Jump to content
IGNORERAD

Dags igen att jaga falanger som "äger mark"

Tallviking

Recommended Posts

• Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Benjamas

11

• Moritz

9

• Isan Rider

7

• civona

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mao. om jag fattat rätt;

Jag kan själv äga huset till 100% medan marken måste ägas av thai till 100% ?

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Dela på andra sajter

Du kan ALDRIG äga mark i Thailand som väserlänning,sen hur det fungerar med företag,vet jag ej.

Men lägenhet har du rätt att äga.

Leasing av mark kan du göra i 30 år och jag tror att det ska vara inskrivet i kontraktet om du vill ha leasing i 30 år till.

Bygger du ett hus på marken är det ditt.

Det var därför jag började bland annat snacka om modullhus.

Kommer en länk under.

Grabbar och tjejer rätta mig om jag har fel.

Mvh Isan Rider

En rai kan du äga om du har 40 millar baht o investera :-)

http://www.thai.nu/land

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

En rai kan du äga om du har 40 millar baht o investera :-)

http://www.thai.nu/land

Jag tar det med en nypa salt,även om du länka till en sida.

Och inte skulle jag vilja stoppa in 40 millar baht på en Thai bank.

Hot om militär kupper och skit.

:triniti:

Mvh Isan Rider

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

Dela på andra sajter

Du kan ALDRIG äga mark i Thailand som väserlänning,sen hur det fungerar med företag,vet jag ej.

Men lägenhet har du rätt att äga.

Leasing av mark kan du göra i 30 år och jag tror att det ska vara inskrivet i kontraktet om du vill ha leasing i 30 år till.

Bygger du ett hus på marken är det ditt.

Det var därför jag började bland annat snacka om modullhus.

Kommer en länk under.

Grabbar och tjejer rätta mig om jag har fel.

Mvh Isan Rider

Inte helt rätt och det är inte helt lätt.

Lägenhet kan du äga endast under förutsättning att minst 51% av lägenheterna i huset ägs av Thai, det handlar ju om en bostadsrätts förening och den får inte majoritets ägas av farang.

Leasing kan du bara få på 30 år, dom här optionerna som snackas om på 30+30 år är inte lagliga och kan inte skrivas in på Land Department. Efter 30 år ska nytt leasing kontrakt tecknas med dåvarande markägare som troligtvis inte är den samma som från början.

Om man har 40 miljoner baht att investera under 5 år i specifika områden så kan man få lov att köpa 1 rai mark.

Det man kan och absolut ska göra om man köper hus med sin fru är att registrera en Usufrucht, då kan ingen slänga ut en från huset med annat än att man ska ner i kistan.

Man kan också äga mark som man ärver ex av sin fru men denna måste man sedan avyttra inom ett år.

Sen kan man äga 49% av en markbit via bolag men det ska då vara ett riktigt bolag med verksamhet och det är väl dessa falska bolag man jagar nu.

Sen finns möjlighet att faktiskt äga 100% av sin markplätt via ett speciellt certifikat som bara delas ut till bolag som uppfyller mycket speciella omständigheter, bla är Scandinavian Village i Bang Saen ett sådant bolag som får ägas till 100% av faranger.

Dela på andra sajter

Sen kan Ni fundera på hur bra det kommer att fungera när polisen skall avhysa den nyskilda frugan som äger marken men inte huset som hon vägrar lämna ..

Dela på andra sajter

Sen kan Ni fundera på hur bra det kommer att fungera när polisen skall avhysa den nyskilda frugan som äger marken men inte huset som hon vägrar lämna ..

Thailand vi pratar om, dom river kåken så kan ju ägaren klaga sen :blink:

Ändrades av Benjamas
Dela på andra sajter

Dom e givetvis ute efter alla falska bolag som bara existerar på papper, där finns det ju stora bot pengar att hämta.

Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Leker bara med tanken...

Om man som farang köper ett modul hus,och bygger det på tantens tomt som hon äger sedan tidigare.

Då äger ju jag huset,och vid eventuellt tjafs kan ta huset på ryggen och gå.

Jag vet att ett Svenskt företag bygger just modul hus i Thailand.

Dom var inte speciellt snygga,men...

Synpunkter på det.

Mvh Isan Rider

jag litar inte på det företaget för 5 öre längre!

gjorde det allt för mycket tidigare, och det var det dummaste jag kunde gjort.

en mycket dyrbar läxa. så skulle aldrig vilja ha något mer att göra med dom.

Dela på andra sajter

jag litar inte på det företaget för 5 öre längre!

gjorde det allt för mycket tidigare, och det var det dummaste jag kunde gjort.

en mycket dyrbar läxa. så skulle aldrig vilja ha något mer att göra med dom.

Jag är själv positiv till att informera om dåliga företag men det vore intressant att höra vad som hänt just dig?

Annars kan det lätt tolkas som att du bara vill kasta skit på nån utan vettig anledning.

Dela på andra sajter

Det finns ju hus på hjul, husvagnar och husbåtar om man inte litar på sin fru.

Just precis!! Lita inte på kvinns...Dom e falska och onda !!! :ironi: MVH Nong

Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Jag är själv positiv till att informera om dåliga företag men det vore intressant att höra vad som hänt just dig?

Annars kan det lätt tolkas som att du bara vill kasta skit på nån utan vettig anledning.

dom säljer ju inte bara hus, dom e ju I huvudsak fastighetsmäklare.

och hjälper till att starta företag och gör allt möjligt dom inte vet något om, men som dom kan tjäna pengar på.

och ger råd som inte överrensstämmer med thailändsk lag.

med dyrbara mutor till polisen till följd av allt man följde deras råd.

tvivlar på att husen skulle vara något bättre då företaget bara är bluff och båg för att bli rik så fort som möjligt.

Dela på andra sajter

och hjälper till att starta företag och gör allt möjligt dom inte vet något om, men som dom kan tjäna pengar på.

tvivlar på att husen skulle vara något bättre då företaget bara är bluff och båg för att bli rik så fort som möjligt.

Synd, blev lite sugen på det minsta modulhuset att ha på tomten, men med detta i åtanke och fraktkostnad kanske det är bättre att köpa material och be nån snickra.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Dela på andra sajter

Ge råd som inte stämmer med lagen är mer regel än undantag här, alla gör allt för att sälja.

Hur många har inte fått höra att man kan köpa hus med tomtleasing och få 30+30+30 år?

Rena bullshiten. På Land Department kan man inte skriva in mer än 30 år och oavsett vad det står i kontraktet är det lagen som gäller i Thailand, det går inte att avtala sig förbi lagen.

Det är alltså helt och hållet upp till markägaren vad han vill göra efter 30 år, dåvarande markägare...

Dela på andra sajter

Ge råd som inte stämmer med lagen är mer regel än undantag här, alla gör allt för att sälja.

Hur många har inte fått höra att man kan köpa hus med tomtleasing och få 30+30+30 år?

Rena bullshiten. På Land Department kan man inte skriva in mer än 30 år och oavsett vad det står i kontraktet är det lagen som gäller i Thailand, det går inte att avtala sig förbi lagen.

Det är alltså helt och hållet upp till markägaren vad han vill göra efter 30 år, dåvarande markägare...

Det man kan göra är att mellan markägare och husägare teckna ett eget avtal utanför landoffice (med egna advokaters rådgivning som tips) om förlängning efter 30 år. Då får man dock vara beredd att driva frågan i Thailändsk domstol efter 30 år som ett civilmål (stämning) om dåvarande markägaren inte vill följa avtalet och sannolikheten är låg att du vinner ett sådant ärende.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Är det inte ganska många här som om 30 år är runt 90?

Vid den åldern misstänker jag att jag kommer att vara mest intresserad av om och vilken frukt vi får på ålderdomshemmet

och att den är kall  - men nån isofruct vill jag nog inte veta av.

Dela på andra sajter

Är det inte ganska många här som om 30 år är runt 90?

Vid den åldern misstänker jag att jag kommer att vara mest intresserad av om och vilken frukt vi får på ålderdomshemmet

och att den är kall  - men nån isofruct vill jag nog inte veta av.

Det är därför jag hyr... :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det man kan göra är att mellan markägare och husägare teckna ett eget avtal utanför landoffice (med egna advokaters rådgivning som tips) om förlängning efter 30 år. Då får man dock vara beredd att driva frågan i Thailändsk domstol efter 30 år som ett civilmål (stämning) om dåvarande markägaren inte vill följa avtalet och sannolikheten är låg att du vinner ett sådant ärende.

Dvs det är helt meningslöst att skriva in något sådant i avtalet. Bara slöseri med advokat kostnader.

Dela på andra sajter

Dvs det är helt meningslöst att skriva in något sådant i avtalet. Bara slöseri med advokat kostnader.

Det är två separata avtal

Ett som registreras hos landoffice och skrivs in i Chanot och ett helt annat civilrättsligt avtal som ej registreras hos landoffice

Och det är väldigt meningsfullt att skriva om båda parter inte har för avsikt att frånträda avtalet eller ens ev släkting eller nya markägaren inte vet vad som gäller

Problemet kan uppstå om en släkting/ny markägare vill bestrida avtalet

Du kan i det avtalet också skriva t.ex att husägaren har rätt att under avtalets giltighetstid sälja huset OCH tomten trots att inte husägaren äger tomten men är det avtalat med den möjligheten kan husägaren sälja hus MED tomt till en thailändare och tomtägaren är då bunden av avtalet att acceptera försäljningen eller bestrida avtalet i domstol

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det är två separata avtal

Ett som registreras hos landoffice och skrivs in i Chanot och ett helt annat civilrättsligt avtal som ej registreras hos landoffice

Och det är väldigt meningsfullt att skriva om båda parter inte har för avsikt att frånträda avtalet eller ens ev släkting eller nya markägaren inte vet vad som gäller

Problemet kan uppstå om en släkting/ny markägare vill bestrida avtalet

Du kan i det avtalet också skriva t.ex att husägaren har rätt att under avtalets giltighetstid sälja huset OCH tomten trots att inte husägaren äger tomten men är det avtalat med den möjligheten kan husägaren sälja hus MED tomt till en thailändare och tomtägaren är då bunden av avtalet att acceptera försäljningen eller bestrida avtalet i domstol

Du kan avtala om precis vad du vill men ett avtal kan aldrig åsidosätta lagen.

Lagen säger att markägaren kan sälja eller överlåta tomten när han vill under leasing tiden, dock måste nya ägaren låta leasingen fortlöpa de 30 åren ut.

Men en pkt om att husägaren får sälja tomten hävdar den nya ägaren bara att den är lagstridig och att tidigare ägare gjort fel, då är det kört.

Strida i domstol mot en Thai kostar bara pengar.

Och vilken köpare ger sig in i en affär som börjar med domstols tvist?

Även om man har på fötterna inför en tvist så kommer motparten att köra med utnötningsmetoden, nya anmälningar om ditten å datten, en som man garanterat åker på är att man förfalskat avtalet. Det kommer att ta en satans massa år innan det är klart och kosta en satans massa advokat kostnader under tiden. Därför förlorar farang.

Ändrades av Benjamas
Dela på andra sajter

Dessa avtal kan visas sig vara helt meningslösa i praktiken, dvs även det första avtalet om 30-årshyra kan gå istöpet om damen vägrar flytta ut.

Poliser och domstolar gör nämligen inte alltid som de borde i Thailand.

Dela på andra sajter

Problemet är väl vid en separation,,,vill man bo kvar.   Smartaste lösningen är att ha fastigheten fullbelånad av sambo/partner/hustru .Se det som en hyra,,,och dra vid sep.

Dela på andra sajter

Problemet är väl vid en separation,,,vill man bo kvar.   Smartaste lösningen är att ha fastigheten fullbelånad av sambo/partner/hustru .Se det som en hyra,,,och dra vid sep.

Synd att räntan är så hög i Thailand bara.

Ska man köpa hus med thaitjej så köp det inte i hennes hemby, bor man inte nära hennes familj är problemet inte lika stort med en usufrucht vid separation.

Begriper allvarligt talat inte dem som köper hus på obygden med sina damer och tror att det här ska vara till livets slut.

Det är precis som om skilsmässor inte existerar i deras värld. Och då kommer många ändå från en dylik i Sverige...

Ändrades av Benjamas
Dela på andra sajter

Skulle det bli skilsmässa  Buddha / Gud förbjude.Skule jag aldrig sitta kvar. trots ganska nära smeten i CM ....

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...