Jump to content
IGNORERAD

Dålig av kokossallad


Wangthong

Recommended Posts

Var ute för några dagar sedan på en skaplig restaurang. Under kvällen åt vi en hel del goda maträtter, tillsammans med några thaibekanta.

Bl.a. en sallad där färska kokosskott var en av ingredienserna. Jag uppfattade det i varje fall som kokosskott, hoppas att det är det. Som vanligt inga bilder, varför är man så urusel fotograf?

Skotten var tillsammans med lök, och en del andra grönsaker, rotsaker mixade i en "jam" på vanligt thailändskt vis med citron över. Underbart gott. Innan vi avslutade och åkte hem åt jag som en annan renhållningsarbetare upp resterna av den goda "jam'en".. En stund efter det att vi kom hem så blev jag matt och började må dåligt. Hade inte druckit mer än två öl, och kunde inte räkna ut vad det berode på.

Fick i varje fall springa på toaletten och hulka ordentligt flera ggr. Frugan som skulle hjälpa till gav mig något gul skit jag skulle dricka, då blev det riktigt dåligt. Efter ett tag tog jag och drack lite coke. Nu blev förändringen att det började bubbla i magen och baken blev en spruta. Därefter lugnade det ner sig så att jag kunde lägga mig.

I varje fall visste flera av thailändarna av fenomenet och att många var allergiska mot kokosskotten.

Är det någon här som råkat ut för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Nej det fenomenet har jag inte råkat ut för, men av Bambo skott har jag fått rännskita av i flera dar

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skotten var tillsammans med lök, och en del andra grönsaker, rotsaker mixade i en "jam" på vanligt thailändskt vis med citron över. I varje fall visste flera av thailändarna av fenomenet och att många var allergiska mot kokosskotten.

Är det någon här som råkat ut för det?

Klippt lite av ditt inlägg.

Jo du.

Dessa satans skottar.

Just nu så är det fullt av skottar där jag bor. Dom har fan belägrat tvättmaskinerna och torktumlarna så att ingen annan kan tvätta sina kläder.

Kokos skottar englands skottar och sjöfolks skottar, samma skit folk är det.

Nä, tacka vet jag irländare.

Lite OT ska du också få.

Kokosmjölk är för mig rena rama laxeringskuren för mig.

Det kanske har något samband?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du kanske fick en anafylaktisk chock av kokossalladen ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en klassisk akut matförgiftning

bara man får ut det ur kroppen hämtar man sig snabbt igen

Har hänt mig ett par gånger. Käkade Mango-sallad hemma som tjejen gjorde av Mango ifrån trädgården och sköljde inte väl troligen.. Inte roligt efter 2 timmar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Usch, se till att fota eller googla fram en bild så skall vi ställa diagnos.

Var det bara du som blev dålig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske fick en anafylaktisk chock av kokossalladen ???

Vanliga orsaker till anafylaktisk chock

kollage-allergichock.jpg

  • Mat som t.ex. kokossallad, hasselnötter, paranötter, valnötter, kasjunötter (cashews), sesamfrö, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg

  • Bi- och getingstick

  • Latex

  • MPR surfande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har blivit jättedålig av Pad Thai på en resort.

När man haft en sömnlös natt och tömt kroppen både en och två gånger och på lika många sätt, så kommer Hotel Manager, småler och säger att man ätit för mycket.

-"Haha så typiskt farang!"

Synd då man inte är stark nog att täppa till hans luftvägar!

:nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vanliga orsaker till anafylaktisk chock

kollage-allergichock.jpg

  • Mat som t.ex. kokossallad, hasselnötter, paranötter, valnötter, kasjunötter (cashews), sesamfrö, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg

  • Bi- och getingstick

  • Latex

  • MPR surfande.

Fast en anafylaktisk chock orsakar nog väldigt sällan rännskita.

Skitnödig blir man av skottar.

Och varför snackas det om bajs i en tråd som handlade om mat?

Stäng av, stäng ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippt lite av ditt inlägg.

Jo du.

Dessa satans skottar.

Just nu så är det fullt av skottar där jag bor. Dom har fan belägrat tvättmaskinerna och torktumlarna så att ingen annan kan tvätta sina kläder.

Kokos skottar englands skottar och sjöfolks skottar, samma skit folk är det.

Nä, tacka vet jag irländare.

Lite OT ska du också få.

Kokosmjölk är för mig rena rama laxeringskuren för mig.

Det kanske har något samband?

Skottar är väl bra bara dom håller sig där dom hör hemma, när dom ska upp med hissen och ut då är det nog för mig ivarjefall.

Har aldrig haft några bekymmer av kokosprodukter förut, så det löser sig väl bara man slutar umgås med skottarna!

Finns det kokosirländare måntro? Isåfall får dom ersätta kokosskottarna. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, se till att fota eller googla fram en bild så skall vi ställa diagnos.

Var det bara du som blev dålig?

Bara jag blev dålig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga orsaker till anafylaktisk chock

kollage-allergichock.jpg

  • Mat som t.ex. kokossallad, hasselnötter, paranötter, valnötter, kasjunötter (cashews), sesamfrö, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg

  • Bi- och getingstick

  • Latex

  • MPR surfande.

Där är ju t.o.m. kokossallad uppräknad. Då är det nog styrkt att det är anagrejen. Jag brukar inte få några allergiska reaktioner fast jag provat på det mesta av det uppräknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast en anafylaktisk chock orsakar nog väldigt sällan rännskita.

Skitnödig blir man av skottar.

Och varför snackas det om bajs i en tråd som handlade om mat?

Stäng av, stäng ner!

Nu ska du inte försöka blanda bort korten. Det var en anagrej.

Rännskita, nänä det var när kolan blandades med sattyget som frugan gav mig. Då blev det en kemiskreaktion som bubblade upp i magen. Resultatet blev chokladdricka som kom ut den okonventionella vägen eftersom alla andra vägar ut var blockerade av chocken. Coke is the shit. Förbaskat bra magmedicin, har använt det med gott resultat flera gånger.

Skulle det nu mot förmodan vara så simpelt som matförgiftning så har jag vidtagit åtgärder mot det, så det var sista gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte försöka blanda bort korten. Det var en anagrej.

Rännskita, nänä det var när kolan blandades med sattyget som frugan gav mig. Då blev det en kemiskreaktion som bubblade upp i magen. Resultatet blev chokladdricka som kom ut den okonventionella vägen eftersom alla andra vägar ut var blockerade av chocken. Coke is the shit. Förbaskat bra magmedicin, har använt det med gott resultat flera gånger.

Skulle det nu mot förmodan vara så simpelt som matförgiftning så har jag vidtagit åtgärder mot det, så det var sista gången.

Låt Colan stå ett tag upphälld så den blir avslagen (utan kolsyra kvar) så funkar den ännu bättre som magmedicin.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...