Jump to content
IGNORERAD

Visumansökan


gst

Recommended Posts

Hämtade Application form på konsulatets hemsida. Började fylla i visumansökan för första gången. Har aldrig tidigare varit nere så länge att jag behövt visum. Fastnade dock på några fält. Kanske denna fråga ställt tidigare, men jag tror inte jag sett den:

Name and Address of Local Garantor

Name and Address of Garantor in Thailand

Vad skriver man i dessa fält?

Vidare bör man tydligen ha mycket kort epostadress för att den ska gå att fylla i. Vad gör man om den inte får plats?

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget att bry sig om, du har ju ingen garant i Thailand..

e-postadressen ar inte obligatorisk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså lämna fälten blanka?

/GSt

Samma som NingNing, 7-8 kategori O-visa, aldrig fyllt i

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade Application form på konsulatets hemsida. Började fylla i visumansökan för första gången. Har aldrig tidigare varit nere så länge att jag behövt visum. Fastnade dock på några fält. Kanske denna fråga ställt tidigare, men jag tror inte jag sett den:

Name and Address of Local Garantor

Name and Address of Garantor in Thailand

Vad skriver man i dessa fält?

Vidare bör man tydligen ha mycket kort epostadress för att den ska gå att fylla i. Vad gör man om den inte får plats?

/GSt

Sitter med samma fyllnadsövning och hittade denna på deras hemsida, den hjälpte mig. Jag skall vara borta 7 veckor så det blev Visa för 60 dagar.

Länk till en PDF-fil: How to fill the Application

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Sen har jag slutat åka till Sthlm för att lämna in papper och vänta på dom.

Betydligt enklare att lägga allt i ett kuvert å skicka det rekommenderat till konsulatet i Göteborg.

Efter 4-5 dagar har det legat i brevlådan hos mig.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med samma fyllnadsövning och hittade denna på deras hemsida, den hjälpte mig. Jag skall vara borta 7 veckor så det blev Visa för 60 dagar.

Länk till en PDF-fil: How to fill the Application

Tack för denna. Såg också att blanketten var nyare än den som fanns på konsulatet, men hittade den nya på ambassaden. Var ju dessutom lite snyggare den nyare.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fick mitt double entry i Fredags. Tog bara en vecka via konsulatet i Götet. Skrev inget i fältet Local Garantor. rik Farang :crazy: . Min epost är med lååång så jag skriver så långt det räcker och fortsätter under. Det är f.. komiskt att dom inte ändrar den raden. En anna sak jag gjorde bort mig på av gammal vana förra året var att jag bifoga ett Frankerat kuvert (Rek) då dom inte förklara vad dom ska ha 100kr i kontanter till. Tror du dom använde mitt färdigfrankerade brev.????? Näääää..Dumt av mig och osmidigt av dom tjurskallarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag slutat åka till Sthlm för att lämna in papper och vänta på dom.

Betydligt enklare att lägga allt i ett kuvert å skicka det rekommenderat till konsulatet i Göteborg.

Efter 4-5 dagar har det legat i brevlådan hos mig.

Jag visste inte att det gick att skicka med post. Skulle vara bra att slippa lägga ett par tre tusenlappar på att besöka ambassaden 2 ggr...

Men...

Om man läser på ambassadens hemsida vad som krävs för Non-immigrant "O" Retired respektive Family så skiljer det sig från vad som räknas upp i listan på konsulatets hemsida.

Ambassaden säger "kopia på fruns house registration" men konsulatet nämner det inte.

Konsulatet säger bara "inkomstuppgift" men ambassaden säger att man även kan ha 44500:- på banken ("Retired").

Konsulatet verkar vilja ha både vigselbevis och inkomstuppgift, men ambassaden nämner inget om pengar när man söker "Family".

Och hur skickar man betalningen till konsulatet ? Skicka hela klabbet i REK inklusive avgiften ?

Nån som vet vad fan som egentligen gäller eller skall jag försöka ringa konsulatet och hoppas att de svarar ?

Två månader kvar tills jag drar så det börjar bli dags att fundera på visum...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag visste inte att det gick att skicka med post. Skulle vara bra att slippa lägga ett par tre tusenlappar på att besöka ambassaden 2 ggr...

Men...

Om man läser på ambassadens hemsida vad som krävs för Non-immigrant "O" Retired respektive Family så skiljer det sig från vad som räknas upp i listan på konsulatets hemsida.

Ambassaden säger "kopia på fruns house registration" men konsulatet nämner det inte.

Konsulatet säger bara "inkomstuppgift" men ambassaden säger att man även kan ha 44500:- på banken ("Retired").

Konsulatet verkar vilja ha både vigselbevis och inkomstuppgift, men ambassaden nämner inget om pengar när man söker "Family".

Och hur skickar man betalningen till konsulatet ? Skicka hela klabbet i REK inklusive avgiften ?

Nån som vet vad fan som egentligen gäller eller skall jag försöka ringa konsulatet och hoppas att de svarar ?

Två månader kvar tills jag drar så det börjar bli dags att fundera på visum...

Jag har bara fixat visa på 2-3mån så jag kan inget om dom långa.

Men jag har skickat avgift och allt i rek till konsulatet i Gtb

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu fått tillbaka passet med visum klart :). Skickade in ansökan förra tisdagen, och passet kom tillbaka i går (måndag). Inresa före 9/1 (3 månader från stämpeln 10/10).

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...