Jump to content
IGNORERAD

Fantastiskt jobb av ambassad personalen i BKK


Jocke

Recommended Posts

Måste berömma personalen på ambassaden som fixade tjejens ansökan om besöksvisum på ett par timmar efter att VFS klantat till det rejält.  

 

Tjejen försökte lämna in visum ansökan i torsdags 10 juli på VFS men de ville ha ytterligare dokument för att ta emot den, ett dokument som inte finns på den lista som ambassaden går ut med som krav på ansökan, dessutom på pekade dom att så fort vi söker visum kommer dom att avslå den pågående UT ansökan vilket så klart är fel.

Tillbaka på VFS dagen efter med de paper de ville hon skulle komplettera med så vägrade dom ta emot ansökan om hon inte skrev ett brev och beskrev mer detaljerat varför hon ville besöka mig.

 

Dom ringer sen på tisdagen den 16 och vill att hon kommer in med en ny biljettbokning med senare avresa och sa då att det vara ambassaden som krävde detta dessutom påstår dom igen att hennes UT ansökan kommer avslås direkt. Jag ringer då ambassadens visum avdelning och pratar med en trevlig kille som inte hittar någon visum ansökan inlämnad i tjejens namn och tvekar till uppgifterna som jag lämnade om vad VFS sagt och trodde tjejen sökt via någon Agency vilket hon så klart inte gjort och vilket han klart gjorde med tjejen via telefon.

 

Jag ringer sedan VFS och undrar vart tjejens ansökan är speciellt eftersom ambassad killen nämner att de absolut inte får ligga på ansökning utan dom skall lämnas till ambassaden dagligen, fortsatt frågar jag varför dom säger att UT skall dras in när inte detta stämmer och tjejen jag pratar med skall då ringa tjejen och reda ut detta. När dom väl ringer henne är dom en aning otrevliga och påstår att hon bara hittat på detta men i alla fall kan vi senare på kvällen se att ansökan avgått till ambassaden den 16:e. Så under visum avdelningen telefon tider ringer jag direkt nummer jag fick till killen och han konfermerar att ansökan kommit in och håller på att registreras i deras system, han kopplar mig sen till en tjej som har hand om visum beslut som ber att få återkomma när hon synat ansökan, och hon ringer mig ca 40 minuter senare och säger att allt ser bra ut men att visumet inte kan gälla direkt eftersom VFS ändrade tjejens första biljett bokning till en senare men vi hade den gamla kvar så det var lätt ordnat.

 

Tjejen hämtade sitt pass i dag med visum klart och åker om ett par timmar för ett kort besökt på 10 dagar.

 

Så slutet gott allting gott tack vare ett par härliga människor som försöker hjälpa när VFS klantat till det.

 

Enligt personalen på ambassaden måste VFS lämna in ansökan till ambassaden samma dag och får inte ligga på den samt VFS måste acceptera en ansökan även om den inte är komplett i deras ögon och skall informera den sökande om detta, dock är det deras jobb att rekommendera kompletteringar osv men inte att vägra ansökan.

Dom får inte uttala sig om saker som de gjorde om att hennes UT ansökan avslås även om detta nu hade varit sant, det är inte deras jobb, jag vet dock att ett visum kan påverka negativt om man stannar en längre tid samt att UT ansökan ligger på is under tiden man är i Sverige men det känns som 10 dagar kvittar speciellt med dessa otroligt långa vänte tider.

 

I alla fall ett stor tack till ett fantastiskt jobb av personalen på ambassaden :give_rose:  :give_rose:  :give_rose:

 

 

Mvh

 

En glad skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Skönt för er att det löste sig till slut. Men så är det ju ett svårt arbete VFS har... typ, träna en apa under en halvtimme så klara han nog lämna in ansökningar varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Då var tyvärr hennes korta visit över för denna gången och vi får snällt invänta UT, underbart men kort...

post-3501-0-12584200-1375042153_thumb.jp

post-3501-0-16251800-1375042366_thumb.jp

post-3501-0-12584200-1375042153_thumb.jp

post-3501-0-16251800-1375042366_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste berömma personalen på ambassaden som fixade tjejens ansökan om besöksvisum på ett par timmar efter att VFS klantat till det rejält.     Tjejen försökte lämna in visum ansökan i torsdags 10 juli på VFS men de ville ha ytterligare dokument för att ta emot den, ett dokument som inte finns på den lista som ambassaden går ut med som krav på ansökan, dessutom på pekade dom att så fort vi söker visum kommer dom att avslå den pågående UT ansökan vilket så klart är fel. Tillbaka på VFS dagen efter med de paper de ville hon skulle komplettera med så vägrade dom ta emot ansökan om hon inte skrev ett brev och beskrev mer detaljerat varför hon ville besöka mig.   Dom ringer sen på tisdagen den 16 och vill att hon kommer in med en ny biljettbokning med senare avresa och sa då att det vara ambassaden som krävde detta dessutom påstår dom igen att hennes UT ansökan kommer avslås direkt. Jag ringer då ambassadens visum avdelning och pratar med en trevlig kille som inte hittar någon visum ansökan inlämnad i tjejens namn och tvekar till uppgifterna som jag lämnade om vad VFS sagt och trodde tjejen sökt via någon Agency vilket hon så klart inte gjort och vilket han klart gjorde med tjejen via telefon.   Jag ringer sedan VFS och undrar vart tjejens ansökan är speciellt eftersom ambassad killen nämner att de absolut inte får ligga på ansökning utan dom skall lämnas till ambassaden dagligen, fortsatt frågar jag varför dom säger att UT skall dras in när inte detta stämmer och tjejen jag pratar med skall då ringa tjejen och reda ut detta. När dom väl ringer henne är dom en aning otrevliga och påstår att hon bara hittat på detta men i alla fall kan vi senare på kvällen se att ansökan avgått till ambassaden den 16:e. Så under visum avdelningen telefon tider ringer jag direkt nummer jag fick till killen och han konfermerar att ansökan kommit in och håller på att registreras i deras system, han kopplar mig sen till en tjej som har hand om visum beslut som ber att få återkomma när hon synat ansökan, och hon ringer mig ca 40 minuter senare och säger att allt ser bra ut men att visumet inte kan gälla direkt eftersom VFS ändrade tjejens första biljett bokning till en senare men vi hade den gamla kvar så det var lätt ordnat.   Tjejen hämtade sitt pass i dag med visum klart och åker om ett par timmar för ett kort besökt på 10 dagar.   Så slutet gott allting gott tack vare ett par härliga människor som försöker hjälpa när VFS klantat till det.   Enligt personalen på ambassaden måste VFS lämna in ansökan till ambassaden samma dag och får inte ligga på den samt VFS måste acceptera en ansökan även om den inte är komplett i deras ögon och skall informera den sökande om detta, dock är det deras jobb att rekommendera kompletteringar osv men inte att vägra ansökan. Dom får inte uttala sig om saker som de gjorde om att hennes UT ansökan avslås även om detta nu hade varit sant, det är inte deras jobb, jag vet dock att ett visum kan påverka negativt om man stannar en längre tid samt att UT ansökan ligger på is under tiden man är i Sverige men det känns som 10 dagar kvittar speciellt med dessa otroligt långa vänte tider.   I alla fall ett stor tack till ett fantastiskt jobb av personalen på ambassaden :give_rose:  :give_rose:  :give_rose:     Mvh   En glad skit.
Först och främst: Grattis att det löste sig för er!! Tyvärr är VFS inte att lita på. Jag råder alla att ha STENKOLL på vad de gör i "ert" ärende. Har dyrköpt erfarenhet av dem. Det är nästintill omöjligt att få rätt i efterhand. Att ens antyda att, ett av staten upphandlade företag gjort fel är inte lätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ambassaden måste jag nog säga att jag blivit korrekt och riktigt bemött alla gånger jag varit i kontakt med dem. De kan sitt jobb och är proffsiga!

 

Problemen som uppstår ibland är att många svenskar glömmer att Ambassaden är svensk mark och en svensk myndighet... efter ett par månader i Thailand så tror man lätt att allt fixar sig och regler och krav går att bortse från. Så som det ofta sker i Thailand i utbyte mot en bunt papperslappar med kunga porträtt på. Inte på en Bernadotte då...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...