thomas001 Inlagd September 1, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 1, 2015 låt inte frysen gå over jordfelsbrytaren (OM ni har en frys) Varför inte? Vi har en frysbox i vårt första hus och den har varit kopplad till elskåpet med jordfelsbrytaren under alla år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 1, 2015 Dela Inlagd September 1, 2015 låt inte frysen gå over jordfelsbrytaren (OM ni har en frys) Kyl/frys går över jordfelsbrytaren i vårat hus, den har inte löst ut än på 1 år i varje fall. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd September 1, 2015 Dela Inlagd September 1, 2015 Är det inte så att om strömmen går så löser jordfelsbrytaren ut och då kommer ingen ström till frysen även när strömmen kommit tillbaka. Så fungerar ju flyttbara jordfelsbrytare, så efter ett strömavbrott här i Sverige så starta inte en extra värmefläkt i källaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 1, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 1, 2015 Är det inte så att om strömmen går så löser jordfelsbrytaren ut och då kommer ingen ström till frysen även när strömmen kommit tillbaka. Så fungerar ju flyttbara jordfelsbrytare, så efter ett strömavbrott här i Sverige så starta inte en extra värmefläkt i källaren. Strömavbrott har vi säker 10ggr i månaden. Kan vara korta minutavbrott eller flera timmar. Frysboxen har alltid startat samtidigt som allt annat när strömmen kommer tbx. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 1, 2015 Dela Inlagd September 1, 2015 Strömavbrott har vi säker 10ggr i månaden. Kan vara korta minutavbrott eller flera timmar. Frysboxen har alltid startat samtidigt som allt annat när strömmen kommer tbx. Likadant hos oss. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd September 1, 2015 Dela Inlagd September 1, 2015 Finns JFB med nollspänningsutlösning, dom används om man inte vill att nåt skall starta upp efter ett strömavbrott. Jag har inte sett dom för fast montage i lägenhet/hus. Har man (som jag) yttre uttag för 230V så har jag faktiskt skiljt av kyl/frys (får inte göra det men det struntar jag i) utifall att nån behöver låna lite ström från min stuga till att pumpa vatten till potatislandet. Går strömmen då så tar ju dom bara ett annat uttag och när jag kommer till stugan så luktar det härligt om frysen antar jag. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd September 3, 2015 Dela Inlagd September 3, 2015 Likadant hos oss.Samma här. Det är ju bara när det blir nån form av kortis, som man får slå på brytarna manuellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 5, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 5, 2015 Då var det dax för nästa stora projekt. Renovera och bygga ut badrummet. Kom en lastbil med massor av prylar från SCG hem till oss. Allt detta ska in i nya badrummet. Fix för kakel. Halkfria golvklinker. Plattsättarn dyker upp om ett par dagar. Jag har börjat med undertaket. Reglat med stålprofiler. Mellanväggen ska rivas senare. En bit av nya undertaket på plats. Ska montera totalt 6st LED spottar. Jag drar all el plus rör för vatten och avlopp själv. Dessa spottar blir ok! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd September 12, 2015 Dela Inlagd September 12, 2015 (ändrad) Halkfritt skall det vara Förstår inte att Thai vill ha glashala överallt. Har halkfritt i våtutrymmen och ute. Lite mönster ute räcker. Rena sandpappret i badrummen. Sedan är ju frågan varför börjas klinkerssättningen från mitten och sedan ut mot vägg och mur? Nu hade vi duktiga arbetare så de behövde bara såga mot mur tror jag men snyggt blev det. Om klinkermönstret finns kvar nästa år så tar vi samma till carporten ner till gatan och lite till runt huset. Ändrades September 12, 2015 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd September 12, 2015 Dela Inlagd September 12, 2015 Halkfritt skall det vara Förstår inte att Thai vill ha glashala överallt. Har halkfritt i våtutrymmen och ute. Lite mönster ute räcker. Rena sandpappret i badrummen. Sedan är ju frågan varför börjas klinkerssättningen från mitten och sedan ut mot vägg och mur? Nu hade vi duktiga arbetare så de behövde bara såga mot mur tror jag men snyggt blev det. Om klinkermönstret finns kvar nästa år så tar vi samma till carporten ner till gatan och lite till runt huset. När man ser den här bilden kan man undra vart regnvattnet tar vägen, ditt såväl som grannens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd September 12, 2015 Dela Inlagd September 12, 2015 (ändrad) När man ser den här bilden kan man undra vart regnvattnet tar vägen, ditt såväl som grannens. Både grannen och vi har hängrännor och rör mm. Regn är inga problem och vid nästa projekt så skall vi styra regnvattnet åt gatan till. Givetvis är det byggt så att inga vattensamlingar kan bildas i mitten. Har spolat rent och det fungerar. Ändrades September 12, 2015 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 21, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 21, 2015 Idag dök plattsättarfamiljen upp. Bara två veckor sena. Men väl värda att vänta på. Mellanväggen snart borta. Gamla kaklet ska bort. Bilas för nytt duschavlopp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 23, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 23, 2015 Dag 2 Alltså igår. Dessa glasblock ska bort. Fula som fan och illa satta. Adjö till glaset. Hålet till höger, där ska en fläkt in. Ena dörren muras igen. Ska bli dusch där. Till lunch bjöd jag på Falangkäk. Homemade hamburgare,korv och PommesFrites. Mycket uppskattat. Vatten till dusch och skethus och rövspolare. Vatten till handfat. Långa röret till höger är avluftning till trekammarbrunnen som ligger under huset. I priset han har lämnat för renovering av badrum ska det ingå en liten flaska HongTong kl.17.00 varje dag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 23, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 23, 2015 Dag 3. Blev en kort dag idag. Putsning av allt igensatt. Invändigt. Utvändigt. Gamla dörren invändigt. Andra sidan. Karm till nya dörren ditsatt. Lite höjder kollas på det gamla hederliga viset. En lång tunn plastslang fylld med vatten.Jag är mycket imponerad av denna snubbes yrkesskicklighet och kunnande. Han har gjort allt kakel och klinkersjobb hos oss varje gång. Han är lite dyrare än normalt här uppe,ändå står folk i kö för att anlita honom. Är så jävla gott att se en stolt och duktig hantverkare in action. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 24, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 24, 2015 (ändrad) Dag 4 Idag åker det upp kakel. Beställde 3mm fog. Och det har jag fått. Ändrades September 24, 2015 av thomas001 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd September 24, 2015 Dela Inlagd September 24, 2015 Varför inte? Vi har en frysbox i vårt första hus och den har varit kopplad till elskåpet med jordfelsbrytaren under alla år.kyl o frys skall ha en separat jordfelsbrytare. om dem är inkopplade på o med all annan utrustning med belysning o strömmen går så tinar ju kött o vad ni nu har i frysen o kylen blir varm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 25, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 25, 2015 kyl o frys skall ha en separat jordfelsbrytare. om dem är inkopplade på o med all annan utrustning med belysning o strömmen går så tinar ju kött o vad ni nu har i frysen o kylen blir varm. Försvinner strömmen in till huset så försvinner ju även strömmen till kyl och frys samtidigt,oavsett separat jordfelsbrytare till dessa. Har man separat jordfelsbrytare till kyl och frys....vart tar man matningen till den? Från elmätaren utanför huset eller innan elskåpet som har jordfelsbrytare inbyggd? Kanske en fulekoppling inne i elskåpet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 (ändrad) Försvinner strömmen in till huset så försvinner ju även strömmen till kyl och frys samtidigt,oavsett separat jordfelsbrytare till dessa. Har man separat jordfelsbrytare till kyl och frys....vart tar man matningen till den? Från elmätaren utanför huset eller innan elskåpet som har jordfelsbrytare inbyggd? Kanske en fulekoppling inne i elskåpet?nej, man separerar dessa efter din huvudbrytare..se till att ha separata nollor till dessa jfb. Rock on! Ändrades September 25, 2015 av Sangwal Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 (ändrad) Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare på 300 mA rekommenderas som brandskydd.Använd en jordfelsbrytare typ A.http://www.elektriskanamnden.nu/information/goda-rad-blad_1/jordfelsbrytare Ändrades September 25, 2015 av erik-sson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 Då var det dax för nästa stora projekt. Renovera och bygga ut badrummet. Kom en lastbil med massor av prylar från SCG hem till oss. Allt detta ska in i nya badrummet. Vart hamna det blå blyglaset då? Tack för en kul och intressant tråd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 25, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 25, 2015 nej, man separerar dessa efter din huvudbrytare..se till att ha separata nollor till dessa jfb. Rock on!Jag är nog lite novis. Då menar du att frysen har dubbla jordfelsbrytare. Dels den i elskåpet plus den separata. Eller kopplar man förbi huvudbrytarna i elskåpet? Om fallet är så...då har man ju 220V direkt till jordfelsbrytaren utan ens en säkring emellan. Förklara gärna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 jordfelsbrytare på utgående säkringar i ditt elskåp .en för kyl o frys på 300ma för brandrisk då ev, läckströmmar är för höga för personskyddde för personskydd ligger på 30ma Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Trident Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 Fuktspärr! skiter man i det eller behövs det inte i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd September 25, 2015 Dela Inlagd September 25, 2015 Fuktspärr! skiter man i det eller behövs det inte i Thailand? Man målar om huset utanför badrummet eller toan lite då och då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd September 25, 2015 Trådstartare Dela Inlagd September 25, 2015 jordfelsbrytare på utgående säkringar i ditt elskåp . en för kyl o frys på 300ma för brandrisk då ev, läckströmmar är för höga för personskydd de för personskydd ligger på 30ma På utgående säkringar? Dom är ju skyddade av den inbyggda svagare jordfelsbrytaren i elskåpet. Börjar bli komplicerat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu