Jump to content
IGNORERAD

Rättegång mellan Nestlé och "härmapor"


Bibben

Recommended Posts

Visst är detta upprörande och nåt man verkligen vill engagera sig i, för eller emot?

Vad tycker ni?

[size=1][size=3]Nestlé värnar om sina kaffemaskiner. Företaget vill stoppa konkurrenter att sälja billigare kapslar.[/size][/size]

[size=1][size=3]Nyligen gick Neslé så långt som till tysk domstol för att förhindra lågpriskonkurrensen, rapporterar TT.

Men svaret därifrån var nej.

Kaffekunderna får använda vilka kapslar de vill, meddelade frikostigt en domstol i tyska Düsseldorf.

Livsmedeljättens driver processen för att försöka stoppa två konkurrenter från att sälja så kallade olicensierade kapslar. Och det till en tredjedel av Nestlés eget pris, skriver Financial Times.

Fast Paul Gaillard, tidigare chef på Nespresso och grundare till ett av de utmanande bolagen, är inte förvånad:

– Tillverkare försöker alltid att behålla monopolet, men andra företag kommer att utmana. Det är den fria marknaden som fungerar och det är bra för konsumenten, säger han till Financial Times.

Nestlé å sin sida tänker fortsätta att bryta en lans för sina "immateriella rättigheter".

Bolaget har redan agerat mot konkurrerande produkter i Schweiz, Frankrike, Belgien och Nederländerna. De flesta fall är ännu inte juridiskt lösta, enligt Financial Times. Så kaffekriget i kapseltappning fortsätter.[/size][/size]

[size=1][size=3][size=3]/ TT[/size][/size][/size]

[size=1][size=3][size=3]http://www.gp.se/eko...2899&adapt_mp=1[/size][/size][/size]

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg precis ett program på Ettan om kopior och dylika bolag

det var kopior av jeans, t-shirt, bromsbelägg och gifter för

lantbruk. Vissa kopior var sjuka, bromsbelägg som inte

funkade eller gifter som dödade all växtlighet som fanns

och gjorde bonden urfattig osv. Men en kopia på jeans

eller skjorta eller en golfklubba kan jag leva med medans

livsavgörande kopior har jag väldigt svårt för. Man är tudelad :3:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

För att det ska bli straffbart att kopiera så måste ju någon först ha patent. Jag tycker att reglerna för läkemedelindustrin verkar relativt sunda om jag har fattat dem rätt. Där får de patent men bara för ett givet antal år då man anser att konkurrenter skulle ha kommit fram till det samm inom tidsspannet. Uppfinnarna får tillbaka utvecklingkostnaderna och tjäna pengar på sin investering under rimlig tid men inte pungslå marknaden för alltid. Byter ni själva ut receptlagda mediciner med samma verksamma substans? Jag gör nu mer alltid det om det finns ett billigare alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

De där kaffekapslarna är svindyra, hade de kostat en tredjedel (vilket konkurenternas tydligen gör) så skulle jag köpt en sån där kaffemaskin för länge sedan.

5 Spänn per kopp, som man gör hemma det är för dyrt för snåla mej.

Jag har druckit 3 koppar kaffe hittills idag.

Det blev för dyrt för en Italiensk kapten jag hade också, han köpte in en sån där maskin till vår mäss, när han fick räkningen på kapslarna så var det slut på "lyxkaffet" och vi returnerade 4 kartonger med kaffe.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom "patenterar" sina kapslar för att försäkra sig om att kunderna av maskinerna för evigt tvingas köpa deras kraftigt överprissatta kapslar

Ytterligare "fula trick" dom kör är att de som tillverkar lite större maskiner (bl.a Nespresso) för användning på företag och kaféer har en annan modell på kapslarna i de större maskinerna så att inte anställda lockas att köpa/sno med sig kapslar från jobbet till sina hem-maskiner.

Nespresso Pod:ar för företag

post-3404-0-05618800-1345445372.jpg

Nespresso kapslar för hemmabruk

post-3404-0-49381300-1345445400.jpg

post-3404-0-05618800-1345445372.jpg

post-3404-0-49381300-1345445400.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i princip samma taktik som rakhyveltillverkare använder. Sälj först en relativt billig rakhyvel, sen betydligt dyrare rakblad.

Och även stora likheter med tillverkare av bläckstråleskrivare, till exempel HP. En billig skrivare och löjligt dyra extrapatroner bläck.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i princip samma taktik som rakhyveltillverkare använder. Sälj först en relativt billig rakhyvel, sen betydligt dyrare rakblad.

Och även stora likheter med tillverkare av bläckstråleskrivare, till exempel HP. En billig skrivare och löjligt dyra extrapatroner bläck.

Herr Chang har talat.

Då det gäller skrivare har ju thaiare löst det förnuligt genom att borra upp patronerna och koppla en extra tank med refillbläck.. Funkat kanonbra... Bästa märket att göra det på är tydligen HP

Har aldrig sett dessa lösningar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför folk köper dessa kaffe maskiner där de låser sig till pods/kapslar förstår jag inte. Finns ju stort utbud av espresso maskiner där man kör med färdig malet eller egen malet kaffe. Då kan man ju välja på hur många olika kaffe bönor som helst dessutom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför folk köper dessa kaffe maskiner där de låser sig till pods/kapslar förstår jag inte. Finns ju stort utbud av espresso maskiner där man kör med färdig malet eller egen malet kaffe. Då kan man ju välja på hur många olika kaffe bönor som helst dessutom

Nu är vi inne på farligt område...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför folk köper dessa kaffe maskiner där de låser sig till pods/kapslar förstår jag inte. Finns ju stort utbud av espresso maskiner där man kör med färdig malet eller egen malet kaffe. Då kan man ju välja på hur många olika kaffe bönor som helst dessutom

Den som har flest prylar han vinner så klart. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan så var jag på Elgiganten.

Säljaren tyckte att jag skulle sitta ner så skulle han bjuda på kaffe från just en sån maskin. Nåt vidrigare kaffe tror jag inte jag smakat sen jag drack min första kaffekopp nånsin.

Sen att priset är hur dyrt som helst gör i ala fall att bryggkaffe på kontoret är billigare trots att man inte dricker upp varje gång till fullo.

Nej hederligt bryggkaffe typ gevalia eller Löfbergs Lila slår nog det mesta.

Och jag skulle inte vilja ha en sån maskin ens om jag fick bra betalt för att dricka skiten.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...