Jump to content

IGNORERAD

Dömdes för lese majeste - dog i fängelse

MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

61-årige Ampon Tangoppakul, även kallad Uncle SMS, förklarades död under torsdag morgon efter att ha avlidit på ett fängelsesjukhus i Bangkok, där han vårdades för intensiva magsmärtor.

Ampon dömdes den 24e november 2011 till 20 års fängelse för lese majeste och brott mot datorlagen. Fallet fick stor uppmärksamhet på grund av den bristfälliga bevisningen mot Ampon. Han dömdes för att ha skickat fyra SMS-meddelanden med förolämpande text om drottningen till dåvarande premiärminister Abhisit Vejjajivas sekreterare.

Tida Tavornseth, en av ledarna för United Front for Democracy against Dictatorship(rödskjortorna), sade att man kommer att söka tillstånd för sina advokater att närvara vid obduktionen tillsammans med kriminalteknisk polis, eftersom man inte är säkra på att Ampon fått rätt typ av vård eller att vården har varit av en godtagbar standard.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/292372/lese-majeste-detainee-ah-kong-dies

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Dela på andra sajter

• Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

18

• Poffa

6

• erka

3

• Kjell

2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Ännu ett offer för dessa otidsenliga och inhumana lagar, hoppas att hans förtidiga död och lidande bidrar till att dessa lagar avlägsnas tidigare.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Ännu ett offer för dessa otidsenliga och inhumana lagar, hoppas att hans förtidiga död och lidande bidrar till att dessa lagar avlägsnas tidigare.

Mvh Isan Lover

Och han blev fängslad under de rödas styre :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Undrar hur den person mår, som enligt försvaret ska ha använt Ah Kongs telefon för att skicka dessa SMS.

Otroligt tragisk historia och jag tycker så himla synd om Ah Kong och hans familj.

http://www.zenjourna...o-grandfathers/

Länken (sidan) blockerad här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och han blev fängslad under de rödas styre :crazy:

Hej

Inte alls, han greps under oroligheterna i Bangkok 2010 då Abhisit var PM och är en av alla dom som har drabbats i förföljelsen av oppositionella och kungakritiska efter kuppen, han anklagades för att ha skickat 4 text meddelanden som kränkte Drottningen till PM Apishits personliga sekreterare, han åtalades enligt den av militären vid kuppen införda "Article 112 of the Criminal Code and the Computer-related Crimes Act of 2007".

Man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet som ligger bakom att mannen har fängslats och för att man motsatte sig alla förändringar av LM-lagarna som framfördes av olika grupper i samhället, men detta spiller över lite även på Yinglucks regering eftersom dom också har låtit sig pressas att inte förändra dessa otidsenliga lagar, men i övrigt är det här en tragisk historia som demokraterna tillsammans med kuppmakarna och deras militära konstitution helt får ta ansvar för.

http://prachatai.com/english/node/3205

http://prachatai.com/english/node/3206?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Ser att rödskjortorna vill vara med och se om mannen behandlats dåligt på fängelse sjukhuset.Minns att den nu avlidne tidigare låg på sjukhus innan han greps,minns dock inte om det var fysisk eller psykisk ohälsa,tror dock på det senare alternativet. Men undrar också om anledningen till rödskjortornas intresse. Är det för att mannen var en aktiv rödskjorta? Eller för att de ev kan utnyttja hans död politiskt?

Ställer sig regeringen bakom rödskjortornas intresse verkligen...Ansvarig regering kan få ta på sig skulden om det visar sig vara en undermålig behandling av en politisk fånge.

Dela på andra sajter

Hej

Inte alls, han greps under oroligheterna i Bangkok 2010 då Abhisit var PM och är en av alla dom som har drabbats i förföljelsen av oppositionella och kungakritiska efter kuppen, han anklagades för att ha skickat 4 text meddelanden som kränkte Drottningen till PM Apishits personliga sekreterare, han åtalades enligt den av militären vid kuppen införda "Article 112 of the Criminal Code and the Computer-related Crimes Act of 2007".

Man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet som ligger bakom att mannen har fängslats och för att man motsatte sig alla förändringar av LM-lagarna som framfördes av olika grupper i samhället, men detta spiller över lite även på Yinglucks regering eftersom dom också har låtit sig pressas att inte förändra dessa otidsenliga lagar, men i övrigt är det här en tragisk historia som demokraterna tillsammans med kuppmakarna och deras militära konstitution helt får ta ansvar för.

http://prachatai.com/english/node/3205

http://prachatai.com...tai in English)

Mvh Isan Lover

Återigen ett inlägg fullt av insinuerande och direkta lögner som det är lönlöst att svara på.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Länken (sidan) blockerad här.

Oj vad konstigt!! :crazy::crazy:

Marionetten "måste ha tagit bort en massa censurerade sidor" enligt fanatikerna på forumet.

Här är väl en sida dom glömt ta bort?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Det är väl inte alls konstigt om antalet sidor som censureras framöver minskar i förhållande.

Såvida inte några extrema grupper utan respekt för valresultat ger sig ut och ska ockupera Bangkok och kräva regeringens avgång.

Och med våld, dödande av oppositionella och allehanda propaganda försöker starta inbördeskrig.

Då lär ju militären, denna gång under Yingluck, gör precis på samma sätt som sist, när det var UDD som härjade.

Dela på andra sajter

Men undrar också om anledningen till rödskjortornas intresse. Är det för att mannen var en aktiv rödskjorta? Eller för att de ev kan utnyttja hans död politiskt?

Och utnyttjades Ah Kong av rödskjortor, som skickade dessa inflammerade SMS till PMs kontor, av rent politiska skäl?

Offrade man medvetet en gammal man för "saken"?

Dela på andra sajter

Och utnyttjades Ah Kong av rödskjortor, som skickade dessa inflammerade SMS till PMs kontor, av rent politiska skäl?

Familjen ställde sig helt oförstående då de inte i sin vildaste fantasi trodde sin far kunde hantera en mobil. Dessutom var den inlämnad för reparation under en tid och utanför mannens kontroll.

Om inte mannen var politisk engagerad och känd bland sina grannar som en sådan så finns det all anledning att tro någon annan använde mannens telefon.

Dela på andra sajter

Familjen ställde sig helt oförstående då de inte i sin vildaste fantasi trodde sin far kunde hantera en mobil. Dessutom var den inlämnad för reparation under en tid och utanför mannens kontroll.

Om inte mannen var politisk engagerad och känd bland sina grannar som en sådan så finns det all anledning att tro någon annan använde mannens telefon.

Absolut. Och vilken avskyvärd effekt det fick i sådana fall.

Men det är ju tyvärr ganska vanligt att oskyldiga får betala för ryggradslösas agerande.

Skulle en sådan person, om försvarets uppgifter stämmer, ge sig till känna idag och erkänna att det var denne som skickade dessa SMS med Ah Kongs telefon, så hade pressen på reformer av påföljder och bevisbarhet blivit ännu större.

Men sannolikheten för att det ska hända är nog nära noll tyvärr.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Återigen ett inlägg fullt av insinuerande och direkta lögner som det är lönlöst att svara på.

Hej

Ja jag misstänkte att det skulle bli svårt att besvara det här, det är tur att vi har Prachatai "He was accused of sending four text messages deemed offensive to the Queen of Thailand to a personal assistant of the Prime Minister in 2010, in violation of Article 112 of the Criminal Code and the Computer-related Crimes Act of 2007."

Vem tror du det var som anmälde mannen för text medelandena till Apishits sekreterare?

Mvh Isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Ja jag misstänkte att det skulle bli svårt att besvara det här, det är tur att vi har Prachatai "He was accused of sending four text messages deemed offensive to the Queen of Thailand to a personal assistant of the Prime Minister in 2010, in violation of Article 112 of the Criminal Code and the Computer-related Crimes Act of 2007."

Vem tror du det var som anmälde mannen för text medelandena till Apishits sekreterare?

Mvh Isan lover

Vi vet nog alla vem det var som gjorde anmälan. Den informationen finns på massor av sajter.

Dina 4 lögner och felaktiga insinuationer i inlägget, i ordning.

"förföljelsen av oppositionella"

För det första så har det inte framkommit att Ah Kon var oppositionell. Tvärtom så har han själv beskrivit att han inte tillhör någon politisk grupp. Så insinuationen att han är förföljd oppositionell är felaktig.

För det andra så vet du inte om militären stängde ner sidor som man ansåg vara allmänfarliga vid tillfället i fråga, eller om de stängdes för att dessa var oppositionella. Så länge du inte kan förklara varför massor av sidor INTE stängdes ner - trots att dessa var starkt oppositionella - eller kan visa att det faktiskt förekom en medveten jakt på oppositionella, så får detta klassas som en lögnaktig insinuation.

"Man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet"

"Man"? Vem då? Det framkommer inte någonstans i den artikel du kopierade in och relateras inte till någonstans i ditt inlägg.

"som ligger bakom att mannen har fängslats"

Vem ligger bakom fängslandet? Den som skickade meddelandena och utnyttjade Ah Kong?

Den som anmälde dessa meddelanden. Lagarna? Åklagaren? Eller domarna som dömde?

"och för att man motsatte sig alla förändringar av LM-lagarna"

Det finns massor av artiklar och videos på nätet där Demokrater uttalar sig för en översyn och ändring av lagarna.

Uttalandet är en direkt och konkret lögn.

Dela på andra sajter

...

Kan du förklara vad du gör/menar i det andra inlägget. Ser onekligen ut som att du insinuerar att rödskjortor satte dit Ah Kong. Har du belägg för detta eller gör du själv precis det du gnäller om i tidigare inlägg?

Mvh

Dela på andra sajter

...

Kan du förklara vad du gör/menar i det andra inlägget. Ser onekligen ut som att du insinuerar att rödskjortor satte dit Ah Kong. Har du belägg för detta eller gör du själv precis det du gnäller om i tidigare inlägg?

Mvh

Jag tror att om du hade läst hela meningen ut.. så hade du nog upptäckt mitt frågetecken. :)

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi vet nog alla vem det var som gjorde anmälan. Den informationen finns på massor av sajter.

Dina 4 lögner och felaktiga insinuationer i inlägget, i ordning.

För det första så har det inte framkommit att Ah Kon var oppositionell. Tvärtom så har han själv beskrivit att han inte tillhör någon politisk grupp. Så insinuationen att han är förföljd oppositionell är felaktig.

För det andra så vet du inte om militären stängde ner sidor som man ansåg vara allmänfarliga vid tillfället i fråga, eller om de stängdes för att dessa var oppositionella. Så länge du inte kan förklara varför massor av sidor INTE stängdes ner - trots att dessa var starkt oppositionella - eller kan visa att det faktiskt förekom en medveten jakt på oppositionella, så får detta klassas som en lögnaktig insinuation.

Förföljelse av oppositionella kallas det när man släcker ned oppositionens media som TV, Radio, Web sidor, Tidningar m.m enligt många källor stängdes mellan 200 000 - 300 000 sidor ned, och ett stort antal personer fängslades p.g.a brott mot yttrandefriheten och om det inte räcker för att säga att det förekommer en förföljelse av oppositionella vet jag inte vad som ska till för att du ska inse vad som pågår.

"Man"? Vem då? Det framkommer inte någonstans i den artikel du kopierade in och relateras inte till någonstans i ditt inlägg.

I länken jag bigogade men som du uppebarligen inte läste stode så här "While the death has politically embarrassed the Democrat Party, under whose reign the charges were brought against Amphon" , vilket jag översatte med att man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet, det man möjligen kan dskutera är om ordet "genera" är rätt ordval för att översätta "embaressed", enligt uppslagsverk är ord som genera, känna sig besvärade över, bli förlägna över, skämmas över tillämpbara och jag valde ett av dessa nämligen genera, att du inte hittade meningen i dpm bifogade länkarna är märkligt.

Vem ligger bakom fängslandet? Den som skickade meddelandena och utnyttjade Ah Kong?

Den som ligger bakom att mannen fängslades är väl rimligen anmälaren och den som drabbades av detta "grova brott", jag har svårt att se att det kan vara någon annan än en av det Demokratiska partiet närstående person eftersom dessa var mottagare av sms,en som sändes ifrån mannens mobil, detr är väl knappast lagboken, åklagaren, eller domarna som ligger bakom anmälan?

Det finns massor av artiklar och videos på nätet där Demokrater uttalar sig för en översyn och ändring av lagarna.

Det som du hänvisar till i dina videos och artiklar hjälpte inte mannen speciellt mycket, och jag kan inte påminna mig några politiker av betydelse i något av lägren på barrikaderna i denna fråga den senaste tiden, jag håller nog med artikel författaren när han skriver att både regering och opposition blockerar alla försök till ändring av lagarna, och med opposition förmodar jag att han menar medlemmar av det Demokratiska partiet för någon annan opposition dfinns det väl inte.

"However, with MPs in both government and opposition blocs not likely to support or sponsor any amendments to the lese majeste law, Amphon's death might not make any serious difference to the momentum of the campaign against it."

Ett bra tips är att läsa bifogade länkar innan man svarar på inlägg.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Förföljelse av oppositionella kallas det när man släcker ned oppositionens media som TV, Radio, Web sidor, Tidningar m.m enligt många källor stängdes mellan 200 000 - 300 000 sidor ned, och ett stort antal personer fängslades p.g.a brott mot yttrandefriheten och om det inte räcker för att säga att det förekommer en förföljelse av oppositionella vet jag inte vad som ska till för att du ska inse vad som pågår.

Du förstår tydligen inte skillnaden mellan att stänga ner medier för att de är allmänfarliga, och att stänga ner medier p.g.a att de är oppositionella. Och om du, mot förmodan, förstår skillnaden så kan du inte visa att nedstängningen berodde på att medierna var oppositionella.

Det som hände räcker för att säga att det var en förföljelse av rödskjortors medier. Men inte för att säga att man förföljde oppositionella.

Tvivlar på att du begriper nyansskillnaden.

I länken jag bigogade men som du uppebarligen inte läste stode så här "While the death has politically embarrassed the Democrat Party, under whose reign the charges were brought against Amphon" , vilket jag översatte med att man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet, det man möjligen kan dskutera är om ordet "genera" är rätt ordval för att översätta "embaressed", enligt uppslagsverk är ord som genera, känna sig besvärade över, bli förlägna över, skämmas över tillämpbara och jag valde ett av dessa nämligen genera, att du inte hittade meningen i dpm bifogade länkarna är märkligt.

Du skrev "Man tror att denne mans död generar det Demokratiska partiet som ligger bakom att mannen har fängslats och för att man motsatte sig alla förändringar av LM-lagarna". Det är inte vad som står i den blåmarkerade meningen. Förstår du det? Oavsett vilket uppslagsverk du väljer att använda så kommer du inte kunna få den lydelsen ur den meningen.

Men jag förstår att din världsbild byggs upp genom att du tar några ord ur en mening här, några andra ord ur en mening där, och pusslar ihop dem som det behagar. Och tror sedan att det är andra som sagt de fantasier du basunerar ut.

Någon gång kommer det säkert att gå upp för dig att det är en rätt dålig taktik. Eftersom man lätt blir kallad för lögnare.

Den som ligger bakom att mannen fängslades är väl rimligen anmälaren och den som drabbades av detta "grova brott", jag har svårt att se att det kan vara någon annan än en av det Demokratiska partiet närstående person eftersom dessa var mottagare av sms,en som sändes ifrån mannens mobil, detr är väl knappast lagboken, åklagaren, eller domarna som ligger bakom anmälan?

Nu ska jag kopiera två ord.

1. "fängslats" (som i "ligger bakom att mannen fängslats")

2. "anmälan" ( som i "ligger bakom anmälan".)

Finn fem fel. Lycka till.

Det som du hänvisar till i dina videos och artiklar hjälpte inte mannen speciellt mycket, och jag kan inte påminna mig några politiker av betydelse i något av lägren på barrikaderna i denna fråga den senaste tiden, jag håller nog med artikel författaren när han skriver att både regering och opposition blockerar alla försök till ändring av lagarna, och med opposition förmodar jag att han menar medlemmar av det Demokratiska partiet för någon annan opposition dfinns det väl inte.

"However, with MPs in both government and opposition blocs not likely to support or sponsor any amendments to the lese majeste law, Amphon's death might not make any serious difference to the momentum of the campaign against it."

Betyder inte "att man (demokraterna) motsatte sig alla förändringar av LM-lagarna". Det betyder inte heller "blockerar alla försök till ändring av lagarna".

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Jag tror att om du hade läst hela meningen ut.. så hade du nog upptäckt mitt frågetecken. :)

Användning av frågetecken gör inte meningen mindre insinuerande och vad är egentligen frågan?

- Om Ah Kong utnyttjades av rödskortor eller inte?

- Om rödskortorna skickade dessa inflammerade SMS? (är det ett konstaterande eller påstående?).

- Om det var av politiska skäl som Ah Kong utnyttjades? (eller var det ekonomiska skäl?)

Hur ligger det till?

Dela på andra sajter

Det är länge sedan jag fatta det! :nyam:

Ge f-n i att svara honom :crazy: .

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Användning av frågetecken gör inte meningen mindre insinuerande och vad är egentligen frågan?

Inte?

Att insinuera är väl att antyda ATT något förhåller sig på ett visst sätt?

En fråga antyder inget utan söker ett svar.

En rätt stor skillnad i min värld.

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

.. vad är egentligen frågan?

- Om Ah Kong utnyttjades av rödskortor eller inte?

- Om rödskortorna skickade dessa inflammerade SMS? (är det ett konstaterande eller påstående?).

- Om det var av politiska skäl som Ah Kong utnyttjades? (eller var det ekonomiska skäl?)

Hur ligger det till?

Alla tre frågorna tycker jag funkar. Och skulle vara intressant att få svar på.

Dela på andra sajter

Wangthong

Hej

Mvh Isan Lover

Hoppas att regeringen tar itu med det snarast!
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...