Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem

Micke031

Recommended Posts

Kan mycket väl tänka mig att han ville ha sin mamma hos sig, men förstår inte varför han några gånger om året de sista två åren kontaktat Kvällspressen för att berätta hur eländiga alla är mot henne.

De flesta som vill ta hand om sina gamla föräldrar ringer knappast Aftonbladet en gång i kvartalet för att berätta om hennes liv.

Kanske aftonbladet som tycker storyn är spännande och säljande.

En 98 årig dam som vågar satsa på att lämna gråa och trista ålderdomshemmet eller hemtjänsten och ge sig iväg ända till Thailand.

Jag applåderar henne hela vägen och tycker det är genomtrist att hon ska behöva återvända som gamling till ett svenskt grått liv

KAJ

Jag är ful som stryk

Dela på andra sajter

• Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Jive

12

• Vaxet

11

• udonkaj

9

• jocko53

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker du att det ska gälla andra bidrag också som tex bostadsbidrag, socialbidrag mm.? Garantipension är bara ett finare namn för bidrag till dem som av olika anledningar inte lyckats jobba ihop till en normal pension.

Som en gammal 97 årig gumma som stannat hemma och tagit hand om barnen och hemmet?

Dela på andra sajter

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Garantipension är inte någon intjänad pension utan ett bidrag, lika som bostadsbidra etc, har svårt att se varför Sverige skulle skicka ut bidrag till svenskar som flyttat utomlands eller till nyssvenskar som blivet svenska medborgare men som sedan väljer att flytta hem igen!

Jo tänka längre än näsan räcker är en bra devis, och att inte göra det när man skriver på ett forum kan väl ursäktas, detta är ju inte så oerhört viktigt.

Men!!!!!!!!!!!

Om man ber sin 95 åriga mamma sälja allt hon äger och har, ber henne flytta runt halva jordklotet, så borde nog devisen tänka längre än näsan räcker gälla.

Sonen ville att mamman skall bo med hans familj i Thailand, hon är 95, borde han inte insett att i den åldern kommer det bli en del sjukdomar och läkarbesök.

Kanske hade varit läge att kolla att man har ekonomisk bäring att ta hand om detta innan man ber henne flytta.

Nu har hon flyttat, sonen har inga möjligheter att ta hand om henne när hon nu blivet sjuk, och därför tvingas hon nu som 97 åring flytta tillbaka till Sverige, där hon numera inte har något överhuvud taget.

Detta med tanke på uttrycket "tänka längre än näsan räcker".

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Garantipension är inte någon intjänad pension utan ett bidrag, lika som bostadsbidra etc, har svårt att se varför Sverige skulle skicka ut bidrag till svenskar som flyttat utomlands eller till nyssvenskar som blivet svenska medborgare men som sedan väljer att flytta hem igen!

Jo tänka längre än näsan räcker är en bra devis, och att inte göra det när man skriver på ett forum kan väl ursäktas, detta är ju inte så oerhört viktigt.

Men!!!!!!!!!!!

Om man ber sin 95 åriga mamma sälja allt hon äger och har, ber henne flytta runt halva jordklotet, så borde nog devisen tänka längre än näsan räcker gälla.

Sonen ville att mamman skall bo med hans familj i Thailand, hon är 95, borde han inte insett att i den åldern kommer det bli en del sjukdomar och läkarbesök.

Kanske hade varit läge att kolla att man har ekonomisk bäring att ta hand om detta innan man ber henne flytta.

Nu har hon flyttat, sonen har inga möjligheter att ta hand om henne när hon nu blivet sjuk, och därför tvingas hon nu som 97 åring flytta tillbaka till Sverige, där hon numera inte har något överhuvud taget.

Är inte EU utomlands? Vad är det för skillnad om man får ta med mig garantipensionen till Spanien men inte till Thailand? 

Dela på andra sajter

Är inte EU utomlands? Vad är det för skillnad om man får ta med mig garantipensionen till Spanien men inte till Thailand? 

Jorå EU är utomlands, men någonstans måste man väl dra gränsen och vi ingår ju faktiskt som en medlemsstat i EU.

Anser man att bidrag skall kunnas tas med överallt kommer vi antagligen ha många utflyttade svenska medborgare som t.e.x har bostadsbidrag, barnbidrag eller varför just inte garantipensionsbidrag i Somalia, Irak, USA, Iran etc i framtiden, 5 år i Sverige och vipps kan man flytta tillbaka till sitt ursprungsland med full social säkerhet i form av svenska bidrag. Inte riktigt vad jag vill lägga mina skattekronor på.

Svenskar får dessutom fri sjukvård inom EU, men inte någon annanstans, dessutom är gränserna öppna inom EU, men inte någon annanstans så nog ser jag logiken i detta beslut.

Ändrades av Vaxet

Dela på andra sajter

Där har du fel Knasen, kan även drabba andra tex. mig. Hade för några år sedan problem med mina knän, kraftig artros i båda så jag

kunde jobba ett par veckor sedan svällde knäna upp och jag fick gå till doktorn som sjukskrev mig ett par veckor. Efter ett tag tröttnade jag på att käka doleron och div. andra smärtstillande medel för att kunna jobba några veckor för att sedan bli sjukskriven igen. Beslöt mig för att ta ett egenfinanserat sabbatsår och reste till Thailand. Blev av med problemen här i värmen och tykte knäna känndes bra så efter ett år fick jag jobb i Norge och var där i tre månader och efter det var knäna som fotbollar igen. När jag kom hem och gick till doktorn förbjöd han mig att jobba och fyllde i papper om sjukpension. Efter nästan ett år med brevväxling med försäkringskassa där deras läkare utan att ha sett eller ens talat med varken mig eller min läkare fick jag i det sista brevet uppmaning att söka ett jobb där jag inte behövde använda fötter, händer eller huvud.Skickade då alla papper till länsrätten som körde över försäkringskassan och gav mig rätt. Då hade jag inte jobbat på ett år och inta haft någon inkomst och var därför endast berättigad till  garantipension. Jag som jobbat sedan jag var sexton och betalat skatt fick alltså samma summa som de som aldrig jobbat eller betalt skatt. Skyller dock inte på någon, var ju mitt fel som inte kunde reglerna, skulle såklart stannat i Sverige och fått ersättning av FK .Som tur var hade jag sedan jag började jobba betalt till privat pensionsförsäkring så vi klarade oss skapligt ändå men lite surt måste jag erkänna att det var. Mvh flor

Nu vet jag inte hur gammal Du är/var när detta hände, men är man  46 tas 8 senaste årsinkomst varav tre bästa räknas ihop o av dem genomsnittet får man 64 % i pension (heter sjukersättning nuförtiden) per år. Då är max beloppet 7,5 basbelopp. vid 52 räknas 6 senaste och vid 53 fem senaste varav tre räknas.

Sjukersättning Och lite bilder. I brochyren som jag länkar kan man läsa om villkoren bla vart man kan få den utbetalt.

post-7521-0-70518000-1359033638.jpg

Dela på andra sajter

Men!!!!!!!!!!!

Tror att man som barn tänker som så att har man en mamma som är 97 år så i normala fall så somnar dessa personer in stilla utan läkarvård på grund av att hjärtat helt enkelt inte orkar längre.

Jag vidhåller att sonen troligen tänkt att han vill ha sin mamma hos sig tills hon somnar in lugnt och stilla.

Och att han inte drivits av att tjäna pengar på henne.

Hur många söner är så cyniska.

Men det kanske bara är du som har fått en cynisk tro på människor vilket i så fall är beklagligt.

KAJ

Jag är ful som stryk

Dela på andra sajter

Är väl bara att kolla passregistret är man inte i sverige halva året så adjöss amigos

Är väl bara att resa till Tyskland först och sen till Thailand, hur skulle det synas i "Passregistret"?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Är väl bara att resa till Tyskland först och sen till Thailand, hur skulle det synas i "Passregistret"?

MVH Tommy

Du registeras när du lämnar EU,

Dela på andra sajter

Där har du fel Knasen, kan även drabba andra tex. mig. Hade för några år sedan problem med mina knän, kraftig artros i båda så jag

kunde jobba ett par veckor sedan svällde knäna upp och jag fick gå till doktorn som sjukskrev mig ett par veckor. Efter ett tag tröttnade jag på att käka doleron och div. andra smärtstillande medel för att kunna jobba några veckor för att sedan bli sjukskriven igen. Beslöt mig för att ta ett egenfinanserat sabbatsår och reste till Thailand. Blev av med problemen här i värmen och tykte knäna känndes bra så efter ett år fick jag jobb i Norge och var där i tre månader och efter det var knäna som fotbollar igen. När jag kom hem och gick till doktorn förbjöd han mig att jobba och fyllde i papper om sjukpension. Efter nästan ett år med brevväxling med försäkringskassa där deras läkare utan att ha sett eller ens talat med varken mig eller min läkare fick jag i det sista brevet uppmaning att söka ett jobb där jag inte behövde använda fötter, händer eller huvud.Skickade då alla papper till länsrätten som körde över försäkringskassan och gav mig rätt. Då hade jag inte jobbat på ett år och inta haft någon inkomst och var därför endast berättigad till  garantipension. Jag som jobbat sedan jag var sexton och betalat skatt fick alltså samma summa som de som aldrig jobbat eller betalt skatt. Skyller dock inte på någon, var ju mitt fel som inte kunde reglerna, skulle såklart stannat i Sverige och fått ersättning av FK .Som tur var hade jag sedan jag började jobba betalt till privat pensionsförsäkring så vi klarade oss skapligt ändå men lite surt måste jag erkänna att det var. Mvh flor

Ibland skäms man att man bor i ett land som har försäkringkassa.

Hoppas du har det gott i dag.

jrk

Dela på andra sajter

Men!!!!!!!!!!!

Känslorna var förmodligen starkare än förnuftet - som så ofta när det handlar om människor med stark kärlek och empati.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Tror att man som barn tänker som så att har man en mamma som är 97 år så i normala fall så somnar dessa personer in stilla utan läkarvård på grund av att hjärtat helt enkelt inte orkar längre.

Jag vidhåller att sonen troligen tänkt att han vill ha sin mamma hos sig tills hon somnar in lugnt och stilla.

Och att han inte drivits av att tjäna pengar på henne.

Hur många söner är så cyniska.

Men det kanske bara är du som har fått en cynisk tro på människor vilket i så fall är beklagligt.

KAJ

Har väl aldrig sagt att han ämnat tjäna pengar på henne, han har säkert lämnat ut hennes sista två års privatliv gratis till bl.a. Aftonbladet....hmmmm....

Men det klart, han räknade alltså med att hans mor inte behövde läkarvård vid 97 års ålder utan bara skulle dö pang bom, helt utan att han behövde betala ett skit.

Antingen skojar du eller så ......ja jag vet inte vad.........

Jo han visar verkligen empati nu när 97 åriga morsan måste åka hem till ingenting, hon måste själv skriva in sig i Sverige, hon måste själv flyga hem, för sonen, han ämnar stanna i Thailand till hans Thailändska fru får visum och 97 åriga morsan får som sagt klara sig själv, citat från sista intervjuen med sonen finns artikeln i AB.

Soner säger:

"Jag har bott utomlands länge och nu ansökt om att få bli inskriven igen. Blir jag inte det, eller att min fru inte får UT,  så stannar jag kvar i Thailand den tid jag har kvar.

Då får mamma resa hem ensam. Det blir bäst för henne. "

Ändrades av Vaxet

Dela på andra sajter

Har väl aldrig sagt att han ämnat tjäna pengar på henne, han har säkert lämnat ut hennes sista två års privatliv gratis till bl.a. Aftonbladet....hmmmm....

Men det klart, han räknade alltså med att hans mor inte behövde läkarvård vid 97 års ålder utan bara skulle dö pang bom, helt utan att han behövde betala ett skit.

Antingen skojar du eller så ......ja jag vet inte vad.........

Jo han visar verkligen empati nu när 97 åriga morsan måste åka hem till ingenting, hon måste själv skriva in sig i Sverige, hon måste själv flyga hem, för sonen, han ämnar stanna i Thailand till hans Thailändska fru får visum och 97 åriga morsan får som sagt klara sig själv, citat från sista intervjuen med sonen finns artiklen i AB.

"Jag har bott utomlands länge och nu ansökt om att få bli inskriven igen. Blir jag inte det, eller att min fru inte får UT,  så stannar jag kvar i Thailand den tid jag har kvar.

Då får mamma resa hem ensam. Det blir bäst för henne. "

Hej

Snacka om en bitter mäniska,du tar ut ditt eget misslyckande på en 97 åring, :not_i:

Dela på andra sajter

Hej

Snacka om en bitter mäniska,du tar ut ditt eget misslyckande på en 97 åring, :not_i:

Inte alls, bara ledsen för att en 97 årig dam skall skickas hem ensam till Sverige och ingenting.

Och jag lovar att om min morsa blir 97 och jag också lever då, så kommer jag inte be henne sälja allt hon har och flytta in hos mig, för att sedan be henne flytta ut när jag inte har råd med henne längre.

Ändrades av Vaxet

Dela på andra sajter

Inte alls, bara ledsen för att en 97 årig dam skall skickas hem ensam till Sverige och ingenting.

Och jag lovar att om min morsa blir 97 och jag också lever då, så kommer jag inte be henne sälja allt hon har och flytta in hos mig, för att sedan be henne flytta ut när jag inte har råd med henne längre.

Jag tycker det är empatiskt att mamman får gratis läkarvård i Sverige om hon nu blivit sjuk än att vägras läkarvård och lida i Thailand.

Har sonen inte råd att betala för hennes vård så är ju enda vägen att låta henne åka hem för att hon ska få hjälp.

Inte vill man se sin egen mor lida väl?

KAJ

Jag är ful som stryk

Dela på andra sajter

Jag tycker det är empatiskt att mamman får gratis läkarvård i Sverige om hon nu blivit sjuk än att vägras läkarvård och lida i Thailand.

Har sonen inte råd att betala för hennes vård så är ju enda vägen att låta henne åka hem för att hon ska få hjälp.

Inte vill man se sin egen mor lida väl?

KAJ

Absolut, jag håller med dig!

Men hon är just nu utskriven, bostadslös, och utan pengar, så vem möter henne på Arlanda med en rullstol, ser till att hon hamnar på sjukhus, och får ett ställe att bo på?

Inte sonen i alla fall, han stannar kvar i Thailand tills han själv kan få hjälp i Sverige.

Dela på andra sajter

Men hon är just nu utskriven, bostadslös, och utan pengar, så vem möter henne på Arlanda med en rullstol, ser till att hon hamnar på sjukhus, och får ett ställe att bo på?

Inte sonen i alla fall, han stannar kvar i Thailand tills han själv kan få hjälp i Sverige.

Har du direktlinje till familjen?

Dela på andra sajter

Har du direktlinje till familjen?

Nä, men jag kan läsa, och utgår ifrån att de inte ljuger journalisterna rakt i ansiktet.

Ändrades av Vaxet

Dela på andra sajter

Nä, men jag kan läsa, och utgår ifrån att de inte ljuger journalisterna rakt i ansiktet.

Plus Issanbondens knivskarpa analys :14: :14:

Dela på andra sajter

Tvivlar på att sonen skickar iväg sin 98 åriga mor utan att ha kontakter som tar hand om henne i Sverige och som ser till att hon får vård och uppehälle.

Du tycks ha snöat in dig på sonens "ondska" gentemot sin egen mor

Man undrar ju vad som ligger bakom den märkliga synen?

Om inte annat så har säkert de sociala myndigheterna uppmärksamat fallet och tar hand om mamma på bästa sätt.

Sverige är inte Thailand vilket man ibland är glad för.

KAJ

Jag är ful som stryk

Dela på andra sajter

Tackar.

Det visste jag inte.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Man behöver aldrig ljuga för en journalist dom är världsmästare på att frångå saklig information och hitta på egna slutsatser. Ungefär som Thailändska byggnadsarbetare, mycket egna ideer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Ja, fast mer korrekt är väl att man registreras när kommer till eller lämnar Schengen. Vilket nästan är samma som EU, men inte riktigt.

Å andra sidan är det säkert så att de EU-länder som ej ingår i Schengen, till exempel Storbritannien, har sina egna register om vem som anländer och lämnar.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

- Mamman ( 90+) hade inga vänner kvar i livet eftersom alla hade dött och hon kände sig ensam.

- Hennes son bodde i Thailand och välkomnade henne ner till honom för att tillbringa den sista tiden med sin son.

- Hon sålde allt hon ägde för att åka utomlands för första gången och få en dräglig avslutning på livet tillsammans med någon nära person.

- Hon fick inte lika lite pension som hon fick i sverige utan i stället mycket mindre eftersom någon politisk regel krävde att hon måste bo närmare hemlandet om det ska gälla.

- En sympatisk svensk som tyckte allt luktade åt helvete och ville donera pengar och hjälpa henne till dom sista dagarna i livet.

- När sonen skulle göra sin läkarundersökning inför att försäkringsbolaget skulle förnya hans sjukförsäkring så upptäcktes en allvarlig sjukdom och det thailänska försäkringsbolaget vägrade att förlänga försäkringen.

- Samtidigt har mamman analyserats till att ha njurproblem och behöver dialys varannan vecka.

Trots detta så har sonen sagt att: men får inte min fru visum till sverige så stannar jag kvar i Thailand den tid jag har kvar i livet.

Tror mamman i så fall också stannar kvar i Thailand tills hon lägger sig ner.. Enligt sonen är hon pigg som en 20 åring i huvudet ( men hon har ju blivit blind på ena ögat och fått njurproblem under sitt år i Thailand ).......

Lycka är nog att få sluta sina dagar bland nära och kära....salig svärmor levde sina sista 20 år i Sverige.- Hon hade åsså problem med njurarna, vi ordnade så hon fick besöka Thailand knappt ett år före sin död.- Hon bodde hos oss di sista åren ända till morgonen när grabben körde henne till sjukan å hon dog vid middagstid.-Blev kremerad i Ängelholm och askan inmurad vid Wat Boot Khonkaloum. R.I.P.  :wai:

post-3585-0-17374100-1359075790_thumb.jp

post-3585-0-04649600-1359075959_thumb.jp

post-3585-0-23849500-1359076470_thumb.jp

post-3585-0-41546300-1359076901_thumb.jp

post-3585-0-70424000-1359077037_thumb.jp

post-3585-0-93447700-1359077199_thumb.jp

Dela på andra sajter

Tyvärr återigen ett bevis för politiska beslut som i händerna på nitiska tjänstemän blir ett vansinnigt vapen mot medborgare som slitit hårt och dragit in mycket stålar till "skatteparadiset" Sveige. Allt för att de ska kunna snuvas på så mycket pengar som möjligt. "Garantipensionen är ett bidrag", jo för de som inte gjort ett hantag för landet är det ett bidrag, men för de som slitit i hårt för att hålla landet igån så är det ett hån att inte få ut det ens då man pga yrkesskador odyl mår bättre av att bo i ett varmare land. Här gäller det alltså inte bara fd yrkesarbetare utan också de som skött hem o hushåll i Sverige under många år. Så Garantipension är inget "bidrag" om upplägget vore bättre och baserades på antal år i Sverige med jobb eller dylikt som garanterar en viss nivå, kombinerat med en trappa som minskar Garantipensionen helt eller delvis för de som kommit till Sverige senare i livet.

Jag hoppas iaf du mår bättre nu flor! :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...