Jump to content
IGNORERAD

Att köpa med sig mat från Thailand för husbehov


Ricke_ume

Recommended Posts

Hej! Hur funkar det att ta med sig mat från Thailand i bagaget? Min Thaifru vill ju packa med sig allt som bara går att få plats med , allt från kryddor , torkad fisk , kött och alla sorters seafood. Vad säger Tullen om det om man skulle bli stoppad - Har alla gånger tidigare åkt med ThaiAir direktflyg och aldrig varit med om att bli stoppad. Nu ska vi åka med Emerates och via Dubay-  Finns det någon större risk att det kan uppstå problem  -- Några som har erfarenhet av att bli stoppad med massa mat i bagaget ?

 

// Ricke

Link to comment
Dela på andra sajter

så länge ni inte tar med Durian så brukar det va lungt...

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en länk vad som är tillåtet.

Många länder är rädda för att främmande insekter mm. skall spridas och kan ha hårda regler.

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/djurprodukter/livsmedelochfoderinforselforpersonligtbruk.4.4bdd0ace12e454f491d80002541.html

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blivit stoppad på arlanda 2ggr med väskor fulla med mat,, mycket mat var det kommentera tullen och inget mer med det,, så lungt.

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är färska råvaror, färska grönsaker, färsk frukt som för smitta och oönskade insekter runt vårt jordklot.

Torkad, beredd mat är inga problem liksom sånt som är förpackat i slutna påsar och liknande.

Nu finns det väl också thai som packar färska grönsaker och liknande i bagaget och det är rent dårskap vad gäller smittspridning etc.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan lastar hela resväskan med isaan/thai mat. Mycket viktigt för henne

 

Samma her, plus hun ochså laster min reseväska med Issan mat :)

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vi har väskorna fulla av både torkad och färsk mat, frukt och grönsaker t.o.m torkat buffelkött ibland, ingen tullare har hitills konfiskerat något när vi har blivit kollade.

 

Men vi låg pyrt till en gång på Kastrup när frugan hade packat löv ifrån ett träd som luktar fruktansvärt, jag sa till henne att deta går aldrig men hon envisades eftersom det är svårt att få tag på dessa blad hemma så hon packade detta i en ryggsäck som handbagage, det luktade redan på planet men ingen sa något som tur var, men när vi kom fram till Danmark så var stanken nästan outhärdlig.

 

Jag la ryggsäcken på golvet i passkontrollen och sköv den framför mig med fötterna alla som kom nära tittade underligt på oss, när vi kom till tullen gick jag väldigt fort och så långt ifrån Tullarna som möjligt, det tog då några sekunder innan dom reagerade och precis då passerade frugan som dom högg direkt, dom sa att det luktade konstigt och bad henne öppna sin väska, jag stod utanför och tittade på dom och skrattade lite för mig själv.

 

I hennes väska fanns det ju inget att klaga på och dom släppte henne vidare, jag sa till henne att hon aldrig mer får packa sånt här som handbagage och helst inte ta med sig det alls, dessa löv har en otroligt oagenäm doft som jag har svårt för att förstå att någon kan gilla och dessutom äta.

 

Men hitills har vi fått med allt tänkbart hem utan problem, någon gång har dom tittat misstänksamt på lite kryddor och torkade varor och frågat vad det är men det har aldrig blivit något problem.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullen konfiskerade frugans mat på Kastrup, tur hon slapp betala böter ???

 

Den klassades väl som "vapen" ! :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick matpaket o kläder med flygfrakt SAS Det kollades väldigt noga varje gång av Tullkontoret Arn Aldrig någon som sa något Det var både fisk frukt Korv mm

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick matpaket o kläder med flygfrakt SAS Det kollades väldigt noga varje gång av Tullkontoret Arn Aldrig någon som sa något Det var både fisk frukt Korv mm

Offe

Jag ställde frågan till Jordbruksverket och här kommer deras svar

 

Kött och fisk

Kött får över huvudtaget inte tas in för privat bruk från de flesta tredje länder. Det får bl.a. inte tas in från Thailand.

Fisk får tas in. Men observera att det finns mängdbegränsning.

Om du önskar ta in kött eller större mängder fisk måste importen göras som en kommersiell import, och då ställs det en hel del krav på avsändande land, avsändande anläggning, veterinärintyg, veterinär gränskontroll. etc.

Du hittar information om vad som gäller på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/inochutforsel/livsmedelochfoderforpersonligtbruk

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en länk vad som är tillåtet.

Många länder är rädda för att främmande insekter mm. skall spridas och kan ha hårda regler.

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/djurprodukter/livsmedelochfoderinforselforpersonligtbruk.4.4bdd0ace12e454f491d80002541.html

Hej! Jag skickade frågan till Jordbruksverket.. Fick detta svar:

Kött och fisk

Kött får över huvudtaget inte tas in för privat bruk från de flesta tredje länder. Det får bl.a. inte tas in från Thailand.

Fisk får tas in. Men observera att det finns mängdbegränsning.

Om du önskar ta in kött eller större mängder fisk måste importen göras som en kommersiell import, och då ställs det en hel del krav på avsändande land, avsändande anläggning, veterinärintyg, veterinär gränskontroll. etc.

Du hittar information om vad som gäller på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/inochutforsel/livsmedelochfoderforpersonligtbruk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...