Jump to content
IGNORERAD

Flytta min son till Sverige ?


Navanan

Recommended Posts

Så bra då har vi det utklarat...

 

 

Ser man som Svensk ner på Thailändare så är man trångsynt och smygrasist..

 

och

 

om man som Svensk ser ner på på folk som kommer från länder där man är arab och/eller är muslim så är man EN STOLT RIKTIG SVENSK.

 

 

/Enis

Varför måste allt vändas till rasism och ännvärre saker så fort det konstateras att vissa kulturer har svårighet att integreras i vårt samhälle, borde vi inte vara glada för att asiater i regel bemöts bra, eller snarare bemöts så som de bemöter andra i vårt land.Vem har pratat om några "stolta Svenskar"

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    4

  • Sam sip sam

    4

  • Navanan

    4

  • Enis

    3

Mest aktiva i denna tråd

Så bra då har vi det utklarat...

 

 

Ser man som Svensk ner på Thailändare så är man trångsynt och smygrasist..

 

och

 

om man som Svensk ser ner på på folk som kommer från länder där man är arab och/eller är muslim så är man EN STOLT RIKTIG SVENSK.

 

 

/Enis

Bra där du börjar hajja ironi , jag har själv araber i släkten och dom ser ner på sina kriminella landsmän som är här jag lovar det är ord och inga visor ,ungefär så här ut med packet

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans grabb kom hit som 14 åring.det var specialklasser hit och dit,han fick ju lära sig alfabetet ,skriva och allt från nivå 1 dvs årskurs 1 med det minuset att kunde ju inte språket,så den biten var ingen dans på rosor,gått på några mindre minor under senare tonåren,kom ihåg thailändare bara älskar spel.en fördel för honom var att fanns ett antal thaipojkar runtomkring där vi bodde,tillsammans sorterade vi bort några mindre bra

Nu jobbar han sen flera år och flyttat ihop med en svensk tjej och framtiden ser ljus ut för honom.

Han åker gärna på semester ,men flytta tillbaka vill han absolut inte,Sverige är hans hemland och han är så långt ifrån en Hassan man komma.

Kom även ihåg att inget blir som förut med en ny familjemedlem,men det är du och din sambo som har nyckeln till att kan funka,och visst finns det alla möjligheter till det.

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Varför måste allt vändas till rasism och ännvärre saker så fort det konstateras att vissa kulturer har svårighet att integreras i vårt samhälle, borde vi inte vara glada för att asiater i regel bemöts bra, eller snarare bemöts så som de bemöter andra i vårt land.Vem har pratat om några "stolta Svenskar"
Jag får nog hålla med tummelisa .

alt funkade i början.nu har di krimminellea hittat hit.

se bara på iskaro listan

där har det klickat

titta bara på en jobb anons vem blir anstäld mohamed eller Göran

så vad blir kontentan jo brott

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Trångsynthet och rädsla för det okända brukar vara ganska stort på mindre orter.

Men detta behöver inte betyda att ortsborna är rasister i den meningen att de föraktar vissa människoraser.

Mellan unga killar puberteten uppstår nog oftare gruff och misstänksamhet än bland tjejer tror jag.

När jag själv var ung så räckte det med att någon svensk kille kom och hälsade på från grannsamhället

för att några lokala ungtuppar snabbt ville mäta sina krafter med den personen.

Det fanns även en intellektuell paradox i dessa bruksorter:

Först ville ungdomarna att allt i samhället skulle vara som precis vanligt utan nya ”störande” inslag som kunde

vara mer svårtolkat än ett ställbart förgasarmunstycke – Men samtidigt fanns det också ett utbrett missnöje

bland dessa ungdomar som i grund och botten tyckte att livet i byn var så förbannat förutsägbart, urtråkigt och att det aldrig hände något där de bor.

Av de utländska barn och ungdomar som snabbast kom in och blev accepterade av de svenska

ungdomarna i bruksorten Tidaholm på 1960-70 talet var de som gick med i en idrottsförening och

spelade fotboll, handboll eller deltog aktivt i någon annan lagidrott.

Det var först när de svenska ungdomarna såg att de kunde dra nytta de utländska killarna

i sitt fotbollslag som de lät Nikos, Dragan och Jukka vara med i gänget.

På samma vis var det väl med deras föräldrar - när folk såg att de jobbade i industrin och bidrog

med skatt till statskassan så blev de också ”nyttiga” individer som accepterades av de som var rädda för det okända.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Så bra då har vi det utklarat...

 

 

Ser man som Svensk ner på Thailändare så är man trångsynt och smygrasist..

 

och

 

om man som Svensk ser ner på på folk som kommer från länder där man är arab och/eller är muslim så är man EN STOLT RIKTIG SVENSK.

 

 

/Enis

  Ser ner på en hel del människor, men vart ju 1.89 när jau mönstrade :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Jag är en Thailänska som bor tillsammans med min svenska sambo i Sverige och är sedan ungefär 1 år tillbaka svensk medborgare.

Jag har en son (11 år) hemma i Thailand som tidigare inte ville komma till Sverige, men som nu har ändrat sig.

Han vet att det är en stor omställning och att det kan uppstå problem med kompisar osv, så vi har ännu inte bestämt något men

jag skulle vilja veta hur man gör för att han kan flytta hit (om det blir aktuellt i framtiden).

Anledningen till att han inte vill flytta innan är att bor hos sina morföräldrar och där trivs han bra, tillsammans med alla kompisar osv...

 

Jag hoppas att någon av Er kan skriva vilka papper som behövs och annat som kan vara viktigt att veta.

 

Tack på förhand.

 

Hälsningar Navanan

Du har fått många bra svar redan.

När vi tog hit frugans son, var han lika gammal som din är nu. Det var tufft, som tur var ställde skolan upp med resurser. Det är också en viktig sak. Även om det är viktigt att du och din sambo hjälper och stöttar, betyder också samhället runt ikring mycket.

 

Ta kontakt med skolan och hör vilka resurser de kan ställa upp med. Sedan får ni försöka väga in det i hur samhället ser ut där ni bor. Mycket invandrare etc. Vad är pojken intresserad av? Hur förstår han, vad som krävs av honom, etc. Varje familj och samhälle är olika och ger olika förutsättningar, men vänta inte för länge! Ju mera utåtriktad han är dessto bättre, genom att veta hur han är skulle man kunna säga mycket mer.

 

I vilket fall som helst med frugans son så gick det bra under grundskolan. I gymnasiet så gick det inte lika bra längre. Jag skulle vilja påstå att thaikompisarna drog in honom i den thailändska sfären och det som gällde var röka, thaimusik och spel. Naturligtvis bidrog han själv till detta. Vi bodde då så till att han var tvungen att bo borta för att gå i gymnasiet. Vi var på många träffar med skolan, men avståndet var för långt. Han klarade inte ansvaret själv. Han fick sluta och börja på en annan skola på en närmare ort där mamma kunde hålla bättre uppsikt över honom, men han prioriterade spel och thailändska värderingar högre än de kunskaper skolan kunde ge honom. Dvs. han la inte ner nog med tid på skolarbetet.

 

Idag har han tagit sig tillbaka in i det svenska samhället igen. Men det har varit många och jobbiga turer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Vi skall kontakta skolan och höra vad de erbjuder / säger. Min son spelar idag fotboll och det finns en bra förening här på orten. Skall prata med dem också. Vi bor i ett litet samhälle med ungefär 7000 personer,många Thai men Inga i hans ålder vad jag vet. Navanan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej igen! Är det någon av Er som har färska uppgifter om väntetiden för intervju på ambassaden efter det att vi har lämnat in ansökan? Hälsningar Navanan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...