Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Tänkte kolla med alla er nere på baksidan om ni har några recept på hur man bakar Åstolkakor i vanlig ugn. Anledningen att jag frågar är att morsan svamlat om dessa jävla Åstolkakor i en vecka nu och jag hittar inget genom Google. Hon har haft något recept från nån gammal veckotidning förut som hon tyckte var bra, självklart så minns hon inte detta; och har nu lyckats slarva bort. Jag har försökt att förbarmat mig och googlat jag också men hittar inget som verkar duga åt henne. Så nu bästa "bäst kustare" finns det någon med något bra recept och knep? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Tänkte kolla med alla er nere på baksidan om ni har några recept på hur man bakar Åstolkakor i vanlig ugn. Anledningen att jag frågar är att morsan svamlat om dessa jävla Åstolkakor i en vecka nu och jag hittar inget genom Google. Hon har haft något recept från nån gammal veckotidning förut som hon tyckte var bra, självklart så minns hon inte detta; och har nu lyckats slarva bort. Jag har försökt att förbarmat mig och googlat jag också men hittar inget som verkar duga åt henne. Så nu bästa "bäst kustare" finns det någon med något bra recept och knep? ÅSTOLKAKA "OBS. Hemligt recept" 3 pk jäst 3 liter vatten 4-5 dl socker (efter smak) 500 gram margarin 1-2 tsk salt 4 kg mjöl (Russin och kardemumma kan tillsättas efter smak, och byt gärna utvetemjölet med lite grovt mjöl, vetekli, linfrön) Först ska degen jäsa till dubbel storlek. Därefter bakas ämnena ut (bullar) till lagom storlek. Sedan börjar man "bre ud kagera" (baka ut kakorna) Först använder man en slät "kävle" kavel för att platta ut de runda ämnena (bullarna) och sedan används en kruskavel vilket ger ett vackert mönster och gör ytan härligt perforerad. Stappa/Nagga och låt jäsa i 20 min Ta kakorna med en "bagefjöl" Till sist vänder man och "stappar"/ naggar kakorna igen. Grädda kakan över öppen eld till den får en vacker färg, eller på höga temperaturer i en vanlig ugn. Lycka till med storbaket Google är min vän ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Fanns inte mycket på det...http://angela-guldkornilivet.blogspot.se/2009/11/storbak-over-oppen-eld.html Peter Dahlin är väl Ö-bo däromkring,han kanske känner någon som känner någon som.. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 ÅSTOLKAKA "OBS. Hemligt recept" 3 pk jäst 3 liter vatten 4-5 dl socker (efter smak) Klipp, klipp Det började bra. Något tveksam till mängderna, men någon annan kanske vet mer om det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Fanns inte mycket på det...http://angela-guldkornilivet.blogspot.se/2009/11/storbak-over-oppen-eld.html Peter Dahlin är väl Ö-bo däromkring,han kanske känner någon som känner någon som.. PD och baka finns inte ens på världskartan men hans morsa kanske har ngt på lut. Skall höra med henne. Annars har jag ingen aning om vad Åstolkaka är.. Har bara besökt ön flera gånger och det är sjukt vackert där ute.. Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Det började bra. Något tveksam till mängderna, men någon annan kanske vet mer om det. Jag har inte en susning, jag googlade ju bara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 ÅSTOLKAKA "OBS. Hemligt recept" 3 pk jäst 3 liter vatten 4-5 dl socker (efter smak) 500 gram margarin 1-2 tsk salt 4 kg mjöl (Russin och kardemumma kan tillsättas efter smak, och byt gärna utvetemjölet med lite grovt mjöl, vetekli, linfrön) Först ska degen jäsa till dubbel storlek. Därefter bakas ämnena ut (bullar) till lagom storlek. Sedan börjar man "bre ud kagera" (baka ut kakorna) Först använder man en slät "kävle" kavel för att platta ut de runda ämnena (bullarna) och sedan används en kruskavel vilket ger ett vackert mönster och gör ytan härligt perforerad. Stappa/Nagga och låt jäsa i 20 min Ta kakorna med en "bagefjöl" Till sist vänder man och "stappar"/ naggar kakorna igen. Grädda kakan över öppen eld till den får en vacker färg, eller på höga temperaturer i en vanlig ugn. Lycka till med storbaket Google är min vän ;-) Det receptet gillade hon inte, dels var det för stora mått och dels så var det tydligen inte samma som hon hade på någon förbannad pappersbit förut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Jag har inte en susning, jag googlade ju bara. Jaja, men jag menade att socker, vatten och jäst var intressant. Resten av receptet skiter jag väl i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Jaja, men jag menade att socker, vatten och jäst var intressant. Resten av receptet skiter jag väl i. men då skall det vara turbojäst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Ingen aning om vad Åstolkaka är men hönökaka e ju rackarns smarrig med rätt tillbehör! Och båda kommer ju från havsbandet! Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Jaja, men jag menade att socker, vatten och jäst var intressant. Resten av receptet skiter jag väl i. 30kg jest ska däva!! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 programledaren i så ska det låta kom därifrån, men va fan hette han, hans mamma baka åstolkakan Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 programledaren i så ska det låta kom därifrån, men va fan hette han, hans mamma baka åstolkakan Peter Harryson Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Peter Harryson Tack, huvet är lite långsamt justn nu Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Ingen aning om vad Åstolkaka är men hönökaka e ju rackarns smarrig med rätt tillbehör! Och båda kommer ju från havsbandet! Ja det sa jag åt henne också men det var tydligen någonting som skiljde på recepten.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Maj 9, 2013 Dela Inlagd Maj 9, 2013 Prova och kontakta Åstol:s hembygdsförening där kunskap kan finnas. Kontaktperson Mats Ekberg 073 933 79 69 e-post: ekberg.mats@tele2.se Redovisa gärna här på forumet hur det går born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Maj 10, 2013 Dela Inlagd Maj 10, 2013 Så nu bästa "bäst kustare" finns det någon med något bra recept och knep? Hur går det med resepten? har du kollaat med hembygdsföreningen? born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 inte än Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest J666 Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Ingen aning om vad Åstolkaka är men hönökaka e ju rackarns smarrig med rätt tillbehör! Och båda kommer ju från havsbandet! Då hade du gillat morsans hemgjorda smörgåstårta som e gjord på höhökaka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Åstolskaka, fick mig obetingat att tänka...oblater...frimicklarparadis! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Jaja, men jag menade att socker, vatten och jäst var intressant. Resten av receptet skiter jag väl i. Enklare att köpa ut på bolaget.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Då hade du gillat morsans hemgjorda smörgåstårta som e gjord på höhökaka Den såg inte dum ut alls! Härligt med en sån frisk fläkt som dig på forumet som hela tiden producerar positiva och genomtänkta inlägg! Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Den såg inte dum ut alls! Härligt med en sån frisk fläkt som dig på forumet som hela tiden producerar positiva och genomtänkta inlägg! Tror det var lite för genomtänkt för din del, men bara för dig, så ska jag bifoga instruktioner hur du ska läsa inläggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Maj 11, 2013 Dela Inlagd Maj 11, 2013 Tror det var lite för genomtänkt för din del, men bara för dig, så ska jag bifoga instruktioner hur du ska läsa inläggen. Dina inlägg behöver jag inga instruktioner för att tolka, leta fel och försöka vara ett smartass är det genomgående temat från ditt ensamma pojkrum(kan vara gubbrum). Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 14, 2013 Dela Inlagd Maj 14, 2013 Dina inlägg behöver jag inga instruktioner för att tolka, leta fel och försöka vara ett smartass är det genomgående temat från ditt ensamma pojkrum(kan vara gubbrum). Hälsa dina gosedjur när du kommer hem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu