Jump to content
IGNORERAD

Vi som är professionella matlagare kan skriva här.


b-tung

Recommended Posts

Tänkte börja med att beskriva mig själv. Utbildad(gav så där) kock har jobbat professinellt med mat sedans 1979.

Tänkte att man kunde dela med sig av knep och berätta om roliga matminnen osv.

Första knepet.

Om man gör chokladmousse och man inte är helt hemma med tempereringen så kan man efter att man har tillsatt äggulorna tillsätta ovispade äggvitor så får man smeten jämn och fin igen. Sen kan man ha extremt lättvispad grädde som man ska egentligen ska "vända" ner, men man vispar allt till önskad konsistens istället.

Detta var ett litet tips för alla men som kanske kan hjälpa dom professionella också...

MVH b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Härligt, men jag vet inte om jag är kvalificerad. Är född in i livsmedelsbranschen. Morfar hade ett mejeri, min far var divisionschef för ett av våra större livsmedelsföretag, min farbror drev ett antal restauranger och mina kusinbarn har haft flera, även i Thailand. En av mina bästa vänner är en av Sveriges bästa matfotografer men jag själv är bara en glad amatör som nätt och jämt fick en examen i ekonomi. jag skulle därför behöva ett bra recept på dillkött då jag bjudet ut min mor och bror på dillkött imorgon,

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, men jag vet inte om jag är kvalificerad. Är född in i livsmedelsbranschen. Morfar hade ett mejeri, min far var divisionschef för ett av våra större livsmedelsföretag, min farbror drev ett antal restauranger och mina kusinbarn har haft flera, även i Thailand. En av mina bästa vänner är en av Sveriges bästa matfotografer men jag själv är bara en glad amatör som nätt och jämt fick en examen i ekonomi. jag skulle därför behöva ett bra recept på dillkött då jag bjudet ut min mor och bror på dillkött imorgon,

Först och främst spola köttet och när det kokar upp töm av det och koka upp det i nytt vatten skumma av det ordentligt. Tillsätt dillstjälkar, lagerblad, morötter, lagerblad,schalottenlök, vitpepparkorn, lite mald vitpeppar, vinäger och socker. Koka köttet mört och sila av. Tillsätt grädde, salt, socker. sila av och tillsätt grädde samt, socker, salt, finmald vitpeppar och citron OBS ingen ättika eller vinäger . när det tjocknar tillsätt kallvkött, morötter och den lök du kan plocka ut. Avsluta med massor av finhackad dill. Hoppas att du gillar det här receptet, om du väljer detta så återkom gärna med dina synpunkter och eventuella förslag på förbättringar.

MVH Björn

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man tänker efter så skulle ni. dvs ni som inte har matlagningen som yrke kunna ställa frågor här i den här tråden? verkar det bra!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

post-7918-1341875955,95_thumb.jpg

post-7918-1341875976,59_thumb.jpg

post-7918-1341876001,3_thumb.jpg

Tagna av en god vän till mig, en läromästare och duktig fotograf.

post-7918-1341875955,95_thumb.jpg

post-7918-1341875976,59_thumb.jpg

post-7918-1341876001,3_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar sushi.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ska leta lite fler bilder men de är inte tagna av mig utan en av våra bästa sushikockar som igentligen sopar banan med Lundblad och Co.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kobe entrecote bra men inte värd priset..

KOBE.jpg

Svensk, näe New Orleans kräftskiva som jag fixade till exet

neworleanscrayfish.jpg

Bitesbuffe ala mig

bitesbufe.jpg

The noble art of creating the perfect GT

bil6.jpg

Friterad malstjärt i Burma, betyg..Sprängd geting, den var inte god...

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

post-7918-1341877120,79_thumb.jpg

post-7918-1341877148,15_thumb.jpg

post-7918-1341877170,5_thumb.jpg

post-7918-1341877188,87_thumb.jpg

Lite mer matporr från han som din "kompis" beskriver som en med otroligt låg kunskap i mat. :)

post-7918-1341877120,79_thumb.jpg

post-7918-1341877148,15_thumb.jpg

post-7918-1341877170,5_thumb.jpg

post-7918-1341877188,87_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det en ung och oförstörd B-Tung man såg på GT-kortet.jag har bara sett en äldre degenerad variant i AIK-tröja innan?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Ung b-tung på koh samui för cirka 17kg sedan..

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...