Jump to content
IGNORERAD

Ansöka om ett Non-Immigrant "O" på plats i Thailand?


Kentan

Recommended Posts

Det är naturligtvis fel hela det här pratet, har inte velat säga någonting innan människorna som skriver själva upptäcker hur fel det är.

Faktum är att du själv är inne på helt rätt spår.

 

Har du ett "mål" i sikte, typ som du sade att skaffa sig en extension of stay based on retirement, DÅ kan Immigration hjälpa dig om dom är

på gott humör. Du kan göra en s.k. flerstegsgrej", vilket innebär att du tar ditt tourist-VISA, man förlänger det på immigration 2 månader tror

jag det är, sedan återkommer du och de förvandlar det till ett Non-O, och du måste då ansöka i den vevan om ditt uppehållstillstånd

(heter ej VISA)

 

Så funkar det. jag säger bara grattis till de som påstår att man kan knata in på Immigration och köpa ett Non O eller O-A..Det är helt lagstridigt,

och ni vet inte vad ni pratar om helt enkelt...

Så nu utbryter väl kriget igen antar jag... :police:

 

uncen

 

Haha detta var ju riktigt roligt ska vi säga att handsken är kastad ;)

 

However, if you qualify as a retiree and did not obtain a Non-ImmigrantO-A visa in your home country,

Thai Immigration will allow you apply for a Non-Immigrant “O” Visa at a Thai Immigration Office in Thailand
, granting a 90 day permission to stay, which then can be extended for one year.
 
 
//K
.
Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    15

  • Baa

    10

  • Kentan

    8

Mest aktiva i denna tråd

 

Haha detta var ju riktigt roligt ska vi säga att handsken är kastad ;)

 

However, if you qualify as a retiree and did not obtain a Non-ImmigrantO-A visa in your home country,

Thai Immigration will allow you apply for a Non-Immigrant “O” Visa at a Thai Immigration Office in Thailand
, granting a 90 day permission to stay, which then can be extended for one year.
 
//K
.

 

Underbart, och var någonstans har du grävt fram detta då? Du måste nog ange källan, så man kan

gå i svaromål mot detta... 

 

Det finns vägar att nå målet med ett Non Immigrant O, men det går INTE att köpa enbart VISA  inom Thailands gränser.

Utan det måste finnas ett slutmål som typ ett uppehållstillstånd. först DÅ kan dom i flerstegsmodellen hjälpa dig.

Det går inte att hålla på som ni gör här och skriva hej vilt och blanda ihop det... Ni förvillar ju bara folk ju. inte hjälper dom..

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl exakt så som förvirringen blir som störst: att blanda äpplen och päron i samma påstående.

 

Jag trodde vi hade redan kommit fram att det är stor skillnad på Non-Immigrant "O" och Non-Immigrant "O-A" i detta avseende.

 

Det ena (Non-Immigrant "O") kan man(förmodligen) enbart förvärva i Sverige på lagligt sätt medan det andra (Non-Immigrant "O-A") går att byta upp sig till med det förra (Non-Immigrant "O") som inbyte.

 

Det är det som diskuteras här och inte att kliva in på immigration i Thailand och "köpa" det ena eller andra visumet ur tomma intet.

 

//Singha711

Ja, förvirringen är total.

 

Så här är det enligt informationen jag har. (Den kan vara felaktig, är det nåt jag lärt mig under årens lopp så är det att aldrig vara tvärsäker på sin sak, då misstar man sig ofta.)

 

- Man ansöker om ett "TR" visum i Sverige, eller ett non-O, eller ett non-O-A, behöver inte vara i Sverige, men MÅSTE vara utanför Thailand

- I fallet med "TR" visa så förlänger man det med 30 dagar på immigration när de 60 dagarna gått ut. När det återstår högst 15 dagar går man till immigration och frågar försynt om man kan byta det till ett non-O. Detta brukar tydligen gå att göra. Sen väntar man till det återstår högst 30 dagar innan första 90 dagars perioden gått ut, då går man till immigration igen och ber om ett extension of stay baserad på retirement.

- Har man non-O eller non-O-A redan från Sverige eller nåt annat land utanför Thailand så kan man hoppa över steget att byta från "TR" till non-O och be om extension of stay baserat på retirement direkt.

 

Man kan alltså aldrig få ett non-O-A visum i Thailand. Extension of stay påminner ju iofs om ett O-A, men det är absolut inte samma sak. Tex är det inte alls samma papper som skall lämnas, utdrag ur brottsregister osv.

 

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe, du har helt rätt, och det var också vad jag sade i mitt inlägg. Det snacket som försigår här i denna tråd

är livsfarlig och jag vill be folk som läser att ta detta med en stor nypa salt. Folk vet helt enkelt inte vad dom

pratar om .

 

Du kan INTE ta ditt Non O och gå och få det bytt till ett Non O-A, glöm det. Non Immigrant O-A kan du endast

köpa i ditt hemland ingen annanstans. Och som du säger de kan hjälpa dig om de är på gott humör och om du

har ett slutmål med att ha ett Non Imm O, typ ett uppehållstillstånd. Att enbart gå till Immigration och det enbart i

syfte att byta ditt Tourist-VISA till ett Non IMM O är jag rejält högst tveksam till...

 

uncen

 

ps. Sedan kanske "kentan" kan ta och plocka fram från var han har saxat ur de ordet som han quotat i sitt inlägg,

kommer det inget svar, så tar jag det för vad det är, enbart svammel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe, du har helt rätt, och det var också vad jag sade i mitt inlägg. Det snacket som försigår här i denna tråd

är livsfarlig och jag vill be folk som läser att ta detta med en stor nypa salt. Folk vet helt enkelt inte vad dom

pratar om .

 

Du kan INTE ta ditt Non O och gå och få det bytt till ett Non O-A, glöm det. Non Immigrant O-A kan du endast

köpa i ditt hemland ingen annanstans. Och som du säger de kan hjälpa dig om de är på gott humör och om du

har ett slutmål med att ha ett Non Imm O, typ ett uppehållstillstånd. Att enbart gå till Immigration och det enbart i

syfte att byta ditt Tourist-VISA till ett Non IMM O är jag rejält högst tveksam till...

 

uncen

 

ps. Sedan kanske "kentan" kan ta och plocka fram från var han har saxat ur de ordet som han quotat i sitt inlägg,

kommer det inget svar, så tar jag det för vad det är, enbart svammel...

 

 

Jag editera dit länken i mitt inlägg men du kanske missa så här kan du läsa vad Pattaycityexpats svammlar om http://www.pattayaci...tendingStay.pdf

 

Jag var också väldigt tveksam både före och efter mitt besök på immigration att kunna ansöka om ett Non "o" där men efter jag fick PM efter

jag skrev i vad dom anser vara felaktigt att man måste söka utanför Thailand och efter vad Pattaexpatclub skriver får man nog ändra uppfattning igen.

Sen är det nog som många påtalar att extension of stay man gör årligen inte är ett O-A visum.


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den 20/7 2006 stegade jag in på Immigration på Phuket med ett turistvisa i mitt pass. En halvtimme senare lämnade jag Immigration på ett O-A Retiremet visa i mitt pass. Så helt omöjligt är/var det inte.

 

Orsaken till jag fixade mitt visa i Thailand var efter tips från andra som gjort likadant och de tyckte att det var smidigare än att fixa det på plats än via ambassaden. Senast jag hörde talas om något som fixat sitt O-A visa på plats var för ca 1 år sen och det kan givetvis ha blivit någon lagändring sedan dess.(Även om jag inte har hört talas om någon ändring)

 

Därmed inte sagt alla vid alla tillfällen och på alla platser kan göra detsamma. Citat från thailändska ambassaden i Stockholm "The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förvirringen är total.

 

Så här är det enligt informationen jag har. (Den kan vara felaktig, är det nåt jag lärt mig under årens lopp så är det att aldrig vara tvärsäker på sin sak, då misstar man sig ofta.)

 

- Man ansöker om ett "TR" visum i Sverige, eller ett non-O, eller ett non-O-A, behöver inte vara i Sverige, men MÅSTE vara utanför Thailand

- I fallet med "TR" visa så förlänger man det med 30 dagar på immigration när de 60 dagarna gått ut. När det återstår högst 15 dagar går man till immigration och frågar försynt om man kan byta det till ett non-O. Detta brukar tydligen gå att göra. Sen väntar man till det återstår högst 30 dagar innan första 90 dagars perioden gått ut, då går man till immigration igen och ber om ett extension of stay baserad på retirement.

- Har man non-O eller non-O-A redan från Sverige eller nåt annat land utanför Thailand så kan man hoppa över steget att byta från "TR" till non-O och be om extension of stay baserat på retirement direkt.

 

Man kan alltså aldrig få ett non-O-A visum i Thailand. Extension of stay påminner ju iofs om ett O-A, men det är absolut inte samma sak. Tex är det inte alls samma papper som skall lämnas, utdrag ur brottsregister osv.

 

 

  / Joe

 

Ok, jag är med:

 

"O-A" måste sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Non-Immigrant "O" kan erhållas från "TR" eller kan sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Nu har jag 4 följdfrågor:

 

Mitt nuvarande Non-Immigrant "O" (multiple entry) har sista giltighetsdag den 3. Dec. 2013 och jag har hittills hankat mig fram med 90-dagars perioder genom visarun.

 

1) När tidigast kan jag ansöka om "Extension of stay" på mitt befintliga visum?

2) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på mitt visum?

3) Är jag fortfarande tvungen att göra visarun var 90:e dag under den förlängda giltighetstiden?

4) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på ett "O-A" visum?

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag är med:

 

"O-A" måste sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Non-Immigrant "O" kan erhållas från "TR" eller kan sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Nu har jag 4 följdfrågor:

 

Mitt nuvarande Non-Immigrant "O" (multiple entry) har sista giltighetsdag den 3. Dec. 2013 och jag har hittills hankat mig fram med 90-dagars perioder genom visarun.

 

1) När tidigast kan jag ansöka om "Extension of stay" på mitt befintliga visum?

2) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på mitt visum?

3) Är jag fortfarande tvungen att göra visarun var 90:e dag under den förlängda giltighetstiden?

4) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på ett "O-A" visum?

 

//Singha711

Enligt min information så är svaret på dina frågor följande

 

1) När det återstår 15 dagar på en av perioderna, vilken som helst. Så du kan göra det direkt. (Lite osäker på detta svaret angående dagarna.)

2) Extension of stay baserat på retirement eller marrige gäller 1 år

3) Nej, men du måste rapportera adress var 90.e dag, går bra via post.

4) Se svar 2

 

Alldeles nytt är att giltighetstiden utökas ett år eller så långt som ditt pass är giltigt. Går ditt pass ut efter tex 6 månader så får du bara extension of stay på 6 månader sen måste du fixa nytt pass och nytt extension of stay. Så det är bäst att ha ett rykande färskt pass när man börjar sina ett-års perioder annars kommer man att 'slösa' baht på avgifter(1900 baht varje gång).

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni förvillar ju bara folk ju. inte hjälper dom.. uncen

 

Själv tycker jag att det är du som bidrar mest till den stora förvirringen. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min information så är svaret på dina frågor följande

 

1) När det återstår 15 dagar på en av perioderna, vilken som helst. Så du kan göra det direkt. (Lite osäker på detta svaret angående dagarna.)

2) Extension of stay baserat på retirement eller marrige gäller 1 år

3) Nej, men du måste rapportera adress var 90.e dag, går bra via post.

4) Se svar 2

 

Alldeles nytt är att giltighetstiden utökas ett år eller så långt som ditt pass är giltigt. Går ditt pass ut efter tex 6 månader så får du bara extension of stay på 6 månader sen måste du fixa nytt pass och nytt extension of stay. Så det är bäst att ha ett rykande färskt pass när man börjar sina ett-års perioder annars kommer man att 'slösa' baht på avgifter(1900 baht varje gång).

 

  / Joe

 

Tack, Joe, nu faller bitarna verkligen på plats.

 

Som det ser ut nu så finns det egentligen ingen anledning att ansöka om ett "O-A" visum. Den besvärliga visarun-tiden har jag ju i stort sett bakom mig eftersom jag befinner mig i Sverige just nu och kommer att få min sista "ordinarie" period på 3 mån vid inresa till Thailand om 3 veckor,

 

Att meddela adress var tredje månad kan jag leva med, i synnerhet då jag bor nästan granne med immigration i Jomtien.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet om ambassaden/konsulatet godkänner förra årets inkomstuppgift från skatteverket som intyg om pengar ?

Det vore ju jäkligt smidigt om det vore så för i så fall kan man ju gå in på deras hemsida och med Bank-ID legitimera sig, hämta uppgifterna och sen skriva ut det på plats. Personalen på konsulatet här i Pattaya är mer glada ju mindre papper man har med sig för att styrka sin inkomst.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet om ambassaden/konsulatet godkänner förra årets inkomstuppgift från skatteverket som intyg om pengar ?

Det vore ju jäkligt smidigt om det vore så för i så fall kan man ju gå in på deras hemsida och med Bank-ID legitimera sig, hämta uppgifterna och sen skriva ut det på plats. Personalen på konsulatet här i Pattaya är mer glada ju mindre papper man har med sig för att styrka sin inkomst.

 

Fritz..

 

Nu blir jag lite osäker på hur du tänker här.

 

Du behöver ambassadens intyg för inkomsten under den tid som motsvarar förlängningen av ditt uppehållstillstånd - inte den tid som har förflutit.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite osäker på hur du tänker här.

 

Du behöver ambassadens intyg för inkomsten under den tid som motsvarar förlängningen av ditt uppehållstillstånd - inte den tid som har förflutit.

 

Det är nog inte så enkelt att få intyg om framtida pensionsutbetalningar ( tex för nästa år) från olika pensionsinstitut.

 

I det fall det rör sig om fasta belopp (ålderspension, tjänstepension etc) gäller de enbart innevarande kalenderår.

 

I alla andra fall (pensionsförsäkringar etc) där utbetalningar är knutna till pensionsfonder som kan gå upp och ner, får man bara intyg över redan gjorda utbetalningar. Tjänstemännen får då pyssla ihop en genomsnittlig nettoutbetalning per månad från dessa uppgifter.

 

Det har aldrig varit några problem för mig att använda enbart historiska uppgifter men jag tycker mig ha hört att uppgifterna helst inte skall vara äldre än 3 månader. Och eftersom det slutliga skattebeskedet kommer långt senare än 3 månader efter inkomstårets slut, kan det bli problem att använda skattebeskedet som källa.

 

Men Fritz kan ju prova nästa gång med dubbla kort. Accepteras inte skattebeskedet är det bara dra fram alla intyg om utbetalningar.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte så enkelt att få intyg om framtida pensionsutbetalningar ( tex för nästa år) från olika pensionsinstitut.

 

I det fall det rör sig om fasta belopp (ålderspension, tjänstepension etc) gäller de enbart innevarande kalenderår.

 

I alla andra fall (pensionsförsäkringar etc) där utbetalningar är knutna till pensionsfonder som kan gå upp och ner, får man bara intyg över redan gjorda utbetalningar. Tjänstemännen får då pyssla ihop en genomsnittlig nettoutbetalning per månad från dessa uppgifter.

 

Det har aldrig varit några problem för mig att använda enbart historiska uppgifter men jag tycker mig ha hört att uppgifterna helst inte skall vara äldre än 3 månader. Och eftersom det slutliga skattebeskedet kommer långt senare än 3 månader efter inkomstårets slut, kan det bli problem att använda skattebeskedet som källa.

 

Men Fritz kan ju prova nästa gång med dubbla kort. Accepteras inte skattebeskedet är det bara dra fram alla intyg om utbetalningar.

 

//Singha711

 

 

Jag får i början av varje år (jan, feb) ett besked i min brevlåda från Pensionsmyndigheten och Alecta om kommande pensionsutbetalningar för innevarande år (samma som extension of stay avser) och med dessa besked får jag ett intyg från ambassaden.

 

Jag har ju svårt att tänka mej att gamla inkomstuppgifter godtas på Immigration för kommande period, men jag vet ju inte för jag har aldrig försökt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz!!!!

 

Det är inte jag som är förvillad. Titta nu vad jag har ställt till med. Ni har ju nu börjat fatta vad detta är egentligen.

Vissa trodde ju att O.A VISA är detsamma som ett retirement-upphålltillstånd, och dethar ju varit grymt fram och tillbaka...

 

Den ende som fattade detta var ju Joe..

Så du kan be mig om ursäkt Fritz nu tycker jag!!

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får i början av varje år (jan, feb) ett besked i min brevlåda från Pensionsmyndigheten och Alecta om kommande pensionsutbetalningar för innevarande år (samma som extension of stay avser) och med dessa besked får jag ett intyg från ambassaden.

 

Jag har ju svårt att tänka mej att gamla inkomstuppgifter godtas på Immigration för kommande period, men jag vet ju inte för jag har aldrig försökt.

 

Då har du tur att din "extension period" sammanfaller med ett kalenderår, vilket långtifrån är fallet för de flesta.

 

Jag använder också Pensionsmyndighetens samt Alectas intyg som båda är utställda på ett kalenderår i taget och därför omfattar delvis framtida månader.

 

I det fallet rör det sig om fastställda och garanterade belopp. När det gäller pensionsutbetalningar från banker på basis av rörliga pensionsfonder är det nog omöjligt att få ett intyg om framtida utbetalningar eftersom fonderna kan som bekant gå upp och ner och utbetalningarna varierar då naturligtvis från månad till månad.

 

Om man har en bra pension (ålders- och tjänstepension) klarar man inkomstgränserna enbart med Pensionsmyndighetens och Alectas intyg. Men jag tror att det finns väldigt många som behöver även använda sitt fond- eller aktiesparande etc. för att komma upp till inkomstgränserna. De skulle i så fall inte kunna göra gällande för en viktig inkomstkälla i deras ekonomi.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag är med:

 

"O-A" måste sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Non-Immigrant "O" kan erhållas från "TR" eller kan sökas utanför Thailand och förlängs med "Extension of stay" på immigration i Thailand.

 

Nu har jag 4 följdfrågor:

 

Mitt nuvarande Non-Immigrant "O" (multiple entry) har sista giltighetsdag den 3. Dec. 2013 och jag har hittills hankat mig fram med 90-dagars perioder genom visarun.

 

1) När tidigast kan jag ansöka om "Extension of stay" på mitt befintliga visum?

2) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på mitt visum?

3) Är jag fortfarande tvungen att göra visarun var 90:e dag under den förlängda giltighetstiden?

4) Hur länge utökas giltighetstiden genom "Extension of stay" på ett "O-A" visum?

 

//Singha711

1) Du skall under de sista 30 dagarna på ditt befintliga VISA ansöka om ett extension of stay.

2) Extension of stay är 1 år i taget

3) nej du bekräftar din address var 90.e dag, antingen via ett personligt besök, eller

   om just din Immigration tillåter bekräftelse via vanlig post!!!

4) Har du ett O-A-VISA, så kan du förlänga detta under sista månaden av giltlighetstiden och få nya 12 månader på det.

    Efter denna tid, så måste du nyttja det till att söka ett uppehållstillstånd (extension of stay), annars faller det i bitar för dig..

 

Lycka till...

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du tur att din "extension period" sammanfaller med ett kalenderår, vilket långtifrån är fallet för de flesta.

 

Jag använder också Pensionsmyndighetens samt Alectas intyg som båda är utställda på ett kalenderår i taget och därför omfattar delvis framtida månader.

 

I det fallet rör det sig om fastställda och garanterade belopp. När det gäller pensionsutbetalningar från banker på basis av rörliga pensionsfonder är det nog omöjligt att få ett intyg om framtida utbetalningar eftersom fonderna kan som bekant gå upp och ner och utbetalningarna varierar då naturligtvis från månad till månad.

 

Om man har en bra pension (ålders- och tjänstepension) klarar man inkomstgränserna enbart med Pensionsmyndighetens och Alectas intyg. Men jag tror att det finns väldigt många som behöver även använda sitt fond- eller aktiesparande etc. för att komma upp till inkomstgränserna. De skulle i så fall inte kunna göra gällande för en viktig inkomstkälla i deras ekonomi.

 

//Singha711

 

Ja, det har du ju rätt i. Om min extensionperiod skulle börja i mitten januari och jag får mina inkomstbesked i slutet februari så skulle det inte funka. Hmmm, undrar hur dessa personer gör när de skall inkomstverifiera.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Du skall under de sista 30 dagarna på ditt befintliga VISA ansöka om ett extension of stay.

2) Extension of stay är 1 år i taget

3) nej du bekräftar din address var 90.e dag, antingen via ett personligt besök, eller

   om just din Immigration tillåter bekräftelse via vanlig post!!!

4) Har du ett O-A-VISA, så kan du förlänga detta under sista månaden av giltlighetstiden och få nya 12 månader på det.

    Efter denna tid, så måste du nyttja det till att söka ett uppehållstillstånd (extension of stay), annars faller det i bitar för dig..

 

Lycka till...

 

uncen

 

Betr. pkt 1: På Immigration i Jomtien kan man söka ny extension iaf två månader före utgången och faktum är, att Immigration uppmanar till denna framförhållning. Man tappar ingen tid på att vara ute i god tid. Den nya förlängningen gäller fr o m det gamla utgångsdatumet i passet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betr. pkt 1: På Immigration i Jomtien kan man söka ny extension iaf två månader före utgången och faktum är, att Immigration uppmanar till denna framförhållning. Man tappar ingen tid på att vara ute i god tid. Den nya förlängningen gäller fr o m det gamla utgångsdatumet i passet.

Jättebra Jive!! Då kan ju ni som bor där söka tidigare. Här i Khon Kaen så följer de lagen som stipulerar 30 dagar innan...

men alla sätt är bra utom de dåliga!!

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra Jive!! Då kan ju ni som bor där söka tidigare. Här i Khon Kaen så följer de lagen som stipulerar 30 dagar innan...

men alla sätt är bra utom de dåliga!!

 

uncen

 

Att Immigration i Jomtien har sina egna regler, beror att det finns så många tomtar i Chonburiregionen  som har noll koll och många får komma tillbaka både två och fyra gånger innan de är klara. Sånt tar tid.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Fritz kan ju prova nästa gång med dubbla kort. Accepteras inte skattebeskedet är det bara dra fram alla intyg om utbetalningar.

 

Det är prexis vad jag tänker göra. Jag återkommer om ca: en månad med rapport om hur det gick.

 

Fritz..

 

Edit: Jag är som Gunnar Sträng, kör med både hängslen och livrem ;)

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz!!!!

 

Det är inte jag som är förvillad. Titta nu vad jag har ställt till med. Ni har ju nu börjat fatta vad detta är egentligen.

Vissa trodde ju att O.A VISA är detsamma som ett retirement-upphålltillstånd, och dethar ju varit grymt fram och tillbaka...

 

Den ende som fattade detta var ju Joe..

Så du kan be mig om ursäkt Fritz nu tycker jag!!

 

uncen

Nja, nån ursäkt från mig får du inte förrän du berättar för mig och alla andra vad det är för dramatisk skillnad på att kalla den stämpel i passet som du, jag, Jive, Poffa och en massa andra långliggare har där det står "Retirement" längst upp för ett visum i stället för ett uppehållstillstånd.

 

Den enda skillnaden som jag vet av är om jag fixar mitt Retirement här i Thailand så måste jag köpa till ett "Reentry" för 1900 bath om jag tänker åka ut från Thailand och återvända annars makuleras visat/uppehållstillståndet när jag kommer tillbaka till Thailand.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nån ursäkt från mig får du inte förrän du berättar för mig och alla andra vad det är för dramatisk skillnad på att kalla den stämpel i passet som du, jag, Jive, Poffa och en massa andra långliggare har där det står "Retirement" längst upp för ett visum i stället för ett uppehållstillstånd.

 

Den enda skillnaden som jag vet av är om jag fixar mitt Retirement här i Thailand så måste jag köpa till ett "Reentry" för 1900 bath ( en baggis) annars makuleras visat/uppehållstillståndet när jag kommer tillbaka till Thailand.

 

Fritz..

 

ja till att börja med så skaffade du detta retirement-uppehållstillstånd här i Thailand... Att kalla det för ett VISA 

är direkt felaktigt. VISA köper du utanför Thailands gränser och uppehållstillstånden (extension of stay)

köper du inom Thailands gränser.

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...