Jump to content
IGNORERAD

Obligatorisk sjukförsäkring för inresa i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Departement för Allmänhälsa föreslår ett framtida krav om att utländska turister måste köpa rese- och sjukvårdsförsäkring innan de anländer till Thailand, något som ett flertal statliga myndigheter ger sitt stöd för.

Departementet lade fram förslaget under onsdagen vid ett möte med representanter för Airports of Thailand(AoT), den thailändska polisen samt diverse statliga myndigheter. Pradit Sinthawanarong - minister för allmänhälsa - höll i mötet och sade att departementet föreslår att kostnaden för sjukvårdsförsäkring skulle kunna inkluderas i visumavgifter. Han sade att turister utan visum kan bli tvungna att betala för sjukvårdsförsäkring vid immigrationskontroller eller att kostnaden kan läggas på på flygbiljettspriset.

Man kommer att bestämma betalningssättet under nästa möte, och en underkommitté kommer att sättas upp för att arbeta med frågan.

 

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/357268/government-wants-foreign-visitors-to-be-insured

 

post-8073-0-35540900-1372410820.jpg

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • civona

    6

  • Nemo

    6

  • Mr Ning Ning

    5

  • gubben4906

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning

Ännu ett sätt att suga ut pengar från turisterna.

Sen blir väl inte försäkringen värd mer än pappret den är skriven på.

Och dom kommer säkert inte godta dom försäkringar vi har från Sverige.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mer att det är ett förslag från sjukhusen. Rena guldgruvan för dem om alla turister hade en försäkring.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Tja de har väl sneglat på reglerna för att få Schengenvisa,,,

Säkert.

Men här kommer man säkert bli påtvingad en försäkring man inte behöver.

För jag tror inte det kommer räcka med ett papper från mitt försäkringsbolag.

För man kan ju välja försäkring fritt vid inträde i Schengen...bara den finns och är giltig.

 

Men dom har kanske ledsnat på att ta hand om folk som inte har eller har noll koll på sina försäkringar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är så fel?

Och som Chiangmai skrev så gäller det ju för att få ett Schengenvisa.

 

Undrar hur det blir/är tänkt för äldre personer som är bosatta i Thailand, försäkringar är svindyra när man kommer upp i åren...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Vet inte om det är så fel?

Och som Chiangmai skrev så gäller det ju för att få ett Schengenvisa.

 

Undrar hur det blir/är tänkt för äldre personer som är bosatta i Thailand, försäkringar är svindyra när man kommer upp i åren...

 

 

MVH Tommy

Nej, det är helt klart att man skall vara försäkrad.

Men om man redan har försäkring via hemförs. och ev. kontokort.?

Sen kan det säkert bli skoj på Suvvan när alla med Visa on arrival måste lösa en försäkring där.

Det är ju köer så de räcker där ändå.

Och det kommer säkert bara finnas försäkring per månad som skall betalas även om man stannar bara en vecka i landet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide då jag aldrig haft försäkring där nere förutom från Kasikorn Bank som troligen inte täcker alltför mkt..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är så fel?

Och som Chiangmai skrev så gäller det ju för att få ett Schengenvisa.

 

Undrar hur det blir/är tänkt för äldre personer som är bosatta i Thailand, försäkringar är svindyra när man kommer upp i åren...

 

 

MVH Tommy

 

Är man tillräckligt gammal, så är det inte svindyrt att köpa en försäkring - det är omöjligt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Bra ide då jag aldrig haft försäkring där nere förutom från Kasikorn Bank som troligen inte täcker alltför mkt.. :)

 

Inte vidare smart.

 

Skulle du bli sjuk och ligga lång tid på sjukhus blir det svindyrt för dig. Teckna sjukförsäkring.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er alla,

 

Jag hade förutom Hemförsäkringen en extra Reseförsäkring och det räddade förmodligen livet på mig.

Jag ringde till mitt Försäkringsbolag där jag tog försäkringen när jag var nere sist och de sa att hade jag bara ett intyg från en Läkare så skulle det inte vara några problem att få en reseförsäkring utöver den som finns på hemförsäkringen.

Jag har If hemförsäkring.

Kramar från

 

:rtfm: gubben :yahoo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er alla,

 

Jag hade förutom Hemförsäkringen en extra Reseförsäkring och det räddade förmodligen livet på mig.

Jag ringde till mitt Försäkringsbolag där jag tog försäkringen när jag var nere sist och de sa att hade jag bara ett intyg från en Läkare så skulle det inte vara några problem att få en reseförsäkring utöver den som finns på hemförsäkringen.

Jag har If hemförsäkring.

Kramar från

 

:rtfm: gubben :yahoo:

Härligt att du är tillbaka Gubben.

 

Min far hade exakt samma försäkring som dig.

Han fick 2 hjärtinfarkter och en propp i benet under sin semester här i Thailand i Februari.

 

Idag är han helt återställd och mår bra.

Inte en krona var han tvungen att betala + resan tur och retur återbetald.

Så det lönar sig att ha en bra försäkring.

 

 

Mvh Surfaren

 

Å gubben krya på dig för det är väldigt många här som saknar dina promenader.

Solen är full och jag skiner

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har Länsförsäkringars "Arbeta och studera utomlands" försäkring och den kostar mig 2100 SEK per år och ger mig då skydd  alla delar av världen.

 

Men ger mig fan på att de tvingar på mig en Thailändska försäkring nästa gång i Thailand och skulle jag av någon anledning behöva utnyttja den kommer de bara att hänvisa till min svenska försäkring...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er alla,

 

Jag hade förutom Hemförsäkringen en extra Reseförsäkring och det räddade förmodligen livet på mig.

Jag ringde till mitt Försäkringsbolag där jag tog försäkringen när jag var nere sist och de sa att hade jag bara ett intyg från en Läkare så skulle det inte vara några problem att få en reseförsäkring utöver den som finns på hemförsäkringen.

Jag har If hemförsäkring.

Kramar från

 

:rtfm: gubben :yahoo:

Hade det inte funkat med bara hemförsäkringen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte funkat med bara hemförsäkringen?

Jag var drygt 63 år och har Avtalspension så jag tog extra försäkring för att gardera mig. Det är jag tacksam för idag.

 

gubben som den 27 juni fyllde 64 år

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Blir det något idi*tiskt hittepå så att den svenska försäkringen inte räknas, då finns det massor av andra länder att spendera pengar i.

 

Skönt att det står "non visa Tourists"

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bli problem för pensionärer om de vill utöka semestern mer än hemförsäkringen täcker för?

fast 1300 bath är ju ingen större summa om de skulle få försäkring vilket jag tvivlar på.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om alla problem med folk som inte i förväg översatt sina hemförsäkringar till Thai och fått dom verifierade på Thailändska ambassaden i Stockholm innan resan !! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
För att inte tala om alla problem med folk som inte i förväg översatt sina hemförsäkringar till Thai och fått dom verifierade på Thailändska ambassaden i Stockholm innan resan !! :whistle:

I orginal +3kopior...alla med ett foto ???

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om alla problem med folk som inte i förväg översatt sina hemförsäkringar till Thai och fått dom verifierade på Thailändska ambassaden i Stockholm innan resan !! :whistle:

 

Jag hade ingen försäkring översatt utan min dotter ringde SOS-Alarm i Köpenhamn som i sin tur ringde upp sjukhuset för att få bekräftat att de stod för operationen och vård på sjukhuset, De opererade direkt, har jag fått höra av min dotter lite drygt 30-45 minuter från första samtalet tills de skar i mig, de fick avbryta operationen 2 gånger eftersom hjärtat slutade slå och jag slutade att andas. Vad jag förstår så fick jag inga problem med hjärnan eftersom de hade en respirator i operationssalen som de kopplade in jäklig snabbt + att min vän var där och höll i mig medans  de kopplade in respiratorn.

Jag kommer nog aldrig bli 100 % bra så mitt mål är att komma till att få gå med Rullator, kanske med käpp i förlängningen, i alla fall under snöfria månaderna.

 

Kram från Gubben 

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands Departement för Allmänhälsa föreslår ett framtida krav

 

Observera att nyckelordet är föreslår,  det betyder ju inte att det kommer att bli så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett förslag att baka in avgiften i visa avgiften, givetvis inte utan en höjning av visa kostnaden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade förutom Hemförsäkringen en extra Reseförsäkring och det räddade förmodligen livet på mig.

 

Jag tror att du i just ditt specifika fall ändå hade varit försäkrad med exakt samma reseförsäkring, även om du inte hade köpt en extra försäkring.

 

I hemförsäkringen ingår alltid reseförsäkringen men bara för de första 45 dagarna. Det är för tiden efter 45 dagar man köper en extra reseförsäkring.

 

Jag vill minnas att du insjuknade relativt snart efter din inresa till Thailand, dvs inom de första 45 dagar. Då gäller den ordinarie reseförsäkringen som täcks av hemförsäkringen.

 

Jag tror därför att din extra reseförsäkring avsåg tiden efter 45 dagar på din planerade resa och att du inte behövde använda den eftersom du insjuknade tidigare.

 

Men hursomhelst, vi alla är glada att se dig här igen, egalt med vilken försäkring!

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierade en text ifrån Trygg Hansa

 

Reseförsäkring under de första 45 dagarna.ingår alltid i hemförsäkringen. Är du borta längre bör du teckna förlängt reseskydd. Då får du samma skydd som den vanliga hemförsäkringen. UD avråder ibland resor till vissa länder. I de fall UD avråder inresa gäller inte heller vår försäkring. Se vilka dessa länder är på UDs hemsida.

 

Och går man in på UDs hemsida

 

Thailand

Med anledning av säkerhetsläget i södra Thailand avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till de fyra provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla.

 

Undrar om den Thailändska försäkringen är tänkt att gälla i dom provinserna?

 

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du i just ditt specifika fall ändå hade varit försäkrad med exakt samma reseförsäkring, även om du inte hade köpt en extra försäkring.

 

I hemförsäkringen ingår alltid reseförsäkringen men bara för de första 45 dagarna. Det är för tiden efter 45 dagar man köper en extra reseförsäkring.

 

Jag vill minnas att du insjuknade relativt snart efter din inresa till Thailand, dvs inom de första 45 dagar. Då gäller den ordinarie reseförsäkringen som täcks av hemförsäkringen.

 

Jag tror därför att din extra reseförsäkring avsåg tiden efter 45 dagar på din planerade resa och att du inte behövde använda den eftersom du insjuknade tidigare.

 

Men hursomhelst, vi alla är glada att se dig här igen, egalt med vilken försäkring!

 

//Singha711

 

Om man köper tilläggsförsäkring kan man få bättre ersättning vid förseningar och borttappat bagage. Om man blir allvarligt sjuk kan

någon annhörig få resa och uppehälle betald för att åka ner och hjälpa till. Det är nog lite mer saker som blir bättre med tillägg men

själva sjukvården är väl samma.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...