Jump to content
IGNORERAD

Vad får er att flytta till Thailand?

Snucke

Recommended Posts

Vad jag känner till så innehåller skattetabellerna alla grundavdrag och i tabell 32 betalar en pensionär med 20 000 i pension 5754 kr i skatt, vilket är nästan 29% medan en som jobbar och tjänar lika mycket betalar 1300 kronor mindre eftersom de inte är parasiter. Visst är Sverige fantasktiskt... 

Visst är det så, ett jobbskatteavdrag får man bara om man jobbar, och det ger mer netto åt den som jobbar.

Skulle kännas bittert för den som har jobb att få mindre i kvar efter skatt, än de som inte jobbar.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

• Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Snucke

26

• Kollba

14

• kawasaki

13

• Alarik

12

Mest aktiva i denna tråd

Visst är det så, ett jobbskatteavdrag får man bara om man jobbar, och det ger mer netto åt den som jobbar.

Skulle kännas bittert för den som har jobb att få mindre i kvar efter skatt, än de som inte jobbar.

Leif

Så du menar att alla arbetande svenskar gick omkring och var bittra i decennier innan moderatpacket kom till makten ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Så du menar att alla arbetande svenskar gick omkring och var bittra i decennier innan moderatpacket kom till makten ?

Hur kom du fram till en sån analys??? Jag har inte menat något om historien.läs om igen.

eller vill du bara trigga igång något???

Leif

Dela på andra sajter

Hur kom du fram till en sån analys??? Jag har inte menat något om historien.läs om igen.

eller vill du bara trigga igång något???

Leif

Jag är inte ute efter att "trigga igång något". Jag konstaterar bara att jobbskatteavdraget är en relativt ny uppfinning (2007 eller 2008 ?) och konstaterar dessutom att svenskar innan dess jobbade i decennier utan detta. Vad jag vet så var de inte bittra över att det inte fanns något jobbskatteavdrag och att pensionärer inte behandlades som parasiter och straffbeskattades... 

Dela på andra sajter

Jag är inte ute efter att "trigga igång något". Jag konstaterar bara att jobbskatteavdraget är en relativt ny uppfinning (2007 eller 2008 ?) och konstaterar dessutom att svenskar innan dess jobbade i decennier utan detta. Vad jag vet så var de inte bittra över att det inte fanns något jobbskatteavdrag och att pensionärer inte behandlades som parasiter och straffbeskattades... 

Visst är det så, men då du använder "Så du menar att alla arbetande svenskar gick omkring och var bittra i decennier innan moderatpacket kom till makten ?, gör det dig till i min mening en som vill trigga igång en debatt, med en fråga som inte inte har med inlägget att göra.

Leif

Dela på andra sajter

Enl skattetabell 32 så blir det 6106:- i skatt på 21000:-  för en pensionär. Kvar blir 14894:-

Som seniormedborgare betalar man mer skatt än en löntagare

Som utskriven med SINK, med 21000:- i pension (ingen garantipension) har man 16470:- kvar.

D.v.s. årets, 2013, grundavdrag för sinkskattare är 2880/månad och sedan 25% skatt på resten.

Oscar.

Dela på andra sajter

För inte allt för länge sedan var det inte ovanligt att man hörde folk säga "varför skall jag utbilda mig och jobba när jag kan få lika mycket betalt om bara ligga hemma och inte anstränga mig"

Sånt hör man inte nu för tiden.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Mer jobbskatteavdrag och mindre bidrag röstar jag för :14:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Leif

Du kan alltså inte tänka dig att en som tidigare jobbat i hela sitt liv skall betala samma i skatt som en som jobbar nu.

Dela på andra sajter

Mer jobbskatteavdrag och mindre bidrag röstar jag för :14:

Och du menar då att pension är ett bidrag?

Dela på andra sajter

Och du menar då att pension är ett bidrag?

Nä det skrev jag inte

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Du kan alltså inte tänka dig att en som tidigare jobbat i hela sitt liv skall betala samma i skatt som en som jobbar nu.

Självklart kan jag det, och jag tycker det också, samma skattesats på samma belopp.

Jag påpekade dagens gällande regler.

som en annan skribent skulle kunnat uttryckt det.det är väl bara att ändra vid nästa val.

Leif

Dela på andra sajter

Nä det skrev jag inte

Det gjorde du inte.

Jag skrev inte heller att du skrev det.

Men då kan du kanske skriva under på jobbskatteavdrag även till dem som jobbat och slitit i hela sitt liv innan de blev pensionärer.

Borde väl bli retroaktivt också eller hur?

Dela på andra sajter

För inte allt för länge sedan var det inte ovanligt att man hörde folk säga "varför skall jag utbilda mig och jobba när jag kan få lika mycket betalt om bara ligga hemma och inte anstränga mig"

Sånt hör man inte nu för tiden.

Tack och lov för det.Vräka ut bidrag till de som inte behöver.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Tack och lov för det.Vräka ut bidrag till de som inte behöver.

Va bra att det inte betalas ut obehövliga bidrag mer :yahoo:

och detta beror på jobbskatteavdraget?

Dela på andra sajter

Va bra att det inte betalas ut obehövliga bidrag mer :yahoo:

och detta beror på jobbskatteavdraget?

Skrev jag det?

Dela på andra sajter

Nej, de jobbade svart istället. Många pensionärer idag som har dålig pension pga att de jobbade svart långa perioder och brände pengarna.

Många av dessa kan inte flytta till Thailand pga det, de har inte råd med sin garantipension, hehe.

Ändrades av Prutten
Dela på andra sajter

Nej, de jobbade svart istället. Många pensionärer idag som har dålig pension pga att de jobbade svart långa perioder och brände pengarna.

Många av dessa kan inte flytta till Thailand pga det, de har inte råd med sin garantipension, hehe.

Jag känner naturligtvis inte till omfattningen av svartjobberiet, men har svårt att tro att det spelade mycket mer än en marginell roll.

Och jag var aldrig bitter på att pensionärerna betalade samma skatt, fan vet om de inte tom hade skattelättnader förr i världen...

Dela på andra sajter

Oj! Ja, där var det allt nära att jag glömde ge medicinen... :ahh:

till dig själv. :crazy:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...