Jump to content
IGNORERAD

Pris på blåbär


gst

Recommended Posts

Det snackas så mycket om allas som får problem här i Sverige pga bristen på blåbär, men vad betalas egentligen för denna bristvara. Min fru sålde blåbär idag (Falun) och fick 12 kr per kilo. Ett riktigt dåligt pris tycker jag. Vad får ni i andra delar av landet?

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

50 kr runt Göteborg, i alla fall just här.

Oxå för dåligt tycker jag.

Bättre att behålla för egen konsumtion.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

50 kr runt Göteborg, i alla fall just här.

Oxå för dåligt tycker jag.

Bättre att behålla för egen konsumtion.

50 kr för ett kilo orensade blåbär? Låter helt otroligt tycker jag. Det priset har jag aldrig hört talas om. Förra året var priset uppe i drygt 20 kr har jag för mig.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kilo är det vanligt att plocka på en dag en

sommar som iår ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Frugan har sålt 3 liters godislådor med blåbär för 100 kr/st vilket jag tycker är billigt för det går åt som smör i solsken

Efterfrågan är stor för hon säljer slut var gång

Fast hon säljer utanför ICA och Coop här hemma

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan gällde ju nu i första hand priset fr orensade bär. Med tanke påalltcsnack om bulgarer som det inte finns några bär för trodde jag priset skulle vara OK, men det verkar vara sämre än någonsin :(

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kilo är det vanligt att plocka på en dag en

sommar som iår ?

Bra fråga även detta tycker jag. Min fru brukar plocka ungefär 17-20 kg på 5-7 timmar. Blir ju ingen vidare timpenning :(

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betalas 20kr/kg för blåbären i Karlstad.

Handrensade i godiskartong kostar 100kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoj ! Pratade med en som köper upp bär i sandviken dom betalar 12 kr kilo from torsdag denna vecka, fy fan då skulle jag dö första timmen , får man ihop en kaffekopp på en sommar har man ju legat i.

frun ville plocka o sälja hon gav upp efter två timmar när jag sa att fan nu har du ju tjänat 20 kr i timmen medan jag o emma åt glass, fan vilket dåligt inlägg men så är det

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

hoj ! Pratade med en som köper upp bär i sandviken dom betalar 12 kr kilo from torsdag denna vecka, fy fan då skulle jag dö första timmen , får man ihop en kaffekopp på en sommar har man ju legat i.

frun ville plocka o sälja hon gav upp efter två timmar när jag sa att fan nu har du ju tjänat 20 kr i timmen medan jag o emma åt glass, fan vilket dåligt inlägg men så är det

MVH FANTASY

Ja det var dåligt med blåbär i era trakter men kantareller fanns det i överflöd :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

ja va fan kantarellerna ramlar man över, jag har ett eget ställe på gården där jag lagt ut trampminor där plockar jag själv blir en keps varje gång sen i stekpannan.

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

50 kr för ett kilo orensade blåbär? Låter helt otroligt tycker jag. Det priset har jag aldrig hört talas om. Förra året var priset uppe i drygt 20 kr har jag för mig.

/GSt

Ingen som sa orensade :-)

Nej, för 50 kr kilot måste de vara rensade.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som sa orensade :-)

Nej, för 50 kr kilot måste de vara rensade.

50 kr måste ju säga känns ganska OK för rensat. Brukar ju vara ca 50 procents påslag för rensat.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

12 kr kilo och 20 kr/kg för handplockat. Hälsingland.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Ingen som sa orensade :-)

Nej, för 50 kr kilot måste de vara rensade.

nja, för 50 kr får du nog inte 1 kg rensade, vi säljer för 70 kr/kg rensade och det är en strykande åtgång, hallon tar vi 90 kr/kg och dom går åt dom med.

Frågan är om man skulle tjäna mer på att förädla bären och sälja som sylt mm.

Men det är klart, då måste man ju köpa in en hel del och då blir det ju andra priser, men jag är övertygad om att man kan betala mer än vad dom stora uppköparna gör, och ändå tjäna bra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

nja, för 50 kr får du nog inte 1 kg rensade, vi säljer för 70 kr/kg rensade och det är en strykande åtgång, hallon tar vi 90 kr/kg och dom går åt dom med.

Frågan är om man skulle tjäna mer på att förädla bären och sälja som sylt mm.

Men det är klart, då måste man ju köpa in en hel del och då blir det ju andra priser, men jag är övertygad om att man kan betala mer än vad dom stora uppköparna gör, och ändå tjäna bra på det.

Nej det är hon som vill köpa bären som får 1 kg rensade.

Frugan får 50 kronor.

Jag tycker det är för mycket jobb men det är inte ett argument

som biter på thailändskor som någon gång i sitt liv varit riktigt fattiga.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

50 kr runt Göteborg, i alla fall just här.

Oxå för dåligt tycker jag.

Bättre att behålla för egen konsumtion.

Det är väl på gatan det priset, knappast av uppköpare vilket jag tror TS syftar på

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, uppköparpriser som är intressanta. Har för mig att priset förra året startade på 15 eller 17 kr, för att sluta kring 25. 12 kr känns bedrövligt med tanke på att det är mycket sämre med bär i år.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Som sagt, uppköparpriser som är intressanta. Har för mig att priset förra året startade på 15 eller 17 kr, för att sluta kring 25. 12 kr känns bedrövligt med tanke på att det är mycket sämre med bär i år.

/GSt

Priset brukar stiga allt eftersom det inte kommer in tillräckligt med bär, verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset brukar stiga allt eftersom det inte kommer in tillräckligt med bär, verkar det som.

Tycker att de borde lärt sig från förra året när det kom in för lite bär trots att det var gott om blåbär. I år verkar det inte finnas så mycket, och de som finns är små, så det lär ju bli alldeles för lite. Min fru tröttnade ganska snabbt när hon fick reda på priset :(

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick reda på priset nu i Härnösand med omnejd 12 kr kilo, så nu avvaktar vi tills priset stiger för det finns inte så gott om blåbär i år, ifjol var priset uppe in 28 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...