Jump to content
IGNORERAD

Rökta favoriter


jocko53

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg med bild,hoppas att det fungerar,

Provade för första gången att röka kyckling,köpte kryddmarinerade kycklingben (kronfågel)

det var otroligt gott,jag använde en-ris och al,har ni tips på färdig saltade eller marinerade

råvaror som är lämpliga att röka ?

MVH//Jocko

post-5090-0-16939800-1342108363.jpg

post-5090-0-16939800-1342108363.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    15

  • husse

    5

  • Peter_BKK

    4

  • svampen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När du grillar kyckling, är det jätteviktigt med indirekt värme= du lägger kolet eller gasolen utanför det du grillar så det inte bränns utan bara värmer

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du grillar kyckling, är det jätteviktigt med indirekt värme= du lägger kolet eller gasolen utanför det du grillar så det inte bränns utan bara värmer

Hej!

Jag har inte grillat kycklingen,den är rökt,bilden som du ser är min grill

lägger några bilder på röken,

post-5090-0-04597300-1342110837.jpg

post-5090-0-74585500-1342110856.jpg

post-5090-0-04597300-1342110837.jpg

post-5090-0-74585500-1342110856.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de va en jäkla skillnad de, tänkte inte så mycke på att du rökte kötten när du visade grillen, så tokigt kan de bli ibland

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de va en jäkla skillnad de, tänkte inte så mycke på att du rökte kötten när du visade grillen, så tokigt kan de bli ibland

Hej!

Fel av mig första inlägget med foto,och det blev som det blev,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har provat några andra typer av kött att röka,

en del skit dåliga en del skit goa,

jag tänkte testa och redovisa i bild vad jag har gjort,

de första ni skall få ett test av är,,rimmad-flasklägg benfri det billigaste kött som går att köpa.

34 kr kg den smakar helt ok eller mer än ok,i tunna skivor,då menar jag tunna skivor,

5 mm skivor eller tjockare blir du aldrig av med,smakar bra första fem minuterna,efter det,??

o.b.s detta är mina absoluta personliga tyckande,

nästa gång blir det rimmad sid fläsk,

MVH//Jocko

post-5090-0-31880400-1342114473.jpg

post-5090-0-71423000-1342114508.jpg

post-5090-0-31880400-1342114473.jpg

post-5090-0-71423000-1342114508.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Rimmat fläskägg med motros, finns inget bättre :thumbsup:

Jag håller på att torka körsbärsträd för att ha att röka kött med senare (men det går inge bra i den här vätan) sak bli kul att se sen hur det smakar

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rimmat fläskägg med motros, finns inget bättre :thumbsup:

Jag håller på att torka körsbärsträd för att ha att röka kött med senare (men det går inge bra i den här vätan) sak bli kul att se sen hur det smakar

Hej!

Vad har du för rök?

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen rök, men tänkte prova att röka i grillen, då den är ganska hög och tät

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rimmat fläskägg med motros, finns inget bättre :thumbsup:

Jag håller på att torka körsbärsträd för att ha att röka kött med senare (men det går inge bra i den här vätan) sak bli kul att se sen hur det smakar

Hej!

Rimmad fläsklägg det är gott som du säger,men rökt,,det blir väldigt segt,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen rök, men tänkte prova att röka i grillen, då den är ganska hög och tät

Hej!

Du kan blöta flis eller spån,och lägga i ett folie paket med hål,det brukar fungera

om det är en mindre mängd som skall rökas,

Lycka till

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Rökt kyckling är gott. Vi ställer en bricka under som samlar upp safter och fett från kycklingen, sen är det bara doppa och äta.

Jag använder äppleträd å lite enris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rökt kyckling är gott. Vi ställer en bricka under som samlar upp safter och fett från kycklingen, sen är det bara doppa och äta.

Jag använder äppleträd å lite enris.

Hej!

Det låter gott,hur får du krydd o salt genom hela kycklingen?

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Magert kött passar bra att röka, får, lamm, älg, ren och rådjur.

Fett kött tar inte åt sig röksmak på samma sätt då det rinner av med fett och safter.

Ju fetare ju lägre temp och längre tid.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan inte någon mod,byta namn på tråden till våra rökta favoriter?

stämmer mer med vad jag tänkte,det visar väl hur mycket jag har att tänka med,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina favoriter är rökta räkor. Jag har en stor "ABUS"-rök (kopia från Rusta) som

en polare tog med sig hit till mig.

Röker även lax och en del lokala fiskar har rökts med gott resultat.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina favoriter är att röka räkor. Jag har en stor "ABUS"-rök (kopia från Rusta) som en polare tog med sig hit till mig. Röker även lax och en del lokala fiskar har rökts med gott resultat.

Hej!

Menar du Tiger räkor,eller de små som vi har i Sverige? blir dom inte sega,en räka som värms för mycket blir oftast det,därför är

jag nyfiken på ditt sätt att röka räkor,jag tackar på för hand,(jag samlar egna recept där skall ditt hamna)

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Namnet på tråden är ändrat till "Rökta favoriter" och flyttad till "Mat och Dryck"

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Magert kött passar bra att röka, får, lamm, älg, ren och rådjur.

Fett kött tar inte åt sig röksmak på samma sätt då det rinner av med fett och safter.

Ju fetare ju lägre temp och längre tid.

Leif

Hej!

Jag röker i rök temperatur på mellan 95-105 grader tills köttet har en inne temperatur på 72 grader (fläskkött)

det tycker jag är det bästa,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Thairäkor inköpta på marknaderna här. Röker bara småräkor stora som ett pekfinger typ. Detta för att jag då får plats med så många som möjligt på en o samma körning, ca 2kg, i och med att jag kan hänga dem på "mage" mellan gallrets "pinnar". Är dom för stora måste jag lägga dem på sidan och då får jag plats med mindre än ett kilo.

Lägger dem i ett 10%-saltbad över natten och röker dem därefter i 10-12 minuter i gissningsvis 80-100 grader (mäter inte temperaturen, litar på att spritbrännarna är korrekt dimensionerade). KANONGOTT

Peter

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Rökt favorit är absolut utan tvekan Klanghamns fisk vid Granvik mellan Askersund & Karlsborg har Ni vägarna förbi stanna till!!!!!

Sik,Lax,Aborre mm mm min favorit Varmrökt Röding!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

post-4567-0-78687400-1342118332.jpg

post-4567-0-42526900-1342118337.jpg

post-4567-0-78687400-1342118332.jpg

post-4567-0-42526900-1342118337.jpg

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen rök, men tänkte prova att röka i grillen, då den är ganska hög och tät

Prova & häng ett foliepaket på transans avgassytem "FLAKRÖKT"???????HI HI

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kul grej. Provade att röka bläckfiskar. slängde in 6st stora 15cm långa och 5cm breda. Rökte dem i 15 min (för lång tid men hade några laxbitar inne oxå som kräver 15 min). När jag tog ut dem ur röken så hade dom krympt rejält. Nu var dom inte mycket större än en tumme.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kul grej. Provade att röka bläckfiskar. slängde in 6st stora 15cm långa och 5cm breda. Rökte dem i 15 min (för lång tid men hade några laxbitar inne oxå som kräver 15 min). När jag tog ut dem ur röken så hade dom krympt rejält. Nu var dom inte mycket större än en tumme.

Hej!

Fick du gummi slang?

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...