Jump to content
IGNORERAD

Stekgryta?


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

I en äkta gjutjärnsgryta!!

Du kan ha den på spisen,över gas.öppen eld m.m :thumbsup:

finnes ej i fjärran östern. bra tankeställare... avbokar boklass när brodern kommer...bättre med en gjutpanna i handbagaget
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    15

  • chiangmai

    13

  • Wangthong

    7

  • Oscar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen aning om vad en stekgryta är men finns det inte i Thailand så är det väl för att de, till skillnad från svenskar och McDonalds, förstått att man inte ska steka kött.

Problemet är att man har inte begreppet steka i Thailand... har man större köttstycken.typ fläsklägg...kokas dessa..

Att lägga ner ett köttstycke för att sakta stekas... finns inte i Thais sinnessfär,,,,

Problemet i Thailand uppstår därför att de inte vet att kött ska vara välhängt!

Eller också vet de att det inte blir bra att steka kött som inte är välhängt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att thai lagar mat på gasol.med extrem hetta och wookar.Funkar inte med teflonpannor...

Dessutom är mina pannor slagna i botten...p.g.a av att hustrun diskar ur innan de kallnat..

Jag har gasspis (stadsgas) och teflonbelagd wok.

Har använt samma wok i flera år men har inga som helst problem med teflonbeläggningen.

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tjena!

Kanonpanna men jag vill ha en klassisk gjutjärnsgryta :thumbsup:

Äh, fixa lergryta. Mycket bättre till långkok.

Det bör väl närmaste pottery kunna fixa.med lite bly och andra grejer inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gasspis (stadsgas) och teflonbelagd wok.

Har använt samma wok i flera år men har inga som helst problem med teflonbeläggningen.

Har du använt den, eller har thailändare använt den?

Hemma använder jag teflonpanor som håller länge, men får en thai tag på den så går det fort utför. Det utan gas, utan bara med elspis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet i Thailand uppstår därför att de inte vet att kött ska vara välhängt!

Eller också vet de att det inte blir bra att steka kött som inte är välhängt.

Välhängt går inte att översätta till Thai. ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att man har inte begreppet steka i Thailand... har man större köttstycken.typ fläsklägg...kokas dessa..

Att lägga ner ett köttstycke för att sakta stekas... finns inte i Thais sinnessfär,,,,

Jag har en annan uppfattning...

Thai kan laga vad fan som helst!

Frugan steker flasklagg som sedan kokas i kryddat vatten, sen friteras det, smaskens med "Moo Germann".

Just nu friterar hon en stor bit kokt rimmat sidflask, som rubbats med salt och vinager, det blir "Moo Gawp"

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en annan uppfattning...

Thai kan laga vad fan som helst!

Frugan steker flasklagg som sedan kokas i kryddat vatten, sen friteras det, smaskens med "Moo Germann".

Just nu friterar hon en stor bit kokt rimmat sidflask, som rubbats med salt och vinager, det blir "Moo Gawp"

MVH Tommy

Tjena!

Visst f-n kan dom tillaga allt..håller med dig till 100% Men hur f-n smakar det ibland i våra svenska smaklökar?

Jag älskar svensk husmanskost...jag är uppfödd på det,har försökt lära mina barn att ta den traditionen vidare.

Ta en fin karre,ev. plugga den med plommon,bryn den i en gjutjärnsgryta,krydda,lägg i lök,morötter...gärna lite enbär. Tillsätt lite vatten.

Låt den brässera i 1-1/5 timme. Ta upp steken. Gör en sås på skyn,med grädde.och jag är iallafall i paradiset :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Visst f-n kan dom tillaga allt..håller med dig till 100% Men hur f-n smakar det ibland i våra svenska smaklökar?

Jag älskar svensk husmanskost...jag är uppfödd på det,har försökt lära mina barn att ta den traditionen vidare.

Ta en fin karre,ev. plugga den med plommon,bryn den i en gjutjärnsgryta,krydda,lägg i lök,morötter...gärna lite enbär. Tillsätt lite vatten.

Låt den brässera i 1-1/5 timme. Ta upp steken. Gör en sås på skyn,med grädde.och jag är iallafall i paradiset :thumbsup:

Moo German, är värt en test!

Brukar finnas på Bryggeri-restauranger med tyskt stuk, så kan du få lite gott öl också!

Jag är uppväxt med ett rätt internationellt kök, morsan är från Finland, men hon lärde sej en del i Indien och Iran när vi bodde där på 60- å 70-talen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag har en annan uppfattning...

Thai kan laga vad fan som helst!

Frugan steker flasklagg som sedan kokas i kryddat vatten, sen friteras det, smaskens med "Moo Germann".

Just nu friterar hon en stor bit kokt rimmat sidflask, som rubbats med salt och vinager, det blir "Moo Gawp"

MVH Tommy

"Moo Germann". arroy mak mak ..

post-5592-0-40308500-1349091066.jpg

post-5592-0-40308500-1349091066.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tjena!

Visst f-n kan dom tillaga allt..håller med dig till 100% Men hur f-n smakar det ibland i våra svenska smaklökar?

Jag älskar svensk husmanskost...jag är uppfödd på det,har försökt lära mina barn att ta den traditionen vidare.

Ta en fin karre,ev. plugga den med plommon,bryn den i en gjutjärnsgryta,krydda,lägg i lök,morötter...gärna lite enbär. Tillsätt lite vatten.

Låt den brässera i 1-1/5 timme. Ta upp steken. Gör en sås på skyn,med grädde.och jag är iallafall i paradiset :thumbsup:

Ja, thai mat suger och svensk mat är störst i välden!

Finns ju svensk mat i varje gathörn från LA till Moskva.

Nej, nog har den thailänska maten lite bättre ryckte än den svenska. ... än så länge ..

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, thai mat suger och svensk mat är störst i välden!

Finns ju svensk mat i varje gathörn från LA till Moskva.

Nej, nog har den thailänska maten lite bättre ryckte än den svenska. ... än så länge ..

/mvh

Tjena!

Vem som har bäst rykte...bryr jag mig inte om. Det enda jag gör,är att jag älskar svensk husmanskost. Tyvärr bortglömd i många svenska hem.

Klart jag gillar Thai-käk. Men min tråd började med stekgryta. Helt plötsligt måste jag försvara Svensk husmanskost!!

Thailändsk fläsk-lägg har jag käkat minst 50 ggr,på bröllop,begravningar,födelsedagar,hemma hos mig(jag är ju gift med en Thai) här i Thailand.

Jag bor på landsbygden i Thailand. Älskar att laga s.k svensk husmanskost. Letar råvaror,testar mig fram m.m

Men köp ett paket FINDUS..äkta hemlagat för 39:-Sek. Kör den i micron.

Då är INTE Svensk husmanskost bäst i Världen :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai kan inte hantera ett teflonbelagt kokkärl. Min ovetenskapliga undersökning (hustrun och hennes syster).

1. De hettar upp pannan över en gasollåga till max.

2. Glömmer att de lagar mat, bränner vid pannan så att det uppstår ett förkolnat lager på 0,2 mm i botten

3. Tar den glödgade pannan och öser i diskvatten, så att hela köket fylls med ånga.

4. Nytt besök till HomPro för att inköpa nytt köksgarnityr.

5. Proceduren upprepas.osv

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tjena!

Vem som har bäst rykte...bryr jag mig inte om. Det enda jag gör,är att jag älskar svensk husmanskost. Tyvärr bortglömd i många svenska hem.

Klart jag gillar Thai-käk. Men min tråd började med stekgryta. Helt plötsligt måste jag försvara Svensk husmanskost!!

Thailändsk fläsk-lägg har jag käkat minst 50 ggr,på bröllop,begravningar,födelsedagar,hemma hos mig(jag är ju gift med en Thai) här i Thailand.

Jag bor på landsbygden i Thailand. Älskar att laga s.k svensk husmanskost. Letar råvaror,testar mig fram m.m

Men köp ett paket FINDUS..äkta hemlagat för 39:-Sek. Kör den i micron.

Då är INTE Svensk husmanskost bäst i Världen :thumbsup:

Hej.

Hedervärt att hedra riktig matlagning oberoende av kök. :thumbsup:

Jag kanske tolkade in för mycket i ditt "Men hur f-n smakar det" ..

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vem som har bäst rykte...bryr jag mig inte om. Det enda jag gör,är att jag älskar svensk husmanskost. Tyvärr bortglömd i många svenska hem.

Klart jag gillar Thai-käk. Men min tråd började med stekgryta. Helt plötsligt måste jag försvara Svensk husmanskost!!

Thailändsk fläsk-lägg har jag käkat minst 50 ggr,på bröllop,begravningar,födelsedagar,hemma hos mig(jag är ju gift med en Thai) här i Thailand.

Jag bor på landsbygden i Thailand. Älskar att laga s.k svensk husmanskost. Letar råvaror,testar mig fram m.m

Men köp ett paket FINDUS..äkta hemlagat för 39:-Sek. Kör den i micron.

Då är INTE Svensk husmanskost bäst i Världen :thumbsup:

Riktig mat ska ha riktiga verktyg. Jag saknar verkeligen min gjutgjärnsstekpanna och min gjutjärnsgryta. Inte så att jag använde dom dagligen, men de få gånger jag verkeligen behöver dom är det en liten katastrof att inte ha dom.

Det finns så mycket god mat i världen att det är konstigt att man ska behöva fundera om svensk husmanskost, thaimat, tysk husmanskost eller mat från någon annan kultur är det som gäller. Jag älskar thaimat och svensk husmanskost och tyska fläsklägg och .. När jag har varit i Thailand så länge någon gång att jag längtar efter svensk husmanskost, vet jag ju numera att det finns att söka vid krokodilerna på vägen upp mot Pitsanulok.

Lycka till med att få tag på en gjutjärnsgryta och att hålla den svenska matlagningskonsten vid liv i Thailand. Jag ska försöka följa med om hur det går med anskaffningen. Har du inte fått tag på någon innan jag åker ner nästa gång ska jag fixa ner en då. Förmodligen blir det nog först nästa sommar.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...