Jump to content
IGNORERAD

Android rules


acarls

Recommended Posts

Herr Chang
Ja det var ju intressant att IOS7 inte kommer att gå att installera på 3s och äldre modeller.  Så då börjar vi närma oss ungefär samma som Samsung gör med sina high end. Ex SII har ju fått uppdateringar tills nu.  Sedan förstår jag så väl varför Apple (och Samsung) bryter någonstans. För gör man inte det så blir nya OS och produkter bara lidande pga all bakåtkompbilitet, 

 

Att sedan budget-telefonerna inte får uppdateringarna (eller ev 1) . Ja så är det på samma sätt som det inte kommer uppdateringar till alla andra telefoner (ej smartphones) i den prisklassen.  Men ex min hustrus kusinbarn bryr sig nog inte så mycket.  Men exempelvis så har jag ju en 1 1/2 år gammal Galaxy S Advance och rullade just in den officiella 4.1.1 och den telefonen köpte jag för 2300:- 

 

hf

 

Inser du att iPhone 3GS kommer att vara en 4 år gammal modell när iOS 7 släpps? Någonstans får man dra gränsen.

 

Jag hävdar fortfarande att Apple tillhandahåller uppdateringar under betydligt längre tid än Androidleverantörerna. Vissa ger ju inte en enda uppdatering... köp en ny mobil!

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    272

  • andrejsdenruskige

    140

  • Tallviking

    123

  • Sid

    100

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Herr Chang
Ett nyupptäckt säkerhetshål som drabbar 99 procent av alla Androidenheter gör det möjligt för hackare att få full kontroll.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.515429/allvarligt-sakerhetshal-upptackt-i-android

 

Utan tvivel kommer den typiske piratkopierande Androidanvändande snålfisen att drabbas av detta...

 

Visst är det härligt med ett öppet OS man kan göra vad man vill med!

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Jodå, såg en reklamskylt om 3gs förra veckan när jag gick förbi en affär samt att den finns ju även om man söker efter den på prisjakt ;)

Ett sök på Prisjakt ger endast begagnad 3GS. Den äldsta iPhone som säljs är iPhone 4, försäljning av 3GS slutade när femman släpptes i fjol.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Inser du att iPhone 3GS kommer att vara en 4 år gammal modell när iOS 7 släpps? Någonstans får man dra gränsen.

 

Jag hävdar fortfarande att Apple tillhandahåller uppdateringar under betydligt längre tid än Androidleverantörerna. Vissa ger ju inte en enda uppdatering... köp en ny mobil!

 

Herr Chang har talat.

Du har helt rätt att ALLA Android leverantörer inte uppdaterar. Men min jämförelse gällde Galaxy SII som nu är 2 1/2 år. Och den kommer att få Andoid 4.2 vilket kommer att bli den sista. Så 3GS var 3 år när sista versionen kom. SII några månader yngre.

 

Sedan när det gäller sådana som min S Advanced för 2300:- kan ju 1 1/2 år vara en naturlig sista release. Och denna säljs ju nu på Elgiganten för 1490:- och då vet man att den kan installera det nyaste and thats it. Man får ju det man betalar för.

 

Sedan kan jag hålla med om att ex HTC inte är särskilt duktiga  på att uppdatera.  Sony har dock skärpt till sig. 

 

Betänk också. Att man just ser dessa Gingerbread telefoner som inte uppdateras alls så beror det på att 2.3->4,0 var ett stort systemskifte inom Android där dom flesta telefoner var för klena (särskilt minneskapaciteten) helt enkelt.. Men detta var nog en engångsföreteelse, Och då får man väga för/nackdelar med att ta detta systemskifte och släppa gammalt eller hämma  nya releaser av OS'et.  

 

Sedan bör man ju vara medveten om den nya trend som sker. Både HTC och Samsung har släppt en specialversion av sina värstingar. Dom får plain Android och Google kommer att stå för uppdateringarna. Då det finns en viss (men kanske inte så stor som du HC verkar göra punkten till)  efterfrågan efter detta så ser man nu till att marknaden får detta på ett lite bredare sätt än vad som gällde med Nexus varianterna. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nyupptäckt säkerhetshål som drabbar 99 procent av alla Androidenheter gör det möjligt för hackare att få full kontroll.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.515429/allvarligt-sakerhetshal-upptackt-i-android

 

"Även om appar från Google Play inte kan drabbas ."

Det är med andra ord ingen fara så länge man inte tankar ner appar från Pirate Bay eller skumma sajter i Östeuropa eller Asien.

Kom det som en överraskning för någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Du har helt rätt att ALLA Android leverantörer inte uppdaterar. Men min jämförelse gällde Galaxy SII som nu är 2 1/2 år. Och den kommer att få Andoid 4.2 vilket kommer att bli den sista. Så 3GS var 3 år när sista versionen kom. SII några månader yngre.

 

Sedan när det gäller sådana som min S Advanced för 2300:- kan ju 1 1/2 år vara en naturlig sista release. Och denna säljs ju nu på Elgiganten för 1490:- och då vet man att den kan installera det nyaste and thats it. Man får ju det man betalar för.

 

Sedan kan jag hålla med om att ex HTC inte är särskilt duktiga  på att uppdatera.  Sony har dock skärpt till sig. 

 

Betänk också. Att man just ser dessa Gingerbread telefoner som inte uppdateras alls så beror det på att 2.3->4,0 var ett stort systemskifte inom Android där dom flesta telefoner var för klena (särskilt minneskapaciteten) helt enkelt.. Men detta var nog en engångsföreteelse, Och då får man väga för/nackdelar med att ta detta systemskifte och släppa gammalt eller hämma  nya releaser av OS'et.  

 

Sedan bör man ju vara medveten om den nya trend som sker. Både HTC och Samsung har släppt en specialversion av sina värstingar. Dom får plain Android och Google kommer att stå för uppdateringarna. Då det finns en viss (men kanske inte så stor som du HC verkar göra punkten till)  efterfrågan efter detta så ser man nu till att marknaden får detta på ett lite bredare sätt än vad som gällde med Nexus varianterna. 

 

hf

 

Jaså, man måste köpa en specialversion av Androidmobilen för att den ska gå att uppdatera? Undrar hur många köpare som är medvetna om det?

 

HTC One S från 2012 går tydligen inte att uppdatera.

 

http://www.androidcentral.com/htc-no-android-422-update-htc-one-s

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Ett sök på Prisjakt ger endast begagnad 3GS. Den äldsta iPhone som säljs är iPhone 4, försäljning av 3GS slutade när femman släpptes i fjol.

 

Nja, i västvärlden kanske. Jag tror den fortfarande säljs i exempelvis Indien och Kina.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

"Även om appar från Google Play inte kan drabbas ."

Det är med andra ord ingen fara så länge man inte tankar ner appar från Pirate Bay eller skumma sajter i Östeuropa eller Asien.

Kom det som en överraskning för någon?

 

Ja, det blir säkert en överraskning för de som tycker gratis är gott...

 

Tidigare har fandroids hävdat att detta inte kan hända då man kan ställa in exakt vilken access appen har mot mobilen. Kanske dags att backa på det nu?

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, man måste köpa en specialversion av Androidmobilen för att den ska gå att uppdatera? Undrar hur många köpare som är medvetna om det?

 

HTC One S från 2012 går tydligen inte att uppdatera.

 

http://www.androidcentral.com/htc-no-android-422-update-htc-one-s

 

Herr Chang har talat.

 

Är det inte lite mera pinsamt att dyrt inköpt äpple-extrautrustning inte "går att uppdatera"

p.g.a. att hårdvaran är ändrad - uppenbarligen med syftet att lura användarna på mera pengar?

Inte många bryr sig om de har den senaste mjukvaran och själv blir jag överraskad och småirriterad

över den tid det kostar mig när den installeras gratis och per automatik.

 

Att tvingas kasta surt förvärvad hårdvara däremot skulle kännas för jävligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir säkert en överraskning för de som tycker gratis är gott...

 

Herr Chang har talat.

 

Tankar man ner gratis och gott är man medveten om risken att drabbas av skit.

Det fina är att ha valet :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Är det inte lite mera pinsamt att dyrt inköpt äpple-extrautrustning inte "går att uppdatera"

p.g.a. att hårdvaran är ändrad - uppenbarligen med syftet att lura användarna på mera pengar?

Inte många bryr sig om de har den senaste mjukvaran och själv blir jag överraskad och småirriterad

över den tid det kostar mig när den installeras gratis och per automatik.

 

Att tvingas kasta surt förvärvad hårdvara däremot skulle kännas för jävligt.

 

Ähum... Apple hade samma kontakt i tio år och nu har man bytt. Knappast något att bli upprörd över. För övrigt finns det adaptrar.

 

 

Så trevligt att ha valet att kunna ladda ner skit... jag blir riktigt avundsjuk ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tankar man ner gratis och gott är man medveten om risken att drabbas av skit. Det fina är att ha valet :-)

 

Exakt, man har fått en del roliga virus från kazaa -dc-hubbar -piratebay mm genom åren, men man har ju oxå "fått" jävligt mkt musik-film-prog mm, så, med en viss kalkylerad risk fortsätter iaf jag ladda ner div saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum... Apple hade samma kontakt i tio år och nu har man bytt. Knappast något att bli upprörd över. För övrigt finns det adaptrar.

 

 

Så trevligt att ha valet att kunna ladda ner skit... jag blir riktigt avundsjuk ;)

 

Herr Chang har talat.

 

upprörd, ähum, vem blir det?

Skadeglad var ordet :-)

Avundsjuk, ähum,

Vad var det räven sa om rönnbären han inte kunde nå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Utan tvivel kommer den typiske piratkopierande Androidanvändande snålfisen att drabbas av detta...

 

Visst är det härligt med ett öppet OS man kan göra vad man vill med!

 

Herr Chang har talat.

 

Jaså nu går det bra att tro på vad klickhororna skriver :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Ett sök på Prisjakt ger endast begagnad 3GS. Den äldsta iPhone som säljs är iPhone 4, försäljning av 3GS slutade när femman släpptes i fjol.

 

Jaså? Juste av apple att i så fall ge 1 års världsgaranti på begagnade iphones...

 

http://www.bazula.se/apple-iphone/Apple-iPhone-3G-S-8GB-Svart.htm?sClickID=Prisjakt-70&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir säkert en överraskning för de som tycker gratis är gott...

 

Tidigare har fandroids hävdat att detta inte kan hända då man kan ställa in exakt vilken access appen har mot mobilen. Kanske dags att backa på det nu?

 

Herr Chang har talat.

 

 

Varför då?

 

 

Den här bugger gör inte så att apparna får mer rättigheter än de redan har och apparna har fortfarande inga rättigheter om du inte ger de till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Varför då?

 

 

Den här bugger gör inte så att apparna får mer rättigheter än de redan har och apparna har fortfarande inga rättigheter om du inte ger de till dem.

 

Visst, men poängen var väl att man ger rättigheter till en legitim app utan att märka att det finns en annan app inbäddad i den?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nyupptäckt säkerhetshål som drabbar 99 procent av alla Androidenheter gör det möjligt för hackare att få full kontroll.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.515429/allvarligt-sakerhetshal-upptackt-i-android

 

 

För att påverkas av detta så måste du först installera de äkta apparna ifrån någon seriös marknad som Google, Amazon eller liknande. Sedan får du gå in på Pirate Bay eller nån annan skum hemsida och uppdatera de appar du installerat. På så sätt skulle du eventuellt kunna bli drabbad.

Lösning:

Låt Google och Amazon sköta uppdateringen av de appar du köper av dom.

Detta sköts automatiskt och är inget du behöver tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men poängen var väl att man ger rättigheter till en legitim app utan att märka att det finns en annan app inbäddad i den?

 

Herr Chang har talat.

 

 

Visst men samma gäller väl alla trojaner till alla system.

 

Hur säkerställer Apple att de program och appar som installeras och uppdateras ifrån Pirate Bay inte har blivit modifierade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvivel kommer den typiske piratkopierande Androidanvändande snålfisen att drabbas av detta...

 

Visst är det härligt med ett öppet OS man kan göra vad man vill med!

 

Herr Chang har talat.

 

 

 

 

Tyvärr såg jag många gånger att en del medlemmar hänvisar till TPB 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Visst men samma gäller väl alla trojaner till alla system.

 

Hur säkerställer Apple att de program och appar som installeras och uppdateras ifrån Pirate Bay inte har blivit modifierade?

 

Ähum... det krävs jailbreak för att plocka från PB och andra ställen utanför App Store, och då garanterar Apple ingenting.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Ähum... det krävs jailbreak för att plocka från PB och andra ställen utanför App Store, och då garanterar Apple ingenting.   Herr Chang har talat.
Precis som att det krävs att man godkänner hämtning från okända källor annat än Google Play och då är det under eget ansvar, framgår klart och tydligt när man bockar i godkännandet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Precis som att det krävs att man godkänner hämtning från okända källor annat än Google Play och då är det under eget ansvar, framgår klart och tydligt när man bockar i godkännandet.

Men det är skillnad! För sektmedlemmarna klickar ok på allt då dom tror att apple är befriat från trojaner! För det säger ju alla! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är skillnad! För sektmedlemmarna klickar ok på allt då dom tror att apple är befriat från trojaner! För det säger ju alla! :)

 

Nåja.

Nu är ju Apple och deras appar en företeelse i marginalen för ett obetydligt antal frälsta.

Varför ska vi bry oss om vad ett fåtal nördar håller på med?

Det handlar ju inte om seriös konkurrens.

 

Det började i ett garage och kommer säkert att sluta där, fast i nån annans, eftersom ägaren till det ursprungliga är död.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt många analytiker så är apples "bäst före datum" redan passerat och snart är det en rutten frukt som ingen vill ha, typ.

 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/apples-fall-fran-tekniktronen_8317270.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Fallet började väl när Ifån5 introducerades.  Stackars aktieägare som förlorat massor, hoppas ingen sitter på skiten här. 

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...