andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Sure... Ger dig några ord så finner du det som du känner dig behjälpt av: Aktiv kylning Passiv kylning Termisk massa Efter det så kan vi diskutera vad som kan fungera med materialer osv. Menar du att du ska uppnå någonting med att du får en högre termisk massa genom att putsa huset och kan således skita i att isolera? Du får göra precis som du vill med dina hus. Använd aerogel som isolation och bygg huset i epoxy. Jag tror att du har allt för dålig erfarenhet av kostnadskalkyler och annan teori. Men som sagt så önskar jag dig lycka till med bygget och rapportera gärna hur det fungerar med dina kvasilösningar och pengabesparingen av ditt passiva hus i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Vi börjar med detta... Så, vad menar du med "Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!" ? Ska man kasta puts på utsidan av väggen, på insidan av väggen och ge fan i isolera och gipsa? Nr1. Ja, du kan få kalla rör. Nr2. Nej, det kommer inte att bli något vidare energisparande. Nr3. När väggarna blir kalla (Det är en förutsättning som ska till, för att rummet innanför väggarna ska bli kallt) och temperaturen och luftfuktigheten i rummet är hög, så bildas kondens. Ja, du har en Dew-point. Äh, ids inte förklara. Du kanske kan prova det hela i liten skala i ditt garage. Sedan kommer förhoppningsvis fysikens lagar att övertyga dig att du inte kommer att göra någon ekonomisk vinst eller kvalitetsmässig vinst på "ditt" system. Nä har inget eget "system". Nä kan inte prova i mitt egna garage.hmmmm??? Nä det är inget "färdigt koncept på burk"...du får nog vandra tillbaka till ursprungsfrågan och kolla vad jag skrivit.Om det är någon i Thailand som gjort detta.att reversera denna befintliga utrustning för att kyla huset!!!! Fortfarande är allt skrivit som frågor om man gjort detta...förstår inte din vinkling med att jag skulle uppfunnit hjulet för att sen berätta om det här som en sorts Einstein. Du ställer frågor du inte vill ha svar på eller vad??? Frågar man mig så kan jag behjälpt med att finna något som du har en undran över.Det byggs dock på 1 milljard olika sätt över hela världen idag... Allt på marknaden är INTE kompatiblelt med varandra redan idag...FAST det står ju så i broschyren. Dom sa tidigare enl Försäkringsbolaget att det skulle göras SÅ.idag ska man görs SI.. HADE jag bott i Thailand skulle jag mer än gärna "bygga" något extra på tomten som ett garage för att testa något med material. Detta gör jag idag hemma på min tomt eller inne i mina 2 hus. Om det nu e så att jag har ett intresse av ett material eller vill lära mig mer..sånt pågår hela tiden här...ideer eller utveckling av något. Fortfarande var frågan om ett sådant här system skulle funka i Thailand för att kyla huset...i denna förlängning av att "kanske" inte nå upp till önskat resultat, då som alltid, får man ha sekundära alternativ som komplement eller till och med ytterliggare ett alternativ. Som förklaring har jag 4 olika värmesystem i mina 2 hus...oavsett OM jag har ström eller INTE, så har jag ALLTID värme!!!! Var vill DU komma med dina frågor och funderingar e helt upp till dig, men tala ALDRIG ner mot mina...jag utvecklas varje dag med nya ideer och utifrån mina förutsättningar och har gärna diskutioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Menar du att du ska uppnå någonting med att du får en högre termisk massa genom att putsa huset och kan således skita i att isolera? Du får göra precis som du vill med dina hus. Använd aerogel som isolation och bygg huset i epoxy. Jag tror att du har allt för dålig erfarenhet av kostnadskalkyler och annan teori. Men som sagt så önskar jag dig lycka till med bygget och rapportera gärna hur det fungerar med dina kvasilösningar och pengabesparingen av ditt passiva hus i Thailand. Nä hade du läst ämnet så hade du förstått att isolering sitter på andra sidan...men du giddes inte läsa eller förstå ämnet. Har inte med kostnaden eller att göra en kalkyl på något som e en ide/fråga ang ämnet kyla med en utrustning som finns och om den har någon effekt i Thailands klimat. Antingen kan du INTE läsa eller så glömde du bort förstå innebörden av ursprunget av vad det hela handlade om. Har inget planerat hus i Thailand så förstår inte vad du syftar på med att JAG skulle ha någon kvasilösningen eller pengabesparing.för den delen av vad skulle det ha för betydelse??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Vad det hela handlade om, egentagna bilder på hus och inte en massa svammel var det väl? Antingen kan du INTE läsa eller så glömde du bort förstå innebörden av ursprunget av vad det hela handlade om.... quote name='mikedo58' timestamp='1341506648' post='516215'] Hej alla. Jag tycker att det finns rum för en tråd om hus i Thailand på detta forum. Självklart bör det vara egentagna bilder, men huset kan förstås tillhöra vem som helst. Det kan vara både fina, fula, färggranna och på annat sätt intressanta hus. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Ok, ännu en självutnämnd expert alltså med mycket åsikter om det mesta men med NOLL erfarenhet! Ta du och läs vad som skrivs istället om ämnet och kommentera vad det hela handlade om och attackera INTE mig!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Ta du och läs vad som skrivs istället om ämnet och kommentera vad det hela handlade om och attackera INTE mig!!! Jag attackerade inte, bara konstaterade! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Vad det hela handlade om, egentagna bilder på hus och inte en massa svammel var det väl? quote name='mikedo58' timestamp='1341506648' post='516215'] Hej alla. Jag tycker att det finns rum för en tråd om hus i Thailand på detta forum. Självklart bör det vara egentagna bilder, men huset kan förstås tillhöra vem som helst. Det kan vara både fina, fula, färggranna och på annat sätt intressanta hus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Nä har inget eget "system". Nä kan inte prova i mitt egna garage.hmmmm??? Nä det är inget "färdigt koncept på burk"...du får nog vandra tillbaka till ursprungsfrågan och kolla vad jag skrivit.Om det är någon i Thailand som gjort detta.att reversera denna befintliga utrustning för att kyla huset!!!! Fortfarande är allt skrivit som frågor om man gjort detta...förstår inte din vinkling med att jag skulle uppfunnit hjulet för att sen berätta om det här som en sorts Einstein. Du ställer frågor du inte vill ha svar på eller vad??? Frågar man mig så kan jag behjälpt med att finna något som du har en undran över.Det byggs dock på 1 milljard olika sätt över hela världen idag... Allt på marknaden är INTE kompatiblelt med varandra redan idag...FAST det står ju så i broschyren. Dom sa tidigare enl Försäkringsbolaget att det skulle göras SÅ.idag ska man görs SI.. HADE jag bott i Thailand skulle jag mer än gärna "bygga" något extra på tomten som ett garage för att testa något med material. Detta gör jag idag hemma på min tomt eller inne i mina 2 hus. Om det nu e så att jag har ett intresse av ett material eller vill lära mig mer..sånt pågår hela tiden här...ideer eller utveckling av något. Fortfarande var frågan om ett sådant här system skulle funka i Thailand för att kyla huset...i denna förlängning av att "kanske" inte nå upp till önskat resultat, då som alltid, får man ha sekundära alternativ som komplement eller till och med ytterliggare ett alternativ. Som förklaring har jag 4 olika värmesystem i mina 2 hus...oavsett OM jag har ström eller INTE, så har jag ALLTID värme!!!! Var vill DU komma med dina frågor och funderingar e helt upp till dig, men tala ALDRIG ner mot mina...jag utvecklas varje dag med nya ideer och utifrån mina förutsättningar och har gärna diskutioner. Håhåjaja. Som jag skrev tidigare så tror jag inte att någon har... "Om det är någon i Thailand som gjort detta.att reversera denna befintliga utrustning för att kyla huset!!!!" Eftersom detta absolut inte skulle bli ekonomiskt lönsamt. "Fortfarande är allt skrivit som frågor om man gjort detta...förstår inte din vinkling med att jag skulle uppfunnit hjulet för att sen berätta om det här som en sorts Einstein. Du ställer frågor du inte vill ha svar på eller vad???" Du har fått svar på varför jag, med största tvivel, inte tror att någon har gjort detta. Sedan så måste du väl ha någon sorts tanke bakom det hela. Att kylmediet blir kallt är solklart men med det följeren del oönskade effekter. Allt kommer att fungera jättebra. Frågan är bara hur dyrt det kommer att bli med ditt materialval och multipla sandwich konstruktioner av alla olika material som ska motverka och medverka i systemet. Det blir dyrt! "HADE jag bott i Thailand skulle jag mer än gärna "bygga" något extra på tomten som ett garage för att testa något med material. Detta gör jag idag hemma på min tomt eller inne i mina 2 hus. Om det nu e så att jag har ett intresse av ett material eller vill lära mig mer..sånt pågår hela tiden här...ideer eller utveckling av något." Ja, men dåså. Då kan du faktiskt börja med Aerogel material. Finn alla möjliga varianter av det. "Var vill DU komma med dina frågor och funderingar e helt upp till dig, men tala ALDRIG ner mot mina...jag utvecklas varje dag med nya ideer och utifrån mina förutsättningar och har gärna diskutioner." Jag tänkte mest på om du verkligen tänkt igenom någonting alls eller om vi ska tänka igenom hur du ska lösa problemen som uppstår med kyla, värme, fuktighet och energi, samt byggnadskostnader, materialkostnader och kvalificerad personal till bygget och materialet. Att komma i efterhan och säga "det tänkte jag inte på" hjälper sällan. Utveckla din idé lite till och presentera den på ditt jobb så kan du bolla tankarna med kunnigt folk.förhoppningsvis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Nä hade du läst ämnet så hade du förstått att isolering sitter på andra sidan...men du giddes inte läsa eller förstå ämnet. Har inte med kostnaden eller att göra en kalkyl på något som e en ide/fråga ang ämnet kyla med en utrustning som finns och om den har någon effekt i Thailands klimat. Antingen kan du INTE läsa eller så glömde du bort förstå innebörden av ursprunget av vad det hela handlade om. Har inget planerat hus i Thailand så förstår inte vad du syftar på med att JAG skulle ha någon kvasilösningen eller pengabesparing.för den delen av vad skulle det ha för betydelse??? Du skriver "Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!" Hur tolkar du själv det så här i efterhand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Backa du tillbaka i tråden så ser du min önskan till moderatorna att flytta mina första frågor!!!! Till min egna tråd!!!! Shift+1 är en tangentkombination som du gillar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Att komma i efterhan och säga "det tänkte jag inte på" hjälper sällan. Utveckla din idé lite till och presentera den på ditt jobb så kan du bolla tankarna med kunnigt folk.förhoppningsvis. Nä funkar inte då ingen har någon erfarenhet av Thailand eller deras klimat och har inget med att jag vill bygga ett hus där med massa penga svinn för att "se om det funkar" principen. För jag har ingen ide om något.FORTFARANDE EN FRÅGA! Är det något oklart om den frågan eller? Ja jag har läst ditt svar nu med att du "tror" det blir för dyrt...Noterat! Om jag nu kommer i efterhand och säger " ööö tänkte inte på det så må det ju va vid det tillfället...är det JAG som betalar kalaset så får ju jag stå för det...eller??? Klart man måste tänka igenom vad man vill och bör göra. Framförallt så tänker jag bygga precis som dom gör där nere på plats idag med lite småändringar, det e dom första tankarna. Att det finns intresse av att testa eller ifrågasätta något som bör eller rimligen kan vara möjligt fungerbart system...ja givetvis undersöker jag det. I dom fall när man hamnar i dom läge så brukar det diskuteras med tillverkaren direkt, då får man dom mest kvalificerade svaren och framförallt hela deras synpunkt och kanske till o med vad dom testat och fått för resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Du skriver "Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!" Hur tolkar du själv det så här i efterhand? Varför ställer du en fråga om vad jag skriver, läs ämnet och bilda dig en uppfattning. Eller så vill du inte veta vad det handlar om, bara plocka fram något oavsett vad det gäller så ska vi hitta ett ord eller fram som inte hör hemma här.hmmm Vad tror du själv det handlar om? Om du benar upp det hela, vad får du fram vilken betydelse ett material mot ett annat har för betydelse i ämnet värme/kyla? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Nä funkar inte då ingen har någon erfarenhet av Thailand eller deras klimat och har inget med att jag vill bygga ett hus där med massa penga svinn för att "se om det funkar" principen. För jag har ingen ide om något.FORTFARANDE EN FRÅGA! Är det något oklart om den frågan eller? Ja jag har läst ditt svar nu med att du "tror" det blir för dyrt...Noterat! Om jag nu kommer i efterhand och säger " ööö tänkte inte på det så må det ju va vid det tillfället...är det JAG som betalar kalaset så får ju jag stå för det...eller??? Klart man måste tänka igenom vad man vill och bör göra. Framförallt så tänker jag bygga precis som dom gör där nere på plats idag med lite småändringar, det e dom första tankarna. Att det finns intresse av att testa eller ifrågasätta något som bör eller rimligen kan vara möjligt fungerbart system...ja givetvis undersöker jag det. I dom fall när man hamnar i dom läge så brukar det diskuteras med tillverkaren direkt, då får man dom mest kvalificerade svaren och framförallt hela deras synpunkt och kanske till o med vad dom testat och fått för resultat. Hej på dig, igen. Vilket svar är det du önskar? Jag kan gärna svara dig precis det du önskar att höra. Du har säkert varit med på många husbyggen, men du har nog aldrig riktigt fått med dig varför man gör antingen si eller så. Du har nog bara monterat och byggt. Thailand eller deras klimat. http://www.wunderground.com/q/zmw:00000.1.48565 Har ni några kunniga i firman så skulle dom t.ex kunna använda sig av internet för att få fram klimatet i t.ex Phuket. Har man då lite materialkunskap och gjort sin läxa på högstadiet så kan man säkert konstatera både det ena och det andra. Och så till en viktig fråga. Du sa att du inte planerat att bygga något hus i Thailand. Har du överhuvudtaget varit i Thailand? Vad tror du att specialmaterial kostar i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Varför ställer du en fråga om vad jag skriver, läs ämnet och bilda dig en uppfattning. Eller så vill du inte veta vad det handlar om, bara plocka fram något oavsett vad det gäller så ska vi hitta ett ord eller fram som inte hör hemma här.hmmm Vad tror du själv det handlar om? Om du benar upp det hela, vad får du fram vilken betydelse ett material mot ett annat har för betydelse i ämnet värme/kyla? Du är väldigt diffus när du skriver, eller det som du skriver är diffust. Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter. Jag har en uppfattning, så jag behöver inte läsa ämnet. Jag jobbar konstant med mer eller mindre detta ämne och leker med material som är betydligt dyrare än det chefen din låter dig röra. På jobbet sysslar jag med problem angående omgivningens påverkan på cryo, termo och akustiska element och vice versa. Vad gör du på dagarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Du är väldigt diffus när du skriver, eller det som du skriver är diffust. Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter. Jag har en uppfattning, så jag behöver inte läsa ämnet. Jag jobbar konstant med mer eller mindre detta ämne och leker med material som är betydligt dyrare än det chefen din låter dig röra. På jobbet sysslar jag med problem angående omgivningens påverkan på cryo, termo och akustiska element och vice versa. Vad gör du på dagarna? Jag bygger på dagarna eller renoverar, har 12000 kvm och underhålla på firman där jag jobbar. Bor 5 min därifrån, själv och har väl inte mycket annat för mig än att hitta på hyss i mina hus. Anledningen var och är, ställt en fråga ang små saker samt denna med att lägga ner jordvärme/bergvärme samt slingor i huset för att kyla det. Allt annat med några "special material" har jag ingen aning varifrån du får det...om det är cellplast du undrar över så vad jag vet sen tidigare, så testades det i Thailand innan det testades i Sverige. Med att använda Cellplast (frigolit) i byggkonstruktioner. Du vet säkert vad cellplast e så behöver inte gå närmare inpå det. Men jag är inte säker på om det var i Thailand kan vara något annat varmt land, försöken blev väl som med det som med allt annat även då i Sverige att det lades på is mer eller mindre och utvecklingen stannade av. Det görs fortfarande men inte i den utsträckning. Om det nu vore så att någon svarat att det finns några hus som har passiv/aktiv kylning, så finns 2 varianter. Antingen så låter vi arkitekten lägga ner jobb och uträkning. Eller så kontaktar vi tillverkaren av utrustningen som oftast då kunden valt och så gör dom en uträkning och kalkyl på storlek osv. INGET JAG GÖR! Jag monterar det jag får och följer mina ritningar jag har i handen, är det något som är oklart, tar jag kontakt med behörig person som förklarar, så att inget missförstånd eller felaktighet inträffar! Om jag planerar bygga ja, så småningom. Ja jag har varit i Thailand många gånger...och vad vill du komma med detta? Om jag nu behöver ett "specialmaterial" (har ingen aning om varför du undrar) så får man: 1 LETA 2 FRÅGA 3 GISSA Var man finner det köpbart i t ex Thailand. Har även skrivit tidigare om att jag letat byggmaterial på nätet i Thailand samt även då hyresutrustning. Skall fortfarande inte bygga själv i Thailand, det låter jag dom som bor och jobbar där göra. Men tänker aldrig sluta vara delaktig för att jag har råd att låta någon annan göra det.har ett eget intresse i att lära mig. (något oklart där?) Har inget jag önskar veta av dig...du ställde frågor jag försökte förklara min uppfattna och vad jag hittat för alternativ och då kom en fråga upp från mitt håll. Som du nu har ifrågasatt min hela existens av att jag nu ska springa till mina arbetskamrater och fråga dom om hjälp...VAD??? Är det nu så att du har gått på "högskola" då fattar jag dina svar med skeptism och sarkasm...för en hammare det vet du inte va det e..men att räkna ut hur många slag man skall behöva med en 20 oz hammare kontra en 16 oz hammare det e du expert på...en annan slår i spiket oavsett vilken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Ock är spiken över 5 tum kör man med Jårtum yxan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 (ändrad) Jag bygger på dagarna eller renoverar, har 12000 kvm och underhålla på firman där jag jobbar. Bor 5 min därifrån, själv och har väl inte mycket annat för mig än att hitta på hyss i mina hus. Anledningen var och är, ställt en fråga ang små saker samt denna med att lägga ner jordvärme/bergvärme samt slingor i huset för att kyla det. Allt annat med några "special material" har jag ingen aning varifrån du får det...om det är cellplast du undrar över så vad jag vet sen tidigare, så testades det i Thailand innan det testades i Sverige. Med att använda Cellplast (frigolit) i byggkonstruktioner. Du vet säkert vad cellplast e så behöver inte gå närmare inpå det. Men jag är inte säker på om det var i Thailand kan vara något annat varmt land, försöken blev väl som med det som med allt annat även då i Sverige att det lades på is mer eller mindre och utvecklingen stannade av. Det görs fortfarande men inte i den utsträckning. Om det nu vore så att någon svarat att det finns några hus som har passiv/aktiv kylning, så finns 2 varianter. Antingen så låter vi arkitekten lägga ner jobb och uträkning. Eller så kontaktar vi tillverkaren av utrustningen som oftast då kunden valt och så gör dom en uträkning och kalkyl på storlek osv. INGET JAG GÖR! Jag monterar det jag får och följer mina ritningar jag har i handen, är det något som är oklart, tar jag kontakt med behörig person som förklarar, så att inget missförstånd eller felaktighet inträffar! Om jag planerar bygga ja, så småningom. Ja jag har varit i Thailand många gånger...och vad vill du komma med detta? Om jag nu behöver ett "specialmaterial" (har ingen aning om varför du undrar) så får man: 1 LETA 2 FRÅGA 3 GISSA Var man finner det köpbart i t ex Thailand. Har även skrivit tidigare om att jag letat byggmaterial på nätet i Thailand samt även då hyresutrustning. Skall fortfarande inte bygga själv i Thailand, det låter jag dom som bor och jobbar där göra. Men tänker aldrig sluta vara delaktig för att jag har råd att låta någon annan göra det.har ett eget intresse i att lära mig. (något oklart där?) Har inget jag önskar veta av dig...du ställde frågor jag försökte förklara min uppfattna och vad jag hittat för alternativ och då kom en fråga upp från mitt håll. Som du nu har ifrågasatt min hela existens av att jag nu ska springa till mina arbetskamrater och fråga dom om hjälp...VAD??? Är det nu så att du har gått på "högskola" då fattar jag dina svar med skeptism och sarkasm...för en hammare det vet du inte va det e..men att räkna ut hur många slag man skall behöva med en 20 oz hammare kontra en 16 oz hammare det e du expert på...en annan slår i spiket oavsett vilken. Nja, en av dina första frågor var: "Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv?" Det du fick svar på var att ingen gillar kalla golv (vilket kanske var att ta i). Sedan skriver du "Nä okey, kan väl va förståligt i Thailand där man befinner sig på golvet rätt mycket, men principen e ju det samma om man så lägger slingerna i väggen eller taket...dvs kyla ner till behaglig temp inomhus med liten kostnad. Alternativt driva det med solfångare för att spara energi." Där kommer kostnaden in i bilden. Och som svar får du: "Nja, som experiment kan det väl vara intressant. Men ett vettigt isolerat hus med AC är nog billigare och t.o.m effektivare." Och problemen som uppstår med det systemet. "Dina kalla slingor skapar nog en hel del kondens inne i väggar om dom inte är isolerade. Och om dom är isolerade så förlorar dom liksom lite av poängen. Välisolerat hus och AC på i en timme eller två är nog att föredra. Framför allt så vinner man komfortmässigt på det i bland annat ljudisolering." Så min poäng är att det blir dyrt och jag är skeptisk till hela systemet. En vägg som är så pass kall att den ska kyla ner relativt stora volymer med luft samtidigt som luftfuktigheten är väldigt hög. Eftersom du har varit i Thailand så har du säkert haft en öl inne i en "kondom". Det blir bra med vätska på insidan av kondomen och mycket kondens på ölflaskan. Antag att ölflaskan är 8°C. Hur stor volym klarar den av att kyla ner till 23°C och blir det invändig kondens i den behållaren om den är isolerad på utsidan och du öppnar "dörren" lite då och då? Du skriver att du har ett "ett eget intresse av att lära dig". Så då hoppas jag att du har lärt dig något. Reflektera över vad du och jag har skrivit så kanske det sjunker in. Ändrades April 20, 2013 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv? MVH C-MNog ingen höjdare även om man får kylning på det. Då kyla går neråt och värme går uppåt. Det är därför värme golv fungerar bra i Sverige. Kylbufflar eller AC hänger man annars högt så det strålar jämt neråt som golvvärme fast tvärtom. Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Bästa och billigaste sättet att få kallare inomhustemperatur är att sätta in "ercon", punkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Ja, men dåså. Då kan du faktiskt börja med Aerogel material. Finn alla möjliga varianter av det. Till vad då...har jag frågat dig om ett material eller? Lägg ner din verkstad...har förstått att allt e för dyrt! Skriv nu inte mer...för det e för dyrt! Kommentera gärna vad saken gäller och inte massa trams. Det e bara löjligt och läsa kommentarer och frågor och sen inte va intresserad...för det...ja gott folk..Det e För Dyrt! Nu gällde det om "någon" testat eller hade en åsikt...Inte att AC eller Ercon är bästatste och billigaste alternativet! Jag har läst dina slutsatser var så säker, har oxå varit inne på den banan hela tiden...problemet dock är AC och den effekten det har. Men jag tänker varken skriva mer eller fråga något om ämnet nerkylning. För eran åsikt är NOTERAD...för dyrt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Nog ingen höjdare även om man får kylning på det. Då kyla går neråt och värme går uppåt. Det är därför värme golv fungerar bra i Sverige. Kylbufflar eller AC hänger man annars högt så det strålar jämt neråt som golvvärme fast tvärtom. Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2 Jo därav skrev jag att det går att lägga slingor i väggar och tak oxå...men då ska det tydligen regna inomhus. men skit samma...för det e för DYRT!.. annars tackar jag för lektionen...att värme går uppåt. Jaha wow.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Till vad då...har jag frågat dig om ett material eller? Lägg ner din verkstad...har förstått att allt e för dyrt! Skriv nu inte mer...för det e för dyrt! Kommentera gärna vad saken gäller och inte massa trams. Det e bara löjligt och läsa kommentarer och frågor och sen inte va intresserad...för det...ja gott folk..Det e För Dyrt! Nu gällde det om "någon" testat eller hade en åsikt...Inte att AC eller Ercon är bästatste och billigaste alternativet! Jag har läst dina slutsatser var så säker, har oxå varit inne på den banan hela tiden...problemet dock är AC och den effekten det har. Men jag tänker varken skriva mer eller fråga något om ämnet nerkylning. För eran åsikt är NOTERAD...för dyrt! Det var du som tog upp det med material, inte jag. Du frågar och får svar. Du gillar inte svaren och blir sur. Jobbig situation det där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Jo därav skrev jag att det går att lägga slingor i väggar och tak oxå...men då ska det tydligen regna inomhus. men skit samma...för det e för DYRT!.. annars tackar jag för lektionen...att värme går uppåt. Jaha wow.. Vad är det egentligen du vill? Nej, ingen har köpt golvvärme och reverserat hela systemet av mycket förklarliga skäl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ByggareBob Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 Vad är det egentligen du vill? men herregud lille vän...har du inte förstått det enna. En helt vanlig fråga med ett enkelt svar...leta dig upp igenom så ser du. Hade du tänkt till innan eftersom du nu e så smart och får leka med så dyra material...så vore det väl bra att du vet vad du kommenterar..tänk om istället! Lägg ner din tro att det är för dyrt och lös problemet.det jobbar jag med varje dag! Om jag så skulle va världens rikaste och få det minsta huset i hela världen...så hitta lösningen. Kyl ner min betong med ett system som finns på marknaden. Det e vad hela grejjen är och skit i att jag ställt en fråga på ena eller andra sättet!!! Kyl ner betongen för fan...lös frågan! Man ska inte alltid behöva skriva allt i detalj och bli berättad den ena efter andra självklara saken.jaha, det kondenserar på rören.var e lösningen?...eller behövs en lösning för att det kondenserar?...kanske spelar mindre roll..eller..vad...tänk om! Vad skulle hända med betongen om den blir fuktig? Inte mycket, vi gjuter under vatten oxå. Har faktiskt ingen aning om hur mycket kondens det blir i Thailand i ett rör som ligger inne i betong inne i ett slutet system med slutna dörrar och fönster.ingen aning, men du vet tydligen och har all info framför dig. Lyft på hatten som håller nere boxen och titta utanför. Har inte önskat en sakfråga ang fel eller inte göra eller inte göra. Men när du börjar attackera och ifrågasätter mina åsikter om att jag bygger rent skit.e väl lite utanför ämnet. Ber om ursäkt att jag spammat ner denna tråden med onödig massa pladder, hoppas det går att flytta på till min tråd. /C-M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2013 Dela Inlagd April 20, 2013 men herregud lille vän...har du inte förstått det enna. En helt vanlig fråga med ett enkelt svar...leta dig upp igenom så ser du. Hade du tänkt till innan eftersom du nu e så smart och får leka med så dyra material...så vore det väl bra att du vet vad du kommenterar..tänk om istället! Lägg ner din tro att det är för dyrt och lös problemet.det jobbar jag med varje dag! Om jag så skulle va världens rikaste och få det minsta huset i hela världen...så hitta lösningen. Kyl ner min betong med ett system som finns på marknaden. Det e vad hela grejjen är och skit i att jag ställt en fråga på ena eller andra sättet!!! Kyl ner betongen för fan...lös frågan! Man ska inte alltid behöva skriva allt i detalj och bli berättad den ena efter andra självklara saken.jaha, det kondenserar på rören.var e lösningen?...eller behövs en lösning för att det kondenserar?...kanske spelar mindre roll..eller..vad...tänk om! Vad skulle hända med betongen om den blir fuktig? Inte mycket, vi gjuter under vatten oxå. Har faktiskt ingen aning om hur mycket kondens det blir i Thailand i ett rör som ligger inne i betong inne i ett slutet system med slutna dörrar och fönster.ingen aning, men du vet tydligen och har all info framför dig. Lyft på hatten som håller nere boxen och titta utanför. Har inte önskat en sakfråga ang fel eller inte göra eller inte göra. Men när du börjar attackera och ifrågasätter mina åsikter om att jag bygger rent skit.e väl lite utanför ämnet. Ber om ursäkt att jag spammat ner denna tråden med onödig massa pladder, hoppas det går att flytta på till min tråd. /C-M Jag vet faktiskt inte hur mycket kondens som bildas inne i betongen. Men med tanke på att du har en ganska kall yta på en vägg i ett fuktigt klimat så gissar jag att det kommer att bildas kondens. Så, ja. Du kan dra slingor i betongen och kyla ner den genom valfri metod. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu