Jump to content
IGNORERAD

Prachuap Khiri Khan

sawadee kaa

Recommended Posts

Något Tesco såg jag inte, men det är några år sedan så jag skulle inte bli förvånad om det dykit upp något, 7/11 däremot finns det!

En ganska stor Thaimarknad med allt möjligt ät o oätbart ligger nästan mitt i byn och alldeles intill fanns det ett 7/11.

Tack igen, menar du att 7/11 och marknaden fanns i Ban Krut eller i Bang Saphan Noi?

Dela på andra sajter

• Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• sawadee kaa

22

• Baa

9

• leifen

8

• Scandinaviancorner

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack igen, menar du att 7/11 och marknaden fanns i Ban Krut eller i Bang Saphan Noi?

Lite otydligt skrivet, men det finns i BangSaphan, inte i Noi!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Hotel i Samran beach finns en del på hotellsiterna mest dom dyra, men lika mycket finns att inte finna på internet.

Stället kallas också Chao Samran Beach.

Chez Nous Boutique Resort har jag bott på några gånger, små bungalows och vackert. (liten resort)

Men det finns mycket mer om man är på plats och letar.

Kommer inte ihåg namnen på andra hotell vi bott på.

Vi åkte hit på dryga timmen från förra stället jag var bofast.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Åååå är så nyfiken på detta, hoppas att ni står ut med min frågeterror :)

Vad jag förstår är dessa två städer i området: Prachuap Khiri Khan town och Chumphon, vad är skillnaden/likheten dem emellan?

Hur tar man sig smigast till Chao Samran Beach och Bang Saphanområdet fr Bangkoks flygplats? Kostnad?

Dela på andra sajter

Chao Samran Beach så är det taxi ca 2000bath. Du kan ta buss till Huahin också, kliv av i Petchaburi och ta taxi sista biten.

Buss kanske 2-300bath

Bang Saphan är längre bort så buss hela vägen är ett bra alternativ, då det ligger på huvudväg nr 4,

även taxi, räkna med 100bath per 10km så blir det lätt att räkna.

Leif

Dela på andra sajter

Hotel i Samran beach finns en del på hotellsiterna mest dom dyra, men lika mycket finns att inte finna på internet.

Stället kallas också Chao Samran Beach.

Chez Nous Boutique Resort har jag bott på några gånger, små bungalows och vackert. (liten resort)

Men det finns mycket mer om man är på plats och letar.

Kommer inte ihåg namnen på andra hotell vi bott på.

Vi åkte hit på dryga timmen från förra stället jag var bofast.

Chez Nous Boutique Resort.... Låg där några nätter i Feb ,,Trevligt välskött ,,,

Dela på andra sajter

Chao Samran Beach så är det taxi ca 2000bath. Du kan ta buss till Huahin också, kliv av i Petchaburi och ta taxi sista biten.

Buss kanske 2-300bath

Bang Saphan är längre bort så buss hela vägen är ett bra alternativ, då det ligger på huvudväg nr 4,

även taxi, räkna med 100bath per 10km så blir det lätt att räkna.

Leif

Toppen, tackar! Tips på taxibolag mottages tacksamt, behöver en minivan då vi är 6 pers el är det bättre att hugga en minivan på flyplatsen istället för att förbeställa?

Dela på andra sajter

Jag skulle nog förbeställa, finns många på nätet och det fungerar.

Tänk bara att ha en vägbeskrivning färdig för få hittar dit.

Går även bra på "suvvan" men åk rulltrappan en våning ned (Plan 1) till Public Taxi för det fungerar det utmärkt.

Gå till någon av servicediskarna och inte direkt till bilarna.

Jag brukar ta taxi därifrån till huset i Korat 28 mil och 2500bath.

Uppe i plan 2 vid ankomst och efter tullen finns många "luringar"

Dela på andra sajter

Vad jag förstår är dessa två städer i området: Prachuap Khiri Khan town och Chumphon, vad är skillnaden/likheten dem emellan?

Dela på andra sajter

Bor sedan snart 7 år i Prachuab Kirikans största stad, den inte obekanta Hua Hin. En riktig pärla alldeles vid havet. Suverän infrastruktur med mängder av internationella- och Tahiländska restauranger med bra priser. Affärer soim säljer matvaraor från jordens alla hörn (kan köpa såväl falukorv som semlor och Dajm när andan faller på).

Den skandinaviska befolkningen är i klar majoritet av de drygt 14 000 utländska innevånarna. Och av dessa är närmare 5000 svenskar (känner inbte en enda av dem...).

Man kan köpa ett nytt hus för 2 millar, (Baht) och ett "begagnat" billigare än så. Att hyra ett kostar från 10 000 Baht och uppåt.

Centrala Hua Hin har stora shoppingcenters samt ett nöjesdistrikt som är klart trevligare än Pattayas och Phukets varianter (även om det finns synd här också...).

Bodde i Pattaya i nästan 2 år innan jag och hustrun fick nog. När vi fann Hua Hin var det en milt sagt STOOOR skillnad på att leva och bo här. Inga korrupta poliser i överflöd, vänligt bemötande när man talar med olika myndigheter och ett allmänt positivt bemötande av fallanger.

Stränderna är milslånga ot rena med ett vatten som tål en och annan kallsup utan att förgifta en. Massor med golf för de som gillar denna underliga sport plus mängder av andra aktiviteter.

Lägg till vackra omgivningar med gröna kullar och vackra byggnader så blir bilden fullständig. Och om några år har vi blivit lovaded snabbtåg till Bangkok och Suvarnaphu som skall ta oss dit på ca 40 ,imuter, mot dagens strax under 3 timmar.

Välkommen..!

Dela på andra sajter

Om man då lägger till Cha-aam ca 20 minuter bort med en fantastisk strand så är succen ett faktum.

Dela på andra sajter

Ahumm, alltså, HuaHin är i mitt tycke rätt mycket likt Mallis eller costa del sol för ett antal år sedan, men håller med om att gillar man att leva svenskt på Thaivis så OK, alla må bli lyckliga på sin övertygelse och beskäftig vill jag inte bli kallad, men...stranden i HuaHin är inte värd namnet strand, man måste några km söderut för at det skall leva upp till det epitetet, eller till ChaAm, Nog med gnäll, men vil man uppleva riktigt Thailiv så kommer HuaHin långt ner på skalan både vad som gäller originalitet och icke ovesäntligt om man vill ha lite grädde på moset, kostnadsläget!

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Handen på hjärtat baa hur ofta är du på stranden.Och vad gäller thailiv riktigt,vad är det?

Jag håller med dej om att hua-hin är lite turistifierat men har fantastiska omgivningar.

Jag kan i alla fall tala om att det kommer stora mängder människor från Bangkok varje helg

till Cha-aam och till våran strand för dagen eller för två dagar varje helg.

Dela på andra sajter

Hoppas ni ursäktar att jag i hastigheten glömde vår lilla pärla till grannby. Cha Am är ett utmärkt ställe att slå ner sina bopålar i, om än lite lugnare och mindre än storasyster Hua Hin. Men om jag minns rätt så kommer bägge våra byar att inom relativ snar framtid räknas som en, i alla fall vad det gäller förvaltning.

Håller inte riktigt med om att stranden i Hua Hins centrala delar skulle vara dålig på något sätt. I jämförelse med Pattaya /Jomtiens bajsbemängda vatten är den klart bättre och hälsosammare att vistas på. Sedan är den inte så full av påstridiga försäljare och skurkaktiga vattenskoter uthyrare. Men håll ögonen på alla hästar som travar omkring med rangliga turister på ryggen.

Det enda jag skulle vilja sätta upp på min önskelista vad det gäller Hua Hins strand, är att vi skulle behöva lite fler strand cafeer och restauranger i framtiden än vad det nu finns att välja mellan.

Vad det gäller eventuell avsaknad av "Thailiv" så har jag inte riktig kläm på vad som menas med det. Men jag kan definitivt försäkra att vi i min närmaste omgivning inte lever som några Mallis- eller Tenneriffa svenskar. (inget ont om denna typ av leverne på något sätt).

Med Thailändsk hustru och familj är det nog värdlandets värderingar på familjeliv som får bestämma vardagen, som att handla sina råvaror på den lokala marknaden, klappa så mång soidogs som möjligt och i övrigt undvika alla former av kroppsansträngningar som inte är helt nödvändiga för att förflytta sig. Golf är också något som jag ännu inte drabbats av, och hoppas att detta inte händer i framtiden heller. Jagar hellre mina hundar på gräsmattan än en liten vit plastboll för 2000 baht rundan...

Ändrades av Borrfors
Dela på andra sajter

Chumphon har en del västerländska restauranger och ett ganska stort shopingcenter ,kommer tyvärr inte ihåg namnet på det.

Utanför staden finns ett färjeläge där båtar går till ko tao ,ko phangnan och ko Samui.

Vilket gör att det är ganska många västerlännibgar i stan.

Dela på andra sajter

Handen på hjärtat baa hur ofta är du på stranden.Och vad gäller thailiv riktigt,vad är det?

Jag håller med dej om att hua-hin är lite turistifierat men har fantastiska omgivningar.

Jag kan i alla fall tala om att det kommer stora mängder människor från Bangkok varje helg

till Cha-aam och till våran strand för dagen eller för två dagar varje helg.

De ganger jag varit i HuaHin, forsta gg 1991 och senaste 2008 ( c:a 10--12 ggr) har "Scandinaviseringen" tagit astronomiska hojder i mer an fordubbling, fran ar till ar, lite overdrivet, jag vet, men "Malliskanslan" finns dar!

Och, jo, jag har besokt div. beacher under min tid i Thailand och Hua Hin kommer inte pa top 100 listan om man inte har andra kriterien an just beach!

Thailiv, vad det ar kommer juur betraktarens ogon och jag menar ju da inte farangdominans pa exempelvis restaurangutbud, faranganpassade marknader e.t.c. samt ett markant overtag i befolkningen, saval dagbesokare som langligg are av Thailandskt ursprung!

Att HuaHin har storartade omgivningar har vi samma uppfattning om vilket jag aven papekat!

Handen pa hjartat, joda, jag ar ratt bra orienterad i omradet beach!

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Lite nyfiken på var i Hua Hin man kan köpa nytt hus för 2 millar?

Billigaste jag hittat var 3.5 och då litet och av mycket dålig kvalitet och utan kök.

Men annars håller jag med, Hua Hin är helt suveränt att bo i om man som jag gillar att umgås blandat med faranger och thai och gärna äter köttfärslimpa i mellanåt. Och golf är ju den absolut trevligaste sporten man kan hålla på med, svårt som tusan och därmed utmanande och man träffar massor av fantastiskt trevliga människor. En golfbana är dessutom en underbar naturupplevelse och lägg där till all goa caddys..

Ang stranden finns det betydligt finare men jämfört med Pattya, Jomtien, Rayong så är den klart bäst och den stora grejen med Hua Hins centrala strand är att den vid lågvatten som det oftast är på dagen är så bred och platt och utan grus, hård packad len sand och helt suverän att promenera på.

PS!

Jag tycker att Mallis under 2000 talet blivit medelhavets bästa charter ort ;)

Edit.

Åker man till Thailand för att uppleva det genuina så kan man glömma allt vad hav och stränder heter. Var längesen Thailand blev Mallifisierat och bara att aceptera. Tyvärr är ju ex Phuket som jag hellre hade bott i helt förstört av denna utveckling, hoppas att Hua Hin klarar sig bättre, här finns ju inte samma inkomst möjligheter för maffia verksamhet så oddsen är väl skapliga.

Ändrades av Benjamas
Dela på andra sajter

Golf är också något som jag ännu inte drabbats av, och hoppas att detta inte händer i framtiden heller. Jagar hellre mina hundar på gräsmattan än en liten vit plastboll för 2000 baht rundan...

Där är det i sådana fall en stor fördel att bo i Pattaya/Rayongområdet. Där finns det många banor där man kan gå en runda för 500-1000 thb.

Dela på andra sajter

Vi har liknande priser här i Hua Hin, om man vill lira på Militärens bana, vilken skall vara rätt ok enligt de som vet.

Dela på andra sajter

Vi har liknande priser här i Hua Hin, om man vill lira på Militärens bana, vilken skall vara rätt ok enligt de som vet.

Nja, nog får man lägga en hel del mer i HuaHin, om dom inte sänkt priserna med 75% sedan jagvar där med sonen för en 5-6 år sedan!

Dela på andra sajter

Med tanke på den mördande konkurrensen mellan alla banor här i Hua Hin så kan man ständigt läsa om olika specialerbjudanden, så det ca pris jag angav är nog rätt korrekt.

Dela på andra sajter

Med tanke på den mördande konkurrensen mellan alla banor här i Hua Hin så kan man ständigt läsa om olika specialerbjudanden, så det ca pris jag angav är nog rätt korrekt.

Har inte exakt siffra i minnet men på militärbanan kostar det inte ens 500 baht, många som tror att Hua Hin är så mycket dyrare att leva i än Pattya men det är en myt. Maten kostar precis samma och boendet upplever jag som billigare i Hua Hin. Det finns inget Pattya Sportsclub som ger billigare greenfee men en massa farang golfklubbar som förhandlat sig till bra rabatter som man kan bli medlem i för en tusing om året.

Pröjsar ex 800 baht på Lake View som är en fin 36 håls bana, spelar många andra runt 1200 baht och som sagt militärbanan för endast några hundra.

Utveckling och förändring går snabbt i Thailand och det som gällde för ett par år sen är ofta förlegat idag.

Dela på andra sajter

Håller med Benjamin till fullo. Som exempel kan nämnas att en av hustruns syrror drev en lite butik i Pattaya, men åkte till Hua Hin när hon skulle nunkra upp med nya varor. Hon sa att hon tjänade 25 - 30% på att handla här. Även hyrorna är lägre. Tror knappast att man kan hyra ett hus för 5000 baht i månaden som en bekant gör. Och tänk på vad mycket pengar vi sparar här på att slippa betala fejkade böter till skumma poliser...Näe, mina 2 år i Pattaya var totalt bortkastade.

Dela på andra sajter

Thailands längsta strand finns i Cha Am. Det är verkligen thailiv över helgerna då Bangkokianerna anfaller och invaderar beachroad.

ATM finns var 10de meter längs stranden samt hundratal serveringar där seafood naturligtvis ligger bäst till på menyn då stan är en fiskeby från

begynnelsen. Finns en bargata, " soi busstation " där man kan roa sig. Går inte att prata om nåt nattliv men ingen behöver gå törstig därifrån :)

Gällande shopping så finns det en stor outlet ca 20 minuter med bil mot Bangkok eller så kollar man in den stora onsdagsmarknaden.

Hua Hin ligger endast 25 minuter bort och där finns väl allt som eventuellt saknas i Cha Am.

http://www.youtube.com/watch?v=kHGS6TZdmZg

orkar ni sen följa JC så har han utförligt gjort undersökningar i flera videos med start här

http://www.youtube.com/watch?v=TiOwpx0su7g

Ändrades av Burken
Dela på andra sajter

förstår till fullo att många speciellt äldre personer slår sig ned i hua hin/cha am området...det är ju lugnt med många svenskar som för många ger en typ av trygghet,

trafiken är minimal, beacherna helt okey med varierad standard, nattlivet är väl aningen begränsat men vill man bortse från det så går det att stå ut där...när jag var

där sist så regnade det ett par dagar å då vart det bra segt...angående prisbilden så är Pattaya billigare men såklart lättare att bränna desto mer ...egentligen kan

man inte jämföra hua hin med Pattaya lite typ skilda världar :y16:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...