-hin har också en massa tomma hus och bygger men utan att vara expert så tror jag att det blir problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Sen är det väl inte så lätt att få full uthyrning under lågsäsong när 80% av västerlänningarna är hemma Så sant, skrev ju att kanske kan man hyra 8 av årets månader. Då ligger man på 67% beläggning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Är det verkligen så? Jag har inga fastigheter själv, men de jag känner som har det, (både villor och condos), är rätt nöjda med den avkastningen de har på att hyra ut. Och säljer av och köper nytt emellan varven. Dåligt uppdaterad på hur nyförsäljningen av condos går, tex alla stora projekt på Jomtien 2nd road, med tanke på utbudet kan jag iofs tänka mg att en del projekt kan vara svårsålda. Pattaya växer fortfarande som stad och som turistmål (var det inte någon tråd här för ett tag sen som refererade till en undersökning där Pattaya var världens 17:e mest besökta stad?) och då finns det självklart stora möjligheter att tjäna pengar, tex på fastigheter eller mark. Men som alltid gäller det att välja rätt och göra sin analys noggrant. Mycket besökare men sen då Är bara att gå tillbaka 7-8 år fanns inte en Ryss i Pattaya området men nu har dom Ryska menyer överallt Titta på beachen fullt av Ryssar som är på besök med 7eleven påsar med mat och dryck dom höjer säker priserna på lägenheter och hus Skulle jag plasera pengar för värdeökning så gör jag det i Sverige istället. Är det någon som har sett taxeringsvärdet på sitt hus sen dom har köpt det i Thailand?om det har ökat eller inte ?jag har då inte sett sådana papper,men så bryr jag mig inte om värde ökning eller inte som huset är köpt för att bo och leva i för min tjej och sina 2 barn. Mvh.Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Så sant, skrev ju att kanske kan man hyra 8 av årets månader. Då ligger man på 67% beläggning Vad spelar det för roll om beläggningen är hög i % sats, man måste väl titta på vilken vinst det ger i slutändan på varje investerad skr. Man kan tjäna pengar med låg beläggning med men högre intäkter med men det är nog svårt att krama ur det. Skulle jag ha ett hus i Pattaya omr. så skulle mitt hus va en av dom husen som INTE var till uthyrning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Vad spelar det för roll om beläggningen är hög i % sats, man måste väl titta på vilken vinst det ger i slutändan på varje investerad skr. Man kan tjäna pengar med låg beläggning med men högre intäkter med men det är nog svårt att krama ur det. Skulle jag ha ett hus i Pattaya omr. så skulle mitt hus va en av dom husen som INTE var till uthyrning. TS frågar om att investera i Jomtien/Pattaya/närområden. Tycker jag gav en rätt tydlig kalkylering på sida ett. Hyr man inte, får man inte avkastning innan man säljer den, ifall man får nån vinst? Samma marknadslagar gäller här också för den delen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Mycket besökare men sen då Är bara att gå tillbaka 7-8 år fanns inte en Ryss i Pattaya området men nu har dom Ryska menyer överallt Titta på beachen fullt av Ryssar som är på besök med 7eleven påsar med mat och dryck dom höjer säker priserna på lägenheter och hus Skulle jag plasera pengar för värdeökning så gör jag det i Sverige istället. Är det någon som har sett taxeringsvärdet på sitt hus sen dom har köpt det i Thailand?om det har ökat eller inte ?jag har då inte sett sådana papper,men så bryr jag mig inte om värde ökning eller inte som huset är köpt för att bo och leva i för min tjej och sina 2 barn. Mvh.Dolle Skulle nog vilja påstå att ryssarna spenderar bra mycket mer än vad genomsnittssvensken gör, börjar dom att köpa hus och lägenheter så lär inte priserna sjunka iaf. Som det är nu så slussas dom väl mest runt i större turistgrupper likt svenskarna gjordes på 80-talet på div europeiska turistorter. Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Skulle nog vilja påstå att ryssarna spenderar bra mycket mer än vad genomsnittssvensken gör, börjar dom att köpa hus och lägenheter så lär inte priserna sjunka iaf. Som det är nu så slussas dom väl mest runt i större turistgrupper likt svenskarna gjordes på 80-talet på div europeiska turistorter. Det man får höra av Thailändarna så står dom inte högt i kurs Ryssarna snåla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Jag har hyrt hus i Pattaya i ca: 6 år och nu i dec kom den första hyreshöjningen under hela tiden. Jag tror inte att det är unikt för området på något sätt. Om man kan dra några slutsatser av det och i så fall vad får någon annan göra för nu kom ordern, "Shower go to bed, do dät" Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 (ändrad) Det man får höra av Thailändarna så står dom inte högt i kurs Ryssarna snålaTja, det beror nog på vem man pratar med,tjejen jobbar på en resort i utkanten av Pattaya, ca 80-90 procent är ryssar och priset är mellan 4000-18000 bath per natt,och det är fullsatt på högsäsong. Så snåla håller jag nog inte med om, finns många ryssar med gott om pengar, moskva är ingen billig huvudstad. Sen att dom inte står högt i kurs kan ju bero på andra orsaker... Ändrades December 18, 2013 av Bananen Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koratbengt Inlagd December 18, 2013 Dela Inlagd December 18, 2013 Korat överhettat? Har hus i centrala Korat sen 1995 ,överhettat säger du jag o många med mig har försökt att säja det går int för bankerna äger vart o varannat hus i Korat.Prismässigt så ligger vårt hus på ca 35% av inköpspriset.Mitt råd köp inte i Korat... Liten reflektion från ett samtal med en Holländare. ( hyr nu av honom ett hus, nyrenoverat) Thai köper helst nytt och falanger begagnat. Kanske har med lånemarknad och status. Därför påstår han att det finns lite pengar att tjäna på att köpa och sälja fastigheter. Mark som går att bebygga inom 10 år om infrastruktur och nyetablering av nya industriområden hamnar rätt kan bli en guldgruva t.ex. BigC eller annan verksamhet vill åt marken. Vi har hyrt ett townhus för 4000b per månad eller köpa för 1.200.000b. (rätt nedslitet) Det betyder att det går 300 månader från att hyra till ägande, men nu är ju det en skillnad som bara är som ett exempel, men som hyresgäst slipper man mycket underhåll mm. Nu flyttar vi till ett nio år gammalt hus, dock renoverat till nyskick och betalar 10.000b per månad. Hyresvärden tar alla kostnader för fel. Skabbiga grannhus står osålda för 1,9 miljoner bath. Investera i mark istället för hus är min rekommendation från Korat som verkligen är överhettad just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu