Jump to content
IGNORERAD

Hjälp med Äktenskapsregistrering/Namnbyte/Pass


hamnoi

Recommended Posts

Hej....Jag tänkte höra om era erfarenheter ang ämnet då det börjar dra ihop sig för vår resa.

 

Jag och frugan gifte oss 2010 i Sverige och hon är Svensk medborgare med Svenskt pass och nu behöver hon göra nytt Thaipass/id-kort med sitt nya efternamn. Vi tar givetvis med hennes gamla thaipass/id-kort .

 

 

Som jag har förstått det:

1.Ta med personbevis/vigselbevis/passkopior och gå till ambassaden.Få ett intyg.Översätt intyget till Thailändska.

2...Åk till ministry of foreign affairs med intyget och registrera...namnbytet går automatiskt.

3...Åk till Amphur och registera.sedan nytt id/pass...= Klart??

 

 

Frågor.

1...Är det något annat som behövs, man har ju en del erfarenhet av att det alltid är något jävla papper som saknas när man är på plats?

2...Gjorde ni på det här viset ? 

3.Hur lång tid tog processen i Bkk för er? Vi har tänkt o klara det på 2 dagar, möjligt ?

 

Så har ni någon erfarenhet av det här så fyll gärna på med det ,och googla kan jag själv :wink: så självupplevda erfarenheter är det jag söker.

 

Tack på förhand//Fam hamnoi

 

 

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    6

  • janne_h

    4

  • chiangmai

    4

  • hamnoi

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej....Jag tänkte höra om era erfarenheter ang ämnet då det börjar dra ihop sig för vår resa.

 

Jag och frugan gifte oss 2010 i Sverige och hon är Svensk medborgare med Svenskt pass och nu behöver hon göra nytt Thaipass/id-kort med sitt nya efternamn. Vi tar givetvis med hennes gamla thaipass/id-kort .

 

 

Som jag har förstått det:

1.Ta med personbevis/vigselbevis/passkopior och gå till ambassaden.Få ett intyg.Översätt intyget till Thailändska.

2...Åk till ministry of foreign affairs med intyget och registrera...namnbytet går automatiskt.

3...Åk till Amphur och registera.sedan nytt id/pass...= Klart??

 

 

Frågor.

1...Är det något annat som behövs, man har ju en del erfarenhet av att det alltid är något jävla papper som saknas när man är på plats?

2...Gjorde ni på det här viset ? 

3.Hur lång tid tog processen i Bkk för er? Vi har tänkt o klara det på 2 dagar, möjligt ?

 

Så har ni någon erfarenhet av det här så fyll gärna på med det ,och googla kan jag själv :wink: så självupplevda erfarenheter är det jag söker.

 

Tack på förhand//Fam hamnoi

 

I princip vad du skriver är vad jag minns vi gjorde.

Istället för att flänga runt i Bkk flera dagar och sitta i köer på idi*tiska administrativa inrättningar så lät vi en konsult några våningar ner från ambassaden sköta det, kostade typ 3000 tusen, så fixade de allt.skönt att slippa flänga omkring, bara att lämna alla papper där.

 

Nytt pass(Thai) gjorde vi sen i Sverige vill jag minnas, för att inte bli något trassel med namnet i flygbiljetten vi rest dit på.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hustrun bytte namn i år till mitt efternamn. Vi har varit gifta i 5 år ,men hon bytte aldrig till mitt namn vid giftemålet. Nu ville hon det. Vi gick först till det Amphor här i CM som ansvarar för namnbyten. De skickade oss till ett översättarfirma. Intyg från svenska konsulatet att jag var jag...Därefter ordnades allt i rask takt. Efter registerring sökte hon nytt id kort och nytt pass. Mitt namn översatt till thai i pass och idkort.Tror vi betalade allt som allt 3000 B

Verkar inte vara någon större cirkus för detta. Byrån talade om för oss att detta är ett vanligt ärende

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip vad du skriver är vad jag minns vi gjorde.

Istället för att flänga runt i Bkk flera dagar och sitta i köer på idi*tiska administrativa inrättningar så lät vi en konsult några våningar ner från ambassaden sköta det, kostade typ 3000 tusen, så fixade de allt.skönt att slippa flänga omkring, bara att lämna alla papper där.

 

Nytt pass(Thai) gjorde vi sen i Sverige vill jag minnas, för att inte bli något trassel med namnet i flygbiljetten vi rest dit på.

 

Ok, skönt o höra att man fattat något då :crazy: .

Konsult säger du..låter helt klart värt dom pengarna om någon annan löser det.

Hatar o flänga runt på myndighetsbesök på semestern och hoppades slippa det nu men frun är envis.

 

:good: Tackar

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, skönt o höra att man fattat något då :crazy: .

Konsult säger du..låter helt klart värt dom pengarna om någon annan löser det.

Hatar o flänga runt på myndighetsbesök på semestern och hoppades slippa det nu men frun är envis.

 

:good: Tackar

Exakt så tänkte jag också, vi kom fram till att kostnaden hade blivit den samma i stort sett om vi skulle flängt runt själva, taxi, hotell etc etc..det var bättre att hoppa in i risfältskaretan och styra upp mot obygden!

 

Fungerade hur smidigt som helst.

 

Sen registreringen/nya idkort i amphurn hemma gjorde vi när pappren kom från Bkk, men det är ju oftast smidigt och snabbt gjort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej....Jag tänkte höra om era erfarenheter ang ämnet då det börjar dra ihop sig för vår resa.

 

Jag och frugan gifte oss 2010 i Sverige och hon är Svensk medborgare med Svenskt pass och nu behöver hon göra nytt Thaipass/id-kort med sitt nya efternamn. Vi tar givetvis med hennes gamla thaipass/id-kort .

 

 

Som jag har förstått det:

1.Ta med personbevis/vigselbevis/passkopior och gå till ambassaden.Få ett intyg.Översätt intyget till Thailändska.

2...Åk till ministry of foreign affairs med intyget och registrera...namnbytet går automatiskt.

3...Åk till Amphur och registera.sedan nytt id/pass...= Klart??

 

 

Frågor.

1...Är det något annat som behövs, man har ju en del erfarenhet av att det alltid är något jävla papper som saknas när man är på plats?

2...Gjorde ni på det här viset ? 

3.Hur lång tid tog processen i Bkk för er? Vi har tänkt o klara det på 2 dagar, möjligt ?

 

Så har ni någon erfarenhet av det här så fyll gärna på med det ,och googla kan jag själv :wink: så självupplevda erfarenheter är det jag söker.

 

Tack på förhand//Fam hamnoi

 

Det verkar stämma med vad vi gjorde enda på i pappersväg också, fast vi fixade passet med nytt namn i Sverige och

 

nytt id kort på amphur     :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip vad du skriver är vad jag minns vi gjorde.

Istället för att flänga runt i Bkk flera dagar och sitta i köer på idi*tiska administrativa inrättningar så lät vi en konsult några våningar ner från ambassaden sköta det, kostade typ 3000 tusen, så fixade de allt.skönt att slippa flänga omkring, bara att lämna alla papper där.

Nytt pass(Thai) gjorde vi sen i Sverige vill jag minnas, för att inte bli något trassel med namnet i flygbiljetten vi rest dit på.

Om dom inte ändrat rutinerna sen 2004? Så sätter dom bara en namnändringstämpel i passet vilket gör att hennes gamla namn. I annat fall finns det dokument som styrker gamla namnet vilket gör att det inte blir namn problem på återresa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hustrun bytte namn i år till mitt efternamn. Vi har varit gifta i 5 år ,men hon bytte aldrig till mitt namn vid giftemålet. Nu ville hon det. Vi gick först till det Amphor här i CM som ansvarar för namnbyten. De skickade oss till ett översättarfirma. Intyg från svenska konsulatet att jag var jag...Därefter ordnades allt i rask takt. Efter registerring sökte hon nytt id kort och nytt pass. Mitt namn översatt till thai i pass och idkort.Tror vi betalade allt som allt 3000 B

Verkar inte vara någon större cirkus för detta. Byrån talade om för oss att detta är ett vanligt ärende

 

 

Frugan gjorde samma sak, byte av ID kort med nytt namn på det lokala amphur kontoret i Chiang Mai. Själv satt jag hemma i tv-soffan medans hon gjorde det, har för mig att kostnaden var samma som att skaffa sig ett nytt ID kort 50-100 Baht. Hade det kostat mer hade hon inte gjort det.   :)

 

PS. Ingen aning varför hon ville byta till mitt efternamn, kan inte se någon fördel med det.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan gjorde samma sak, byte av ID kort med nytt namn på det lokala amphur kontoret i Chiang Mai. Själv satt jag hemma i tv-soffan medans hon gjorde det, har för mig att kostnaden var samma som att skaffa sig ett nytt ID kort 50-100 Baht. Hade det kostat mer hade hon inte gjort det.   :)

 

PS. Ingen aning varför hon ville byta till mitt efternamn, kan inte se någon fördel med det.

Lite status att ha farangnamn...Anser hustrun i alla fall. Hennes jobb frågade många gånger varför hon inte hade bytt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att göra kopior av alla intyg innan ni åker till

Amphur office,(originalen får ni behålla själva)!

 

Frugan fick även lov att ta med sig två (2) polare/grannar

för att bevittna registreringen, detta i Nakhon Sawan.

 

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite status att ha farangnamn...Anser hustrun i alla fall. Hennes jobb frågade många gånger varför hon inte hade bytt..

 

Kan vara så, men det kan även ha en del negativa sidor med det.  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så, men det kan även ha en del negativa sidor med det. :(

Vad är det som är negativt menar du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är negativt menar du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Jag sa inte är, utan kan vara.  Exempelvis vid en trafikolycka, hennes barn skall låna statliga pengar till en utbildning, ja i stort sett, när det framgår att hon är gift med en farang, kan vara negativt.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa inte är, utan kan vara. Exempelvis vid en trafikolycka, hennes barn skall låna statliga pengar till en utbildning, ja i stort sett, när det framgår att hon är gift med en farang, kan vara negativt.

Jag har varit med om det omvända. Att banken beviljade lån just för att dom såg att jag var med i bilden. Då dom hade tydligen förtroende för Faranger. Var när vi lånade till huset.

Min svågers son som stog som förvaltare av hans bankkonton av vissa skäl. Avvisade dom som en pojkvasker som dom inte litade lika bra på om han skulle stå som medssökande.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är att i vårt fall är det till fördel. Hustruns boss gillar det . Då hon är på konferenser sticker hennes namn ut...och det är till fördel för henne...

Sedan har jag förstås ett fantastiskt  efternamn..  vem skulle inte vilja ha det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är att i vårt fall är det till fördel. Hustruns boss gillar det . Då hon är på konferenser sticker hennes namn ut...och det är till fördel för henne...

Sedan har jag förstås ett fantastiskt  efternamn..  vem skulle inte vilja ha det..

 

Jag frågade frun ett antal gånger eftersom jag har ett 'ö' i mitt efternamn det har många gånger ställt till problem för mig utomlands. Men hon var 100% säker.

Så vi åkte till amphur och bytte samtidigt som vi registrerade vårt svenska äktenskap. Inga som helst problem.

Chefen för amphur, som slutligen signerar dokumenten insisterade på att han skulle få ta en bild av oss i den "bröllopsstol" de använder för thailändska vigslar och sen undrade han om vi inte kunde gifta oss på thailändska också...

Nytt ID-kort fick frun direkt på plats men enligt henne så måste vi åka till Bangkok för att byta ut hennes pass...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

så måste vi åka till Bangkok för att byta ut hennes pass...

 

Nytt pass kan du få i Ubon, men det är klart bättre shopping i Bangkok

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade frun ett antal gånger eftersom jag har ett 'ö' i mitt efternamn det har många gånger ställt till problem för mig utomlands. Men hon var 100% säker.

Så vi åkte till amphur och bytte samtidigt som vi registrerade vårt svenska äktenskap. Inga som helst problem.

Chefen för amphur, som slutligen signerar dokumenten insisterade på att han skulle få ta en bild av oss i den "bröllopsstol" de använder för thailändska vigslar och sen undrade han om vi inte kunde gifta oss på thailändska också...

Nytt ID-kort fick frun direkt på plats men enligt henne så måste vi åka till Bangkok för att byta ut hennes pass...

Passet fixade vi i alla fall på govermentcenter här i CM, tog en vecka med posten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt pass kan du få i Ubon, men det är klart bättre shopping i Bangkok

 

Skall meddela frun och se vad hon säger...

 

Hon sade att hon bryr sig inte om shopping, och vi skall ändå till Ubon för att handla mer byggmaterial endera dagen...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet fixade vi i alla fall på govermentcenter här i CM, tog en vecka med posten

Det är väl det som är skillnaden mellan Bangkok och till exempel chiangmai. Det beror på hur bråttom man har?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta snart ett minne blott? Lästa för inte så länge sedan att på Thai Ambassader runt om i världen ska man kunna förnya sitt Thai ID kort. Kanske även vid namnbyte vid giftermål?

 

Vissa ambassader hade redan börjat med det närmaste tro jag är Berlin. Alla inrättningar ska kunna erbjuda tjänsten vid årets slut (2013).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det verkar stämma med vad vi gjorde enda på i pappersväg också, fast vi fixade passet med nytt namn i Sverige och

 

nytt id kort på amphur     :thumbsup:

Vi var på ambassaden i Köpenhamn för att fixa pass med min frus nya efternamn, men fick till svar att allt skulle ske i Thailand. Först uppdatera ID-kortet sedan passet. Hur gjorde ni för att få nytt pass i Sverige utan att ha ändrat ID-kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på ambassaden i Köpenhamn för att fixa pass med min frus nya efternamn, men fick till svar att allt skulle ske i Thailand. Först uppdatera ID-kortet sedan passet. Hur gjorde ni för att få nytt pass i Sverige utan att ha ändrat ID-kortet?

 

Möjligt att vi gjorde id-kortet först, kommer inte ihåg annat än att passet fixades i Stockholm

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att vi gjorde id-kortet först, kommer inte ihåg annat än att passet fixades i Stockholm

Jag funderade på samma sak, men vad jag minns så jämför de uppgifterna i passet och på ID-kortet i passkontrollen i Thailand. Allt hade blivit så mycket enklare om vi kunde boka resan i hennes familjenamn och ta diskussionen om efternamnet som finns på PUT-kortet i Köpenhamn. Tror det har lite mer överseende med Skatteverkets stämplade papper än vad passpolisen har i Thailand.

Passet är tydligen inga problem att förnya med nytt namn på Ambassaden i Köpenhamn om bara ID-kortet är rätt. Hade ni några problem vid hemresan och olika namn i pass/ID-kort?

Tacksam för all hjälp vi kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade på samma sak, men vad jag minns så jämför de uppgifterna i passet och på ID-kortet i passkontrollen i Thailand. Allt hade blivit så mycket enklare om vi kunde boka resan i hennes familjenamn och ta diskussionen om efternamnet som finns på PUT-kortet i Köpenhamn. Tror det har lite mer överseende med Skatteverkets stämplade papper än vad passpolisen har i Thailand.

Passet är tydligen inga problem att förnya med nytt namn på Ambassaden i Köpenhamn om bara ID-kortet är rätt. Hade ni några problem vid hemresan och olika namn i pass/ID-kort?

Tacksam för all hjälp vi kan få.

 

Dom kollar bara passet  på flygplatsen inget ID-kort, så det är inget problem

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...