Jump to content
IGNORERAD

Norwegian till Thailand?

stuart.b

Recommended Posts

Sämre än Ryanair säger de, nja de kommer ju ändå fram ibland till Thailand, och i bland har de tagit hand om sina resenärer.

Men att vara i botten av lågprisligan är ju surt för dem, hoppas de lär sig och får ordning på sina bekymmer!

http://www.svd.se/naringsliv/svenskar-kraver-norwegian-pa-miljonbelopp_3778020.svd#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1407]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

http://www.svd.se/naringsliv/hundratals-resenarer-sitter-fast-pa-arlanda_3761910.svd

Tydligen har deras vinster också sjunkit efter de tog sig vatten över huvudet och började med longhaul.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/norwegian-nosar-pa-arslagsta-efter-svag-rapport_3755704.svd

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 1,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

109

• Sam sip sam

66

• leifen

57

• Moritz

55

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På lång sikt är nog det helt servicebefriade lågprisflygandet en överskattat affärsidé.

De stora kompromisser på kvaliteten som Ryan, Norwegian och andra gör

borde förr eller senare få effekt.

Det verkar som täljandet av guld börjar ta slut för de två.

Eller är det bara en tillfällig svacka?

Dela på andra sajter

Nu kan det snart vara slut med Norwegians vägran att vidarebefordra strandade passagerare med andra bolag.

Enligt ett EU-förslag (från mars 2013 som ska ha diskuterats mellan EUs transportministrar 5-6 juni 2014)

ska det ske innan 12 timmar.

Det ska också bli gratis att rätta felstavade namn upp till 48 timmar innan avgång

(något som hittills varit en guldgruva för bolagen)

Ombokning

I dag kan passagerare bli strandsatta under lång tid i avvaktan på ombokning till en annan flygning med samma flygbolag.

Vid vilken tidpunkt flygbolaget måste tillåta resenären att boka om resan via ett annat flygbolag är inte tydligt

och har lett till flera tvister mellan flygbolag och passagerare.

Det införs nödvändiga förtydliganden genom att det i förslaget anges att om flygbolaget inte kan garantera en ombokning

inom tolv timmar via sina egna flygningar, måste det erbjuda ombokning med andra flygbolag eller andra transportmedel,

om sådana finns tillgängliga.

Anslutande flygförbindelser

Rätten till assistans och ersättning om en passagerare missar ett anslutande flyg, eftersom hans första flygning är försenad

är för närvarande inte klart definierade.

Förslaget definierar tydligt dessa rättigheter, dvs. assistans efter 2 timmar och ersättning vid förseningar vid ankomsten

på mer än fem timmar för alla flygningar inom EU och korta internationella flygningar på mindre än 3 500 km.

För övriga internationella flygningar är tidsfristen nio timmar för flygningar under 6 000 km och tolv timmar för flygningar

längre än 6 000 km.

2. Nya rättigheter

Tidtabellsförändringar

Det är för närvarande oklart om en passagerare vars flygning har lagts om har liknande rättigheter

som de passagerare vars flygningar är försenade eller inställda.

I förslaget definieras klart och tydligt en likabehandling vid flygningar som läggs om mindre

än två veckor före den ursprungliga avgångstiden.

Felstavade namn

Enligt förslaget får passagerare – kostnadsfritt – begära korrigering av stavfel i sitt namn senast 48 timmar före avgång.

Passagerare som inte checkar in (delsträckor/returflygningar)

Efter klagomål från passagerare fastställs det i förslaget att en passagerare inte får nekas ombordstigning

på en returflygning med motiveringen att han eller hon inte har utnyttjat utresebiljetten.

Hela förslaget här

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu kan det snart vara slut med Norwegians vägran att vidarebefordra strandade passagerare med andra bolag.

Enligt ett EU-förslag (från mars 2013 som ska ha diskuterats mellan EUs transportministrar 5-6 juni 2014)

ska det ske innan 12 timmar.

.

Hela förslaget här

Bra snokat, nåt bra kommer ur EU-medlemskapet i alla fall.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Kenneth4618

När vi åkte till Munchen och en hade tagit fel pass med sig så ändrade Norwegian namnet på

biljetten utan någon kostnad vid incheckningen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

3000kr billigare med baggarna än SAS + Thai från Umeå för en TOR i september.

Utan flyttbagage förstås 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Svenskar har miljonkrav på Norwegian

Klagomålen mot Norwegian är rekordmånga.

Svenska resenärers skadeståndskrav uppgår till miljonsummor.

– Inget flygbolag vi har haft att göra med agerar så dåligt som Norwegian, säger advokat Stephan Eriksson till SvD

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19277908.ab

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På lång sikt är nog det helt servicebefriade lågprisflygandet en överskattat affärsidé.

De stora kompromisser på kvaliteten som Ryan, Norwegian och andra gör

borde förr eller senare få effekt.

Det verkar som täljandet av guld börjar ta slut för de två.

Eller är det bara en tillfällig svacka?

Hej

Håller med, skulle aldrig falla mig in att åka med något av dessa bolag frivilligt, har åkt en gång med Ryan air och då var det i tjänsten till en liten flygplats utan andra alternativ.

Bolag utan service som pressar sina anställda, förbjuder anställda att bilda fackföreningar och hotar dessa med sparken om dom talar med media är inget för mig, använder dom sedan flygplan med stora och kända kvalitetsproblem gör det ju inte saken bättre.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Utan flyttbagage förstås 

ja då är valet enkelt blir ju sas+ thai alla dagar i veckan

märkligt att mpr:s fackpampar åker med norwegian  ,kallas dubbelmoral :crazy:

Dela på andra sajter

GreenValley

ja då är valet enkelt blir ju sas+ thai alla dagar i veckan

märkligt att mpr:s fackpampar åker med norwegian  ,kallas dubbelmoral :crazy:

Jo du, den där hummerröven kan inte ens stava till ordet moral!

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jo du, den där hummerröven kan inte ens stava till ordet moral!

njae han åker nog inte med norwegian :thumbsup:

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Mkt märkligt att det inte skulle finnas plats för 200 pers på hotell i hela L-A.

Veteran

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Mkt märkligt att det inte skulle finnas plats för 200 pers på hotell i hela L-A.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det förklara ju en del.

Men detta var ju inte första gången dom inte hjälpte strandade passagerare.

Så jag tror nog viljan är betydligt lägre än profithungern.

Tycker ändå det är bra att dom finns och pressar dom jag åker med tiil lägre priser.

Veteran

Dela på andra sajter

Nu det Norwegian vi talar om, ett bolag som har sämre rykte än bla Ryanair.

Hade det tex varit SAS eller Finnair så hade det nog funnits 200 rum, det hängde nog på välvilja, och girighet.

Annars håller jag med ovanstående skribent, det är bra att de pressar priserna, synd bara att de inte sköter sig bättre.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Nu det Norwegian vi talar om, ett bolag som har sämre rykte än bla Ryanair.

Hade det tex varit SAS eller Finnair så hade det nog funnits 200 rum, det hängde nog på välvilja, och girighet.

Annars håller jag med ovanstående skribent, det är bra att de pressar priserna, synd bara att de inte sköter sig bättre.

Som jag skrivit tidigare i tråden så går det inte att jämföra att gå istället för att ta taxi.

Om jag som kund däremot hade haft möjlighet att välja bort delar av servicen hos andra bolag så skulle det bli mer rättvist att jämföra. 

Nu är ju inte direktflyg ett alternativ för mig längre p.g.a. kroppsliga problem så jag söker andra alternativ.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Dela på andra sajter

När vi åkte till Munchen och en hade tagit fel pass med sig så ändrade Norwegian namnet på

biljetten utan någon kostnad vid incheckningen

Sådana saker sker hela tiden. Men, det är dom "goda" i personalen som gör sådant, oavsett bolag, andra kryper för cheferna till sista droppen, "Satans rövslickare"

Dela på andra sajter

Utan flyttbagage förstås 

Vi har alltid "flyttbaggage" med hem, 50 kilo sisådär, mest mat. Vad koster det på Baggefly?

Dela på andra sajter

Vi har alltid "flyttbaggage" med hem, 50 kilo sisådär, mest mat. Vad koster det på Baggefly?

300kr per väska om max 20 kg.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det vanligaste är väl att man köper ett "paket".

För det får man en platsreservation (låter nästan som det finns ståplatser oxå)

20 kilo incheckad bagage + 10 kg handbagage och mat på flyget.

Koster 2200 spänn för två personer och de får då ta med sig 60 kilo om jag räknat rätt.

Vad enbart bagaget skulle kosta hittar inte jag på deras hemsida.

Dela på andra sajter

Det vanligaste är väl att man köper ett "paket".

För det får man en platsreservation (låter nästan som det finns ståplatser oxå)

20 kilo incheckad bagage + 10 kg handbagage och mat på flyget.

Koster 2200 spänn för två personer och de får då ta med sig 60 kilo om jag räknat rätt.

Vad enbart bagaget skulle kosta hittar inte jag på deras hemsida.

Ståplats från Chiang Rai! jo det skulle vara nått de  :yahoo::rotfl: Kul kommentar, frugan blir glad!

Men allvarligt, skall kolla det när Baggefly har blivit  lite vuxnare.

Dela på andra sajter

Ståplats från Chiang Rai! jo det skulle vara nått de  :yahoo::rotfl: Kul kommentar, frugan blir glad!

Men allvarligt, skall kolla det när Baggefly har blivit  lite vuxnare.

Hittade en pristabell för bagage på hemsidan, men förstår den inte helt.

Å ena sidan står det 320 per kolli á 20 kg för "direktflyg" (och dit borde iaf ARN-BKK höra)

Å andra sidan står det att Bangkok är "Zon G", där ett kolli kostar över 500.

Dela på andra sajter

Hittade en pristabell för bagage på hemsidan, men förstår den inte helt.

Å ena sidan står det 320 per kolli á 20 kg för "direktflyg" (och dit borde iaf ARN-BKK höra)

Å andra sidan står det att Bangkok är "Zon G", där ett kolli kostar över 500.

Jag kan bekräfta att ett extra bagage max 20 kg med Norwegian ARN-BKK kostar 320 kr. Alltså checkar man då in 20+20kg (om man tidigare köpt "paketet" mat, stol, ett incheckat bagage)  samt tar ombord handbagaget. Motsvarar businessbiljett plus minst silvernivå frequent flyer hos "riktiga" flygbolag. Inga övriga jämförelser med b/c, avser enbart bagagevikt-extrakostnad. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Kollade Baggefly och vad dom erbjöd via Flygstolen när jag skall åka den 11/10 - 1/11. Priset jag fick var 16306 kr. till BkK. Men då ska jag ju vidare till CEI, Chiang Rai. Billigaste sättet är väl Nock från en annan flygplats.

Men den biljett jag har, Thai Air är ju på 16158 kr till CEI via BKK inkl. hotell 2 nätter i CEI för att gå ner i varv. Lite skillnad är det. Samt inget byte av flygplats.

Hmm... Jag tar det cooooool, lite hit lite dit men ändå rakt hem, tja det funkar ju. Sedan en bilresa 70 kilometer ut på den den där djävla åkern igen!

Ändrades av SanMakha
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...