Jump to content
IGNORERAD

Rebtel någon som har provat ?


Kenneth4618

Recommended Posts

Har inte provat, men de ska vara en populär uppstickare och konkurrent till Skype. Svenskt företag dessutom.

 

Dock för min del tycker jag bättre om en "riktig" VOIP service där man kan använda SIP telefoner som t ex. Voipdiscount. (är väl fortfarande billgast?). Med Rebtel kan man vad jag kan se inte få några SIP uppgifter vilket jag tycker är en nackdel. Vill inte hålla på med special appar eller ringa lokala accesstelefonnummer innan. 

 

Själv har vi en Gigaset IP telefon där jag har en svensk VOIP SIP tjänst som vi använder för Sverigesamtal. Har även ett Voipdiscount konto kopplat till denna. När man vill ringa med voipdiscount avslutar vi telefonnumret med "#2" så kopplas det genom voipdiscount, annars med det svenska SIP abonnemanget. Enkelt och smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Använde rebtel en massa för något år sedan. Och då använde vi varianten att man ringde ett svenskt nummer och kom rätt direkt.

 

 Sedan dess har vi numer riktig sip telefoni mellan sverige och huset i Thailand , via en privat sipväxel vilket innebär att samtalen blir inom växeln och blir gratis,  så vi använder det inte så mycket längre. 

 

Dock fungerade det helt OK. Dessutom rekommenderade jag det hela till många andra så vi ringde nog gratis i ett år. 

Fördelen med funktionen med lokalnummer på det sätt som Rebtel använder är ju att man bara ringer ett visst lokalnumret som är knutet till ett nummer i Thailand.  Så man slipper en massa knappande. 

 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, föregående inlägg (Ackers, ej Hasse)  är för mig som elektronikingenjör utbildad på sextiotaelts slut rena grekiskan!

 

Rebtel  (OBS ej Rebnel :-) har jag använt när vi bodde i Sverige. För att vara modern, fungerade klockrent! Varje person man vill ringa får ett eget 08 nummer, bara att spara i telefonminnet. Man lägger själv upp dessa nummer via internet. Kostar lite att tjata länge :-)

Rekommenderas!

/Sarne

 

För att slippa kritik  :-) kan jag tillägga att parallellt använde vi Voipdiscount flitigt, troligtvis mest. Även Skype fanns med som alternativ.

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går faktiskt bra att ta med sig IP-telefoni från Sverige till Thailand.

I Sverige har jag IP-telefoni hos Tele2 utan fasta kostnader och väldigt låga samtalsavgifter. Jag håller kontakt med familj och vänner världen runt med Skype-To-Go (obegränsat världen) för en månadsavgift på ca 97 SEK. Jag kan då ringa gratis till fasta telefoner i många länder och till mobiler i en rad länder, som tex. Thailand. Detta direkt från min telefon utan att någon dator behöver vara uppkopplad.

När jag är i Thailand (6-9 mån/år) tar jag helt enkelt med mig min telefonirouter samt telefonen och kopplar upp mig mot internet där. Allt fungerar som om jag rent fysiskt skulle befinna mig i Sverige. Dvs när någon från Sverige ringer mitt vanliga Alingsåsnummer då svarar jag här i Jomtien och omvänt kan jag ringa upp telefoner som om jag befann mig i Sverige.Jag kan inte bara ringa eller bli uppringd som om jag befann mig i Sverige, utan samtalstaxan även utgår som om jag hade ringt eller blivit uppringd från Sverige.

Denna lösning, dvs svensk IP-telefoni + Skype-To-Go, som jag tar med mig ditt jag bor för tillfället, anser jag som den mest effektiva för mina behov. Den är väldig enkel och smidig och fungerar för det mesta helt automatiskt (via UPnP). I vissa fall kan man dock behöva be en nätverksansvarig att öppna vissa portar för att tjänster skall fungera i bägge riktningarna.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inget fast internet i Thailand utan det är för frugan så hon kan ringa sin mor eller syskon med sin mobil

 

 

Nu ringer vi från den fast telefonen men funderar på att säga upp det då vi alla har mobiltelefoner

+ att man kanske då slipper alla jävla nasare som ringer i tid å otid även fast man har NIX anmält sitt nummer :grrrrrr:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inget fast internet i Thailand utan det är för frugan så hon kan ringa sin mor eller syskon med sin mobil

 

 

Nu ringer vi från den fast telefonen men funderar på att säga upp det då vi alla har mobiltelefoner

+ att man kanske då slipper alla jävla nasare som ringer i tid å otid även fast man har NIX anmält sitt nummer :grrrrrr:

Du måste ha gratis eller lågt pris på inrikessamtal i Sverige då du får betala för samtalet från din telefon (fast eller mobil) till Rebtel´s 08 nummer.

Själv valde jag ett abonnemang med fast pris på alla samtal inom Sverige.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha gratis eller lågt pris på inrikessamtal i Sverige då du får betala för samtalet från din telefon (fast eller mobil) till Rebtel´s 08 nummer.

Själv valde jag ett abonnemang med fast pris på alla samtal inom Sverige.

Frugan har sådant med fast pris och kan ringa till alla fasta och mobil obegränsat

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inget fast internet i Thailand utan det är för frugan så hon kan ringa sin mor eller syskon med sin mobil

 

 

Nu ringer vi från den fast telefonen men funderar på att säga upp det då vi alla har mobiltelefoner

+ att man kanske då slipper alla jävla nasare som ringer i tid å otid även fast man har NIX anmält sitt nummer :grrrrrr:

 

 

För att ringa med Skype-To-Go behöver man inte ha tillgång till internet (via dator, smartphone etc), varken i det land man ringer ifrån eller i det land man ringer till.

 

Inte heller är man bunden till fasta telefoner, varken i Sverige eller i Thailand.

 

Att ringa från mobil till mobil är nog det vanligaste sättet att ringa med Skype-To-Go. Och inte heller behöver man en smartphone där man har Skype installerat i någon av ändarna.

 

Den enda gången när man behöver en dator och internet är när man lägger upp sitt kontaktnät. Man tar då ut lokala telefonnummer för varje kontakt man har i Thailand eller andra länder samt auktoriserar telefoner (tex din tjejs mobil) att ringa dessa nummer. När din tjej vill ringa sin mor i Thailand ringer hon helt enkelt ett lokalt nummer i din närhet och modern svarar på sin (gammaldags) mobil i Isaan(?). Detta kostar ca 97 kr/mån och tjejen kan prata hur länge hon vill utan att det kostar ett öre mer.

 

Det tycker jag är väldigt enkelt och kräver inga som helst tekniska kunskaper och/eller speciell utrustning när man väl ringer och använder tjänsten.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har sådant med fast pris och kan ringa till alla fasta och mobil obegränsat

Då är det bara att satsa på Rebtel! Du kan via inloggning på nätet lägga in de telefonnummer du vill ringa, varje nummer får ett eget 08 nummer. Bara att lägga in i telefonens minne. 

Busenkelt.

Fungerar utan anmärkning, klart godkänt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ringa med Skype-To-Go behöver man inte ha tillgång till internet (via dator, smartphone etc), varken i det land man ringer ifrån eller i det land man ringer till.

 

Inte heller är man bunden till fasta telefoner, varken i Sverige eller i Thailand.

 

Att ringa från mobil till mobil är nog det vanligaste sättet att ringa med Skype-To-Go. Och inte heller behöver man en smartphone där man har Skype installerat i någon av ändarna.

 

Den enda gången när man behöver en dator och internet är när man lägger upp sitt kontaktnät. Man tar då ut lokala telefonnummer för varje kontakt man har i Thailand eller andra länder samt auktoriserar telefoner (tex din tjejs mobil) att ringa dessa nummer. När din tjej vill ringa sin mor i Thailand ringer hon helt enkelt ett lokalt nummer i din närhet och modern svarar på sin (gammaldags) mobil i Isaan(?). Detta kostar ca 97 kr/mån och tjejen kan prata hur länge hon vill utan att det kostar ett öre mer.

 

Det tycker jag är väldigt enkelt och kräver inga som helst tekniska kunskaper och/eller speciell utrustning när man väl ringer och använder tjänsten.

 

//Singha711

Ja du Singha.

 

Tack, Du var den som för något år sedan (??) förklarade Skypes fördelar för mig. Skype är en fantastisk tjänst, men saknar förmåga att på ett enkelt begripligt sätt berätta vad de säljer. OK, låter konstigt för tekniknördarna, men tyvärr saknar många idag (liksom förr) förmågan att förklara komplex teknik begripligt för "vanligt folk" och vanligt folk är kunderna!

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vi har inget fast internet i Thailand utan det är för frugan så hon kan ringa sin mor eller syskon med sin mobil

 

 

Nu ringer vi från den fast telefonen men funderar på att säga upp det då vi alla har mobiltelefoner

+ att man kanske då slipper alla jävla nasare som ringer i tid å otid även fast man har NIX anmält sitt nummer :grrrrrr:

Då borde Rebtel vara perfekt. Är väl bara att registrera och ladda på en hundring och testa. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Rebtel får det bli då frugan idag ringer för 60 öre minuten och ändå inte kommer upp till 100 kr/mån

 

och då kan man säga upp den fasta :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Singha.

 

Tack, Du var den som för något år sedan (??) förklarade Skypes fördelar för mig. Skype är en fantastisk tjänst, men saknar förmåga att på ett enkelt begripligt sätt berätta vad de säljer. OK, låter konstigt för tekniknördarna, men tyvärr saknar många idag (liksom förr) förmågan att förklara komplex teknik begripligt för "vanligt folk" och vanligt folk är kunderna!

 

Håller nog med dig!

 

Har själv behövt bita mig genom teknikdjungeln för att inse hur genialisk enkelt Skype-To-Go egentligen är. Men som du säger har de uppenbarliga svårigheter att förklara detta för otekniska slutanvändare.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Rebtelkonto.det funkar helt okej och jag kan även använda det i Norge med mitt norska nr.Men det är ju ganska billigt att ringa mobilen utan att använda rebtel så av ren lathet(dumhet) har jag inte laddat Rebtel på länge :crazy: Men hursom så funkar rebtel iaf jäkligt bra :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft Rebtel länge nu - ca 3-5 år, efter hasseigöteborgs tips, Tack Hasse, det har fungerat klockrent.

 

Det var från början väldigt billigt - 1 cent, ca 6 öre. Efter något halvår höjde de till 2 cent och strax därefter till 3 cent - där det ligger nu, alltså 19 öre. Totalt blir det ca 35 öre/minut inklusive lokaltaxa när vi ringer från vår fasta telefon.

 

Innan hade vi en massa olika olika "kort" som vi beställde fån Phonecards.se, de medförd förutom en massa knappande, medioker - ibland usel ljudkvalitet och att det bara försvann  stora delar av värdet på kortet.

 

Ingen av dessa nackdelar har vi upplevt med Rebtel, vi (min sambo) ringer till Thailand och ljudet är riktigt bra, ungefär som när man ringer till vilken mobil som helst inom Sverige.

Jag har provat ibland till Filippinerna och någon gång till Etiopien, där blir ljudet sämre (Etiopien mkt sämre) men det beror säkert på en sämre mobiltäckning i de länderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Rebtel för min mor som inte klarar av datorer eller ny teknologi.

Fungerar perfekt för henne, hon lyfter luren och ringer ett lokalnummer som kopplas fram till min mobil i Thailand.

 

 

Resterande vänner och familj använder Skype, Viber, Whatsapp, Tango, Line eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Rebtel för min mor som inte klarar av datorer eller ny teknologi.

Fungerar perfekt för henne, hon lyfter luren och ringer ett lokalnummer som kopplas fram till min mobil i Thailand.

 

 

Resterande vänner och familj använder Skype, Viber, Whatsapp, Tango, Line eller liknande.

 

Det är precis så som det fungerar när man ringer med Skype-To-Go:

 

Ingen dator, inget internet, inga koder och inga smartphones där man måste ha Skype eller nån annan app installerat.

 

Alldeles vanliga, "dumma" telefoner, fasta eller mobila, som ringer ett lokalt nummer inom närområdet till operatörens ordinarie samtalstaxa.

 

Och HuxFlux, så svarar svärmor i det djupaste Isaan långtifrån 3G och internet med sin Nokia från 90-talet.

 

Allt detta och obegränsat samtalstid till både mobiler och fasta telefoner i många länder till en månadskostnad på ca 97 kr. Det är vad jag kan se den enda skillnaden att man kanske kommer billigare undan med RebTel när man bara ringer kortare samtal då och då.

 

Och med lite teknik går det förståss att ringa även helt gratis, både hos RebTel och Skype. Men då krävs det att man använder en dator eller smartphone i bägge ändarna samt har tillgång till internet på båda sidor.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev Rebtel så nu kan hon snacka en timme för 11 spänn

 

Bra ljud funkar kanon :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...