Jump to content
IGNORERAD

Domännamn med åäö?

Herr Chang

Recommended Posts

Jag försökte just registrera en .se domän som innehåller ett ö. Men se det gick inte på one.com.

Trodde i min enfald att detta var standardiserat för flera år sen. Är det någon som vet hur man går tillväga?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

använd oe som ö, men det blir kanske inte som du oenskade?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Jag försökte just registrera en .se domän som innehåller ett ö. Men se det gick inte på one.com.

Trodde i min enfald att detta var standardiserat för flera år sen. Är det någon som vet hur man går tillväga?

Herr Chang har talat.

Använd någon annan registrar. Loopia.se t ex.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Dela på andra sajter

använd oe som ö, men det blir kanske inte som du oenskade?

Ja, det var det one.com föreslog. Men jag vill riktigt ö!

Tack för länken, jag var nästan säker på att det numera var tillåtet med åäö. Jag misstänker att one.com inte vill uppgradera sin programvara, eller var deras problem finns egentligen.

OK, ska kolla på dom.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Välj loopia.se eller binero. Inga problem att regga med åäö. PMa om det är något kan hjälpa dig med.

Jobbar inom detta område.

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Dela på andra sajter

Välj loopia.se eller binero. Inga problem att regga med åäö. PMa om det är något kan hjälpa dig med.

Jobbar inom detta område.

Hej jens,

Tack för svaret! Jag söker egentligen någon billig tjänst för en mycket enkel hemsida och några emailkonton. One.com är billiga, men accepterar dock inte åäö pga begränsningar i deras programvara.

Jag ser dock att Binero har gratis domänkonto som vidarebefordrar www och emailtrafik. Man skulle alltså kunna regga en åäödomän där, och sedan en icke åäödomän hos one.com där trafiken hamnar. Är det rätt uppfattat?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu vet jag ju inte vad one.com kostar. Men dom är ju inte kända för kvalitet.

Sedan verkar one.com inte acceptera webbhottel utan domän hos dom För när jag gör en provbeställning försöker dom flytta domänen till dom. Och det är jag allergisk mot.

Att ha domänen hos hostingföretaget gör allt så mycket svårare att byta hostingleverantör om något strular.

Om du klara dig med en server i USA så säljer det svenska bolaget manufrog.se paket från 120:- / år. Dom har mycket bra support och bra system i både USA och England.

Själv har jag, sedan ett par år, ett större paket i England för 500:- /per år. Och det fungerar klockrent

.se Domänen regar jag sedan hos loopia och pekar om NS till Manufrogs servers. Och .con .net domäner har jag i mitt konto hos resellerclub.com

hf

Dela på andra sajter

Jag hade gjort en dubbelregisterring av domänen, en med Ö och en med O.

Sedan kopplat bägge domänerna till hemsidan och eposten.

På så sätt kommer du kunna använda O versionen på de platser där det inte fungerar med ÅÄÖ domäner.

T.ex. du kan inte registrera dig på mpr med en sådan epostadress.

Om du inte gör det så kommer du bli tvungen att använda det internationella domännamnet vid de tillfällena.

Exempel http://www.öland.se

Dela på andra sajter

Kolla på "egensajt.se".

Ett Göteborgsföretag med utmärkt personlig service och dessutom gratis när man bara vill "parkera" en redan registrerad domän (inkl mail-vidarebefordran).

Det går naturligtvis också bra att registrera en ny domän (.se domän  = 49 SEK för registrering och 98 SEK för årsvis förnyelse, .com domän = 89/89 etc).

Måste ännu en gång berömma kundtjänsten som inte ger sig förrän allt fungerar, trots att jag bara gratisparkerar mina domäner hos dem.

I regel behöver du numera inte webbhotell-service eftersom din ISP ytterst sällan (dvs en gång på flera år) byter ditt publika IP-nummer. Detta betyder att du kan DNS-länka direkt från din registrar till din dator/router. Du måste dock köra webbservice på en av datorerna i ditt nätverk för att kunna hantera webbtrafiken.

Skulle din ISP någon gång byta ditt publika IP-nummer kan du gardera dig genom att köra DDNS (Dynamic DNS) mot någon kostnadsfri DDNS-provider (tex No-Ip.com). Du kan då arrangera så att du får ett SMS/email när ditt publika IP-nummer har ändrats. Givetvis finns det även andra metoder att kolla om IP-numret har ändrats, tex  genom att kolla i WAN-info på din router/dator. Du får då ändra i DNS-inställningarna hos din registrar för att åter få trafiken kopplat till din dator/router.

Denna metod är inte 100% automatisk eftersom den medför ett avbrott på några dagar när ditt publika IP-nummer har ändrats av din ISP. Men i gengäld slipper du betala för en onödig och i längden ganska kostsam webbhotell-tjänst. Och du lär dig garanterat en hel del om webbtjänster på köpet genom att köra dem i egen regi.

//Singha711

Dela på andra sajter

www.visomlööwapple.se Herr Changs eget Apple forum på gång? ;)

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

www.visomlööwapple.se Herr Changs eget Apple forum på gång? ;)

Haha, det var ju en intressant idé!

Nej, jag hade tänkte mig en domän där Göteborg ingår.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Du ska tänka på att om du vill ha mail adresser med åäö så kan det strula. har du tänkt att folk från andra länder ska kunna kontakta dig så kan det vara värt att registrera domän med både åäö och utan. så att det fungerar för alla.

Dela på andra sajter

Du ska tänka på att om du vill ha mail adresser med åäö så kan det strula. har du tänkt att folk från andra länder ska kunna kontakta dig så kan det vara värt att registrera domän med både åäö och utan. så att det fungerar för alla.

Ja, det har du rätt i. Det får nog bli två domäner.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...