Jump to content
IGNORERAD

Mat och annat till Thailand


Kenneth4618

Recommended Posts

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    10

  • BBJ

    5

  • Fritz

    3

  • mooton

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tror att de använder någon form av kylboxar (liknande frigolit edyl) med kylblock i, sen går väl leveranserna med tex DHL, dvs som prioriterat gods = minimala väntetider, egna bilar - eget flyg mm. Men frysvaror går nog inte att få ner i fyst skick, om man inte har transportbara frysboxar.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får dom ner kylvarorna ??

Tjenare, vilka kylvaror hittar du förutom blodpudding som jag inte tror någon suktar efter här nere ?

Ansjovis förvaras ju visserligen i kyldiskar i Sverige men den är ju dock konserverad och normalt är väl att sista förbrukningsdatum är ett år framåt.

Jag har haft med mig ansjovis flera gånger i bagaget och den har inte tagit nån som helst skada av lång transport från Norra norrlands inland och fjälltrakter till mitt kylskåp i Pattaya. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tjenare, vilka kylvaror hittar du förutom blodpudding som jag inte tror någon suktar efter här nere ?

Ansjovis förvaras ju visserligen i kyldiskar i Sverige men den är ju dock konserverad och normalt är väl att sista förbrukningsdatum är ett år framåt.

Jag har haft med mig ansjovis flera gånger i bagaget och den har inte tagit nån som helst skada av lång transport från Norra norrlands inland och fjälltrakter till mitt kylskåp i Pattaya. :)

Fritz..

Jo sill och ansjovis tål.inte värme blir bara sörja om det inte ligger svält ,du tog väl det direkt från kylen till det incheckade bagaget och där ligger det kallt hela vägen och sedn In i kylskåpet direkt du kommer fram så går det bra ,men om det typ ska ligga någon dag på ett par flygplatser för vidare transport till isaan så är det bara sörja ,

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, vilka kylvaror hittar du förutom blodpudding som jag inte tror någon suktar efter här nere ?

Ansjovis förvaras ju visserligen i kyldiskar i Sverige men den är ju dock konserverad och normalt är väl att sista förbrukningsdatum är ett år framåt.

Jag har haft med mig ansjovis flera gånger i bagaget och den har inte tagit nån som helst skada av lång transport från Norra norrlands inland och fjälltrakter till mitt kylskåp i Pattaya. :)

Fritz..

Jo sill och ansjovis tål.inte värme blir bara sörja om det inte ligger svält ,du tog väl det direkt från kylen till det incheckade bagaget och där ligger det kallt hela vägen och sedn In i kylskåpet direkt du kommer fram så går det bra ,men om det typ ska ligga någon dag på ett par flygplatser för vidare transport till isaan så är det bara sörja ,

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Det har inte hänt mig när jag tagit med till Thailand, men väl när jag hade sill i svalen i källaren. Det var tydligen inte svalt nog för sillburkarna jäste o sprack, och det var inte utgånget datum på dem. Så jag gör som 33:an skrev när jag tar med mig till Thailand. Jag har mjuka kylväskor av mindre format. Lindar in sillburkar o ansjovisburkarna i tidningspapper, ner i kylväska o i med en eller ett par kylklampar. Även andra typer av livsmedel som bör ligga kallt åker i kylväskorna, tex ostar.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det har inte hänt mig när jag tagit med till Thailand, men väl när jag hade sill i svalen i källaren. Det var tydligen inte svalt nog för sillburkarna jäste o sprack, och det var inte utgånget datum på dem. Så jag gör som 33:an skrev när jag tar med mig till Thailand. Jag har mjuka kylväskor av mindre format. Lindar in sillburkar o ansjovisburkarna i tidningspapper, ner i kylväska o i med en eller ett par kylklampar. Även andra typer av livsmedel som bör ligga kallt åker i kylväskorna, tex ostar.

Mvh

BBJ

:wai:

Precis amen he he

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sill och ansjovis tål.inte värme blir bara sörja om det inte ligger svält ,du tog väl det direkt från kylen till det incheckade bagaget och där ligger det kallt hela vägen och sedn In i kylskåpet direkt du kommer fram så går det bra ,men om det typ ska ligga någon dag på ett par flygplatser för vidare transport till isaan så är det bara sörja ,

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Mja, inlagd sill och ansjovis på burk är väl båda konserverade och därmed inte färskvara eller ?

Hur som helst så ser jag fram emot att vi fortsätter denna debatt efter en middag hos oss och ett par stänkare när du kommer ner nästa gång :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Mja, inlagd sill och ansjovis på burk är väl båda konserverade och därmed inte färskvara eller ?

Hur som helst så ser jag fram emot att vi fortsätter denna debatt efter en middag hos oss och ett par stänkare när du kommer ner nästa gång :thumbsup:

Fritz..

Kylkonserv är det ska inte förväxlas med helkonsrv ,klart vi ska nubba

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller flygfrakt så finns det kyl & fryskonteiner som dom stuvar i flygplanen, fast det är väl knasens specialområden

Kyl & frysconteinern tillverkas i byhåla i närheten av Arlanda, i ett sånt där puttifnaskföretag som är / var kompis med Björn Borg tidigare

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller flygfrakt så finns det kyl & fryskonteiner som dom stuvar i flygplanen, fast det är väl knasens specialområden

Kyl & frysconteinern tillverkas i byhåla i närheten av Arlanda, i ett sånt där puttifnaskföretag som är / var kompis med Björn Borg tidigare

Om du tänker på han som driver kylkontainer företaget så är det Lars Skanke (tror att det var så han heter). Han var vd på Björn Borg.

Tror att dom är störst i världen på kylkontainers nu. Det är väl utanför Knivsta han har tillverkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar även att ta med löjrom på det sättet som Fritz beskriver. Några kilo har det blivit genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker på han som driver kylkontainer företaget så är det Lars Skanke (tror att det var så han heter). Han var vd på Björn Borg.

Tror att dom är störst i världen på kylkontainers nu. Det är väl utanför Knivsta han har tillverkningen.

Vi kallar han för "skurke"

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Julmat vad finns i LOS Lutfisk? Skinka Restn av det man har finns nog i Pattis o BKK

Undrar Offe

Ps Julen 2013 kanske firas i Ban Thalan

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Så här ser anjovis ut som har brutit kylkedjan hualigen

ser ju inte speciellt aptitligt ut

post-5585-0-57009800-1339580322.jpg

post-5585-0-57009800-1339580322.jpg

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Torris http://sv.wikipedia.org/wiki/Torris borde väll vara ett bra alternativ vid nedkylning men det kanske "ryker för mycket ur väskan" ha ha

Kolsyreis är effektivt , jag körde glass till skärgårdsbåtarna på 80 talet och dom låg förpackade i stora kartonger med kolsyreis

men man fick vara försiktig när man öppnade bakliften för det blev helt syrefattigt ,så man fick vända bort huvudet en liten stund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Mja, inlagd sill och ansjovis på burk är väl båda konserverade och därmed inte färskvara eller ?

Hur som helst så ser jag fram emot att vi fortsätter denna debatt efter en middag hos oss och ett par stänkare när du kommer ner nästa gång :thumbsup:

Fritz..

53fbdad8-62ef-8093.jpg53fbdad8-62fa-1c05.jpg

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

post-5585-0-74267700-1339583161_thumb.jpSå här gör jag när jag åker till Thailand först packar jag väskorna på kvällen med kläder

och lingon,senap osv åker in i sopsäckar ost och kaviar slår jag lite tidningspapper om isolerar bra

sedan ställer jag ut dom på min inglasade balkong

på morgonen tar jag kylvarorna och lägger i min pippinätta he he kylbag

tar nu in dom nerkylda resväskorna lägger i kylbagen sedan åker vi till arlanda

checkar in väskorna som lastas i ett kallt lastrum sedan hämtas väskorna på suvvan

för vidare transport till Pattaya och in med allt i kylen på stört

jag lovar det är riktigt svalt resväskorna när jag öppnar dom på hotellrummet

post-5585-0-30761200-1339583448_thumb.jp

post-5585-0-67031500-1339583489_thumb.jp

post-5585-0-56882500-1339583515_thumb.jp

post-5585-0-74267700-1339583161_thumb.jp

post-5585-0-30761200-1339583448_thumb.jp

post-5585-0-67031500-1339583489_thumb.jp

post-5585-0-56882500-1339583515_thumb.jp

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser anjovis ut som har brutit kylkedjan hualigen

ser ju inte speciellt aptitligt ut

Gör inget. Smakar guddomligt :14:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

post-5585-0-74267700-1339583161_thumb.jpSå här gör jag när jag åker till Thailand först packar jag väskorna på kvällen med kläder

och lingon,senap osv åker in i sopsäckar ost och kaviar slår jag lite tidningspapper om isolerar bra

sedan ställer jag ut dom på min inglasade balkong

på morgonen tar jag kylvarorna och lägger i min pippinätta he he kylbag

tar nu in dom nerkylda resväskorna lägger i kylbagen sedan åker vi till arlanda

checkar in väskorna som lastas i ett kallt lastrum sedan hämtas väskorna på suvvan

för vidare transport till Pattaya och in med allt i kylen på stört

jag lovar det är riktigt svalt resväskorna när jag öppnar dom på hotellrummet

He he .. Det där är mer sill än jag förbrukar på 2 år... I Sverige... :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

He he .. Det där är mer sill än jag förbrukar på 2 år... I Sverige... :)

mvh

Ja i Pattaya har vi många sillsugna svenskar skulle nog kunna ta med flera hundra kilo he he

Link to comment
Dela på andra sajter

post-5585-0-74267700-1339583161_thumb.jpSå här gör jag när jag åker till Thailand först packar jag väskorna på kvällen med kläder

och lingon,senap osv åker in i sopsäckar ost och kaviar slår jag lite tidningspapper om isolerar bra

sedan ställer jag ut dom på min inglasade balkong

på morgonen tar jag kylvarorna och lägger i min pippinätta he he kylbag

tar nu in dom nerkylda resväskorna lägger i kylbagen sedan åker vi till arlanda

checkar in väskorna som lastas i ett kallt lastrum sedan hämtas väskorna på suvvan

för vidare transport till Pattaya och in med allt i kylen på stört

jag lovar det är riktigt svalt resväskorna när jag öppnar dom på hotellrummet

Tjena!

Om jag ber snällt...visa inga fler bilder på dessa delikatesser. det vattnas och rinner ur munnen på tangetbordet ju :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

He he .. Det där är mer sill än jag förbrukar på 2 år... I Sverige... :)

mvh

Jo, men det är väl som vanligt. Har man det i kylen så äter man det, i Sverige kan man ju gå och handla när som, och då äter man nog mindre för det finns så mycket annat som lockar. Min teori iaf. :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-5585-0-74267700-1339583161_thumb.jpSå här gör jag när jag åker till Thailand först packar jag väskorna på kvällen med kläder

och lingon,senap osv åker in i sopsäckar ost och kaviar slår jag lite tidningspapper om isolerar bra

sedan ställer jag ut dom på min inglasade balkong

på morgonen tar jag kylvarorna och lägger i min pippinätta he he kylbag

tar nu in dom nerkylda resväskorna lägger i kylbagen sedan åker vi till arlanda

checkar in väskorna som lastas i ett kallt lastrum sedan hämtas väskorna på suvvan

för vidare transport till Pattaya och in med allt i kylen på stört

jag lovar det är riktigt svalt resväskorna när jag öppnar dom på hotellrummet

Vad använder du runt glasburkarna? Något mer än tidningspapper? Själv drar jag ett varv med bubbelplast också för att slippa sillindränkt mat, kläder o andra saker som man ev har i samma väska.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...