SanMakha Inlagd Juli 27, 2014 Dela Inlagd Juli 27, 2014 Jag har kollat med enbart Norwegian också, men det blev väldigt rörigt. Slutar kanske på lite biliigare men är inte värt mödan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juli 27, 2014 Dela Inlagd Juli 27, 2014 Jag kan bekräfta att ett extra bagage max 20 kg med Norwegian ARN-BKK kostar 320 kr. Alltså checkar man då in 20+20kg (om man tidigare köpt "paketet" mat, stol, ett incheckat bagage) samt tar ombord handbagaget. Motsvarar businessbiljett plus minst silvernivå frequent flyer hos "riktiga" flygbolag. Inga övriga jämförelser med b/c, avser enbart bagagevikt-extrakostnad. Köpte biljett GOT-AMS-BKK till en kompis (3 personer) nyligen, med KLM. Ekonomiklass. De fick ta med sig 2 resväskor á 23 kilo per person, plus handbagage. 3 x 46 kilo + 3 x 12 kilo handbagage Vet ej varför, för när jag åkte samma rutt i maj var det 1 x 23 kilo som gällde. KLM är luriga, lite Ryan över deras prissättning. 3 olika typer av stolar i ekonomiklass med olika tillägg (och tillägg för att reservera dom) Stolarna vid nödutgångarna var dyrast (= extra benplats) Stolar längst fram var också dyrare (först mat, först ut) Jag tog de "vanliga" och flyttade sedan bak i flyget där det var tomt så man kunde ligga ner. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Juli 27, 2014 Dela Inlagd Juli 27, 2014 Köpte biljett GOT-AMS-BKK till en kompis (3 personer) nyligen, med KLM. Ekonomiklass. De fick ta med sig 2 resväskor á 23 kilo per person, plus handbagage. 3 x 46 kilo + 3 x 12 kilo handbagage Vet ej varför, för när jag åkte samma rutt i maj var det 1 x 23 kilo som gällde. KLM är luriga, lite Ryan över deras prissättning. 3 olika typer av stolar i ekonomiklass med olika tillägg (och tillägg för att reservera dom) Stolarna vid nödutgångarna var dyrast (= extra benplats) Stolar längst fram var också dyrare (först mat, först ut) Jag tog de "vanliga" och flyttade sedan bak i flyget där det var tomt så man kunde ligga ner. mvh Förklaringen till KLMs priser är enkel! De är Holländare :-) Fråga: Vet du hur man ser att det är ett Holländskt skepp som kommer? Svar: Det finns inga fåglar bakom /Sarne (som var försäljningsansvarig Holland i åtta år!) Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SanMakha Inlagd Juli 27, 2014 Dela Inlagd Juli 27, 2014 Jag kan bekräfta att ett extra bagage max 20 kg med Norwegian ARN-BKK kostar 320 kr. Alltså checkar man då in 20+20kg (om man tidigare köpt "paketet" mat, stol, ett incheckat bagage) samt tar ombord handbagaget. Motsvarar businessbiljett plus minst silvernivå frequent flyer hos "riktiga" flygbolag. Inga övriga jämförelser med b/c, avser enbart bagagevikt-extrakostnad. Jag hade tidigare Guld på Finnair samt Silver på SAS, men för att komma upp i detta på Thai så fordras det lite mera. Jag åker naturigtvis billigast på Thai, det funkar. Men på Finnair gick det snabbt att få Guld på vanliga resor som var billiga. Reser inte varje vecka till Thailand så det är ingen vits med dessa Royal Orchid kort. Och frugan vägrar resa själv, annars så hade jag gärna gett henne ett bättre allternativ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 40 minuters längre resa till Bangkok med Norwegian Norwegian tvingas nu av Ryssland ta en omväg på resor från Oslo och Stockholm till Bangkok Det medför 40 minuters extra restid. Anledningen sägs att vara att Norwegians plan är registrerade i Irland vilket inte ryssarna tillåter. Nu har Norwegian flyttat sina Dreamlinerplan till det norska moderbolaget Norwegian Air Shuttle. Förhoppningen är att Ryssland snart ska ge tillstånd. Artikel i SvD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Så har de klantat till det igen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19282066.ab Att de aldrig lär sig! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Så har de klantat till det igen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19282066.ab Att de aldrig lär sig! Pajasbolag ha ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Tror inte ens att blixten träffat planet. Bara en dålig ursäkt. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Någon "där uppe" har något emot Norweigan ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Någon "där uppe" har något emot Norweigan ! Facket tror jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jrk Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Facket tror jag Tror det är Juntan som fått storhetsvansinne, Gamla kronvrak är farliga eller också har Norwegian en dålig dag,nej fan dom har aldrig funkat. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
elephant Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Ni är för gulliga, nu är alltså också vädret Norweigan fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Ni är för gulliga, nu är alltså också vädret Norweigan fel Exakt, de har ingen koll Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Tror inte ens att blixten träffat planet. Bara en dålig ursäkt. Ja, exakt, aldrig hört om att ett plan blivit träffat när det står på plattan. Och även om det skulle blivit träffat i luften så ska det ju tåla det, i synnerhet ett nytt och modernt plan borde ju vara konstruerat för det. Som 33 säger, ett riktigt pajasbolag. manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 (ändrad) Ja, exakt, aldrig hört om att ett plan blivit träffat när det står på plattan. Och även om det skulle blivit träffat i luften så ska det ju tåla det, i synnerhet ett nytt och modernt plan borde ju vara konstruerat för det. Som 33 säger, ett riktigt pajasbolag. Oftast klarar ett flygplan ett blixtnedlag men tyvärr inte alltid. Det beror helt på var det slår, hur det slår och vilken kraft just den blixten hade Finns rätt många exempel på skador plan fått eller haverier p.g.a blixtar Har själv råkat ut för 2 allvarliga incidenter, en med Air France vid landning i Montreal och en med SAS vid landning på Arlanda Vid den sista satt jag längts bak när blixten slog ner i stjärtfenan alldeles innan planet satte ner hjulen i backen Piloten ringde till flygvärdinnan som satt alldeles bakom m ig och jag hörde vad han sa och han var riktigt skärrad och undrade om det var OK där bak Pluggade flygsäkerhet i USA och då var just skydd av elektronik och liknande i flygplan från dels blixtar och dels statisk urladdning som blir väldigt hög när man flyger i vissa molntyper ett av de största problemet att konstruera skydd mot. Ändrades Juli 28, 2014 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 (ändrad) Nu har planet tydligen blivit träffat av en blixt. Lite svårt att dölja en sådan sak när det står på en flygplats Personligen tycker jag det är bra att de vill undersöka planet först innan det släpps iväg på en atlantflygning jag skulle nog tveka att åka med om de inte gjort det Av 291 pax så finns det alltid en bunt gnällspikar som reser ragg eller de som vill tipsa aftonblaskorna och kanske tjäna någon krona Safety First Ändrades Juli 28, 2014 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 (ändrad) Pluggade flygsäkerhet i USA och då var just skydd av elektronik och liknande i flygplan från dels blixtar och dels statisk urladdning som blir väldigt hög när man flyger i vissa molntyper ett av de största problemet att konstruera skydd mot. Fungerar inte flygplanskroppen som en faradays-bur? Dvs alla trevliga (eller otrevliga) elektroner vill hålla sig så långt ifrån varann, så dom går inte in mot mitten om man nu skall försöka förklara det enkelt. Dvs håller sig runtom. Men såklart så sitter det väl antenner och annat som leder in/ut signaler och där finns ju en väg in. ESD och även EMP skydd är inte det enklaste att fixa, gick en kurs med ASEA/ABBs Sten Benda om just detta, det var liksom inte bara en sak att tänka på då man designade elektronik: jordningar, kapslingar, kabelgenomföringar osv. Sen var ju ESD lite lustigt för felet kunde tydligen uppkomma långt efter skadan var skedd. Smällen skadade bara den kretsen, men den fungerade fortfarande bra efteråt - men nu med betydligt kortare livslängd. Hmm, sen är det ju mera plast än alu nuförtiden.. Så detta med en f-bur kanske bara är nåt som jag kan glömma Ändrades Juli 28, 2014 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Nu har planet tydligen blivit träffat av en blixt. Lite svårt att dölja en sådan sak när det står på en flygplats Personligen tycker jag det är bra att de vill undersöka planet först innan det släpps iväg på en atlantflygning jag skulle nog tveka att åka med om de inte gjort det Av 291 pax så finns det alltid en bunt gnällspikar som reser ragg eller de som vill tipsa aftonblaskorna och kanske tjäna någon krona Safety First Ska man vänta ett dygn på att komma iväg är den tanken inte långt borta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 28, 2014 Dela Inlagd Juli 28, 2014 Hellre ett dygn försenad än att inte komma fram alls “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Tänkte vara snäll mot farsgubben och bjuda på en resa på två veckor hem till oss. Funderar på Norwegian, men med tanke på att han lider av ganska svår reumatism och fått diagnosen mild demens, kanske jag tar Thai istället. Jag skulle ju vara snäll... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 (ändrad) Tänkte vara snäll mot farsgubben och bjuda på en resa på två veckor hem till oss. Funderar på Norwegian, men med tanke på att han lider av ganska svår reumatism och fått diagnosen mild demens, kanske jag tar Thai istället. Jag skulle ju vara snäll... Tja, ett direktflyg är ju i alla fall att rekommendera. Jag är inte vidare dement men nog kan det bli lite tjorvigt med byten i mitten. Och då finns det väl bara 2 som flyger direkt (vad jag känner till) ARN-BKK. Frankfurt var ju lätt att hitta i men flygplatsen var ju inte direkt liten. Hoppade på nåt transportband som jag inte ens såg slutet av för att komma till min gate. Funderade ett tag på om den slutade i källaren på Suvvan Sen får man ju kika lite, även med baggarna så kan det bli via oslo. Ändrades Juli 29, 2014 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Katrider Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 Vet att Baggarna har haft mycket bekymmer med tiderna, men hur har det varit från Bangkok? Gick på klockslaget från Arlanda, men åker tyvärr hem igen i morgon. Katrider Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 (ändrad) Vet att Baggarna har haft mycket bekymmer med tiderna, men hur har det varit från Bangkok? Gick på klockslaget från Arlanda, men åker tyvärr hem igen i morgon. Hittar ingen sida som kan sia om morgondagen, men historik hittar du på http://www.flightradar24.com/data/flights/dy7206/ 2 röda pluppar, och jag ser direkt att en av dessa beror på att kärran inte kom iväg från ARN i tid så då blev den sen tebax åxå Så kika på DY7205 om den avgått i tid när det börjar närma sig om du är nyfiken. Den kom iväg i alla fall 13:18 så den är på väg http://www.flightradar24.com/data/airplanes/ei-lna/ Men den kan ju bli nerskjuten, åskan kan slå till eller så brinner det i planet. Allt sånt som kan inträffa och är naturligtvis Norwegians fel. Men jag tror den landar i tid. Lämnar just Rumänskt luftrum http://www.flightradar24.com/NAX7205/3ef9604 Ändrades Juli 29, 2014 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 (ändrad) Arn strulade med nåt i lördags så vi kom iväg en 30 min sent, inte Norwegians fel. Kruxet är ju att dom bara har en kärra som kör shuttle så en sån grej tar en stund å hämta hem. Men tror inte det varit så mycket strul med själva Dreamlinern på ett tag, bekväm kärra. Ändrades Juli 29, 2014 av Benjamas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Juli 29, 2014 Dela Inlagd Juli 29, 2014 I går på P1 sade en" expert" att en bil inte skyddar mot blixten Pg. Att plåten är så tunnJag tror att han är ute o seglar Har sett en bild från Husbyborgs Ellab. högspänningsforskningen Där en mycket kraftig blixt slog ned i bilen Runt hela åket var det mer eller mindre elfält Men dockorna inuti hade inge som helst skadorOffeFungerar inte flygplanskroppen som en faradays-bur? Dvs alla trevliga (eller otrevliga) elektroner vill hålla sig så långt ifrån varann, så dom går inte in mot mitten om man nu skall försöka förklara det enkelt. Dvs håller sig runtom. Men såklart så sitter det väl antenner och annat som leder in/ut signaler och där finns ju en väg in. ESD och även EMP skydd är inte det enklaste att fixa, gick en kurs med ASEA/ABBs Sten Benda om just detta, det var liksom inte bara en sak att tänka på då man designade elektronik: jordningar, kapslingar, kabelgenomföringar osv.Sen var ju ESD lite lustigt för felet kunde tydligen uppkomma långt efter skadan var skedd. Smällen skadade bara den kretsen, men den fungerade fortfarande bra efteråt - men nu med betydligt kortare livslängd. Hmm, sen är det ju mera plast än alu nuförtiden.. Så detta med en f-bur kanske bara är nåt som jag kan glömma Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu