Jump to content
IGNORERAD

Svenska för invandrare - fungerar bra eller dåligt?


Oregistrerad

Recommended Posts

Detta som gäller nu  :crazy: Det är en del av MPR-s medlemmar agerande och mail korrespondens till regeringen och andra höga politiker som framkallar detta  :14:

 

http://www.dn.se/debatt/svenska-for-invandrare-maste-forandras-i-grunden

 

Ja de är ju lysande att Svenska politiker får vetskap om detta nu, när det har varit enligt min erfarenhet dålig Svenskautbildning för invandrare/bidragsturister i cirka 20 år

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    8

  • måne

    6

  • Herr Chang

    5

  • John Khonken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är skillnad på flyktingar och nära anhörig invandring.

De som är flyktingar har bidrag alla andra har en man som får stå för kostnad.

Jag rekommenderar alla som har högskoleutbildning från Thailand att söka till 

Högskolor i Sverige till en kurs med namn "Svenska för utländska akademiker - den snabba vägen"

100 gånger bättre än SFI.

Tyvärr så tror jag det är väldigt få,men ett bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som för mig är mest äcklande är när personer med bidrag på rasterna hånar thaidamer som inte får någonting.

 

"Jaså, får du inte bidrag för att gå på SFI? Är du dum eller?"

 

Dessa drägg borde skickas tillbaka till det rövhål de kom från.

 

Herr Chang har talat.

Gott snack :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de är ju lysande att Svenska politiker får vetskap om detta nu, när det har varit enligt min erfarenhet dålig Svenskautbildning för invandrare/bidragsturister i cirka 20 år

 

Bättre sent än aldrig

Det roliga är att Sossar och MP var inte ens intresserad att diskutera problem utan kom med undvikande svar på mail.

Mp tyckte att vi var rasister som ger oss på stackars flyktingar som efter 7-8 år kunde inte några ord på svenska .

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint o fint..

Hustrun förstod inte ett skit.

Rikssvenska det e grjejjer det! Hig sail! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att samtliga i tråden hittills som har erfarenhet av, eller insyn i SFI, sågar den nuvarande formen och hur det fungerar (eller kanske inte fungerar) -

att SVERIGE inte ger nyanlända en bra och ärlig chans att komma in i landet och systemet på smidigaste sätt.

 

Kanske detta skulle vara något för en viss kvällstidning att skriva om, hur vi faktiskt misslyckats med något så viktigt och grundläggande.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mi

 

Intressant att samtliga i tråden hittills som har erfarenhet av, eller insyn i SFI, sågar den nuvarande formen och hur det fungerar (eller kanske inte fungerar) -

att SVERIGE inte ger nyanlända en bra och ärlig chans att komma in i landet och systemet på smidigaste sätt.

 

Kanske detta skulle vara något för en viss kvällstidning att skriva om, hur vi faktiskt misslyckats med något så viktigt och grundläggande.

 

Tja, misslyckat vet jag inte...

Hustrun pratar snart bättre svenska än jag...

En del lärare är engagerade och tjejerna är motiverade och intelligenta.

Tyvärr hoppar en del av så snart något jobb dyker upp.

Detta eftersom de inte bara inte har någon ersättning för att de vill lära sig svenska, de skall också betala ex bussbiljetter till och från skolan samt för käket om de äter där.

Samtidigt finns det då andra som går på SFI som.....

Ändrades av Gorobei

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Keang

Du har helt rätt. Men med politiskt inkorrekt. Kommer detta ALDRIG ALDRIG upp till ytan. Så att man kan göra något åt det. Då måste våra kära politiker erkänna fel och brister.DET KOMMER ALDRIG ATT SKE. Mera troligt är då att jag bosätter mig på månen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att samtliga i tråden hittills som har erfarenhet av, eller insyn i SFI, sågar den nuvarande formen och hur det fungerar (eller kanske inte fungerar) -

att SVERIGE inte ger nyanlända en bra och ärlig chans att komma in i landet och systemet på smidigaste sätt.

 

Kanske detta skulle vara något för en viss kvällstidning att skriva om, hur vi faktiskt misslyckats med något så viktigt och grundläggande.

 

Vadå "vi" misslyckats? Det är väl för fan alla människor skyldighet att göra sitt bästa om man kommer till ett nytt land och inte regeringens/landstingets/kommunens skyldighet. Jag känner en thaikvinna som började studera svenska i augusti (förra året). I hennes klass är det nästan uteslutande araber och negrer som inte kan vara tysta eller sitta still mer än 2 sekunder men trots det så kan hon redan nu bättre svenska än många etniska svenskar.

 

Ni vet väl att om man kommer till Sverige som "flykting" så har man faktiskt rätt till bidrag hela sitt liv? För om man inte "klarar av" SFI som "flykting" så får man socialbidrag, försörjningsstöd som det så fint heter nuförtiden, utan några som helst problem. Vet om ett fall med en somalisk kvinna som "studerat" SFI under 22 år men fortfarande inte klarat av A-nivån. Under alla dessa år har hon fått socialbidrag som ligger på en nivå som är högre än många i Sverige får netto i handen.

 

Tyvärr så råkar jag vara vita, och då menar jag nästan albinovit... men om jag inte var det skulle jag fan resa till valfritt land utanför EU, ta flyget tillbaka till Sverige, dumpa mitt pass och säga "asylum" vid passkontrollen. Voila... livstidsförsörjning på skattebetalarnas bekostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog ändå att SFI fungerade "hyfsat" bra för min sambo och att de flesta lärarna var helt ok.

 

Jag skulle vilja säga att SFI blir vad man gör det till. Tror man att någon lär sig svenska bara genom att gå några timmar per dag på SFI har man nog missförstått hela upplägget. Ger man inget stöd hemma, fortsätter prata engelska och uppmuntrar sin sambo att jobba för att tjäna pengar så är det inte så konstigt hon hoppar av SFI.

 

Däremot ska man nog inte ha för höga förväntningar på att man faktiskt lär sig speciellt mycket svenska bara genom SFI... Istället får man en bra grund för att genom ytterligare studier och övning bli bra på svenska. Det bästa sättet efter SFI är att jobba tillsammans med svenskar och därigenom tvingas prata svenska hela dagarna.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå "vi" misslyckats? Det är väl för fan alla människor skyldighet att göra sitt bästa om man kommer till ett nytt land och inte regeringens/landstingets/kommunens skyldighet. Jag känner en thaikvinna som började studera svenska i augusti (förra året). I hennes klass är det nästan uteslutande araber och negrer som inte kan vara tysta eller sitta still mer än 2 sekunder men trots det så kan hon redan nu bättre svenska än många etniska svenskar.

 

Ni vet väl att om man kommer till Sverige som "flykting" så har man faktiskt rätt till bidrag hela sitt liv? För om man inte "klarar av" SFI som "flykting" så får man socialbidrag, försörjningsstöd som det så fint heter nuförtiden, utan några som helst problem. Vet om ett fall med en somalisk kvinna som "studerat" SFI under 22 år men fortfarande inte klarat av A-nivån. Under alla dessa år har hon fått socialbidrag som ligger på en nivå som är högre än många i Sverige får netto i handen.

 

Tyvärr så råkar jag vara vita, och då menar jag nästan albinovit... men om jag inte var det skulle jag fan resa till valfritt land utanför EU, ta flyget tillbaka till Sverige, dumpa mitt pass och säga "asylum" vid passkontrollen. Voila... livstidsförsörjning på skattebetalarnas bekostnad.

Finns ju skokräm!Svensk sådan dessutom! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aja baja. Snart viftas det med rasistkortet och allt återgår till det normala :police:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

Hustrun pratar snart bättre svenska än jag... 

:thumbsup:

 

Fy f..n vad härligt! Och så är det fredag dessutom! Detta skall jag rama in och ha på väggen när jag knäcker min första svala tjeckiska ikväll... (det är en öl alltså)

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Keang

Du har helt rätt. Men med politiskt inkorrekt. Kommer detta ALDRIG ALDRIG upp till ytan. Så att man kan göra något åt det. Då måste våra kära politiker erkänna fel och brister.DET KOMMER ALDRIG ATT SKE. Mera troligt är då att jag bosätter mig på månen.

Annars är Udon ett bra alternativ!

 

 

Hajar prexis vad du menar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kunde åtminstone anordnar så att lärarna har Svenska som modersmål eller är det att begär för mycket? Frugan fick en Turk en Uzbekistansk och en Finländare som lärare när dom dök upp dvs.

 

Som invandrare själv (Storbritannien ursprungligen) lärde jag mig Svenska i arbetslivet och 2 kvällar i veckan på Kursverksamheten. Mitt sätt är definitiv att rekommendera om möjligheten finns. Hur som helst måste ett stort intresse ligger i förgrunden hos eleven oavsett var i världen läraren kommer i från.  

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Annars är Udon ett bra alternativ!

 

 

Hajar prexis vad du menar!

Farbror Baa Du har så rätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara berätta om en arbetskamrat på nya jobbet, som jag jobbar "nära" med.

 

Han kom som flykting Irakisk kurd, blev lite orolig då jag har dåliga erfarenheter av araber och muslimer i synnerlighet.

 

Höll mig JÄVLIGT passiv men redan andra dagen råkade jag dra ett skämt angående halalslaktad gris och han började gapskratta, började undra vad det var för filur.

Visar sig att han är en riktigt skön snubbe som hade en mor som var fundamelisktisk islamist och han betraktar sig som en muslimsk ateist.

Utbildad civilingenjör i "hemlandet" blev tvingad att gå på SFI-kuser men beskriver dessa som en sil och menade att Sveriges myndigheter borde sålla redan där och skicka hem dom som inte visar intresse, fick chansen att läsa in på KTH och gjorde så.

 

Han är dock fortfarande lite obehaglig då han konstant inkräktar på min strikt svenska och personliga svär då han alltid går nära, sitter nära och det ska alltid röras vid när det uppstår en diskussion.

 

 

Nåja man kan inte få allt men är väldigt glad att jag mött denna man och "berikat" mig, gissar att jag träffat en på miljonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickvän/blivande fru har ju kommit in på undersköterskeutbildning som ska varvas med sfi utbildning.

Men tyvärr verkar det vara lika illa där. många som har kommit in verkar bara vara där för att få pengar.

Jag personligen är mest irriterad på att det inte finns en studieplan.

Jag vill veta när det ska vara prov, vad som ska läsas den här veckan. vad som ska talas om nästa vecka osv.

 

Det verkar inte finnas någon plan alls:-(

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK gatlopp för kvinnoförnedrare med huggkrok sedan frågesport  vi kommer till utan möjlighet till överlevnad jag pratar om Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickvän/blivande fru har ju kommit in på undersköterskeutbildning som ska varvas med sfi utbildning.

Men tyvärr verkar det vara lika illa där. många som har kommit in verkar bara vara där för att få pengar.

Jag personligen är mest irriterad på att det inte finns en studieplan.

Jag vill veta när det ska vara prov, vad som ska läsas den här veckan. vad som ska talas om nästa vecka osv.

 

Det verkar inte finnas någon plan alls:-(

 

Nej, det finns nog inte mycket till plan där. Varje vecka dyker det upp nya elever och en del försvinner. Jag får känslan av att man bara improviserar allt eftersom.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du faktiskt fel Mr Chang.

Det här är en utbildning med 21 elever som håller på i 80 veckor.

Inga nya tas in.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...