Jump to content
IGNORERAD

För och nackdelar med dubbelt medborgarskap


Katrider

Recommended Posts

Det är så att jag har en nyfödd son.

Har lite funderingar om det är värt att fixa dubbelt medborgarskap till honom.

Förstår ju att en fördel är ju att man slipper visum.

Men hur är det med en eventuell militärtjänstgöring, och då menar jag inte i Sverige där den inte existerar längre.

Skämt å sido, man vill ju inte att han ska riskera att behöva göra den i Thailand.

Men finns det fler fördelar?

 

Och hur bråttom är det fixa det, kan man vänta och ta ett beslut senare?

 

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • saobaht

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Grabben kan ha dubbelt medborgarskap och thaipass men skriv inte in honom i husboken för då blir han inkallad till militärtjänsten 

 

Det är så att jag har en nyfödd son.

Har lite funderingar om det är värt att fixa dubbelt medborgarskap till honom.

Förstår ju att en fördel är ju att man slipper visum.

Men hur är det med en eventuell militärtjänstgöring, och då menar jag inte i Sverige där den inte existerar längre.

Skämt å sido, man vill ju inte att han ska riskera att behöva göra den i Thailand.

Men finns det fler fördelar?

 

Och hur bråttom är det fixa det, kan man vänta och ta ett beslut senare?

 

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han senare i livet vill bosätta sig i Thailand så är det ju en fördel att vara Thai tex med avseende på ägande av mark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl att avsäga sig sitt thailändska medborgarskap om man absolut inte vill göra lumpen när det bli aktuellt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte avsäga sig sitt Thailändska medborgarskap, frugan pratade med intagningsnämnden för militärtjänst i Thailand och de sa att vi inte skulle skriva in pojken i husregistret. Anledningen är att finns han inte i husboken ja då vet de inte var de ska söka honom och blir inte inkallad,vad som händer i framtiden om han vill bosätta sig i Thailand och skriva sig på en adress vet jag inte.

 

Det går väl att avsäga sig sitt thailändska medborgarskap om man absolut inte vill göra lumpen när det bli aktuellt.

 

Herr Chang har talat.

  Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han senare i livet vill bosätta sig i Thailand så är det ju en fördel att vara Thai tex med avseende på ägande av mark.

 

Kan ju va en fördel att vara thai vid ett ev giftermål med.

 

Då slipper han ju betala så mycket i sinsod.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju va en fördel att vara thai vid ett ev giftermål med.

 

Då slipper han ju betala så mycket i sinsod.

 

KAJ

 

Stämmer inte. Storleken på sin sod beror till största delen på hur mycket pengar man har. Oavsett om man är thai eller farang. Och hur mycket ansikte man vill få av denna sin sod.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Q

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Q ?
Q= IPhone i fickan .. I tråden kan väl skriva. Det här med militärtjänst för pojkar med dubbla medborgaskap har debatterats i flera trådar och flera forum och jag har inte sett att ngn har exakt och ny information. Hur som haver är ju den informationen gammal om ytterligare 18 år. Fördelarna är ju markägande, visumfritt samt den oinskränkta rätten att bo och vistas i Thailand om dom önskar. Båda våra barn, pojke och flicka har dubbla medborgarskap. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Angående militärtjänst så har jag hört att om man vid inkallelse inte kan prata Thai så slipper man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående militärtjänst så har jag hört att om man vid inkallelse inte kan prata Thai så slipper man.

 

Ja, det har jag också sett. Blir väl för besvärligt om man bara pratar svenska :wink:

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte. Storleken på sin sod beror till största delen på hur mycket pengar man har. Oavsett om man är thai eller farang. Och hur mycket ansikte man vill få av denna sin sod.

 

Herr Chang har talat.

eller är man tillräcklig korkad för att inte säga ifrån idi*t traditioner.

Först kräver de sinsod sedan livslång uppehållsbidrag till hela släkten.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

eller är man tillräcklig korkad för att inte säga ifrån idi*t traditioner.

Först kräver de sinsod sedan livslång uppehållsbidrag till hela släkten.  :crazy:

 

Jaså? Uppehållsbidrag till släkten skötte exfru Chang med egna införtjänade pengar.

 

För övrigt vill jag gärna veta om du bygger ditt uttalande på egna erfarenheter, eller är det bara vad  du läst på diverse forum?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Uppehållsbidrag till släkten skötte exfru Chang med egna införtjänade pengar.

 

För övrigt vill jag gärna veta om du bygger ditt uttalande på egna erfarenheter, eller är det bara vad  du läst på diverse forum?

 

Herr Chang har talat.

Nja det va väl du som betalade för biljetten till svedala och öppnade "hennes" massage ? Så du betalar än kan man säga :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Uppehållsbidrag till släkten skötte exfru Chang med egna införtjänade pengar.

 

För övrigt vill jag gärna veta om du bygger ditt uttalande på egna erfarenheter, eller är det bara vad  du läst på diverse forum?

 

Herr Chang har talat.

 

Tyvärr har inte egna erfarenheter av uppehållsbidrag men jag och min fru såg alldeles för många exempel på detta i byn där

släkten la av totalt med allt jobb på risfält eller lichi odling och bara gnäller och väntar på insättningar från farangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det va väl du som betalade för biljetten till svedala och öppnade "hennes" massage ? Så du betalar än kan man säga :)

 

Ähum... jag betalade för biljetten. Jag betalade för aktiekapitalet i hennes AB, men de pengarna får jag tillbaka nu. Nu får du skilja på aktiekapital och kostnader för verksamheten. Jag må i början ha lånat ut lite pengar tii verksamheten, men de har jag sedan länge fått tillbaka. Exfru Chang klarade snart av sina kostnader för verksamheten själv med hjälp av intäkterna.

 

Varför inbillar du dig att jag subventionerat? Om du visste vad exfru Chang tjänat på sin thaimassage... Jag har skött bokföringen, och låt oss säga att det gått mycket bättre än konkurrerande thaimassager i Göteborg.

 

Det går ingen nöd på exfru Chang. Jag vet ganska exakt hur mycket pengar hon har i Sverige och hur mycket hon har i Thailand. Men de beloppen tänker jag inte skriva om här.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa har råd att betala och vissa inte....säg att tex 10000kr är en halv månadsinkomst för vissa, medan det endast kanske är ett par/tre dagars arbete för andra...så förutsättningarna är ju olika på vad som är mycket att betala och inte mycket!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att man på MPR skall behöva läsa osanningar som att man inte kan äga mark med dubbelt medborgarskap.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra också ibland vad det är för fel på vissa svenskar som bor flera år i Sverige med sin fru och nya barn och inte vill eller hittar på ursäkter för att de inte skall skaffa sig svensk medborgarskap. Så som jag ser det finns det bara fördelar med dubbelt medborgarskap och skulle själv önska att jag hade den möjligheten. Men det är kanske så att de vill inte ge dem denna möjlighet Sverige har redan så många invandrare. 

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att man på MPR skall behöva läsa osanningar som att man inte kan äga mark med dubbelt medborgarskap.

 

Jupp. Min sambo är ett exempel på detta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Går just nu i samma planer för dottern. Men! Hur går det till rent praktiskt? Måste man ansöka medborgarskapet hos ampur i Thailand eller kan man göra det från Sverige tex hos Thai Ambassaden? Någon som kan och vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en tidigare tråd som ger svar på din fråga :)

Ta kontakt med Thailändska Ambassaden i Stockholm eller läs på deras hemsida så får du den information som du behöver.

http://www.maipenrai.se/forum/t/19041-soeka-thaimedborgarskap-till-soener/

 

Går just nu i samma planer för dottern. Men! Hur går det till rent praktiskt? Måste man ansöka medborgarskapet hos ampur i Thailand eller kan man göra det från Sverige tex hos Thai Ambassaden? Någon som kan och vet?
  Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tragiskt att man på MPR skall behöva läsa osanningar som att man inte kan äga mark med dubbelt medborgarskap.

 

 

Detta du påstår hittar jag inte.

Vad som krävs för att ENKLAST få äga mark är att man är Thailändsk medborgare, om du har flera medborgarskap ska inte spela någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking konstigt min fru har köpt mark inga problem och jag vet många flera. Men som jag skrev tidigare en del svenskar vill hindra deras fruar från att äga saker samt svenskt medborgarskap. Vad är det du som är så farligt att hon äger mark eller att hon är svensk medborgare.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...