Jump to content
IGNORERAD

Kan min flickvän i Thailand skicka en flaska Whisky till mig?


marcooleo

Recommended Posts

Hej!

När jag var i Thailand sist så blev jag förtjust i den inhemska whiskyn Hong Thong. Nu undrar jag om min flickvän kan skicka en flaska till mig, är det lagligt,

isåfall, hur funkar det med tullen osv, eller hur är det man går tillväga i hela processen? (Om det nu är lagligt/möjligt)

 

Mvh

marcooleo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • marcooleo

    14

  • Soengsang

    6

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Om flaskan stoppas i tullen blir det moms ´plus tull samt spritskatt sen postens avgift på 62 sek.

Lycka till

 

Repe Posttjänsteman på Arlandaposten.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka alkohol som gåva i en försändelse

Du får som privatperson ta emot enstaka gåvoförsändelser innehållande alkohol, om gåvan kommer från en annan privatperson och transporteras under yrkesmässig befordran (till exempel med ett transportföretag).

Tänk på att du måste vara 20 år för att få ta emot alkoholvaror!

Tullfriheten för alkoholvaror är begränsad till:

  • 1 liter spritdryck eller
  • 1 liter starkvin eller mousserande vin och
  • 2 liter vin och
  • öl inom gåvogränsen på 400 kr.

Totala kvantiteterna av alkohol ovan, ska rymmas inom gåvogränsen 400 kronor för att tullfrihet ska beviljas.

Däremot måste du alltid betala skatt för alkoholvarorna. Skatten för till exempel sprit är 253 kronor/liter.

För att få ta emot fler flaskor än vad som kan räknas som enstaka försändelse måste du vara registrerad alkoholimportör.

 

Källa:

http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba928000631.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Kartonger från Thailand kollas ofta el.alltid.Brukar bli billigast att gå på bolaget.Svårt att hitta Hong Thong dock.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kartonger från Thailand kollas ofta el.alltid.Brukar bli billigast att gå på bolaget.Svårt att hitta Hong Thong dock.

 

 

Ja, ändå är det just detta som är så fantastiskt med systembolaget enligt dom själva. Den fantastiska bredden utav varor.

 

Sanslöst att man skall betala skatt för en gåva bara för att det är alkohol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det finns inga fel när det gäller smaker men gillar du verkligen Hong Tong? Jag håller med whiskeyblogg.se som skriver:

 

Doft:
Metatablett och en tydlig doft av myggstift. En avsevärd mängd aceton och i bästa fall lite punschpralin.

Smak:
Socker och kanske lite sprit.

Eftersmak:
Möjligen något nötig beska och svagt av apelsinskal.

Det är kanske orättvist att jämföra detta med och även stoppa in drycken i facket whisky, men överlämnandet skedde till mig med budskapet att det är en whisky och så tänker jag också låta det förbli tills någon kallar det något annat (råttgift och flygbränsle går bra.).
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga fel när det gäller smaker men gillar du verkligen Hong Tong? Jag håller med whiskeyblogg.se som skriver:

 

Doft:

Metatablett och en tydlig doft av myggstift. En avsevärd mängd aceton och i bästa fall lite punschpralin.

Smak:

Socker och kanske lite sprit.

Eftersmak:

Möjligen något nötig beska och svagt av apelsinskal.

Det är kanske orättvist att jämföra detta med och även stoppa in drycken i facket whisky, men överlämnandet skedde till mig med budskapet att det är en whisky och så tänker jag också låta det förbli tills någon kallar det något annat (råttgift och flygbränsle går bra.).

 

Roliga kommentarer om doft och smak :). Men Hong Thong är den bästa whisky jag smakat hittills. Deras Johnnie Walker Red Label samt Black label är rena rävgiftet tycker jag (är det licensbryggt tro?), tycker de två smakar bättre från Systembolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fans väl ett ställe i Helsingör som sålde SangSom förut, de kanske också säljer HongTong?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån kanske skulle kunna ta med en flaska till sverige åt dig,,,,,ett tips bara

 

Hade du sagt nått tidigare hade jag kunnat ta med åt dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag var i Thailand sist så blev jag förtjust i den inhemska whiskyn Hong Thong. Nu undrar jag om min flickvän kan skicka en flaska till mig, är det lagligt,

isåfall, hur funkar det med tullen osv, eller hur är det man går tillväga i hela processen? (Om det nu är lagligt/möjligt)

 

Mvh

marcooleo

 

Vanligt folk dricker kapsylerad Lao Kao och det kan säkert köpas på Bolaget om man säger till på skarpen i kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på Mekhongen och Hong Tong?

Jag vet att dom inte säljer den gamla vanliga Mekhongen längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Fans väl ett ställe i Helsingör som sålde SangSom förut, de kanske också säljer HongTong?

 

Minns du vilket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån kanske skulle kunna ta med en flaska till sverige åt dig,,,,,ett tips bara

 

Hade du sagt nått tidigare hade jag kunnat ta med åt dig

Om nån tar med ett helrör Hong Thong eller två "halvingar" så betalar jag 150kr för besväret samt för priset av "whiskyn". Skicka PM isåfall eller maila: marcooleo@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ta med en flaska i slutet av Juli 2014 ;-) om du orkar vänta men kanske hinner du med en sväng eller två själv...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Roliga kommentarer om doft och smak :). Men Hong Thong är den bästa whisky jag smakat hittills. Deras Johnnie Walker Red Label samt Black label är rena rävgiftet tycker jag (är det licensbryggt tro?), tycker de två smakar bättre från Systembolaget.

Ha ha ha.Du blev nog lurad. Ombuteljerad Black Label? För inte fasen kan du mena allvar att det smakar Rävgift i Thailand! Och Hong Thong är sammet för halsen? Eller någon har drivit med dig och skiftat innehållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ta med en flaska i slutet av Juli 2014 ;-) om du orkar vänta men kanske hinner du med en sväng eller två själv...

Nej tyvärr blir det inte förrän 2015. Skulle vara väldigt snällt om du kunde ordna det isåfall :). Om du har det i tankarna när du ska dit så vore jag väldigt tacksam. Men såklart om du vill ha med nåt hem själv så förstår jag det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha.Du blev nog lurad. Ombuteljerad Black Label? För inte fasen kan du mena allvar att det smakar Rävgift i Thailand! Och Hong Thong är sammet för halsen? Eller någon har drivit med dig och skiftat innehållet.

Ja nu var jag i Nong Bua Lamphu, på landsbygden, så visst kan det säkert vara så, för priset skiljde bara ca 40 SEK mellan en Black Label och en Hong Thong. :) Jag minns jag köpte 70 CL Thong för ca 300 baht. Jag levde på Hong Thong typ, några "sexor om dagen" köpte på Seven eleven och i snabbköp. Men det myllrade mest av Johnnie walker överallt och det skilde nästan inget i pris.

Ändrades av marcooleo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var jag i Nong Bua Lamphu, på landsbygden, så visst kan det säkert vara så, för priset skiljde bara ca 40 SEK mellan en Black Label och en Hong Thong. :) Jag minns jag köpte 70 CL Thong för ca 300 baht. Jag levde på Hong Thong typ, några "sexor om dagen" köpte på Seven eleven och i snabbköp. Men det myllrade mest av Johnnie walker överallt och det skilde nästan inget i pris.

 

Gjorde HongThongen någon inverkan på din syn, det är relativt stor skillnad i pris på en HongThong och en Black Label på tex 7/11, ca 3gr skillnad.

 

Även RedLabel ca dubbel så dyr.

 

Och nej, det är inte fulsprit.förutom HongThongen då, men den fungerar också :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde HongThongen någon inverkan på din syn, det är relativt stor skillnad i pris på en HongThong och en Black Label på tex 7/11, ca 3gr skillnad.

 

Även RedLabel ca dubbel så dyr.

 

Och nej, det är inte fulsprit.förutom HongThongen då, men den fungerar också :)

Ja det är möjligt att den hade :)...Men inte fulsprit inte då ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

120 Baht betalade jag för en 35cl Hong Thong, varierade lite men aldrig över 200 baht och en hela för ca 300

Ändrades av marcooleo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga fel när det gäller smaker men gillar du verkligen Hong Tong? Jag håller med whiskeyblogg.se som skriver:

Doft:

Metatablett och en tydlig doft av myggstift. En avsevärd mängd aceton och i bästa fall lite punschpralin.

Smak:

Socker och kanske lite sprit.

Eftersmak:

Möjligen något nötig beska och svagt av apelsinskal.

Det är kanske orättvist att jämföra detta med och även stoppa in drycken i facket whisky, men överlämnandet skedde till mig med budskapet att det är en whisky och så tänker jag också låta det förbli tills någon kallar det något annat (råttgift och flygbränsle går bra.).

Haha, det låter som att man ska hålla sig ifrån detta om man vill ha kvar synen och hälsan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det låter som att man ska hålla sig ifrån detta om man vill ha kvar synen och hälsan :)

 

Ser inte vad du skriver ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...