Jump to content
IGNORERAD

Visum till Sverige för gift par som bor tillsammans i Thailand


jorake pitpokkati

Recommended Posts

jorake pitpokkati

Vi är gifta tillsammans sedan 4 månader, tillsammans sedan 2,5 år och har översatt och stämplat giftesmålsdokumentet hos ministery of foreingn affairs i bkk.

 

Men inte anmält giftesmålet till Svenska skatteverket. Vill nu åka tillsammans till Sverige och hälsa på min familj och mina vänner om c:a 4 veckor, då min pappa fyller år den 15:e juli.

 

Är lite osäker på alla papper som behövs för visum, har hört att det inte ska vara så svårt att få visum när man är gifta. Behövs inbjudan när vi båda bor tillsammans i Thailand sedan 2,5 år och åker tillsammans till Sverige. Behövs giftermålet vara registrerat hos sv. skatteverket för att underlätta visumet?

Har pengar på banken för att uppfylla 450 skr om dagen på mina bankkonton, och vi kommer ju att bo hos mina föräldrar i Sverige. Tur och returresa bkk

-arn kommer att bokas (ej betalas) och reseförsäkring tecknas innan ansöka om visum.

 

Så mycket att tänka på och inte så mycket tid. Blir trött bara att tänka på allt jobb då jag avskyr att hålla på att styra med pappersarbete.

hört att det finns företag i bkk som sköter allt jobb för 8000-9000 baht. Någon som har erfarenhet av det? ingår reseförsäkring i dessa summor oxå?

Går det snabbare att anlita ett företag som sköter allt pappersarbete eller går det snabbare att göra allt själv?

 

C:a hur lång tid tar ett visum nu? vi kommer att varaa i Sverige i c:a 2 veckor, inte över 1 månad.

 

Tacksam för alla tips och råd, erfarenheter från er  MPR:are 

Hon har aldrig haft Schengen visum tidigare och har ingen av oss har barn.

Har läst så mycket info på alla möjliga sidor och alla säger olika.

Någon som fått visum för sej och sin flickvän, fru nyligen? hur lång tid tog det?

Vad är bäst göra jobbet själv eller anlita någon firma? Använda ambassaden eller vsf?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liknande situation. Är svensk medborgare och bosatt i Thailand. Gift med Thailändsk medborgare. Vi skall resa till Sverige nu i sommar ca 3 veckor.

Hustrun fixade inbjudan från värd i Sverige, i detta fall min dotter som gifter sig. Där det noterades att vi bor hos dottern. Inbjudaren ordnar personbevis betitlad Inbjudan och kopia på pass eller korkort/id kort

Jag skrev ett intyg att jag står for hustruns alla kostnader. Bifogade inkomstuppgift.

I Visa ansokan anges detta också att jag är finansiär.

Bilagor till visa ansokan är familjebilaga, dvs hustruns familj och frågeformulär som hustrun fyller i ,i vårt fall vilken relation hustrun har med inbjudaren i Sverige.

Alla blanketter finns att ladda ner från ambassaden.

Giftemålspapper behovs inte

Bokning av flyg skall bifogas

Sjukforsäkring skall kopas innan man lämnar in visumansokan.

Allt lämnas personligen  in till det visumcenter ambassaden jobbar med, i Bangkok.

 Visum 2400 B,

Avgift till visumcenter 535 B.

Forsäkring  3 veckor 1275 B

Pass tillbaka med post 200 B

Visum klar på ca 1 vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Tack för snabbt och utförligt svar! Va bra att det gick så smidigt för er! Inte lika enkelt för oss då jag inte har några syskon och mamma och pappa båda är gamla 

och inte så bra på att arrangera pappersarbete. Men det löser sej väl förhoppningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt och utförligt svar! Va bra att det gick så smidigt för er! Inte lika enkelt för oss då jag inte har några syskon och mamma och pappa båda är gamla 

och inte så bra på att arrangera pappersarbete. Men det löser sej väl förhoppningsvis.

Gör som jag. Skriv ut inbjudan så som du vill ha den , skicka den till din pappa och be bara  honom bara att skriva under. Be honom att beställa personbevis inbjudan. Han ringer skattekontoret och de skickar hem intyget . Se till att han bifogar till dig kopia på id kort/pass/körkort, beroende på vad han har.Resten av pappersarbetet är ditt Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor ocksa I Th och for 2 ar sedan bjod jag in min sambo till Sverige och vi akte tillsammans.

Det var Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille
Jag bor ocksa I Th och for 2 ar sedan bjod jag in min sambo till Sverige och vi akte tillsammans.

Det var Inga problem.

Jaha, och du tänker inte berätta mera om detta hur ni löste detta? Detta var nog det sämsta svar på en fråga som jag har läst på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag val kunna gjort men med tanke pa din klammiga kommentar sa tror jag att jag hoppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Tack för snabba svar! får ta mej en funderare till nästa vecka hur jag ska gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar! får ta mej en funderare till nästa vecka hur jag ska gå vidare.

Om din fru reser som turist till Sverige och kan visa upp kopia på bankbok i hennes namn. 

Där det finns insatt minst 450SEK/ dag hon skall vistas i Sverige behövs ingen garant

eller speciell inbjudan. Bara dom vanliga dokumenten som finns att ladda ner för turistbesök.

Så gjorde vi 2012 när vi hjälpte en tjej till ett kort besök i Svedala.

Men all info finns ju på Svenska Ambassadens hemsida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen inbjudan behövs.

Se denna punkt i Schengen visa ansökan.

 

The field marked with * shall not be filled in by family members of EU,EEA or CH citizens (spouse, child or dependent ascendant) while exercising their right to free movement. Family members of EU,EEA or CH citizens shall present documents to prove this relationship and fill in fields No 34 and 35.

 

http://www.migrationsverket.se/info/besoka.html

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Tack så hemskt mycket Juha!

 

Är det så? Det låter ju jättebra. Letade ett tag men hittade det nu. Men jag behöver ff personbevis? 

Vet du om giftermålet måste vara registrerat hos Svenska skatteverket eller om det räcker med att det är översatt och stämplat hos ministry of foreign affairs?

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Tack så mycket Thomas! Då kanske det e det enklaste sättet.

 

Men vet inte vilket av sätten som är det säkraste!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket Juha!

 

Är det så? Det låter ju jättebra. Letade ett tag men hittade det nu. Men jag behöver ff personbevis? 

Vet du om giftermålet måste vara registrerat hos Svenska skatteverket eller om det räcker med att det är översatt och stämplat hos ministry of foreign affairs?

 

 

Eftersom du kan söka Schengen visa på alla Schengen länders ambassader behövs giftermålet bara vara registrerat i Thailand.

Jag behövde inget personbevis när min fru och jag reste till Sverige.

Kopia vigselbevis, mitt pass och min underskrift räckte på Finska ambassaden.

 

 

Fyll i denna om du söker på Svenska ambassaden.

http://www.migrationsverket.se/download/18.51d465a612bb43eca6480003591/bl_fam_238011.pdf

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

Hörde en kompis till frugan fick vänta över 1 månad på sitt visum till Danmark. Hoppas det går fortare för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som köpt reseförsäkring från ett svenskt försäkringsbolag?

Vilket funkar bäst och smidigast?

Har för mig att vi gjorde av IF eller Europeiska via internet för några år sedan men minnet sviker.

Vi bor i Thailand så ingen svensk hemförsäkring

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati

just hemkommen från bkk och mätt i magen!

 

äntligen varit och lämnat in visum ansökningarna. gick bra den här gången.

 

var iväg en gång förra veckan men blev tvungen att åka tillbax till Hua Hin då vi inte hade fixat personbevis.

 

fick vänta nästan 1 vecka på det från skatteverket. pust!!

 

men idag gick allt bra. startade från Hua hin kl 6 hemma igen kl 18.

 

får väl se när det blir klart! hon på visumcentrat sa ca 5 dagar.

 

jag frågade min fru i taxin efteråt om det är 5 arb dagar eller 5 dagar. hon sa 5 dagar.

 

jag tror ju hellre att det e 5 arb dagar.

 

vi får väl se vem som får rätt!!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din hustru... Visum i erat fall är vändande post. Jag hade tracking för hustruns visum. det var klar dagen efter..

Link to comment
Dela på andra sajter

var iväg en gång förra veckan men blev tvungen att åka tillbax till Hua Hin då vi inte hade fixat personbevis.

 

 

Har man tillgång till en skrivare samt e-legitimation kan man skriva ut sitt personbevis på plats.

http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/skrivutpersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80001262.html

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati
Jag tror din hustru... Visum i erat fall är vändande post. Jag hade tracking för hustruns visum. det var klar dagen efter..

åh faan!!! kan det gå så fort!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

men det har man ju inte!

Näää, kanske inte du men nog finns det väl internetcafeer i Hua Hin oxå, dom brukar ha skrivare.

E-legitimation går oxå att fixa via internet och sin bank.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jorake pitpokkati
Näää, kanske inte du men nog finns det väl internetcafeer i Hua Hin oxå, dom brukar ha skrivare.

E-legitimation går oxå att fixa via internet och sin bank.

 

Fritz..

visste inte att det gick att fixa e-leg så enkelt!

 

men för att man ska kunna skriva ut så måste ju skatteverket få tummen ur ... och skicka faxet först.

 

det som tog nästan en vecka, och åtskilliga e-mails till dom först.

Link to comment
Dela på andra sajter

visste inte att det gick att fixa e-leg så enkelt!

 

men för att man ska kunna skriva ut så måste ju skatteverket få tummen ur ... och skicka faxet först.

 

det som tog nästan en vecka, och åtskilliga e-mails till dom först.

Nej för tusan, när du har legitimerat dig och prickat av vilket personbevis du vill ha så sköter deras dator om att skicka det till dig. Tar en bråkdel av en sekund så har du det på din skärm klart för utskrivning. :)

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade bla denna informationen till tjejen, kanske kan vara till hjälp.

 

 

 

 

The place you should go to in Bangkok is "Swedish Visa Application Centre".

location of  Swedish Visa Application Centre  http://www.vfsglobal.com/sweden/Thailand/thai/images/new-map-90113.JPG

The centre is conveniently located within walking distance from BTS - Chitlom Station,

Submission of Application: 0800 -1200 and 1300 -1500 hrs (Monday-Friday) Except Holidays

Office Address:

Swedish Visa Application Centre,

12th Floor, Alma Link Building,

Soi Chidlom, Lumpini, Pathumwan Bangkok, 10330

Phone number  +66 22639105

The dokument you need when you go there is:

1. The invitation that you allready got from me by letter.

2. The Civic Registration (personbevis in swedish) that you allready got from me by letter.

3. The passport copy  of me.

4. The scb account statment .

5. The application form for Schengen Visa.

6. The Appendix D - Family Appendix

7. The Questionnaire (family details).

8. Your passport

9. Copy of your passport

10. Copy of identification card (driverlicence).

11. Two new colour photos  size: (45 mm x 35 mm)

12. Copy of paid medical travel insurance (Whith recipt from payment).

13. Copy of flight booking

14. Paper from your work

15. Money, visa fee 2400 bath and for service charge 535 bath (Pay in cash).

16. Detailed travel itinerary

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, kanske inte du men nog finns det väl internetcafeer i Hua Hin oxå, dom brukar ha skrivare.

E-legitimation går oxå att fixa via internet och sin bank.

 

Fritz..

 

Siam Commercial Bank? ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...